  • 11. Data: 2021-11-11 00:11:09
    Temat: Re: Ulgi w nowym ładzie
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 8 Nov 2021 20:26:53 +0100, cef <c...@i...pl> wrote:

    >Teraz interesuje mnie to co jest opisane wszędzie:
    >czyli muszę sobie założyć jaki dochód osiągnę
    >i jak on będzie opodatkowany w tych dwóch wersjach:
    >na skali z 9% nieodliczlaną zdrowotnę i na liniówce z 4,9%
    >nieodliczalnej.

    Wszyscy patrzą na %... Ale % są od nowej podstawy(!) liczone więc
    zmian jest więcej (w niektórych przypadkach). Jak nic nie pomieszałem
    to jest tak:

    https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/1532_u.htm
    ZDROWOTNE (ctrl+f "Roczną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne"):

    A) składka %

    1) dla liniowego 4,9%
    2) dla ryczałtu i skali podatkowej 9%

    B) podstawa wymiaru składki

    dla liniowego i skali podatkowej: Roczną podstawę wymiaru składki na
    ubezpieczenie zdrowotne stanowi: przychody - koszty - ZUS
    (emerytalne+rentowe+chorobowe+wypadkowe) ale nie mniej niż
    12*minimalne wynagrodzenie z 1.01.

    dla ryczałtu: Roczną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne stanowi:
    - dla przychodów (pomniejszonych o zus) z ryczałtu do 60.000 zł:
    liczba_miesięcy * 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego,
    włącznie z wypłatami z zysku, (...) jeżeli osiągnięte przychody z
    działalności gospodarczej (...) nie przekroczyły w tym okresie kwoty
    60 000 zł;

    - dla przychodów w przedziale 60.000-300.000 zł: liczba_miesięcy *
    100% przeciętnego...

    - dla przychodów powyżej 300.000 zł: liczba_miesięcy * 180%
    przeciętnego...

    Dla ryczałtu można płacić najpierw wg mniejszej kwoty a potem coraz
    więcej ale po zakończeniu roku trzeba zrobić dopłatę :) albo można od
    razu płacić więcej (wg przychodu z poprzedniego roku) a jak powstanie
    nadpłata to się należy zwrot (ale chyba krótki termin na wniosek o
    zwrot).

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 12. Data: 2021-11-11 14:00:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-11 o 00:11, WAM pisze:

    > Wszyscy patrzą na %... Ale % są od nowej podstawy(!) liczone więc
    > zmian jest więcej (w niektórych przypadkach).

    Dlaczego niby sądzisz, że tego się nie zauważa?
    Przecież to największa zmiana tego bałaganu, że jest
    liczona ta składka od osiąganego a nie jakiegoś
    ryczałtowego/zadeklarowanego jak teraz dochodu.

  • 13. Data: 2021-11-11 20:23:58
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 08.11.2021 o 20:26, cef pisze:

    > Wrzucam hasło w google i patrzę gdzie coś jest
    > napisane - staram się wartościować źródło.
    > Tzn prędzej przyjmę do wiadomości jakieś informacje ze stron
    > gazety prawnej, inforu czy nawet pit.pl niż jakiejś strony doradców
    > albo biznesradiozet, money itd
    [ciach]

    > Teraz interesuje mnie to co jest opisane wszędzie:

    Nie będę oryginalny i rzuce linkiem:
    https://zus.pox.pl/zus/nowa-skladka-zdrowotna-od-202
    2-roku.htm

    Podobało mi się, że potrafili zauważyć problem zatrudnienia na 1/10
    członka rodziny - ogólnie podatki a zatrudnienie we własnej firmie i
    liknkują artykuły (doprowadzą) bardzo sensownie i wydaje się że na
    czasie. (czytałem 1 m-c temu - oczywiście że wiadomo,że nic nie wiadomo).

  • 14. Data: 2021-11-17 23:37:14
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 11 Nov 2021 14:00:36 +0100, cef <c...@i...pl> wrote:

    >Dlaczego niby sądzisz, że tego się nie zauważa?
    Na podstawie materiałów prasowych jak i dialogów wśród znajomych.
    Większość ekscytuje się wyłącznie %, nie analizując w ogóle zmiany
    podstawy.

    WAM

  • 15. Data: 2021-11-18 06:22:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-17 o 23:37, WAM pisze:

    > Na podstawie materiałów prasowych jak i dialogów wśród znajomych.
    > Większość ekscytuje się wyłącznie %, nie analizując w ogóle zmiany
    > podstawy.

    Ale zmiana podstawy to raczej tylko u przedsiębiorców i sądzę, że to
    zauważają.
    Mnie rzuca się w oczy, że też nie zauważa się (szczególnie u etatowców)
    dodatkowego obciążenia tą składką.
    Ludzie ekscytują się % podatku i progami a tu płacą dodatkowe 9% podatku.

  • 16. Data: 2021-11-18 13:59:15
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    cef w

    > Mnie rzuca się w oczy, że też nie zauważa się (szczególnie u etatowców)
    > dodatkowego obciążenia tą składką.

    UZ jak rozumiem.

    > Ludzie ekscytują się % podatku i progami a tu płacą dodatkowe 9% podatku.

    Zbytnio uogólniłeś.

    Składka UZ ma być nie do odliczenia od podatku (teraz jest częściowo do
    odliczenia)

    Ale skoro pracownik nie zarobi > 30kPLN to nie będzie podatku, więc nie
    bezie od czego odliczyć składki tak czy siak

    --
    'Tom N'

  • 17. Data: 2021-11-18 14:51:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na podstawie materiałów prasowych jak i dialogów wśród znajomych.
    > Większość ekscytuje się wyłącznie %, nie analizując w ogóle zmiany
    > podstawy.

    Sprecyzuj proszę jaką zmianę podstawy masz na myśli bo z tego co mi się
    na razie obiło to nie kojarzę.

    Dziś w nocy poszukałem trochę co to ta ulga dla klasy średniej. Już
    mniej więcej wiem. Dla przedsiębiorców liczona od przychodu
    pomniejszonego o koszty prowadzenia działalności.
    Tylko podobno pojęcie Koszty prowadzenia działalności dotychczas nie
    istniało i nie wiadomo na ile to się różni od kosztów uzyskania przychodów.
    I jak pomyśleć to faktycznie można mieć wątpliwości.
    Czy np. koszty zakupu materiałów do wyprodukowania produktu są kosztami
    _Prowadzenia_ działalności.
    Czy jak ulgi prorozwojowe zwiększają koszty uzyskania przychodów to też
    zwiększaja koszty prowadzenia działalności czy już nie.

    Podejrzewam, że wątpliwości będzie znacznie więcej niż było dotychczas.
    P.G.

  • 18. Data: 2021-11-18 17:58:41
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-18 o 13:59, TomN pisze:
> [...]
    >
    > Ale skoro pracownik nie zarobi > 30kPLN to nie będzie podatku, więc nie
    > bezie od czego odliczyć składki tak czy siak

    No ale jeśli te 9% zdrowotnej finansuje pracownik, to cieszy się, że nie
    zapłacił
    podatku a zapłacił co innego. Zrozumienie podatków ogólnie jest niskie
    (nawet kiedyś pracownica US twierdziła, że ona wypracowuje swój podatek -
    i się bardzo zdziwiła jak się dowiedziała, że jej wynagrodzenie pochodzi
    z moich podatków) dlatego można ludziom mieszać a lud to kupi.

  • 19. Data: 2021-11-18 19:34:15
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 14:51:25 +0100, Piotr Gałka

    >Sprecyzuj proszę jaką zmianę podstawy masz na myśli bo z tego co mi się
    >na razie obiło to nie kojarzę.
    Pisałem o jdg. Dotychczas podstawa była jedna dla wszystkich, teraz
    będzie indywidualna wg dochodu ale jak zarobisz za mało to i tak
    liczone od większego dochodu teoretycznego:

  • 20. Data: 2021-11-19 14:32:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-18 o 19:34, WAM pisze:
> [...]
    > ubezpieczenie zdrowotne stanowi: przychody - koszty - ZUS
    > (emerytalne+rentowe+chorobowe+wypadkowe) ale nie mniej niż

    Ok. chyba rozumiem co miałeś na myśli.

    Dla mnie zdrowotne dotychczas to był ryczałt, a teraz są %.
    Podatek to też %.
    Jedne i drugie % liczone od dochód-koszty-ZUS czyli tak jak było.
    Dlatego stwierdzenie, że % są teraz od innej podstawy mi nie pasowało.
    P.G.