  • 41. Data: 2011-04-15 10:09:05
    Temat: Re: KPiR - jaki program jest najlepszy?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 15.04.2011 10:40, Elab pisze:

    > ale za te dane wg. ustawy odpowiadamy tak czy owak ...

    Ale zdajecie sobie sprawę, że te dane niekoniecznie są osobowe, a nijak
    nie jest sensownym oddawanie ich cudzym ludziom.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 42. Data: 2011-04-15 10:52:56
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

    > Raczej Wasze wypowiedzi wskazują na to że nie jesteście zupełnie na taką
    > okoliczność przygotowani i wyższość *waszego* rozwiązania
    > outsourcingowego jest dyskusyjna.

    w mojej ocenie technicznie na pewno jest to zdecydowanie lepiej
    rozwiązane ... np. u nas serwery są zduplikowane w 3 datacenter w
    różnych strefach czasowych, politycznych, prawnych itp itd, backupy są
    robione co 2 godziny uważam że "normalna" firma nie zbliża się nawet do
    tego typu zabezpieczeń.

    jeśli chodzi o *prawne rozwiązania*, wiadomo że żyjemy w czasach w
    których jak piszesz to nawet czajnik można zaaresztować ;-) ... no ale
    popadając w paranoje, to idąc tym tropem to najlepiej by było tatuować
    swoje dane na plecach :-)

  • 43. Data: 2011-04-15 10:57:53
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

    > Ale zdajecie sobie sprawę, że te dane niekoniecznie są osobowe, a nijak
    > nie jest sensownym oddawanie ich cudzym ludziom.

    Jak napisałem wcześniej, dla jednych to ma sens, dla innych nie, możesz
    gotować sobie sam, skorzystać z dań na wynos, albo iść do knajpy to twój
    wybór

  • 44. Data: 2011-04-15 14:47:17
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-04-15, o godz. 12:52:56
    Elab <e...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > których jak piszesz to nawet czajnik można zaaresztować ;-) ... no
    > ale popadając w paranoje, to idąc tym tropem to najlepiej by było

    Dużo się nie pomyliłeś ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=KfbGLxB5b5A&feature=r
    elated

    Tomek

  • 45. Data: 2011-04-15 15:47:43
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (15.04.2011 12:52), Elab wrote:

> [...]
    > których jak piszesz to nawet czajnik można zaaresztować ;-) ... no ale
    > popadając w paranoje, to idąc tym tropem to najlepiej by było tatuować

    Nijak to nie przybliża nas do tematu który zaczął Gotfryd .. jak?

    Jako profesjonaliści w tej dziedzinie, powinniście mieć jakąś odpowiedź
    na to (da się, nie da się), a nie uchylać się od odpowiedzi gadając coś
    o paranojach.

    p. m.

  • 46. Data: 2011-04-15 17:50:08
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Excel.

    -----

  • 47. Data: 2011-04-15 20:58:37
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

    > Jako profesjonaliści w tej dziedzinie, powinniście mieć jakąś odpowiedź
    > na to (da się, nie da się), a nie uchylać się od odpowiedzi gadając coś
    > o paranojach.

    Gotfryd zapytał:

    "Jaki *prawny* mechanizm chroni dane klientów przed brakiem
    dostępu?"

    w mojej ocenie te pytanie dotyczy de facto zabezpieczeń technicznych, a
    nie prawnych. Bo każdy kto choć trochę liznął ten temat, to wie że
    prawnie w informatyce (począwszy od Microsoftu, przez łącza TPSA, do baz
    danych oracla nawet tych za miliony dolarów), nikt niczego nie
    gwarantuje i wszyscy załączają klauzule o nieodpowiadaniu za dane a w
    zasadzie nieodpowiadaniu za cokolwiek, proponuję przeczytać jakąkolwiek
    licencję po której od razu się pozbędzie złudzeń ...

  • 48. Data: 2011-04-15 21:02:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (15.04.2011 22:58), Elab wrote:

> [...]
    > dostępu?"
    >
    > w mojej ocenie te pytanie dotyczy de facto zabezpieczeń technicznych, a

    O ile znam Gotfryda, to jakby chciał się zapytać o de-facto
    zabezpieczenia techniczne, to by nie napisał "prawny" i to jeszcze z
    wytłuszczeniem.

    A przychodzi mi do głowy jeszcze jedna możliwość, że Gotfrydowi chodzi o
    zapis w umowie mówiący "kliencie, jak nie będziesz miał dostępu do
    swoich danych to zwracamy ci wszystkie twoje koszty, straty i utracone
    przychody a na dodatek dorzucamy XX kpln tytułem kary umownej" lub
    równoważnie.

    Gotfrydzie, czy może byś się tak odezwał? Bo tak sobie rzuciłeś pytanie
    w eter a my się musimy z tym pytaniem męczyć ;)

    p. m.

  • 49. Data: 2011-04-16 07:32:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-04-15 23:02, mvoicem wrote:
> [...]
    > swoich danych to zwracamy ci wszystkie twoje koszty, straty i utracone
    > przychody a na dodatek dorzucamy XX kpln tytułem kary umownej" lub

    No ale przecież w realnym świecie nikt Ci nie gwarantuje 100%
    dostępności serwisu, danych, etc.

    Owszem, zdarzają się usługi ze SLA na poziomie 99.999% ale raczej
    dotyczą infrastruktury technicznej, kosztują majątek i dalej nie jest to
    100% dostępności.

    Piotrek

  • 50. Data: 2011-04-16 07:34:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Apr 2011, Elab wrote:

    > w mojej ocenie technicznie na pewno jest to zdecydowanie lepiej rozwiązane
    > ... np. u nas serwery są zduplikowane w 3 datacenter w różnych strefach
    > czasowych, politycznych, prawnych itp itd

    :)
    Problemem jest jak udostępnić te dane klientom, uniemożliwiając
    jednocześnie policji ich zbiorcze "zaaresztowanie" (przez brak dostępu).

    Rzecz jasna, scenariusz takiego zamknięcia dostępu wydaje się
    nieprawdopodobny. Ale z drugiej strony, przypominam że była
    już akcja policji (w Polsce) wpadającej do centrum bankowego.
    Żeby nie było - mieli podstawy, i wszyscy zdajemy sobie sprawę
    że wyliczone megazłote "strat producentów" podawane później
    w prasie są z kapelusza, niemniej skoro administratorzy zrobili
    sobie na macierzach serwer filmowy... (a przynajmniej tak to
    opisywano w prasie).

    > jeśli chodzi o *prawne rozwiązania*, wiadomo że żyjemy w czasach w których
    > jak piszesz to nawet czajnik można zaaresztować ;-)

    No i to jest problem właśnie :(
    Prowadzący DG ma mieć dokumentację "do okazania w US", z jedynym
    wyjątkiem wskazania biura rachunkowego.
    Jak mu zaaresztują komputer, to pokazuje papier z policji,
    prokuratury lub sądu i mówi "ten organ zajął, są aktualnie
    p.o. mojego biura, idźcie tam" ;)
    Odesłanie do serwera "gdzieś w Brazylii" może być trudne :]

    > ... no ale popadając w
    > paranoje, to idąc tym tropem to najlepiej by było tatuować swoje dane na
    > plecach :-)

    :)
    J.w. - problemem jest brak mechanizmów prawnych.
    Całkiem jak w setkach innych spraw, choćby słynnej "jazdy na zamek"
    przy zwężeniu jezdni (niby promowana, ale przepisy dają wyraźne
    fory "egzekutorom" własnego pasa).

    pzdr, Gotfryd