  • 1. Data: 2009-10-20 17:28:10
    Temat: Podatkowe aspekty oszustwa w serwisie aukcyjnym
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Załóżmy, że:
    - zakup był celu DG
    - wylicytowana kwota > 1000 pln
    - za przedmiot zapłacono przelewem
    - aukcja była "przewałką" (sprzedający nie zamierzał wysłać i nie wysłał
    wylicytowanego przedmiotu)
    - otrzymano rekompensatę od serwisu aukcyjnego

    Rozumiem, że w opisanej sytuacji:
    - nie zawarto skutecznie umowy sprzedaży tak więc PCC się nie należy
    - poniesione koszty są jak najbardziej KUP (abstrahując od ograniczeń
    wynikających z rozporządzenia "o KPiR") - co do tego mam wątpliwości,
    ale nie widzę wyłączenia w art 23 PDOF
    - rekompensata jest przychodem z DG

    Jakiś sprzeciw?

    Piotrek

  • 2. Data: 2009-10-21 09:39:40
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 20 Paź, 19:28, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:
> [...]
    > - poniesione koszty są jak najbardziej KUP (abstrahując od ograniczeń
    > wynikających z rozporządzenia "o KPiR") - co do tego mam wątpliwości,

    moim zdaniem poniesione koszty nie są KUP, bo przecież nie otrzymałeś
    nic w zamian (nie nabyłeś towaru ani usługi - jeśli nie liczyć
    oczywiście "nauczki na przyszłość" :-) Nie są to również wydatki na
    zachowanie źródła przychodów itp.

    > ale nie widzę wyłączenia w art 23 PDOF
    > - rekompensata jest przychodem z DG

    skoro nie wydałeś pieniędzy firmowych, to IMHO to nie jest przychód, a
    raczej odszkodowanie

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2009-10-21 12:43:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Jarek Andrzejewski wrote:
> [...]
    > nic w zamian (nie nabyłeś towaru ani usługi - jeśli nie liczyć
    > oczywiście "nauczki na przyszłość" :-) Nie są to również wydatki na

    Czy aby na pewno?

    Art. 22 (PDOF) mówi jedynie, że (ażeby był KUP) koszt ma być poniesiony
    w celu osiągnięcia przychodu.

    Innymi słowy mówiąc można ponieść koszt w celu, nie osiągnąć przychodu i
    pomimo wszystko poniesiony koszt będzie KUP.

    Art. 23 który jest *zamkniętym* katalogiem przypadków, które KUP nie są
    nie wymienia przypadku oszustwa jako wykluczającego KUP (chyba, że nie
    doczytałem).

    Tak więc delikatnie postawiłbym tezę, że mamy tu jednak do czynienia z KUP.

    > skoro nie wydałeś pieniędzy firmowych, to IMHO to nie jest przychód, a
    > raczej odszkodowanie

    Może rzeczywiście najprościej byłoby przyjąć, ze zakup nie był w celu
    uzyskania przychodu i wykluczyć przychód na podstawie art. 14 ustęp 3,
    punkt 3a

    Piotrek

  • 4. Data: 2009-10-22 21:43:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]

    No, równie dobrze nie wolno by było rozliczać różnic kursowych.
    Acz... mama wątpliwości, czy *aż tak* dobrze.
    Przecież *umowa* miała miejsce (nic to, że jedna ze stron miała
    zamiar jej nie wykonać). Do wymogu z KPiR brakuje głównie sławnego
    "podpisu"...

    > moim zdaniem poniesione koszty nie są KUP, bo przecież nie otrzymałeś
    > nic w zamian

    Podstawą klasyfikacji w KUP nie jest "otrzymanie w zamian", lecz
    klasyfikacja wydatku :)
    Jakby to głupio nie brzmiało.
    Pozostaje nam więc spór, czy wydatek klasyfikuje się wg litery
    przepisu, a tam nic nie ma o "otrzymaniu"!

    Popatrz tak: jak ktoś zawiera umowę serwisową o "świadczenie
    gotowości naprawy" - to niby co "otrzymuje w zamian"?
    Nie przypadkiem taką samą *obietnicę* świadczenia, co do
    której wyniki będą "potem"? (równie dobrze może się okazać,
    że świadczenie nie zostanie zrealizowane).

    To, w którym momencie nastąpiło "nieotrzymania w zamian" jest bez
    znaczenia. Zauważ: nie jest KUP utrata towaru handlowego wskutek
    kradzieży. Ale *jest* KUP jego "nabycie w celu", mimo, że mógł
    zostać ukradziony. Dla wyjaśnienia: na PK, a ogólniej: "w zasadzie
    ogólnej", towar jest kosztem w momencie sprzedaży (nie zakupu,
    na KPiR stosuje się uproszczenie). Czyli w momencie sprzedaży
    kosztem jeszcze (by) nie był.

    > Nie są to również wydatki na
    > zachowanie źródła przychodów itp.

    Ale to są wydatki "poniesione w celu" - zakładając, że nie ma dowodów
    zmowy z oszustem oczywiście.

    > skoro nie wydałeś pieniędzy firmowych, to IMHO to nie jest przychód,
    > a raczej odszkodowanie

    Kiedy odszkodowania z tytułu strat związanych z DG *są* przychodem!
    W momencie otrzymania (art.14.2.12 UoPDoOF)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-10-23 05:47:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Przecież *umowa* miała miejsce (nic to, że jedna ze stron miała
    > zamiar jej nie wykonać). Do wymogu z KPiR brakuje głównie sławnego

    To już chyba ustaliliśmy, że minister był łaskaw przekroczyć delegacje
    ustawowe. Tak więc moje wątpliwości dotyczyły nie kosztów w sensie KPiR,
    tylko kosztów s sensie ustawy.

    Jak kontrola będzie miała wątpliwości to zawsze można się odwoływać
    (były wyroki sądowe potwierdzające racje podatników).

> [...]
    > kosztem jeszcze (by) nie był.

    > Ale to są wydatki "poniesione w celu" - zakładając, że nie ma dowodów

    Właśnie do tego zmierzałem.

    > Kiedy odszkodowania z tytułu strat związanych z DG *są* przychodem!
    > W momencie otrzymania (art.14.2.12 UoPDoOF)

    Dokładnie.

    Natomiast skoro już tak sobie dyskutujemy i co za tym idzie możemy
    przyjąć dowolne założenia ;-) to jeśli zakup nie byłby "w celu" to jak
    rozumiem odszkodowanie nie jest przychodem (podstawie art. 14 ustęp 3,
    punkt 3a). Dobrze myślę? Czy błądzę?

    Piotrek

  • 6. Data: 2009-10-23 05:56:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Przecież *umowa* miała miejsce (nic to, że jedna ze stron miała
    > zamiar jej nie wykonać). Do wymogu z KPiR brakuje głównie sławnego
    > "podpisu"...

    No właśnie. Czy umowa miała miejsce (z czego wynikałby obowiązek PCC)?
    Czy też raczej nie miała miejsca?

    Postępowanie jest prowadzone w kierunku art. 286 §1 KK (oszustwo) tak
    więc IMHO umowa sprzedaży *nie* miała miejsca.

    Co jak się wydaje nie wyklucza jednocześnie wydatku "w celu".

    Pewnie jest dyskusja bardziej na pl.prawo ale chętnie wysłucham opinii.

    Piotrek

  • 7. Data: 2009-10-23 09:43:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Oct 2009, Piotrek wrote:

> [...]
    >
    > Postępowanie jest prowadzone w kierunku art. 286 §1 KK (oszustwo) tak więc
    > IMHO umowa sprzedaży *nie* miała miejsca.

    Tuś mi ćwieka zabił, jak ktoś ma namiary na opisy jak "doktryna" się
    zapatruje na istnienie umowy w takim wypadku to poproszę.

    > Co jak się wydaje nie wyklucza jednocześnie wydatku "w celu".

    Z czym pozostaje się zgodzić.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-10-23 09:45:23
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Tuś mi ćwieka zabił, jak ktoś ma namiary na opisy jak "doktryna" się
    > zapatruje na istnienie umowy w takim wypadku to poproszę.

    Wrzuciłem na pl.soc.prawo

    Piotrek