    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 22 Apr 2016 10:32:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Róznice kursowe
    From: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    Dzięki za odpowiedź.

    > IMO - to wszystko jest na potrzeby krajow unijnych - zasada ogolna -
    > wykonujesz usluge dla firmy - firma sie rozlicza.
    > Wykonujesz dla osoby prywatnej - placisz VAT w kraju odbiorcy.

    Ogólna zasada:

    Art. 28b

    1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest
    miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce
    zamieszkania,

    Art. 28c.

    1. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest
    miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z
    zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g
    ust. 2 i art. 28h-28n.

    Czyli ogólna zasada jest:

    a) Dla klientów zagranicznych - firm (chyba nie ma znaczenia czy są VATowcami czy
    nie, ale nie mam pewności ;) jest faktura VAT np. i niech się firma w swoim kraju
    rozlicza.

    b) Dla osób prywatnych zagranicznych miejsce świadczenia usługi to Polska.

    Wyjątkiem stanowią tzw usługi elektroniczne czyli artykuł 28k, który głosi, że
    miejscem wykonania usługi jest miejsce zamieszkania/siedziby klienta (usługobiorcy).
    Co a sens jak zauważyłeś w EU (gdzie jest MOSS), niestety ustawodawca nie dopisał, że
    dotyczy to tylko EU.

    Sama definicja usługi elektronicznej jest mocno wątpliwa.
    Gdyby ją przyjąć to trzeba by rozliczyć taką fakturę w Państwie odbiorcy.
    A niekiedy nie ma żadnej możliwości zrobienia tego przez interenet więc nie ma
    fizycznie szans (bariera języka, alfabetu, procedur), aby to zrobić.

    Dlatego wolę zastosować ogólną zasadę i rozliczyć usługę w kraju - traktując faktur
    jako "brutto" i dzieląc się z naszym kochanym krajem, który potrzebuje gotówki 23%
    VATu :)

    Szczególnie to istotne jest dlatego, że jak pytałem kiedyś w US coś odnośnie MOSS to
    nikt nic nie wiedział. Więc wolę płacić w PL VAT 23% niż się tłumaczyć czemu jest VAT
    np. dla "cywila" ;]

    > Jak odbiorca jest poza Unia, to musi byc w przepisach wyjatek.
    > Wszak tam moze w ogole VATu nie byc.

    No to już inna sprawa... czy taką firmę co nie jest płatnikiem VATu traktować jako
    cywila czy jak firmę :)

    Doczytałem, ze brytyjskie spółki LTD nie maja VATu (nie mogą założyć VAT-UE),
    a należy je traktować jak firmy i vat np. robić. a nie jak cywila i MOSS.

    > Ale w druga strone to nie dziala - nie moze Polska/Unia okreslac jak
    > ma sie Chiny czy Rosja wewnetrznie rozliczac.

    No wiesz ja bym wolał płacić VAT w PL i nie zastanawiać się czy kontrahent to cywil
    czy firma, czy ma VAt czy nie ma. Jesli ma to jak duży ma VAT ;]
    I pytanie czy to co Ci mówi to prawda. Jeszcze z europy to sprawdzisz firmę.
    Ale w kraju nie anglojęzycznym z "azjatyckim alfabetem" co nie ma spisu firm przez
    interenet to co zrobisz?
    Fax wyślesz w ichnich zawijasach ?:>

    > IMO - ten MOSS to niepotrzebnie czytales. No chyba, ze przyda sie w
    > jakiejs Szwajcarii czy Norwegii.

    Ja się naczytałem bo miałem klientów EU, ale się mi upiekło i wszyscy się okazali
    firmami ;]