  • Data: 2014-09-08 11:05:46
    Temat: Re: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 6 Sep 2014, PiotrB. wrote:

    > Sprzedaję prawo używania mojego programu, jednego, który powstawał przez kilka lat.
    > Czy dobrze rozumiem, że:
    > - zgodnie z nową interpretacją

    Nie, to nie jest nowa interpretacja.
    Ktoś zamieszał "pozytywną dla podatników interpretacją", być może chcąc
    "zrobić dobrze", zapominając niestety, że to *PRZEPIS* decyduje o prawnej
    kwalifikacji, i w ramach "robienia dobrze" należało wprowadzić nowelizację
    do ustawy z zapisem "podatnik może" (albo podobnie skutkującym).

    > powinienem traktować przychód ze sprzedaży licencji jako przychód
    > z działalności wykonywanej osobiście i odliczać 50% kosztów
    > - ale problematyczne jest to, że już wcześniej w ramach DG w trakcie pracy nad tym
    programem
    > odliczałem koszty związane z jego opracowaniem np. koszty oprogramowania
    pomocniczego

    > Jeśli tak by było to byłaby sytuacja bez wyjścia, bo przecież teraz nie mogę cofnąć
    tych kosztów

    Piotrek już pytał - z co z korektą?
    (pomijając, czy jest sens)

    > ani nawet oddzielić ich od kosztów związanych z innymi obszarami DG.

    A tu jest jeszcze sprawa pt. "zależy co za koszt".
    Po pierwsze, niektóre koszty można PODZIELIĆ.
    Po drugie, niektóre koszty nie podlegają "zniknięciu", dajmy na to, jeśli
    mamy amortyzację (nawet jednorazową) jakiegoś składnika majątku, to taka
    amortyzacja nie podlega zmniejszeniu od "używaniu w innym celu" (uwaga:
    ja NIE napisałem, że jeśli używanie jest na dwa różne cele w których
    przysługuje amortyzacja, to nie podlega PODZIAŁOWI, bo może podlegać).

    Ogólna zasada jest tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20140801,art-22-23-koszty-uzyskania-przychodow.h
    tml
    +++
    3. Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze Ÿródeł,
    z których dochód podlega opodatkowaniu,
    oraz koszty zwišzane z przychodami z innych Ÿródeł,
    a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania
    przypadajšcych na poszczególne Ÿródła,
    koszty te ustala się w takim stosunku,
    w jakim pozostajš przychody z tych Ÿródeł
    w ogólnej kwocie przychodów.
    ---

    ALE... ale IMVHO niekoniecznie trzeba przesadzać ze szczegółowością tego
    podziału ;) (acz jak to mawiają, każdy odpowiada za siebie).
    Zwróć uwagę, że zarówno "co do zasady" jak i a contrario przytoczonego
    tekstu, koszty które MOŻNA przypisać wyłącznie do jednego "źródła" należy
    tak przypisać.

    > Co można zrobić?
    >
    > A co z dodatkami, które nie są licencją np. nośnik, klucz zabezpieczający,
    instrukcja?

    Mało jasno piszesz - Ty wiesz co chcesz wyrazić, ale czytelnik już
    niekoniecznie. "Instrukcja" to dla Ciebie *KOSZT* wydrukowania (gdzieś)
    tych instrukcji, przy *przychód* ze sprzedaży owych?
    Nośnik... czy to pen ze złota czy płytka z granitu, że się przejmujesz
    wartością?
    Nośnik IMVHO ma tylko jedną, bardzo wredną właściwość, mianowicie
    w razie sprzedaży "konsumentowi" (formalnie PNPDGLRR :>) skutkuje
    wylotem ze zwolnienia z kasy fiskalnej, ale to już zupełnie na boku.

    IMVHO Piotrek dobrze pisze - policz sobie na boczku jakie byłyby skutki
    korekt, na wszelki wypadek skopiuj i wydrukuj owe odmienne interpretacje,
    w razie czego "dobra wiara" może stanowić dobrą podstawę do uniknięcia
    kary, a skoro raczej nie grozi że wyjdzie zaniżenie podatku, to RACZEJ
    nikt się nie przyczepi.
    Za to JEŚLI się przyczepi, to trzeba wiedzieć, że po prawdzie US decyzją
    "wywali z kosztów" ze złego źródła, ale już ująć w kosztach do innego
    źródła (korektą) trzeba samemu.

    pzdr, Gotfryd