  • 1. Data: 2004-09-28 20:59:36
    Temat: Potwierdzenia dostaw przy sprzedaży wewnątrzwspólnotowej - moje doświadcznia
    Od: "K." <konrad-w[wytnijto]@hot.pl>

    Jako, że moja skromna firma aktywnie sprzedaje wyroby do krajów Unii,
    problem z potwierdzeniami dostaw pojawił się już w maju.

    Mam to szczęście mieć bardzo dobrych i skrupulatnych doradców finansowych,
    którzy prowadzą renomowane biuro rachunkowe.

    Więc wracając do tematu w maju wymyśliłem coś takiego: skoro nie chcę płacić
    za jakieś pisemne potwierdzenia dostawy (wysyłałem wtedy różnymi spedycjami)
    a nasza ustawa mówiła o jakich kolwiek dokumentach potwierdzających tą
    dostawę, więc drukowałem sobie specyfikację (właściwie kopię faktury) z
    oświadczeniem klienta, że faktycznie otrzymał ten towar. Klient podpisywał
    to i dokument wracał do mnie. Praktykowaliśmy to przez kilka miesięcy ale
    moje biuro nie było 100% pewne, czy to wystarczy, więc wystosowali 2 pisma
    do 2 różnych Urzędów Skarbowych o interpretację ustawy. Od obydwu przyszły
    mydlane odpowiedzi, z których nic nie wynikało nowego. Jeden odpisał, że
    może to być jakikolwiek dokument potwierdzający dostawę (czyli moj pomysł
    też). Jednak....
    było jakiś czas temu spotkanie, gdzie byli naczelnicy i pracownicy Urzędów
    Skarbowych i wynikło z tego jednoznacznie, że:
    Potwierdzenie dostawy (wysłanej 3. podmiotem) musi dostarczyć niezależny 3.
    podmiot, czyli spedytor. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak CMR podpisany
    przez 3 strony, nadawcę, spedytora i odbiorcę. Jako, że miałem już
    wykonanych ponad 20 dostaw za kwotę prawie 200 tys. zrobiło mi się ciepło.
    Na szczęscie ostatnie kilka było już wysłane małym przewoźnikiem, który mi
    zwracał CMR. Ale było jeszcze ponad 10 wysłanych 3 znanymi, dużymi
    spedycjami. Po moich telefonach okazało się, że takich zgłoszeń jest bardzo
    dużo. Dlatego spedycje wystawiają oświadczenia, że towar dotarł, a
    sukcesywnie zbierają CMR i te dokumenty też później dostarczają.
    Wystąpił jednak jeszcze jeden problem, na co zwrócili moją uwagę ludzie z
    mojego Biura. Oświadcznia od spedycji były wystawione z datą wrześniową.
    Dostawy były jednak w maju, czerwcu i lipcu. Więc teoretycznie, żeby
    wszystko było 100% pewne, powinienem był zapłacić VAT + odestki za te kilka
    miesięcy + korekta i od razu następną korektę o zwrot VATu. Było to
    niemożliwe do wykonania więc udało mi się uzyskać od ww. spedycji te same
    oświadczenia ale bez dat. Tym sposobem napisałem tylko na dole "otrzymano,
    data - odpowiednia" i tyle. Narazie jestem zabezpieczony przed wszelkimi
    ekscesami Urzędasów a i tak z czasem przyjdą oryginalne stare CMR i będzie
    wszystko OK.

    Tyle ode mnie. ;)

    Konrad

  • 2. Data: 2004-09-28 21:28:14
    Temat: Re: Potwierdzenia dostaw przy sprzeda?y wewn?trzwsp?lnotowej - moje do?wiadcznia
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    K. <konrad-w[wytnijto]@hot.pl> wrote:
    > Tyle ode mnie. ;)

    Paranoja :)

    To ja znów korzystając z okazji wrócę do mojej 'ostatniej deski ratunku',
    czyli Art. 22, pkt. 8 VI Dyrektywy - zapytaj jeśli możesz Twoich szacownych
    doradców, co o tym sądzą. Wspomniana tam zasada równego traktowania podmiotów
    krajowych i zagranicznych nie jest zachowana, a z przekroczeniem granicy
    wiążą się dodatkowe formalności (to drugie jest mniej przekonujące, więc
    skupmy sie na pierwszym)

    Dla przypomnienia jeszcze raz tłumaczenie:

    "8. Państwa Członkowskie mogą wprowadzić inne obowiązki, które uznają za
    konieczne w celu prawidłowego poboru podatku oraz zapobieżenia uchylaniu
    się od opodatkowania, z zachowaniem zasady równego traktowania
    transakcji krajowych i transakcji dokonywanych przez podatników między
    Państwami Członkowskimi, pod warunkiem, że obowiązki te nie będą
    powodować w przypadku transakcji handlowych pomiędzy Państwami
    Członkowskimi powstania wymogów formalnych związanych z przekroczeniem
    granicy.

    Możliwość przewidziana w akapicie pierwszym nie może być wykorzystana do
    nałożenia dodatkowych obowiązków w stosunku do obowiązków określonych w
    ustępie 3."

    A mój oryginalny post w <cj22u2$v29$1@phone.provider.pl>

    P.

  • 3. Data: 2004-09-28 21:43:47
    Od: "K." <konrad-w[wytnijto]@hot.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > krajowych i zagranicznych nie jest zachowana, a z przekroczeniem granicy
    > wiążą się dodatkowe formalności (to drugie jest mniej przekonujące, więc

    Dyrektywa dyrektywą a Urząd Skarbowy i tak wie lepiej. W sumie moje Biuro
    dlatego mnie tak gimnastykuje, żeby wszystko było 100% pewne wg. przepisów i
    w szczególności przed danym Urzędem Skarbowym, który i tak dowolnie sobie
    wszystko interpretuje.

    Co z tego ze w przypadku zakwestionowania dokumentów zasłonię się dyrektywą,
    jak dopuki nie dojdzie do sprawy sądowej Urząd ściągnie ze mnie skórę i w
    międzyczasie moja firma popłynie, a żaden urzędnik nie będzie pociągnięty do
    odpowiedzialności.

    Wolę dmuchać na zimne...

    K.

  • 4. Data: 2004-09-29 06:13:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    K. wrote:

> [...]
    > Urzędów Skarbowych i wynikło z tego jednoznacznie, że:
    > Potwierdzenie dostawy (wysłanej 3. podmiotem) musi dostarczyć

    Jak widać im bardziej szacowne grono,
    tym ciekwsze pomysły. I do tego pewnie opracowali
    urzędowy druk potwierdzenia (ścisłego zarachowania)
    i wymaga on jedynie podpisu ministra infrastruktury.

    > Dlatego spedycje
    > wystawiają oświadczenia, że towar dotarł

    I co to oświadczenie jest warte?
    Spedytor "oświadczał", a odbiorca
    opier.... że nie ma towaru. :-)

  • 5. Data: 2004-09-29 13:24:09
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 28-09-2004 22:59, Użytkownik K. napisał:
    > podmiot, czyli spedytor. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak CMR podpisany
    > przez 3 strony, nadawcę, spedytora i odbiorcę. Jako, że miałem już

    Czy ten CMR jest dokumentem funkcjonującym w transporcie między krajami
    UE? Czy firma transportowa musi mieć jakąś koncesję? Nic nie wiem na ten
    temat a w firmie szykuje się WDT. Pomysł na dzień dzisiejszy to
    transport realizowany przez obsługującą nas firmę założoną przez byłych
    kierowców. Nie sądzę, żeby chłopaki mieli jakiekolwiek pojęcie o
    obowiązkach czy dokumentach funkcjonujących w transporcie
    międzynarodowym. A wiadomo kto dostanie w tyłek jak się okaże, że
    dokumenty są nie takie :-(

    --
    xyz

    Inteligo, mechanizm oszustwa:
    http://tinyurl.com/43o6f

  • 6. Data: 2004-09-29 13:42:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    K. wrote:
> [...]
    > Urzędów Skarbowych i wynikło z tego jednoznacznie, że:
    > Potwierdzenie dostawy (wysłanej 3. podmiotem) musi dostarczyć

    Ciekawe jak niezależny podmiot może
    wystawić dokument potwierdzający przyjęcie
    przez NABYWCĘ towaru na terytorium...[...].
    (art 42.3 pkt 4)

    Spedytor to może conajwyżej potwierdzić,
    to co jest wymagane w art 42.3 pkt 1
    (że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia)

    Jak na razie oba kwitki są potrzebne.