  • 11. Data: 2016-01-01 17:03:21
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    =8&idArtykulu=4514>

    > Ale owa umowa musi być w ten sposób zawarta. Wpis w fakturze, to wpis na
    > dokumencie powstałym jako skutek zawarcia już umowy, a zatem po pierwsze
    > jakikolwiek zapis w jego treści jest nie odnosi się do umowy już
    > zawartej, a po drugie powodowałby automatycznie umowę przeciwną, czyli
    > ponowne przeniesienie własności rzeczy na sprzedawcę, a tym samym
    > faktura traciłaby sens.

    Nie umowa, tylko to zastrzeżenie musi mieć formę pisemną, zatem FV może
    ten warunek spełniać.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2016-01-01 17:55:22
    Od: <5...@7...175522.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

> [...]

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    =8&idArtykulu=4514>

    > Ale owa umowa musi być w ten sposób zawarta.

    W jaki sposób?

    > Wpis w fakturze, to wpis na
    > dokumencie

    O widzisz -- dokumencie. Zapomnij, że w nagłówku jest napis Faktura, bo to
    wyłącznie dla celów podatkowych... To jest pisana umowa, potwierdzenie tego
    na co sie dogadałeś...

    --
    'Tom N'

  • 13. Data: 2016-01-01 18:40:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > zawartej, a po drugie powodowałby automatycznie umowę przeciwną, czyli
    > ponowne przeniesienie własności rzeczy na sprzedawcę, a tym samym

    faktura jak najbardziej jest(może być) umową sprzedaży.
    Kto, co komu kiedy i za ile.

    Czegoś brakuje? No może podpisów.

    Z punktu widzenia podatkowego takie zastrzeżenie niewiele wnosi.
    Z punktu widzenia kodeksu cywilnego jak najbardziej.
    Łatwiej dochodzić zwrotu przedmiotu w przypadku braku zapłaty.

  • 14. Data: 2016-01-01 18:43:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie może, bo faktura dokumentuje sprzedaż, a zatem powstaje z samej
    > zasady po zawarciu umowy.

    Po za tym, ze dokumentuje sprzedaż może również dokumentować zawarcie umowy.

    > W tym momencie przedmiot sprzedaży stanowi już
    > własność nabywcy, więc sprzedający nie może nim dysponować.

    Nieprawda. Nie stanowi właśności nabywcy jeśli w umowie zawarto warunek
    zawieszający.
    Jest posiadaczem rzeczy i może nią władać, ale niekoniecznie jest
    właścicielem.

  • 15. Data: 2016-01-01 19:19:26
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-01 o 18:40, witek pisze:

    > Z punktu widzenia podatkowego takie zastrzeĹźenie niewiele wnosi.
    > Z punktu widzenia kodeksu cywilnego jak najbardziej.
    > Łatwiej dochodzić zwrotu przedmiotu w przypadku braku zapłaty.

    Ciekawe jak się dochodzi zwrotu jak przedmiot
    zmieni jeszcze właściciela ze dwa razy i pójdzie gdzieś
    w tłum (np na paragon) a pierwszy sprzedawca nie doczeka się zapłaty.
    Tyle wart ten zapis co prawnik, który go wymyślił.

  • 16. Data: 2016-01-01 19:26:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:

    > Ciekawe jak się dochodzi zwrotu jak przedmiot
    > zmieni jeszcze właściciela ze dwa razy i pójdzie gdzieś
    > w tłum (np na paragon) a pierwszy sprzedawca nie doczeka się zapłaty.

    Niestety wowczas nijak.

    > Tyle wart ten zapis co prawnik, który go wymyślił.

    Niekoniecznie, bo nie wszyscy kupują pralkę na raty, żeby ją natychmiast
    sprzedać.

  • 17. Data: 2016-01-01 20:08:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 18:43, witek pisze:

    > Po za tym, ze dokumentuje sprzedaż może również dokumentować zawarcie
    > umowy.

    Czyli sprzedaż - Twoim zdaniem - nie jest zawarciem umowy? Chcę się
    upewnić, czy dobrze Cię rozumiem.

    > Nieprawda. Nie stanowi własności nabywcy jeśli w umowie zawarto warunek
    > zawieszający.

    Jeśli nie doszło do przeniesienia własności - sprzedaży - to nie
    wystawiasz faktury, ewentualnie pro forma.
    1
    > Jest posiadaczem rzeczy i może nią władać, ale niekoniecznie jest
    > właścicielem.

    Czyli proponujesz najem, dzierżawę? Piszmy o konkretach.

  • 18. Data: 2016-01-01 20:11:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 17:03, Liwiusz pisze:

    > Nie umowa, tylko to zastrzeżenie musi mieć formę pisemną, zatem FV może
    > ten warunek spełniać.

    To zastrzeżenie może być nawet na chusteczce do nosa. Ale jeśli pojawia
    się na fakturze, która z zasady dokumentuje już uprzednio zawartą umowę,
    to stanowi dyspozycję co do własności mienia pochodzącą od osoby,która
    już nie jest jego właścicielem. Gdyby był na fakturze pro forma, to OK!

  • 19. Data: 2016-01-01 20:39:54
    Od: <1...@9...203954.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > To zastrzeżenie może być nawet na chusteczce do nosa. Ale jeśli pojawia
    > się na fakturze, która z zasady dokumentuje już uprzednio zawartą umowę,

    Idziesz do sklepu i kupujesz paczkę chusteczek do nosa. Akurat nie masz
    gotówki ani karty kredytowej, ale sprzedawca jest na tyle uprzejmy, ze
    sprzedaje Ci cała paczke chusteczek z trzydniowym terminem płatności i
    wystawia do tego rzeczoną fakturę z omawianym dopiskiem...

    Dwa pytania:

    1. kiedy zawarto umowę
    2. co jest potwierdzeniem zawarcia umowy

    > Gdyby był na fakturze pro forma, to OK!

    Pro forma jest w rzeczywistości ofertą cenową. Jeżeli ją przyjmiesz i
    zapłacisz, to dopiero dostaniesz towar, więc piszesz nie na temat.

    --
    'Tom N'

  • 20. Data: 2016-01-01 20:53:36
    Od: <7...@7...205336.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Czyli sprzedaż - Twoim zdaniem - nie jest zawarciem umowy?

    Pięknie odwracasz kota ogonem...

    Można zawrzeć umowę 1 stycznia 2016 na sprzedaż/kupno galot z falbankami (na
    chusteczce do nosa sie obie strony umowy podpiszą) i sprzedający wystawi
    fakturę 5 stycznia 2016.

    Można też zawrzeć umowę 1 stycznia 2016 na sprzedaż/kupno galot z falbankami
    i sprzedający na miejscu wystawi jeden kwit, który jednocześnie będzie umową
    i fakturą (te nieobowiązkowe elementy faktury traktuj jako składniki umowy)
    z odroczonym terminem płatności.

    > Jeśli nie doszło do przeniesienia własności - sprzedaży - to nie
    > wystawiasz faktury, ewentualnie pro forma.

    Skąd to nagłe przejście od "cywilnej" do "podatkowej" tematyki?
    Zapomnij o fakturze, myśl o papierku który stanowi potwierdzenie zawarcia
    umowy...

    > Piszmy o konkretach.

    Póki co to Ty rozmydlasz.

    --