  • 21. Data: 2016-01-01 20:56:26
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 20:39, (Tom N) pisze:

    > Idziesz do sklepu i kupujesz paczkę chusteczek do nosa. Akurat nie masz
    > gotówki ani karty kredytowej, ale sprzedawca jest na tyle uprzejmy, ze
    > sprzedaje Ci cała paczke chusteczek z trzydniowym terminem płatności i
    > wystawia do tego rzeczoną fakturę z omawianym dopiskiem...

    Bardzo mi się podoba pomysł

    > Dwa pytania:
    > 1. kiedy zawarto umowę

    Jak powie, że Ci sprzedaje.

    > 2. co jest potwierdzeniem zawarcia umowy

    Wydanie towaru.

    Faktura jest dokumentem potwierdzającym zawarcie tej umowy.

    > Pro forma jest w rzeczywistości ofertą cenową. Jeżeli ją przyjmiesz i
    > zapłacisz, to dopiero dostaniesz towar, więc piszesz nie na temat.

    O widzisz! Może również zawierać ofertę zastrzeżenia własności do czasu
    zapłaty. Możesz ją przyjąć, albo nie.

  • 22. Data: 2016-01-01 20:59:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 20:53, (Tom N) pisze:
    > Robert Tomasik w

    > Pięknie odwracasz kota ogonem...
    >
    > Można zawrzeć umowę 1 stycznia 2016 na sprzedaż/kupno galot z falbankami (na
    > chusteczce do nosa sie obie strony umowy podpiszą) i sprzedający wystawi
    > fakturę 5 stycznia 2016.
    >
    > Można też zawrzeć umowę 1 stycznia 2016 na sprzedaż/kupno galot z falbankami
    > i sprzedający na miejscu wystawi jeden kwit, który jednocześnie będzie umową
    > i fakturą (te nieobowiązkowe elementy faktury traktuj jako składniki umowy)
    > z odroczonym terminem płatności.

    No właśnie się nie da, bo faktura dokumentuje już zawartą umowę.

    > Skąd to nagłe przejście od "cywilnej" do "podatkowej" tematyki?
    > Zapomnij o fakturze, myśl o papierku który stanowi potwierdzenie zawarcia
    > umowy...

    No to faktura jest fałszywa, bo nie dokumentuje zdarzenia gospodarczego,
    skoro dopiero ustalamy jego zasady :-)

  • 23. Data: 2016-01-01 21:06:00
    Od: <2...@2...210600.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Faktura jest dokumentem potwierdzającym zawarcie tej umowy.

    Dziękuję nie mam więcej pytań. Sam przyznajesz, co jest dokumentem...

    Może niezbyt wyraźnie napisałem:
    "Idziesz do sklepu i kupujesz paczkę chusteczek do nosa"
    bo Ci z nosa cieknie i zanim dojdziesz do domu po gotówkę i wrócisz do
    sklepu to będziesz miał gile w skarpetach...

    Proforma służy przedpłacie, a dyskusja jest o płatności po wydaniu towaru --
    rozumiesz ten niuans?

    --
    'Tom N'

  • 24. Data: 2016-01-01 21:08:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 21:06, (Tom N) pisze:
    > Robert Tomasik w

    > Dziękuję nie mam więcej pytań. Sam przyznajesz, co jest dokumentem...

    Dokumentem jeszcze jest przykładowo bilet MPK. Co to wnosi do naszej
    dyskusji?

> [...]
    > sklepu to będziesz miał gile w skarpetach...
    >
    > Proforma służy przedpłacie, a dyskusja jest o płatności po wydaniu towaru --

    Oczywiście. Po wydaniu towaru sprzedawca ma roszczenie o zapłatę, ale
    jego właścicielem już nie jest, chyba, ze przed wydaniem towaru lub
    zawarciem umowy zastrzegł coś innego na piśmie. W fakturze
    dokumentującej już zawartą umowę nie sposób tego dokonać.

  • 25. Data: 2016-01-01 21:14:18
    Od: <1...@9...211418.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > No właśnie się nie da, bo faktura dokumentuje już zawartą umowę.

    No i jaki widzisz problem w umieszczeniu wszystkiego na jednym skrawku
    papieru i złożeniu podpisów?

    > No to faktura jest fałszywa, bo nie dokumentuje zdarzenia gospodarczego,
    > skoro dopiero ustalamy jego zasady :-)

    Bynajmniej. Strony sie dogadały i powstały po tych negocjacjach kwity na
    jednym skrawku papieru -- potwierdzenie zawarcia umowy [1] i faktura --
    gdzie widzisz problem prawny w takim podejściu?

    [1] Jak tam kwestie cywilne umowy...? "By taki zapis był skuteczny, to
    musiałaby być to umowa pisemna z takim zastrzeżeniem."

    --
    'Tom N'

  • 26. Data: 2016-01-01 21:26:46
    Od: <9...@3...212646.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Po wydaniu towaru sprzedawca ma roszczenie o zapłatę, ale
    > jego właścicielem już nie jest, chyba, ze przed wydaniem towaru lub
    > zawarciem umowy zastrzegł coś innego na piśmie.

    Zaczyna do Ciebie docierać powoli...

    > W fakturze dokumentującej już zawartą umowę nie sposób tego dokonać.

    Ale na kwicie potwierdzającym zawarcie umowy na określonych warunkach jak
    najbardziej (to, że jest to jednocześnie faktura nie ma znaczenia).

    Uwaga!!! W omawianym przypadku nie można czegoś zastrzec na piśmie *przed*
    zawarciem umowy, skoro jest to integralna część umowy.

    --
    'Tom N'

  • 27. Data: 2016-01-01 21:44:25
    Od: <5...@2...214425.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Dokumentem jeszcze jest przykładowo bilet MPK. Co to wnosi do naszej
    > dyskusji?

    Tyle, że znowu sie plączesz -- bilet MPK jest dokumentem dotyczącym...
    uwaga...

    "3. Zawarcie umowy przewozu następuje wraz z wejściem pasażera do pojazdu, a
    w metrze - do strefy biletowej metra."

    Patrz biletu nie trzeba do zawarcia umowy...

    Owszem, to z regulaminu ZTM, ale tak czy siak oni (ZTM, MPK) w ogólności
    sprzedają usługi, a my dyskutujemy chyba o towarach...

    Oj mataczycie towarzyszu Tomasik, jak za dawnych dobrych czasów, gdy to
    usługę gastronomiczna można było zwrócić ;P

    --
    'Tom N'

  • 28. Data: 2016-01-02 09:56:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-01 o 21:14, (Tom N) pisze:

    > No i jaki widzisz problem w umieszczeniu wszystkiego na jednym skrawku
    > papieru i złożeniu podpisów?

    Ale czyż nie jest przypadkiem tak, że faktura
    dokumentuje przeniesienie posiadania i własności, więc
    umieszczanie na niej tych formułek nie ma już sensu.
    Gdyby ktoś chciał dokonać sprzedaży w rozumieniu KC
    z warunkiem zawieszającym przeniesienie własności,
    to powinien to dokumentować pisemnie
    czymś innym, ale nie fakturą, bo faktura stwierdza już
    przejęcie prawa posiadania i własności.
    Więc jakiekolwiek zastrzeżenia nie mogą już dotyczyć tej transakcji.
    W vatowskiej ustawie jeden z pierwszych artykułów
    określa dostawę towarów jako przeniesienie prawa
    do rozporządzania jak właściciel, więc de facto uniemożliwiało by to
    normalne fakturowanie gdyby chcieć realizować warunki zawieszające.
    Po prostu trzeba przyjąć, że faktura dokumentuje już przeniesienie własności
    i jak się chce zawieszać przeniesienie własności, to trzeba pisać inny
    dokument,
    no i wtedy nie ma mowy o wystawianiu faktury.

    Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie chcecie przyjąć tak prostego
    rozumowania jakie proponuje Robert.
    To że ludzie wypisują na fakturach takie rzeczy ma
    wyłacznie wg mnie efekt psychologiczny, a jak się temu
    przyjrzeć w praktyce, to pozostaje jednie roszczenie o zapłatę.
    (a jak dłużnik nie płaci, a towar jeszcze ma, to wtedy jest możliwość
    odwracania procesu, ale w większości przypadków widać bezsens takiego
    zapisu)

  • 29. Data: 2016-01-03 02:58:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:
    > W vatowskiej ustawie jeden z pierwszych artykułów
    > określa dostawę towarów jako przeniesienie prawa
    > do rozporządzania jak właściciel,

    czyli prawa do rozporządzania, a nie prawa własności.

    coś jak p/o dyrektor vs dyrektor.

  • 30. Data: 2016-01-03 03:00:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:
    > (a jak dłużnik nie płaci, a towar jeszcze ma, to wtedy jest możliwość
    > odwracania procesu, ale w większości przypadków widać bezsens takiego
    > zapisu)

    wg twojej teorii nie ma możliwości odwracania tego procesu, bo przedmiot
    zmienił właściciela bezwarunkowo i nie ma czego odwracać.