  • 1. Data: 2004-09-20 10:40:43
    Temat: Odliczanie faktury zaliczkowej
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    Proszę o pomoc.
    Zapłaciłem zaliczkę na towar. Kontrahent wystawił mi
    fakturę na tę zaliczkę. Topwar otrzymam w miesiącu
    następnym.
    kiedy odliczam VAT od tej faktury zaliczkowej ?
    W miesiącu wystawienia czy w miesiącu otrzymania towaru ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2004-09-20 10:57:25
    Temat: Re: Odliczanie faktury zaliczkowej
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Lipas,

    W Twoim liście datowanym 20 września 2004 (12:40:43) można przeczytać:
> [...]

    L> następnym.
    L> kiedy odliczam VAT od tej faktury zaliczkowej ?
    L> W miesiącu wystawienia czy w miesiącu otrzymania towaru ?

    jeszcze może inaczej: bo chodzi tu o rozporządzanie towarem.
    Skoro zapłaciłem 100% zaliczki to czy można przyjąć, że
    rozporządzam już tym towarem, pomimo tego że jeszcze nie
    odebrałem go od dostawcy ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 3. Data: 2004-09-20 11:03:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Lipas napisał:
> [...]
    > Skoro zapłaciłem 100% zaliczki to czy można przyjąć, że
    > rozporządzam już tym towarem, pomimo tego że jeszcze nie

    Prawo do odliczenia VAT przysługuje co do zasady w miesiącu otrzymania
    faktury lub w miesiącu następnym. Później juz nie. Nie ma w ustawie
    słowa o rozporządzaniu towarem jako warunku odliczenia.
    Moment odliczenia jest generalnie powiązany z momentem powstania
    obowiązku podatkowego (zaliczka = obowiązek podatkowy sprzedawcy).

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-09-20 11:27:51
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 9/20/2004 12:57 PM, Lipas wrote:

> [...]
    > Skoro zapłaciłem 100% zaliczki to czy można przyjąć, że
    > rozporządzam już tym towarem, pomimo tego że jeszcze nie

    To zależy, czy rzecz jest określona co do gatunku, czy co do tożsamości.
    Jeżeli to pierwsze, to do przeniesienia własności wymagane jest
    przeniesienie posiadania.

    PZdr: Catbert

  • 5. Data: 2004-09-20 12:27:09
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > Moment odliczenia jest generalnie powiązany z momentem powstania
    > obowiązku podatkowego (zaliczka = obowiązek podatkowy sprzedawcy).

    Maddy a co sadzisz o tym:

    http://tinyurl.com/65d6e

    Przyznam, ze najpierw dokladnie przeczytalem ustawe - art. 86:-) i
    natrafilem wlasnie na takie maslo maslane jak opisuje artykul... Co do
    przyjetego sposobu interpretacji i rozwiazania nie chce sie wypowiadac - nie
    mam danych czy i jak to rozwiazano na gruncie starej ustawy aby wyciagac
    wnioski, chociaz mysle (naiwnie:-), ze powinny dzialac te same rozwiazania.

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 6. Data: 2004-09-20 12:33:35
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Catbert" <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> napisał w wiadomości

    > To zależy, czy rzecz jest określona co do gatunku, czy co do tożsamości.
    > Jeżeli to pierwsze, to do przeniesienia własności wymagane jest
    > przeniesienie posiadania.
    A mozna prosic jakis przepis na to?

    Pozdrawiam
    LG

  • 7. Data: 2004-09-20 12:43:30
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 9/20/2004 2:33 PM, Łukasz Góralczyk wrote:
    > Użytkownik "Catbert" <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> napisał w wiadomości

    > A mozna prosic jakis przepis na to?

    Tak, k.c.:

    Art. 155. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości
    oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny
    stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia własności
    są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własności
    potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo dotyczy wypadku,
    gdy przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia własności są
    rzeczy przyszłe.

    Skoro zaliczka wpłacona w jednym miesiącu, a towar w drugim, to jest
    wysoce prawdopodobne, że jest to tzw. towar na zamówienie tj. taki,
    który w chwili pobrania zaliczki nie istniał, więc nie było możliwe
    przeniesienie własności - ponadto w takiej sytuacji chodzi zwykle o
    "rzeczy przyszłe". Kazuistycznie większość rzeczy to rzeczy określone co
    do gatunku, nawet jeżeli mają numer seryjny.

    PZdr: Catbert

  • 8. Data: 2004-09-20 14:18:04
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    "Catbert" <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Skoro zaliczka wpłacona w jednym miesiącu, a towar w drugim, to jest
    > wysoce prawdopodobne, że jest to tzw. towar na zamówienie tj. taki,
    Reszta na dole, tutaj komentarz:

    A nie spotkales sie w praktyce, ze rozliczenie transakcji moze sie zdarzyc w
    ostatnim tygodniu miesiaca i nawet jezeli cala zabawa w zaliczki, przelewy i
    dostawy trwa 5 dni, to zgodnie z niektorymi przepisami i (co ciekawe)
    zgodnie z teoria wzglednosci Einsteina;-) trwa dwa miesiace? Dlatego uwazam
    sposob rozumowania za watpliwy...

> [...]
    > "rzeczy przyszłe". Kazuistycznie większość rzeczy to rzeczy określone co
    > do gatunku, nawet jeżeli mają numer seryjny.

    Ponadto uwazam, ze wykladnia VAT (ktora jest raczej dyskusyjnej natury, ale
    jakas jest i pytanie jej dotyczy) w tym przypadku ma priorytet. Poza tym na
    koncu § 1 jest przywolany przepis szczegolny... Chyba mieli na mysli np.
    VAT?

    A za wskazanie § bardzo dziekuje.

    Pozdrawiam
    LG

  • 9. Data: 2004-09-20 14:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Sep 2004, Lukasz Goralczyk wrote:

> [...]
    >+ > >>>Skoro zapłaciłem 100% zaliczki to czy można przyjšć, że
    >+ > >>>rozporzšdzam już tym towarem, pomimo tego że jeszcze nie
    [...]
    >+ > Tak, k.c.:
    [...]
> [...]
    >+ Ponadto uwazam, ze wykladnia VAT (ktora jest raczej dyskusyjnej natury, ale
    >+ jakas jest i pytanie jej dotyczy) w tym przypadku ma priorytet.

    Łukaszu, weź pod uwagę że padły jak dotąd (bądź zostały udzielone
    odpowiedzi na niejawnie zadane :)) TRZY pytania:
    - kiedy przysługuje prawo odliczania
    - kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT
    - kiedy nabywca staje się właścicielem i ma "prawo rozporządzania".

    To ostatnie pytanie postawiłeś ty (dobrze liczę "wcięcia" ? :))
    i ono NIE MA *żadnego* związku z poprzednimi !!!

    W myśl ustawy o VAT opodatkowane jest "wydanie towaru" ("dostawa"
    w myśl nomenklatury nowej ustawy) i ono NIE MA ZWIĄZKU z przejściem
    prawa własności !

    Ustawodawca tylko przezornie :) opodatkował płatność - jako jeden
    z możliwych momentów powstania obowiązku podatkowego.
    W ten prosty sposób Skarb nie jest stratny przy sprzedaży na raty
    (art. 583 KC), na próbę (art. 592 KC), z zastrzeżeniem własności
    aż do zapłaty (art. 589 KC)... podatek się należy albo "od wydania"
    albo "od zapłacenia" - a jak już zostanie odprowadzony, to układające
    się strony mogą się posądzić cywilnie i najwyżej w wyniku rozprawy
    zrobi się korektę :) Ale Skarb nasz szanowny czekał nie będzie
    aż strony ustalą kto ma płacić, przezornie trzyma "cały VAT"
    na koncie Urzędu :)

    >+ Poza tym na
    >+ koncu § 1 jest przywolany przepis szczegolny... Chyba mieli na mysli np.
    >+ VAT?

    NieNieNie :)
    Pogdybajmy...
    Załóżmy że osoba o ograniczonej zdolności prawnej (po polsku: nieletni
    lat <12-18)) zawiera umowę... a opiekun powiada NIE !
    Umowa nie ma mocy prawnej, własność nie została przeniesiona...

    *Na pewno* ustawa o VAT nie wpływa na "cywilną" klasyfikację
    umowy (poza ew. sporem o cenę :)). A w drugą stronę umiarkowanie
    - jako iż właśnie VAT unika powiązania z "przejęciem własności".
    Tego powiązania nie da się chyba uniknąć tylko przy nieruchomościach :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-09-20 14:57:20
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

> [...]

    > "rzeczy przyszłe". Kazuistycznie większość rzeczy to rzeczy określone co
    > do gatunku, nawet jeżeli mają numer seryjny.

    1) art.86 ust.12 ustawy o VAT (obniżenie podatku naleznego w związku z
    otrzymaniem faktury zaliczkowej nie jest obwarowane posiadaniem prawa do
    rozporzqdzania...itd)

    2) art.86 ust.13 - na oblizenie naleznego mamy 5 lat i mozna to zrobic
    korygujac odpowiednia deklaracje

    Atomek