  • 1. Data: 2005-05-18 03:44:12
    Temat: BARDZO NIETYPOWE PYTANIE (Rozliczenie podatku w Polsce, pracujać dla firmy z UK)
    Od: "dżej-dżej" <n...@n...spam.pl>

    Witam

    Byłem przez pół roku w UK w Glasgow i Londynie, pracowałem u wujka
    jako webmaster. Wujek ma agencje reklamy i promocji (i miedzy innymi
    zajmują się projektowaniem witryn WWW.). Kilka miesięcy temu wróciłem
    do kraju i nadal chciałbym pracować dla wujka z UK, tyle, że już z Polski
    (przez Internet - z tym niema żadnego problemu, od strony technicznej)...
    Tyle że chcielibyśmy to robić oficjalnie, zgodnie z prawem (prawem pracy,
    prawem podatkowym, itd.)

    No i mam pytania:
    - Jak rozwiązać ten problem - jak pracować z Polski (przez Internet) dla
    firmy z Wielkiej Brytanii ? (zgodnie z polskim prawem, przepisami)
    - Jak się rozliczać ? Jak przesyłać pieniądze do Polski ?
    - Jaki rodzaj umowy o pracę przyjąć ? Jak powinna wyglądać umowa ?
    - Co z podatkami w taki przypadku ?
    - Co z BHP, itp. ?

    Jak to wszystko rozwiązać żeby to było zgodne z polskim prawem
    (pracy, podatkowym, itd.) ?

    Z góry dziękuje za odpowiedź !

    Pozdrawiam serdecznie,
    Jarosław Jarocki

  • 2. Data: 2005-05-18 03:53:50
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dżej-dżej wrote:
    > Witam
    >
    > Byłem przez pół roku w UK w Glasgow i Londynie, pracowałem u wujka
    > jako webmaster.

    zapłaciłeś w Polsce podatek od tego?
    To tak na początek.

    Art. 3. 1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu
    od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł
    przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

    > No i mam pytania:
    > - Jak rozwiązać ten problem - jak pracować z Polski (przez Internet) dla
    > firmy z Wielkiej Brytanii ? (zgodnie z polskim prawem, przepisami)
    normalnie.

    > - Jak się rozliczać ? Jak przesyłać pieniądze do Polski ?
    Albo firma przesyła ci przelewem pieniądze na twoje konto, albo masz
    konto w Angli i przelewa ci je tam.

    > - Jaki rodzaj umowy o pracę przyjąć ? Jak powinna wyglądać umowa ?
    Taki sam jak firma podpisuje z każdym innym pracownikiem.

    > - Co z podatkami w taki przypadku ?
    doliczasz do dochodów w Polsce i płacisz normalny podatek.

    > - Co z BHP, itp. ?
    pracujesz w domu, więc nie ma czegoś takiego jak BHP.
    Co najwyżej możesz pomyśleć o ubezpieczenieu zdrowotnym i ZUS jeśli
    nigdzie indziej nie pracujsze.
    Czyli po prostu opłacasz je samodzielnie. Jest taka możliwość.

    > Jak to wszystko rozwiązać żeby to było zgodne z polskim prawem
    > (pracy, podatkowym, itd.) ?

    właśnie tak.

  • 3. Data: 2005-05-18 09:08:49
    Od: "dżej-dżej" <n...@n...spam.pl>

    > zapłaciłeś w Polsce podatek od tego?
    > To tak na początek.

    Pracowałem nieoficjalnie, to mój wujek, więc się "dogadaliśmy"...

    Teraz byśmy chcieli żeby to się odbywało oficjalnie !

> [...]
    > Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości
    > swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów

    Rozumiem...

    A w takim razie jak uniknąć płacenia wysokich podatków ? Wybrać umowę
    o dzieło ? założyc działalność gospodarczą ?

    > Taki sam jak firma podpisuje z każdym innym pracownikiem.

    Ale jaki rodzaj byłby najkorzystniejszy ? (chodzi oczywiście o zapłacenie
    jak najmniejszych podatków )

    > doliczasz do dochodów w Polsce i płacisz normalny podatek.

    A jak sprawić by te podatki były jak najmniejsze ?

    > pracujesz w domu, więc nie ma czegoś takiego jak BHP.

    Słyszałem, że w przypadku telepracy jest (jakiś) problem z BHP, że
    wykonuje się pracę z dala od biura, w domu... - ale nie wiem o co
    chodziło...

    > Co najwyżej możesz pomyśleć o ubezpieczenieu zdrowotnym i ZUS jeśli
    > nigdzie indziej nie pracujsze.

    Mogę, czy muszę ?

    > Czyli po prostu opłacasz je samodzielnie. Jest taka możliwość.

    > właśnie tak.

    Dziękuje bardzo za odpowiedzi !

    Pozdrawiam
    Jarosław J.

  • 4. Data: 2005-05-18 13:57:07
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dżej-dżej wrote:

    > Pracowałem nieoficjalnie, to mój wujek, więc się "dogadaliśmy"...

    Aha.
    Tylko sobie od razu za to samochodu nie kupuj bo się US zapyta skąd
    miałeś kasę.
    Wydawaj powoli.
    Tak jakbyś bank obrobil, nie rozpuść od razu całej kasy z napadu, bo cię
    od razu złapią.

    > A w takim razie jak uniknąć płacenia wysokich podatków ? Wybrać umowę
    > o dzieło ? założyc działalność gospodarczą ?

    Wyjechać z Polski wymeldowując się przy okazji.

    > A jak sprawić by te podatki były jak najmniejsze ?

    Nie da się.
    Głupi systemu podatkowego w Polsce nie wymyślali.

    > Mogę, czy muszę ?

    Nie musisz.
    Z tym, że jak zbaczysz np. rachunek za pobyt w szpitalu na 15 tys zł,
    to się wtedy zastanowisz, czy jednak musisz się ubezpieczyć.
    Co do ZUSu, to jak jesteś solidny, to sobie sam odkładaj kasę.

  • 5. Data: 2005-05-19 23:57:53
    Od: "dżej-dżej" <n...@n...spam.pl>

> [...]
    > - Co z podatkami w taki przypadku ?
    > - Co z BHP, itp. ?
    >
    > Jak to wszystko rozwiązać żeby to było zgodne z polskim prawem

    Witam

    Gdzie znajde odpowiedź na powyższe pytania ?

    Moze mi ktoś polecić jakiegoś radce prawnego ?
    ( Z Warszawy albo on-line )

  • 6. Data: 2005-05-20 05:42:49
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dżej-dżej wrote:

    > Witam
    >
    > Gdzie znajde odpowiedź na powyższe pytania ?
    >
    > Moze mi ktoś polecić jakiegoś radce prawnego ?
    > ( Z Warszawy albo on-line )

    doradca podatkowy, nie radca prawny
    pełno tego