  • 11. Data: 2008-11-21 11:50:07
    Temat: Re: Jak księgować? -inna data wystawienia faktury a inna data sprzedaży.
    Od: "Zbyszek" <h...@k...onet.pl>

    Witam serdecznie

> [...]
    > fakturę to by sobie w nogę nie strzelał tylko wystawił z datą odbioru
    > robót.
    >
    > Innymi słowy - pierwsza niewiadoma konieczna do sformułowania prawidłowej
    > odpowiedzi - czy to dla kolegi pytającego zakup czy sprzedaż.

    > Pytanie sugeruje ze to może być faktura na roboty budowlane w których
    > obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania zapłaty lecz nie
    > później niż 30 dni od odbioru robót.
    >
    > Zatem jeżeli to jest sprzedaż to jest i druga niewiadoma.
    >
    > Wnioski - zadający pytanie powinien je uściślić. I poprawić kodowanie.

    Dzięki za zainteresowanie i odpowiedzi. Przepraszam za nieprecyzyjne
    sformułowanie zapytania.
    Niesamowite w jakim kierunku mogą potoczyć się losy postu.
    Moim zamierzeniem nie było wywołanie kwasów na tym forum.
    Kodowanie już poprawiłem.

    Uściślam.
    Faktura została wystawiona za projekt budowlany i jest to moja sprzedaż.
    Protokół przekazania dokumentacji podpisany z datą 30.10.2008 r
    Księgowa w firmie budżetowej zażyczyła sobie aby faktura była z datą
    07.11.2008 r.

    Czy mogę skorzystać z "updof, Art. 14. 1..... lub wykonania usługi, albo
    częściowego wykonania usługi, nie
    później niż dzień:
    1) wystawienia faktury ......"

    Tak myślałem :-( . "Do PIT przychód 30/10/2008 - zakładając że
    wczesniej nie skasowałeś nalezności " -przelano na moje konto 20.11.2008r.

    A podatek VAT 6/11/2008 r.

    To już chyba jasne, a teraz jak fizycznie zaksięgować fakturę, skoro
    wystawiona jest w listopadzie.

    Pozdrawiam. Zbyszek.

  • 12. Data: 2008-11-21 19:56:37
    Temat: Re: Jak ksiegowaae? -inna data wystawienia faktury a inna data sprzeda?y.
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-11-2008 o 12:50:07 Zbyszek <h...@k...onet.pl> napisał(a):

    > Kodowanie ju? poprawi?em.

    Chyba dalej nie, masz ISO-Latin-2 ale niezadeklarowe, Opera mi źle cytuje.

    > U?ci?lam.a dalej nie
    > Faktura zosta?a wystawiona za projekt budowlany i jest to moja sprzeda?.
    > Protokó? przekazania dokumentacji podpisany z dat? 30.10.2008 r
    > Ksiegowa w firmie bud?etowej za?yczy?a sobie aby faktura by?a z dat?
    > 07.11.2008 r.

    Czyli jeden dzień po terminie? Dobrze liczę?
    Jeśli tak, to to jest wykroczenie skarbowe chyba że
    dla faktur za projekty budowlane są szczególne terminy.

    > A podatek VAT 6/11/2008 r.
    >
    > To ju? chyba jasne, a teraz jak fizycznie zaksiegowaae fakture, skoro
    > wystawiona jest w listopadzie.

    Szukałem szczególnego momentu w VAT dla usług projektowych,
    ale się nie doszukałem. Jeśli więc czegoś nie przoczyłem to 6/11/2008.

    W takim układzie wychodzi mi że VAT księgujesz w listopadzie,
    a do PIT w paździeniku, z datą przychodu. Pozostaje kwestia tego,
    czy prowadzisz KPiR na bieżąco czy nie.
    Jeśli na bieżąco, to IMHO powinieneś był wpisać przychód już 30/10.
    Jeśli nie na bieżąco, to do wczoraj powinieneś był zrobić KPIR
    za październik i ten przychód tam wpisać (IMHO na podstawie faktury
    będzie OK, aczkolwiek na PIT.PL czytałem kiedyś że w takich wypadkach
    powinno się
    wpisać do ew. sprzedaży przychód nieudokumentowany fakturą - ma to jakiś
    sens
    w świetle par. 30.3 rozporządzenia do KPiR, ale nie wiem czy kontrole aż
    tak
    dogmatycznie do tego podchodzą?)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 13. Data: 2008-11-21 20:52:37
    Od: "Zbyszek" <h...@k...onet.pl>

    Witam ponownie.
    Zmieniłem kodowanie.

    Dzięki za informację.
    Datę wystawienia faktury wymyśliła księgowa dużej jednostki budżetowej,
    Ja jestem "Cienki Bolek" więc nie dyskutowałem. Nie ma specjanych terminów
    fakturowania jeżeli chodzi o projektowanie. Obowiązują ogólne zasady.

    Całe szczęście, że nie mam podatku dochodowego do zapłacenia nawet jak
    zaksięguję
    w październku jako przychód nieudokumentowany; w projektowaniu nie ma
    regularnych
    dochodów i czasem przez kilka miesięcy nie wystawia się żadnej faktury :-(.

    A więc zaksięguje dochód 30.10 jako nieudokumentowany, a VAT 06.11, z
    nadzieją, że
    przez następnych 7 lat nikt mnie nie poprosi o pokazanie kpir i dokumentów.

    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu.
    Zbyszek.

  • 14. Data: 2008-11-21 21:08:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbyszek,

    Friday, November 21, 2008, 9:52:37 PM, you wrote:

    > Witam ponownie.
    > Zmieniłem kodowanie.

    Nadal brak deklaracji. Samo kodowanie poprawne.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2008-11-21 21:14:45
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Z tym "nieudokumentowanym" przychodem zaczekaj, niech się mądrzejsi
    wypowiedzą. IMVHO jeśli księgujesz nie na bieżąco to wpisanie na bazie
    faktury też powinno być OK.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 16. Data: 2008-11-22 07:53:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2008, Zbyszek wrote:

    > Datę wystawienia faktury wymyśliła księgowa dużej jednostki budżetowej,
    > Ja jestem "Cienki Bolek" więc nie dyskutowałem.

    IMVHO: takie podejście może się odbić czkawką.
    Popatrz na to tak: kierowca po wypadku mówi "oczywiście wiedziałem
    że mam niesprawne hamulce, ale kontrahent kazał się spieszyć".
    Albo "tak, widziałem czerwone, ale szef mówił że przecież pusto
    jest a my się spieszymy".
    Popatrz na "aferę z samolotem" - pilot odmówił samemu prezydentowi.
    I miał rację, przynajmniej jak chodzi o zasadę: jeśli oceniał
    że powinien, to *mógł* i *powinien* odmówić.
    Godząc się na yy.... niespójność z przepisami prowadzący DG bierze
    odpowiedzialność na siebie :)

    IMO - skoro już godzimy się na jakieś "manewry" księgowych, to
    najpierw niech ci księgowi ustalą z ekipą która podpisuje umowę
    zasady "odbioru".
    Nie chcą faktury 30.X - niech zażądają "poprawek do dokumentacji"
    (bez kar umownych, zgodnie z umową :P) i podpiszą protokół dopiero
    6.XI.

    > w październku jako przychód nieudokumentowany;

    ...fakturami.
    Przychód nie udokumentowany *fakturami* (lecz *udokumentowany*,
    tyle że w inny sposób), inaczej to tak jakby powiedzieć "krzesło"
    i zapomnieć dodać "elektryczne" :]

    Swoją drogą: co do tezy o obowiązku udokumentowania wpisem do
    zestawienia przy prowadzeniu "na bieżąco" zdania nie mam, ale
    przy prowadzeniu "chronologicznym" IMHO jest jak Tomek pisze:
    w czasie ewidencjonowania już jest "udokumentowany fakturą",
    więc powodu do wygibasów nie widać.

    > A więc zaksięguje dochód 30.10 jako nieudokumentowany,

    Oksymoron! ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-11-23 08:47:10
    Od: "Zbyszek" <h...@k...onet.pl>

    Witam.

    Teraz wiem, że niepotrzebnie zgodziłem się na taką datę wystawienia
    faktury, ale nie podejrzewałem, że osoba, która rozlicza bardzo dużą
    jednostkę budżetową może życzyć sobie czegoś niezgodniego z prawem
    podatkowym. Księgowa przyjmująca fakturę zna prawo podatkowe
    na wylot -dla mnie to pewnik i dlatego nie dyskutowałem.

    Na jakiekolwiek dodatkowe protokóły itp. manewry nie mam szans.

    Już zgłupiałem.
    W takim razie jak rozwiązać tę sytuację aby odnieść jak najmniejsze
    obrażenia podczas ewentualnnej kontroli i aby być najbliżej obowiązującego
    prawa podatkowego.

    Pozdrawiam ciepło z zasypanego śniegiem środkowopomorskiego. Zbyszek

  • 18. Data: 2008-11-23 09:14:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-11-2008 o 09:47:10 Zbyszek <h...@k...onet.pl> napisał(a):

    > Ju? zg?upia?em.
    > W takim razie jak rozwi?zaae te sytuacje aby odnie?ae jak najmniejsze
    > obra?enia podczas ewentualnnej kontroli i aby byae najbli?ej
    > obowi?zuj?cego
    > prawa podatkowego.

    Ja podejżewam że za to grozi może mandat 100zł, albo i nic - zwłaszcza
    że nie wpływa to na miesiące powstania przychodu i obowiązku w VAT,
    była to sytuacja jednorazowa, poksięgujesz wszystko poprawnie
    i zrobisz na fakturze adnotację że księgowa tak chciała a Ty
    źle wyliczyłeś 7 dni i stało się :-)
    Poza tym jako wykroczenie skarbowe przedawnia się to po roku,
    więc 7/11/2009 będzie po zawodach od strony karnej skarbowej.

    Pozdrawiam,
    TOmek