  • Data: 2004-02-19 10:03:52
    Temat: Re: PIT 5L (liniowy) - jak wypelnic ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Feb 2004, Kazimierz wrote:

    >+ Kazimierz <k...@g...pl> napisał(a):
    >+ > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):
    >+ > >
    >+ > > Nie, zapodajesz trudne pytania :), nie wiem skąd też "rożny
    >+ > > udział" chcesz wziąć :( [...]
    >+ Znalazlem gdzie o tym czytalem:
    >+ http://www.podatki.pl/kpir.php/kpir32.htm
    >+
    >+ Pozwole sobie zacytowac poczatek:

    A ja skomentuję inne miejsce - z podtytułem:
    ++++
    wnioski końcowe.
    Wprowadzenie pojęcia "zysk" do art. 8 jest anachronizmem nieprzystajšcym
    do pojęć (definicji) zawartych w uopdof.
    ---

    Otóż nie wiem kiedy pisany był artykuł.
    Ale po ostatniej nowelizacji K.C., a przepisy owego Kodeksu gdzieś
    tak od października 2003 regulują szczegółowo zasady S.C., w tym
    "byacia przedsiębiorcą" i określają właśnie co jest celem istnienia
    S.C.
    Ma nim być "wspólny cel gospodarczy".
    IMHO - jeśli mamy do czynienia z przypadkami opisywanymi w artukule
    powołującym się na:
    +++
    Wspólnicy spółki cywilnej sš odrębnymi podmiotami gospodarczymi.
    ---

    ...co jest prawdą, to powoływanie się na przykład kiedy:
    +++
    Mogš to być zakupy specjalistycznej aparatury medycznej, z której inny
    lekarz tej samej spółki nie skorzysta ze względu na posiadanš odmiennš
    specjalizację
    ---

    ...wyraźnie jest nieporozumieniem.
    Nieporozumieniem IMHO jest *zawieranie spółki* jeśli owi "wspólnicy"
    realizują *odrębne* cele gospodarcze !
    Jeśli S.C. jest im potrzebna żeby zorganizować np. jeden sekretariat,
    mieć jedną księgową itp. - to mają do wyboru:
    - zawrzeć umowy "częściowe", np. wynająć w 5 osób jeden lokal
    i płacić po 1/5 pensji sekretarce i księgowej (szczególnie
    owo płacenie będzie uciążliwe :))
    - zawiązać S.C. która będzie dla ich własnych celów realizowała
    usługi "sekretarskie i biurowe".

    Natomiast swoje ODRĘBNE usługi medyczne (do których jeden
    potrzebuje aparatu rentgenowskiego a inny EKG) powinni
    IMHO rozliczać ODRĘBNIE.

    Zaznaczam, że wg widzianych komentarzy celem S.C. ma być
    "cel gospodarczy" (a NIE "osiąganie zysku" !), no taka
    "wspólna biurokracja" wymogi celu S.C. spełnia.

    ++++
    >+ Przedstawiony poniżej problem nie jest problemem czysto teoretycznym. Jest on
    >+ wynikiem zacofania przepisów podatkowych w stosunku do przemian gospodarczych
    >+ zachodzących w naszym kraju.
    ----

    Mi się zdaje że inaczej niż autor interpretuję pojęcie "spółki"
    wg K.C. Ustawodawca moim zdaniem "zaproponował" S.C. w konkretnym
    celu.
    A to co jest w artukule, to jest zapis prowadzenia KILKU
    ale ODRĘBNYCH działalności gospodarczych w ramach "jednej
    biurokracji" właśnie !
    Oczywiście - IMHO wg zasady swobody umów tak WOLNO prowadzić
    DG. Czego NIE WOLNO - to IMHO nie wolno twierdzić że to
    jest S.C. !

    Jak ktoś wybrał S.C. - to z konsekwencjami tegoż.
    Nie może być tak, że zalety S.C. (ochrona wspólnego przedsięwzięcia
    i jego wierzycieli) się przyjmuje a podstawowej właściwości (wspólny
    cel) nie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)