    Date: Sun, 07 Sep 2014 12:07:43 +0200
    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji

    On 2014-09-06 23:02, PiotrB. wrote:
    > Sprzedaję prawo używania mojego programu, jednego, który powstawał przez kilka lat.
    > Czy dobrze rozumiem, że:
    > - zgodnie z nową interpretacją powinienem traktować przychód ze sprzedaży licencji
    jako przychód z działalności wykonywanej osobiście i odliczać 50% kosztów

    Tak, jeśli chodzi o kwalifikację przychodu.

    Natomiast odliczanie ryczałtowe 50% to jest Twoje prawo, a nie
    obowiązek. Jeśli miałeś większe koszty i możesz je udokumentować to
    spokojnie możesz je uwzględnić *zamiast* ryczałtu.

    > - ale problematyczne jest to, że już wcześniej w ramach DG w trakcie pracy nad tym
    programem odliczałem koszty związane z jego opracowaniem np. koszty oprogramowania
    pomocniczego

    Formalnie - wylatują z KUP. Praktycznie - zależy od specyfiki Twojej
    działalności ;-)

    > Jeśli tak by było to byłaby sytuacja bez wyjścia, bo przecież teraz nie mogę cofnąć
    tych kosztów ani nawet oddzielić ich od kosztów związanych z innymi obszarami DG.

    Nie możesz cofnąć? Hmm... Czyżby nasi wybrańcy podstępnie skasowali
    możliwość złożenia korekty?

    > Co można zrobić?

    Opcji jest wiele - od nicnierobenia aż do odkręcenia całości.

    Policz sobie wartość oczekiwaną "kary" (uwzględniając okresy
    przedawnień, skoro software piszesz od kilku lat) i Ci wyjdzie czy warto
    marnować czas na odkręcanie sprawy.

    Przy czym warto zauważyć, że przepisy się nie zmieniły. MF wycofało się
    ze swoich wcześniejszych, IMHO błędnych interpretacji. Tak więc sam
    sobie jesteś winny ...

    > A co z dodatkami, które nie są licencją np. nośnik, klucz zabezpieczający,
    instrukcja?

    A to już zależy jak to sobie zaplanujesz.

    Piotrek