    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak długo trzymać dokumenty?
    Date: Thu, 21 Oct 2004 13:45:11 +0200
    <cl82om$aof$1@nemesis.news.tpi.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, MarekZ wrote:

    > + Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    > + news:Pine.WNT.4.61.0410210951120.1484@athlon...
    > +
    > + > Hm... a ma taki obowiązek ?
    > + > Możliwość "Pan widoczeni nie złożył, tylko nie wykryliśmy na czas
    > + > no to Pan mandatu nie dostał" ;) pomijając :)
    > +
    > + No daj spokoj, wykroczenia skarbowe przedawniaja sie chyba w najgorszym
    > + przypadku 3 lata... Wiec z tym mandatem to wiesz.

    No toż piszę "nie dostał" :)
    Celem jest wskazanie że jeśli US nie ma obowiązku (a sądzę że nie ma)
    aby *dla ciebie* trzymać deklaracje dotyczące "przedawnionych" podatków
    to nie masz jak się powołać na deklarację.
    Twoja w US "mogła zginąć lub pójść na makulaturę".
    A to co ty masz jako potwierdzoną kopię ? - owszem. Deklaracja.
    Tyle że prawdopodobne jest że to NIE jest ostateczna deklaracja
    - "skąd mamy wiedzieć ile razy Pan korygował TĘ deklarację" ? ;)
    Przypominam że powiadamiałem na grupie iż korektą korekty deklaracji
    sprowokowałem sobie "zaproszenie" do US :) - tak że nie jest niemożliwe
    że twoja kopia to też dopiero "początek deklaracji" :]

    > + > Nie. IMO oczywiście.
    > + > Podstawą sporządzenia deklaracji VAT są UDOKUMENTOWANE dochody
    > + > i wydatki. Przecież na tej zasadzie można by *w ogóle* nie
    > + > trzymać żadnych faktur zakupu... !
    > +
    > + A nie ma wprost okreslonego obowiazku "trzymania" przez te 5 lat od konca
    > + roku.... itd. ?

    Nie przypominam sobie :)

    > + Ja nie wiem, ja tylko dyskutuje sobie :-). Chodzi mi o to,
    > + zeby nie dokonywac rozszerzajacej interpretacji obowiazkow podatnika.

    Doceniam :)

    > + > Sam wskazałeś że chyba jednak "nie ma obowiązku" :)
    > +
    > + No podatnik nie musi trzymac. Ale w us, to zapewne istnieje w formie
    > + elektronicznej, wiec zapewne jest trzymane. A jak nie jest, to co mnie to
    > + wlasciwie obchodzi ? Ja trzymalem "5 lat od konca roku...". Takie jest moje
    > + podejscie.

    No to jest prawidłowe. "Wystawi Pan f-rę 22% VAT bo to jest zasada ogólna
    i takie jest nasze podejście" ;) Do stosowania "zw" trzeba SAMEMU umieć
    wykazać że zostały zachowane stosowne warunki...

    [...]
    > + > Bo podejrzewam że masz zamiar wystawić fakturę ;)
    > + > A przecież to jest już *twój osobisty* samochód ! - nie "firmowy".
    > +
    > + Aha, czyli dla upewnienia sie. Gdyby zaistniala taka sytuacja, ze wykresle
    > + samochod z EST aby tam wpisac drugi (ten stary: faktura zakupowa na osobe
    > + fizyczna) nie zamortyzowany do konca, a za jakis czas go sprzedam, to mam
    > + wystawic rachunek jako osoba fizyczna, tak ? A nie FV jako firma ze stawka
    > + zwolniony.

    Nie dam głowy. Ale na mój rozum jest kłopot: samochód jest "osobisty",
    więc powinien być rachunek. Z drugiej strony - NIBY jest to "dochód
    z DG"... ale przecież jakbyś ZAMKNĄŁ DG i przestał być podatnikiem
    VAT, to statusu samochodu to nie zmieni.
    Ciekawym innych opinii :)

    > + I ewentualny dochod (gdybym sprzedal z jakichs niezbadanych
    > + powodow drozej niz powinienem sprzedac uwzgledniajac to ile zamortyzowalem :)
    > + nie laczy sie z dochodem z DG (o ile to bedzie mialo jakiekolwiek znaczenie w
    > + momencie sprzedazy), tak ?

    Lączy się.
    Zauważ że podatek dochodowy i VAT to podatki *odrębne*.
    I przyznam że JEST zgryz :[ - trzeba określić czy ma być f-ra i "zw"
    czy też rachunek - i PCC !
    Owszem, ja MAM wątpliwości :]

    [...]
    > + > - podatnik "przejmie" ST wykreślając go z EST do "własności osobistej"
    > + > (z tego tytułu wystawi FW i odprowadzi VAT)
    > + > - sprzeda go przed upływem 6 lat
    > + > ...to wystawi RACHUNEK. Przecież sprzedaje "własność osobistą".
    > +
    > + Rany boskie... 6 lat od czego ? :-)

    Od wykreślenia z ewidencji środków trwałych.

    > + Lat czy miesiecy moze ?

    ...kpisz czy podpuszczasz ? ;) Albo do ustawy ci się nie chce
    zajrzeć ? ;> Ustawa nigdzie w tym kontekście nie przewiduje
    6 miesięcy, co najwyżej pół roku ;> (BTW: trzeba zajrzeć do
    K.C. czy to 'ustawowo przewidziana regulacja'[1])

    ++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    d) innych rzeczy,
    d) innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane [...] a innych rzeczy - przed
    upływem pół roku
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1,
    z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały
    wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku
    zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia,
    nie upłynęło 6 lat.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art.
    10 ust. 1 pkt 3, uważa się [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby
    związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu
    działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:
    a) środkami trwałymi,
    [..."b" są wyposażenia - ale od wyposażenia płaci się ryczałtowy
    podatek przy zamykaniu DG, tak że PÓŹNIEJ już NIE SĄ jako
    "wykorzystywane"...]
    c) wartościami niematerialnymi i prawnymi

    - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    i prawnych, w tym także [...]
    ----

    > + A co jak wczesniej ? :-)

    ...właśnie chodzi o to JAK WCZEŚNIEJ !

    [1] - owszem, bo np. ustawa o VAT zawiera co najmniej jeden termin
    NIE opisany w K.C. - kwartał mianowicie - i później są spory
    oraz 'interpretacje', nie wiedzieć po co :[

    > + > Mylę się ? Sprzedający IMHO nie spełnia wtedy warunku bycia
    > + > podatnikiem VAT z tytułu *tej transakcji* wg art. 15.1... a jak
    > + > wiemy owo "tej transakcji" bywa istotne (np. PCC ! :)) !
    > + > Ale *niezależnie* czy w czasie owych 6 lat DG zamknął czy nie - ów
    > + > przychód liczy się jako "przychód z działalności" !! :)
    > +
    > + Aha, czyli jednak sie laczy z przychodem z dg, tak ? I to niezaleznie od tego
    > + czy owa dg istnieje czy nie. Niezle pokrecone. :-)

    Tak, w tym się zgadzamy :)
    Ale NIM tak zapisano były jeszcze dziwniejsze interpretacje: wynikało
    mianowicie że nie dość iż nie liczyło się 'kiedy' (np. 20 lat po
    zamknięciu DG...) to jeszcze wystarczyło aby US wykazał że "podatnik
    wykorzystywał ST w DG" (na przykład raz coś policzył na "swoim"
    komputerze albo użył "osobistej" kosiarki...) - bo nie było zapisu
    o "ujętych w ewidencji" !!
    Te "interpretacje" przyjmowały postać wyroków sądowych przeciw
    konkretnym podatnikom, żeby była jasność...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)