  • 1. Data: 2004-04-29 12:22:17
    Temat: PIT-11 i niewykazane prawa autorskie
    Od: "Piotr J.P." <8...@p...onet.TEGOTUNIEMA.pl>

    Mamy prawo do korzystania z 50% kosztow uzyskania przychodow z tytulu
    praw autorskich (na co jest nawet odpowiednia rubryka w PIT-ach).

    Problem polega na sposobie ich wykazania w biezacym roku i budzi moje
    zastrzezenia.

    W ubieglych latach rozliczenie podatku odbywalo sie w ten sposob, ze PIT-
    11 w odpowiednich dla praw autorskich przychodach, kosztach i dochodzie
    wykazywal kwoty objete 50% kosztami uzyskania przychodu i wykazywal ZERO
    zlotych zaplaconego z tego tytulu podatku. Wykazane w PIT-11 przychody i
    dochod z tytulu "normalnego" zatrudnienia byly zmniejszone o przychody i
    dochod objete prawami autorskimi, przez co zaplacony i wykazany w PIT-11
    podatek w pozycji "normalnego" zatrudnienia byl zawyzony, dajac w ten
    sposob nadlpate. Krotko: PIT-11 stwierdzal, ze czesc zarobkow podlegala
    wyzszym kosztom uzyskania przychodu, ale miesieczne rozliczenie z
    fiskusem zaklad prowadzil tak, jakby wyzszych ponad standardowe kosztow
    nie bylo, w zwiazku z czym w rozliczeniu rocznym wystepuje nadplata
    podatku.

    Inaczej jest w tym roku i budzi to moje (i kiklku ksiegowych)
    watpliwosci.

    Teraz PIT-11 wykazuje jakiekolwiek niezerowe kwoty JEDYNIE w wierszu dla
    standardowych rozliczen pracownika (objetych standardowymi kosztami
    uzyskania przychodu i tak naliczonymi), a w polach przeznaczonych dla
    zarobkow objetych 50% kosztami z tylulu prac autorskich wykazane sa ZERA.
    W kazdym razie analizujac takiego PIT-11 kazdy ksiegowy stwierdzi, ze
    jest to typowe rozliczenie pracownika zatrudnionego w jednym typowym
    zakladzie pracy na typowa umowe o prace na pelnym etacie co najmniej
    przez caly rok 2003, a strona rachunkowa i formalna nie budzi zastrzezen,
    wystepuje 30 groszy nadplaty podatku - wynikajace z zaokraglen.

    Wraz z PIT-11 otrzymalismy napisane na zwyklej kartce papieru
    zaswiadczenie tej mniej wiecej tresci:

    "Zaswiadcza sie ze Jan Kowalski zamieszkaly.... NIP... na podstawie
    aneksu z grudnia 2002 do umowy o prace uczestniczyl w pracach objetych
    50% kosztami uzyskania przychodu z tytulu praw autorskich (tu podstawa
    prawna), i na podstawie ewidencji tych prac uzyskal przychod w wysokosci
    X do ktorego ma zastowanie 50% stawka kosztow uzyskania przychodu, przez
    co koszty uzyskania przychodu z tego tytulu wynosza X/2 zlotych a dochod
    X/2 zlotych, slownie:... Glowny Ksiegowy, pieczatki i podpis. Kopie
    pisma: a/a, pracownik, Urzad Skarbowy wlasciwy dla pracownika".
    Zaswiadczenie wystawiono dzien pozniej, niz PIT-11.

    Podkreslam, ze to zaswiadczenie nie zawiera ZADNYCH informacji o
    zaleznosciach wykazywanych kwot z kwotami wykazanymi w PIT-11.

    Oprocz tego pracownik dostal na karteczce szczegolowe instrukcje, w jaki
    sposob na podstawie tego zaswiadczenia ma kwoty wykazane w PIT-11
    porozbijac na dwie pozycje (na zarobki objete i nie objete kosztami 50% z
    tytulu prac autorskich) i wpisac je samodzielnie do PIT-37, przez co
    wyjdzie nadplata podatku.

    Interesuje mnie co moze powiedziec urzad skarbowy, ktory zacznie
    analizowac takie rozliczenie?

    --
    Piotr

  • 2. Data: 2004-04-29 13:30:36
    Temat: Re: PIT-11 i niewykazane prawa autorskie
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Piotr J.P. wrote:

> [...]
    > wyjdzie nadplata podatku.
    >
    > Interesuje mnie co moze powiedziec urzad skarbowy, ktory zacznie

    Taką kartkę z pieczątkami możesz sobie zużyć w toalecie.
    Skoro przysługiwały ci koszty 50% to należało zgłośić pracodawcy że
    pit-11 nie jest wypełniony poprawnie.
    To on ma obowiązek uwzględnić je w pit-11.
    Skoro tego nie zrobił to znaczy, że potraktował twoją pracę jako
    normalną pracę za 20%.
    Tobie pozostaje przepisać to do pit-37.

  • 3. Data: 2004-04-29 14:00:24
    Od: "Piotr J.P." <8...@p...onet.TEGOTUNIEMA.pl>

    poilkj <u...@d...invalid> wrote in news:c6r028$44q$1@inews.gazeta.pl:

    > Taką kartke z pieczątkami mozesz sobie zuzyc w toalecie.
    > Skoro przyslugiwaly ci koszty 50% to nalezalo zglośic pracodawcy ze
    > pit-11 nie jest wypelniony poprawnie.

    Hm.... ale nasz Glowny Ksiegowy z Bardzo Duzego Miasta twierdzi, ze
    wszystko OK i tylko my tu na Prowincji na niczym sie nie znamy...
    Problem dotyczy tak na oko setki ludzi rozrzuconych po Polsce.

    > Tobie pozostaje przepisac to do pit-37.

    No wlasnie zrobilem (i chyba tylko ja), przez co zostalem nazwany: Glupek
    Co Niepotrzebnie Filozofuje i Oddaje Lekka Reka Panstwu Kilkaset Zlotych
    Tym bardziej, ze kilka osob dostalo juz zwroty.

    Myslisz, ze US-y poczekaja, az narosna odsetki od tych kwot i wtedy wezma
    sie do roboty?...

    --
    Piotr

  • 4. Data: 2004-04-29 16:10:27
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Piotr J.P. wrote:

    > Hm.... ale nasz Glowny Ksiegowy z Bardzo Duzego Miasta twierdzi, ze
    > wszystko OK i tylko my tu na Prowincji na niczym sie nie znamy...
    > Problem dotyczy tak na oko setki ludzi rozrzuconych po Polsce.

    To pokaż to pismo w US. Macie kontrolę jak w banku.

    > Myslisz, ze US-y poczekaja, az narosna odsetki od tych kwot i wtedy wezma
    > sie do roboty?...

    W sumie mają 5 lat więc po co się spieszyć.

  • 5. Data: 2004-04-29 21:03:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Apr 2004, Piotr J.P. wrote:

> [...]
    >+ Hm.... ale nasz Glowny Ksiegowy z Bardzo Duzego Miasta twierdzi, ze
    >+ wszystko OK i tylko my tu na Prowincji na niczym sie nie znamy...

    Hm... powiadasz iż on powiada że PIT-11 powinien zawierać niewłaściwie
    naliczone koszty ? IMHO komentarz poilkj jest na miejscu :)

    [...]
    >+ Myslisz, ze US-y poczekaja, az narosna odsetki od tych kwot i wtedy wezma
    >+ sie do roboty?...

    IMHO - na początek nie mają możliwości posprawdzania deklaracji: przecież
    trzeba wszystkie wprowadzić i pozwracać jeśli trzeba co tam podatnik
    chce. Jak już poukładają to tu i ówdzie pewnie zaczną kontrolować...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-04-29 23:46:46
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr J.P." <8...@p...onet.TEGOTUNIEMA.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns94DA7DDFA250APJP@213.180.128.20...
> [...]
    > pisma: a/a, pracownik, Urzad Skarbowy wlasciwy dla pracownika".
    > Zaswiadczenie wystawiono dzien pozniej, niz PIT-11.

    ==================
    Jeśli urząd skarbowy też dostał taką karteczkę spiętą z pit-11, to ich będą
    wzywać - jeśli będą

    Atomek

  • 7. Data: 2004-04-29 23:58:52
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr J.P." <8...@p...onet.TEGOTUNIEMA.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns94DA7DDFA250APJP@213.180.128.20...
    [ciach]
> [...]
    > X do ktorego ma zastowanie 50% stawka kosztow uzyskania przychodu, przez
    > co koszty uzyskania przychodu z tego tytulu wynosza X/2 zlotych a dochod
    [ciach]
    =========
    to x/2 jakos mi ni pasuje. jesli x jest wykazywanym w pit-11 przychodem to
    nalezy go zmniejszyc o przypadajacą na niego skladke na ubezpieczenie
    spoleczne i dopiero wtedy podzielic przez 2 uzyskujac koszty, wiec dochod z
    tego tytulu nie moze byc rowny x/2

    Atomek

  • 8. Data: 2004-04-30 09:38:19
    Od: "Piotr J.P." <8...@p...onet.TEGOTUNIEMA.pl>

    "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl> wrote in

> [...]
    > ubezpieczenie spoleczne i dopiero wtedy podzielic przez 2 uzyskujac
    > koszty, wiec dochod z tego tytulu nie moze byc rowny x/2

    X nigdzie nie figuruje w PIT-11 i jedynym dokumentem stwierdzajacym, ze
    kwota X wystepowala gdziekolwiek i kiedykolwiek jest to wlasnie
    zaswiadczenie.
    Z "prywatnej" instrukcji wynika, ze wykazane w PIT-11 kwoty "normalnych"
    zarobkow nalezy przed przepisaniem do PIT-37 zmniejszych o X oraz jego
    pochodne (odpowiednio przychod, dochod i koszty) a samo X oraz jego
    pochodne wykazac w pozycji dla praw autorskich w PIT-37.

    Mowiac krotko: zaswiadczenie ma niby tlumaczyc, dlaczego w PIT-37 kwoty
    przychodow "normalnych" zrobkow ulegly zmniejszeniu w stosunku do PIT-11
    i dlaczego te "brakujace" kwoty znalazly sie w pozycji dla praw
    autorskich.

    --
    Piotr