  • 1. Data: 2005-11-29 00:38:56
    Temat: HIT 2005 - Zapłać fundusz remontowy za lata następne
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Ten trick jest tylko dla mieszkających we wpólnotach mieszkaniowych lub
    spółdzielniach.

    Jak wiadomo mamy ostani rok ulgi remontowej.
    Ale można wpłacić na fundusz remontowy jakąś grubszą kwotę aby odzyskać
    19% z niej.
    Taka wrzutka na konto wspólnoty pozwoli nam płacić mniej za czynsz w
    roku następnym do czasu zbilansowania się nadpłaty z normalnymi
    comiesięcznymi wpłatami. Ja na przykład zamierzam opłacić fundusz na
    jakieś 5 lat do przodu. Kredyt w banku wychodzi drożej więc polecam.

    Oczywiście dla celów dowodowych przed smutnymi paniami z US konieczne będą:

    1. potwierdzenie wykonania przelewu z wyraźnym zaznaczeniem w tytule
    przelewu "na fundusz remontowy" - nwet jeśli nie ma wydzielonego konta
    2. dla pełnego bezpieczeńswa można poprosić administratora o
    potwierdzenie na druku wysokości wpłat jakie dokoanliśmy na konto
    funduszu remontowego we wspólnocie/spółdzielni w kończączym się roku.

  • 2. Data: 2005-11-29 09:37:45
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Mario napisał(a):

> [...]
    > comiesięcznymi wpłatami. Ja na przykład zamierzam opłacić fundusz na
    > jakieś 5 lat do przodu. Kredyt w banku wychodzi drożej więc polecam.

    Chyba jednak nie ...

    Cytat:

    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
    Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie, sygn. PBII/z/415/19/04

    "(...) Z art. 22 ustawy o własności lokali wynika, że ustalenie wysokości
    opłat na pokrycie kosztów zarządu (zawierających wpłaty na fundusz
    remontowy) jest czynnością, która musi nastąpić w uchwale wspólnoty. Z tego
    względu wydatki na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej mogły być
    odliczone od podatku w zeznaniu za 2003 rok tylko do wysokości kwoty
    uchwalonej przez tę wspólnotę, nawet wtedy gdy podatnik dysponował dowodem
    wpłaty opiewającym na wyższą kwotę."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 3. Data: 2005-11-29 15:30:59
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Docent napisał(a):

> [...]
    > odliczone od podatku w zeznaniu za 2003 rok tylko do wysokości kwoty
    > uchwalonej przez tę wspólnotę, nawet wtedy gdy podatnik dysponował dowodem

    Nic takiego nie wynika co bredzi Częstochowska skarbówka.
    Mam opinie Izby Skarbowej w Szczecinie w ręku wiec jestem pewny - nie
    wprowadzałbym wszystkich w błąd.

    Według uopdof

    Art 27a.1
    Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony
    zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na
    powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach
    określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik:

    1) *poniósł* wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na
    remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego -
    budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony
    fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
    utworzonych na podstawie odrębnych przepisów,

    chodzi tu o wyraz *poniósł* i to niezależnie czy zgodnie z uchałą
    wspólnoty czy tez nie, zresztą wpłata wyprzedzająca na 5 lat wprzód też
    jest zgodna z uchwałą wspólnoty która nastąpi.
    Takie orzecznictwo byłoby sprzeczne z zasadą na przykład kupowania
    materiałów budowlanych na zapas - nie wykorzystując ich do remontu w
    roku podatkowym.

    Dla pewności jeszcze zacytuje przywołany przepis ustwy o własności lokali.
    Tak przy okazji - od kiedy to ustawy niepodatkowe decydują o podatkach i
    ulgach?

    Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego
    zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na
    dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do
    zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego
    zarządu w formie prawem przewidzianej.
    3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej,
    2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
    3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    4) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
    5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości
    wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w
    następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz
    na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności
    lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
    5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności
    nieruchomości wspólnej,
    6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
    6a) nabycie nieruchomości,
    7) wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16,
    8) ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części
    kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących
    zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego
    użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do
    kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
    9) udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej
    więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów
    w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo
    powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych,
    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę,
    któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w
    art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością
    wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także
    rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    4. Połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jedną
    nieruchomość lub podział lokalu wymaga zgody właścicieli wyrażonej w
    uchwale. W razie odmowy zainteresowany właściciel może żądać
    rozstrzygnięcia przez sąd.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-11-29 21:20:24
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Mario napisał(a):

    > Mam opinie Izby Skarbowej w Szczecinie w ręku wiec jestem pewny - nie
    > wprowadzałbym wszystkich w błąd.

    Skoro tak - to jeszcze jeden dowód na to, że najważniejsze jest zdanie
    *własnego* US.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 5. Data: 2005-11-29 22:23:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, Mario wrote:

    > Nic takiego nie wynika co bredzi Częstochowska skarbówka.
    > Mam opinie Izby Skarbowej w Szczecinie w ręku wiec jestem pewny - nie
    > wprowadzałbym wszystkich w błąd.

    Przyznam iż do twojego przekonania mam stosunek ambiwalentny :)

    [...]
> [...]
    >
    > 1) *poniósł* wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont
    > i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku

    Otóż to.
    Czytałeś dywagacje (znaczy dywagacje US) nt. rozumienia "poniesienia"
    w jednym z wątku o kosztach rozliczanych kasowo ?

    Problem na początek w tym iż brak definicji "poniesienia".

    > i to niezależnie czy zgodnie z uchałą wspólnoty
    > czy tez nie

    A to dla odmiany jest pytanie czy nieuzasadniona wpłata dokonana
    na konto przeznaczone dla funduszu remontowego z napisem "wpłata
    na fundusz remontowy" jest taka wpłatą.
    Z czym mnie ktoś z grupowiczów przyklapnął w sprawie ZUSu jak
    zauważyłeś ;) - posiewam wątpliwość, bo tu sam nie mam pełnego
    przekonania.

    > Takie orzecznictwo byłoby sprzeczne z zasadą na przykład kupowania materiałów
    > budowlanych na zapas - nie wykorzystując ich do remontu w roku podatkowym.

    Z komentarzy które widziałem i słyszałem (zdaje się że w szanownym
    Polskim Radiu) wynikało czarno na białym iż "kupienie na zapas"
    jest o tyle skuteczne że praktycznie nie do udowodnienia.
    Tj. nie da się (niemal, praktycznie) udowodnić że materiał zakupiony
    30.XII.2005 nie został na pewno zużyty na remont.
    Zastrzeżenie wypowiadającego się specjalisty rozumiałem tak, że jakby
    2.I.2006 przylazła kontrola US i wykazała iż odliczony zakup NIE
    stał się "celem remontowym" (tylko leży i czeka na deszcz :))
    to mógłby być problem. A problemu nie ma dlatego że podatnik
    jeszcze nie złożył deklaracji więc nie ma czego się czepiać :)
    Zastrzegam iż to nie moje zdanie.

    > Dla pewności jeszcze zacytuje przywołany przepis ustwy o własności lokali.
    > Tak przy okazji - od kiedy to ustawy niepodatkowe decydują
    > o podatkach i ulgach?

    Od zawsze.
    Taka "powinna" być zasada :)

    Ostatnio jakby głośniej stało się o owej istotnej zasadzie:
    że ustawy podatkowe nie są od rozstrzygania istoty czynności,
    tj. iż decydowanie w ustawie o VAT co jest "sprzedażą" jest
    nieporozumieniem.
    Ustawy podatkowe powinny być *wyłącznie* od określenia
    *wymiaru* podatku, od rzeczy, czynności, stanów i czego tam
    trzeba - opisanych w innych ustawach !
    Tak jak jest np. z "działalnością wykonywaną osobiście" - to
    Kodeks Cywilny rozstrzyga czy dana umowa jest dziełem, zleceniem,
    "usługą do której stosuje się przepisy o zleceniu" itp.
    Tak jest z umową o pracę - Kodeks Pracy rozstrzyga kiedy mamy
    z nią do czynienia, z ustawy podatkowej wynikają wyłącznie skutki
    a nie klasyfikacja.

    Nawet jakoś to mądrze brzmiało, chyba też w PR było i żałuję
    że nie mam nagranego :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-11-30 13:28:30
    Od: "Tomasz" <k...@k...chip.pl>

> [...]
    > Takie orzecznictwo byłoby sprzeczne z zasadą na przykład kupowania
    > materiałów budowlanych na zapas - nie wykorzystując ich do remontu w

    Czy nie chodzi tutaj o to że poniósł wydatki na wyodrębniony fundusz
    remontowy który to utworzony jest na podstawie odrębnych przepisów czyli na
    podstawie "Ustawy o własności lokali". Uchwała właścicieli lokali ustala
    wyskość opłat na pokrycie kosztów zarządu ( czyli wydatki na remont i
    bierzącą konserwacje). Ja rozumuje że wysokość tych opłat jest ustalona
    powiedzmy na 2005 rok i tyle można odliczyć. Chciałbym się mylić i jeżeli
    można by tak odliczyć tyle ile się faktycznie "poniesie" to chętnie
    skorzystam :)

  • 7. Data: 2005-12-02 19:04:40
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Przyznam iż do twojego przekonania mam stosunek ambiwalentny :)

    Myślę że link z dzisiejszej gazety prawnej powinien przekonać ostatnich
    wątpiących.

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1599&
    dok=1599.6.388.2.3.1.0.1.htm

    Gazeta Prawna posuwa się jeszcze dalej. Proponuje wpłacić 30.12.2005 r.
    naprawdę ogromną kwotę na fundusz remontowy, w ten sposób, aby podatek w
    tym roku wyszedł zerowy (oczywiście limit ulgi obowiązuje). Następnie
    02.01.2006 r. spowodować, ab wspólnota zwróciła nadpłacone pieniądze. Ta
    kwota zwrotu będzie przychodem, ale już roku następnego - 2006. W te
    sposób przerzucamy obowiązek podatkowy z roku 2005 na rok 2006.
    Ten drugi sposób jest dla dużo zarabiających. Ja jednak będę się trzymał
    opłacenia funduszu na 5 lat wprzód.

  • 8. Data: 2005-12-02 21:56:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Dec 2005, Mario wrote:

    > Myślę że link z dzisiejszej gazety prawnej powinien przekonać ostatnich
    > wątpiących.

    ...no czytałem i coraz bardziej mnie przekonywało...
    Tyle iż sam w ten deseń eksperymentował nie będę z prostego
    powodu: mała wspólnota w zarządzie własnym...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-12-06 11:48:45
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dmq5ro$uci$1@news.onet.pl>,
    Mario <n...@o...pl> wrote:

> [...]
    > kwota zwrotu będzie przychodem, ale już roku następnego - 2006. W te
    > sposób przerzucamy obowiązek podatkowy z roku 2005 na rok 2006.

    W którym miejscu to wyczytałeś? Bo ja znalazłem wręcz zastrzeżenie, że
    prawo do ulgi jest uzależnione od rzeczywistego przekazania nadpłaty na
    fundusz remontowy.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 10. Data: 2005-12-06 11:57:28
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0512022255210.2424@athlon>,

    > ...no czytałem i coraz bardziej mnie przekonywało...

    Mnie średnio. Podstawowy problem widzę w przekonaniu
    spółdzielni/wspólnot (zwłaszcza dużych) do przeznaczenia pieniędzy
    zgodnie z życzeniem wpłacającego. Ja bym pokrywał długi lokatora, a
    resztę odsyłał albo deponował - i bez tego kupa ludzi się awanturuje o
    odsetki od zaliczek na ogrzewanie na przykład...