  • 31. Data: 2005-03-21 20:17:28
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Definicja "przedsiębiorstwa" jest w K.C. :) art.55(1) i jednoznacznie
    > wskazuje że jest to "własność żelaza" (znaczy: "m.in. składników
    > materialnych") *wraz z kłopotami* (choćby "księgami"...).

    Art. 55. (1) Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników
    niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności
    gospodarczej.

    Obejmuje ono w szczególności:

    1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione
    części (nazwa przedsiębiorstwa);
    2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów,
    towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
    3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości
    oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych
    stosunków prawnych;
    4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
    5) koncesje, licencje i zezwolenia;
    6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;
    7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
    8) tajemnice przedsiębiorstwa;
    9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

    Twierdzisz więc że z powyższego zapisu wynika, iż spółka z o.o. nie jest
    takowym przedsiębiorstwem, a udział w niej udziałem w tym przedsiębiorstwie?
    No to się różnimy - IMO przedsiębiorstwem jest spółka jako całość, a nabycie
    udziału w niej jest tożsame z nabyciem części przedsiębiorstwa - oczywiście
    części ułamkowej, a nie wydzielonej.
    Analogicznie jak nabycie udziału w innej spółce.
    Gdzie znalazłeś wymóg, że musi być to nabycie JEJ MAJĄTKU?

  • 32. Data: 2005-03-21 21:36:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+
    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    >+ wiadomości news:
    >+
    >+ > Jeśli właścicielem przedsiębiorstwa jest spółka a właścicielem
    >+ > spółki osobnik X - to z tego NIE wynika prawne określenie iżby
    >+ > właścicielem przedsiębiorstwa był osobnik X.
    >+
    >+ Rozumiem iż twierdzisz, iż to nie ta właśnie spółka jest przedsiębiorstwem?

    Zdecydowanie nie jest.

    Spółka jest osobą prawną - czyli "jednostką oganizacyjną". Art.33 KC.
    Taka "jednostka" składa się z samych elementów prawnych: wpisu
    do ewidencji (KRS), statutu i/lub umowy, organów zarządzających...
    Spółka jest "przedsiębiorcą".
    Oczywiście również "firma" z definicji jest z definicji utożsamialna
    (poprzez art. 43(2).1) ze "spółką" jako jej nazwa :)

    A drugie - to "Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników
    niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności
    gospodarczej" - cytat wprost z art. 55(1).
    Przedsiębiorstwo stanowi w typowym przypadku *własność* osoby
    fizycznej, osób fizycznych bądź spółki handlowej (czyli owego
    przedsiębiorcy) i zdecydowanie tą "osobą" nie jest !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 33. Data: 2005-03-21 21:51:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    [...]
    >+ Twierdzisz więc że z powyższego zapisu wynika, iż spółka z o.o. nie jest

    Nie jest. Najlepiej pokazuje to przykład kiedy jedna spółka
    ma *dwa* przedsiębiorstwa bądź też ma tylko *udział*
    w przedsiębiorstwie.

    >+ a udział w niej udziałem w tym przedsiębiorstwie?

    *Wprost* - nie.
    Nie można wykonywać praw właścicielskich wobec przedsiębiorstwa.
    Udziałowiec nie może nic - poza wpływaniem na samą spółkę jako
    właściciela owego przedsiębiorstwa.
    Ale *zrobić* cokolwiek z majątkiem może wyłącznie spółka, dokłaniej
    jej organ wykonawczy pt. "zarząd" oraz ew. upoważnione przez
    zarząd organy wykonawcze (jakiś dyrektor, kierownik sprzedaży
    albo cóś - ktoś upoważniony przez zarząd do zaciągania zobowiązań
    lub innych działań).

    >+ No to się różnimy - IMO przedsiębiorstwem jest spółka jako całość

    No to się różnimy :)
    Podpisać trzeba protokół rozbieżności.

    >+ a nabycie
    >+ udziału w niej jest tożsame z nabyciem części przedsiębiorstwa - oczywiście
    >+ części ułamkowej, a nie wydzielonej.
    >+ Analogicznie jak nabycie udziału w innej spółce.

    Postawię pytanie przewrotne (już było): spółka zo.o. ma "na stanie"
    komputer. Masz udział 100% w owej spółce.
    Powiadasz że komputer jest "twój".
    A ja pytam: "jakiej operacji musisz dokonać aby ten kompter
    spółka ci ODDAŁA" ?

    >+ Gdzie znalazłeś wymóg, że musi być to nabycie JEJ MAJĄTKU?

    Z samego istnienia pojęcia "majątku spółki".
    Jeśli to jest majątek SPÓŁKI to NIE JEST to majątek właściciela
    tej spółki.
    Brak tego rozróżnienia prowadziłby do wniosku że dywidenda
    nie istnieje :) - bo dywidenda to podatek od przeznaczenia
    *majątku spółki* na rzecz *majątku udziałowca*.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 34. Data: 2005-03-22 21:41:38
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > [...]
    >
    > Nie jest. Najlepiej pokazuje to przykład kiedy jedna spółka
    > ma *dwa* przedsiębiorstwa

    Oddziały....

    > *Wprost* - nie.
    > Nie można wykonywać praw właścicielskich wobec przedsiębiorstwa.

    Można.
    Czego Twoim zdaniem nie mogę wykonać od ręki w swojej spółce?

    > Udziałowiec nie może nic - poza wpływaniem na samą spółkę jako
    > właściciela owego przedsiębiorstwa.

    W ilu spółkach - osobach prawnych byłeś?

    > Ale *zrobić* cokolwiek z majątkiem może wyłącznie spółka, dokłaniej
    > jej organ wykonawczy pt. "zarząd" oraz ew. upoważnione przez
    > zarząd organy wykonawcze

    Dokładnie.

    > (jakiś dyrektor, kierownik sprzedaży
    > albo cóś - ktoś upoważniony przez zarząd do zaciągania zobowiązań
    > lub innych działań).

    Tyle że sam zarząd ma upoważnienie WYŁĄCZNIE od udziałowców.

    > Postawię pytanie przewrotne (już było): spółka zo.o. ma "na stanie"
    > komputer. Masz udział 100% w owej spółce.
    > Powiadasz że komputer jest "twój".

    Nie - powiadam że komputer jest należącego do mnie przedsiębiorstwa
    prowadzonego w formie spółki.

    > A ja pytam: "jakiej operacji musisz dokonać aby ten kompter
    > spółka ci ODDAŁA" ?

    W jakim sensie?
    Fizycznym?
    Idę i biorę. :-))

    > Z samego istnienia pojęcia "majątku spółki".

    Stanowiącej majątek udziałowca.

    > Brak tego rozróżnienia prowadziłby do wniosku że dywidenda
    > nie istnieje :) - bo dywidenda to podatek od przeznaczenia
    > *majątku spółki* na rzecz *majątku udziałowca*.

    Tyle że mówisz o czym innym.
    Nie twierdzę że spółka nie ma majątku, tylko że to spółka jest
    przedsiębiorstwem, a nie ten majątek, ona prowadzi księgi opisane w kc jako
    cechę szczególną przedsiębiorstwa.

  • 35. Data: 2005-03-22 22:57:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Mar 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    >+
    >+ Można.
    >+ Czego Twoim zdaniem nie mogę wykonać od ręki w swojej spółce?

    Wziąć sobie cokolwiek.
    WZIĄĆ - nie KUPIĆ.
    "Swoje" się "zabiera" i już...

    [...]
    >+ Tyle że sam zarząd ma upoważnienie WYŁĄCZNIE od udziałowców.

    Oczywiście. Ale pojawia się taki "stosik" :) - to nie
    udziałowcy są organem wykonawczym.

> [...]
    >+ > Powiadasz że komputer jest "twój".
    >+
    >+ Nie - powiadam że komputer jest należącego do mnie przedsiębiorstwa

    O. I to pasuje - wszystko się zgadza :)

    >+ > A ja pytam: "jakiej operacji musisz dokonać aby ten kompter
    >+ > spółka ci ODDAŁA" ?
    >+
    >+ W jakim sensie?
    >+ Fizycznym?
    >+ Idę i biorę. :-))

    :)
    A prawnym ?

> [...]
    >+ >
    >+ > Z samego istnienia pojęcia "majątku spółki".

    Nic nie szkodzi.
    Chcąc przełożyć z własnej kieszeni lewej do prawej - przekłada.
    Chcąc przęlożyć z kieszeni spółki do własnej - musi KUPIĆ.
    "Swoje" jakoby :)

    >+ Nie twierdzę że spółka nie ma majątku, tylko że to spółka jest
    >+ przedsiębiorstwem

    Pas.
    To nie ja pisałem KC :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 36. Data: 2005-03-23 21:53:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    [...spółka handlowa...]
    >+ > Nie jest. Najlepiej pokazuje to przykład kiedy jedna spółka

    Przedsiębiorstwa :)
    Zupełnie przypadkiem (natknąwszy się na papierowe wydanie zostawione
    przez współpasażera w pociągu :)) stwierdziłem iż p. Anna Grabowska
    z Rzeczpospolitej ubocznie do treści artykułu:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050322/p
    rawo/prawo_a_1.html
    ...dokładnie to samo stwierdziła:
    +++
    Nie definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    prowadzić kilka przedsiębiorstw.
    ---
    Dla mnie fakt prowadzenia kilku przedsiębiorstw przez jednego
    przedsiębiorcę jest oczywisty - fakt iż np. dla podatku VAT
    rozliczenia dokonuje przedsiębiorca a nie przedsiębiorstwo
    (co powoduje konieczność "skomulowania" obliczeń) nie wnosi
    nic do odrębności "przedsiębiorstw" - jest to kwestia ustaleń
    kto jest podmiotem i przedmiotem opodatkowania, niekoniecznie
    zbieżnie z 'podziałem' cywilnym... co widać np. na przykładzie
    S.C. :)

    >+ Tyle że mówisz o czym innym.
    >+ Nie twierdzę że spółka nie ma majątku, tylko że to spółka jest
    >+ przedsiębiorstwem

    IMO - nie jest.
    Jest *przedsiębiorcą*.
    Podmiotem.
    A "przedsiębiorstwo" to *przedmiot* !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 37. Data: 2005-03-23 22:01:54
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Wziąć sobie cokolwiek.

    Jak rozumiesz "wziąć"?

    > Oczywiście. Ale pojawia się taki "stosik" :) - to nie
    > udziałowcy są organem wykonawczym.

    A co ma organ wykonawczy do faktu bycia przedsiębiorstwem?

    > O. I to pasuje - wszystko się zgadza :)

    Dokładnie.
    Nie zgadza się tylko z tym, że mówiłeś iż spółka to nie przedsiębiorstwio.

    > :)
    > A prawnym ?

    To zależy po co biorę. :-)))

    > Chcąc przełożyć z własnej kieszeni lewej do prawej - przekłada.
    > Chcąc przęlożyć z kieszeni spółki do własnej - musi KUPIĆ.
    > "Swoje" jakoby :)

    No i?

    > Pas.
    > To nie ja pisałem KC :)

    Tyle że w KC są przepisy które zadają kłam TWOJEMU twierdzeniu.
    Cytowałem je.

  • 38. Data: 2005-03-23 22:13:16
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Nie definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    > prowadzić kilka przedsiębiorstw.

    W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa może prowadzić działalność w wielu
    miejscach - to prawda.
    Zresztą jak widzisz w powyszym artykule - i w skarbówce nie ma
    jednomyślności.

    > ---
    > Dla mnie fakt prowadzenia kilku przedsiębiorstw przez jednego
    > przedsiębiorcę jest oczywisty - fakt iż np. dla podatku VAT
    > rozliczenia dokonuje przedsiębiorca a nie przedsiębiorstwo

    Tyle że zgodnie z przepisami KC definiującymi przedsiębiorstwo jest nim ten
    podmiot który prowadzi księgi.
    Czemu upierasz się że jest inaczej?

    > IMO - nie jest.
    > Jest *przedsiębiorcą*.

    Też.

    > Podmiotem.
    > A "przedsiębiorstwo" to *przedmiot* !

    No i właśnie taka spółka jest zarówno podmiotem jak i przedmiotem, zależy
    dla kogo.
    Nierozerwalnie.

  • 39. Data: 2005-03-23 22:15:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    Za szybko wysłałem, ale w cytowanym przez Ciebie artykule możesz sam znaleźć
    zaprzeczenie swoich teorii:

    >Przyczyną problemów z opodatkowaniem sprzedaży przedsiębiorstw i ich
    majątków są jak zwykle niejasne przepisy. W >art. 6 ustawy o VAT jest mowa o
    sprzedaży przedsiębiorstwa lub oddziału albo samobilansującego się zakładu.
    Nie >definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    prowadzić kilka przedsiębiorstw. Nie pozostaje więc >nic innego, jak odwołać
    się do art. 55 1 kodeksu cywilnego. Wynika z niego, że zbiór składników
    majątkowych
    >(których katalog nie jest zamknięty) sam w sobie nie jest
    przedsiębiorstwem.

    A Ty twierdzisz coś dokładnie odwrotnego......

  • 40. Data: 2005-03-23 23:19:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Mar 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    >+ > >+
    >+ > >+ Można.
    >+ > >+ Czego Twoim zdaniem nie mogę wykonać od ręki w swojej spółce?

    Zwyczajnie.
    Wziąć i zabrać.
    Nie kupić, nie pożyczyć, nie zastawić...
    Wziąć - "bo moje". Dajmy na to że w lodówce mam *moje* piwo - bo
    je kiedyś kupiłem :) to jest *moje*. Więc idę i biorę...

    >+ > Oczywiście. Ale pojawia się taki "stosik" :) - to nie
    >+ > udziałowcy są organem wykonawczym.
    >+
    >+ A co ma organ wykonawczy do faktu bycia przedsiębiorstwem?

    Organ wykonawczy reprezentuje *przedsiębiorcę* a więc właściciela
    *przedsiębiorstwa* - firmę, w tym przypadku spółkę handlową.
    Firma *nie jest* przedsiębiorstwem - co ty zakładasz i dlatego
    używasz określenia "bycia przedsiębiorstwem" zamiast z "bycia
    przedsiębiorcą" z czym ja się absolutnie nie zgadzam.

> [...]
    >+ Dokładnie.
    >+ Nie zgadza się tylko z tym, że mówiłeś iż spółka to nie przedsiębiorstwio.

    ...bo nie jest :)
    IMO oczywiście. & AFAIK :)

    >+ > >+ > A ja pytam: "jakiej operacji musisz dokonać aby ten kompter
    >+ > >+ > spółka ci ODDAŁA" ?
    >+ > >+
    >+ > >+ W jakim sensie?
    >+ > >+ Fizycznym?
    >+ > >+ Idę i biorę. :-))
    >+ >
    >+ > :)
    >+ > A prawnym ?
    >+
    >+ To zależy po co biorę. :-)))

    No nie tak :)
    Jak biorę MOJE to nie muszę się nikomu tłumaczyć po co biorę !
    W najgorszym układzie muszę oddać podatki które *warunkowo* mogłem
    odliczyć (czyli dostałem zgodę na odliczenie kwoty wydatku od
    przychodu oraz VAT od VAT należnego *o ile* zechcę ujawnić iż
    używam *mojej* rzeczy do DG - mówię "już więcej nie chcę się
    tłumaczyć", oddaję podatki i po kłopocie).

    >+ > Chcąc przełożyć z własnej kieszeni lewej do prawej - przekłada.
    >+ > Chcąc przęlożyć z kieszeni spółki do własnej - musi KUPIĆ.
> [...]

    ...no i widać że jak SWOJE - to PRZEKŁADA ("i tyle").
    A jak NIE SWOJE - to KUPUJE. Bo musi nabyć własność. Bo *nie
    było* (przed zakupem) - jego. Swojego się *nie* kupuje.

> [...]
    >+ > To nie ja pisałem KC :)
    >+
    >+ Tyle że w KC są przepisy które zadają kłam TWOJEMU twierdzeniu.

    Zacytowałeś 55(1) w odpowiedzi na moją uwagę o 55(1) właśnie
    i nie wiedzieć czemu z definicji PRZEDSIĘBIORSTWA wywiodłeś
    że to spółka - która jest PRZEDSIĘBIORCĄ - miałaby być
    owym przedsiębiorstwem.
    Chyba że to jakiś inny cytat - poproszę o message id.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)