  • Data: 2005-09-29 13:13:23
    Temat: Re: fotografia i miejsce prowadzenia dzialalnosci...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 29 Sep 2005, Fomadron wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >
    > mają nie mają suma sumarum sprzedajesz usługę :) Prawa autorskie nic
    > tu nie mają

    Ależ mają.
    To jest inna pozycja "podpadania" pod podatek dochodowy: nie
    art. 10.1.2 ale art. 10.1.7 ustawy i odpowiednio trzy czy
    cztery linijki niżej na PIT rocznym !
    Tak samo jak dochody z umowy o pracę są czym innym niż dochody
    z umów o dzieło (mimo że oba liczy się do tego samego podatku)
    tak samo innym źródłem (osobno wymienionym) są dochody w praw
    autorskich (wszelkich praw majątkowych ściśle rzecz biorąc).
    A to rozróżnienie niestety bije po łbie różnym traktowaniem
    wg ustawy o VAT: umowy osobiste mogą nie podlegać pod VAT.
    Ale dochody z praw majątkowych zawsze podlegają (najwyżej
    można być zwolnionym - a to NIE to samo !).

    > - sprzedajesz utwór za określoną kwotę z prawem do
    > takiego a takiego wykorzystania (kalendarze, publikacje itp.)

    ...tak jest, ustawa o prawach autorskich i tak dalej - czyli
    prawo majątkowe w czystej postaci :)

    > a o ile
    > dobrze pamiętak kolega chce robić zdjęcia ślubne. Więc trzaska,
    > odbija, kasuje i zapomina :)

    Niemal.
    Primo: może zapłacić MNIEJ podatku dochodowego :)
    Bez żadnych ceregieli może zamiast 20% przychodu aż połowę
    uznać za koszty i tyko od 50% zapłacić podatek.
    Słusznie zresztą - bo nie ma prawa do zaliczenia w koszty
    ani "osobistego" aparatu ani komputera, więc jakaś rekompensata
    mu się należy.

    Secundo: niestety podlega pod VAT. Może być zwolniony (nie musi
    go płacić) do pewnej kwoty - ale niestety musi go ewidencjonować.
    Nic trudnego (jedna książeczka) ale śmieszne to nie jest :(

    A jeśli *już* ktoś jest podatnikiem VAT niezwolnionym, dajmy
    na to na wynajmuje jakiejś firmie własny biurowiec (sam NIE
    prowadząć DG i bedąc VATowcem z powodu dochodów z najmu !) to
    również z takiej umowy "o zdjęcia" musi wykazać i odprowadzić
    VAT.
    Nie ma lekko...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd