    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ŚT - ulepszenie - KUP - likwidacja
    Date: Fri, 28 Oct 2005 13:13:00 +0200

    On Wed, 26 Oct 2005, Greg wrote:

    > KUP, jeśli SUMA ICH WARTOŚCI nie przekracza 3500 PLN. Rozumiem, że nie
    > decyduje tu wartość każdej części z osobna ale suma?

    Tu jest pewien problem o który było parę dyskusji jakiś czas temu.
    W ustawie zapisano w odniesieniu do części i peryferii (ale TYLKO
    w odniesieniu do częsci i peryferii !) - "których jednostkowa cena
    nabycia przekracza 3.500 zł"
    JEDNOSTKOWA.
    I zapisano tak że najwyraźniej *tylko* te liczy się do "sumy
    wydatków" - natomiast niezależnie jest limit "sumy wydatków"
    również wynoszący 3500 zł.
    Przeczytaj sobie art. 22g.17 i spróbuj coś wydedukować :>
    Próbowałem raz czasu w roli 'advocatus diaboli' bronić tezy
    że liczy się suma "wydatków na częsci" - IMO się nie da.

    Wychodzi na to że dajmy na to kupując monitor za 2500 zł
    oraz kartę grafiki za 2000 zł nie trzeba ich uznawać za
    "ulepszenie" PCta metodą sumowania.
    Ale jeśli wydatki np. na montaż jakichś dodatkowych elementów
    tokarki (dajmy na to) oraz wykonany później montaż czegoś innego
    (również nie będący wymianą/remontem) wynoszą dwa razy po
    2000 zł - to trzeba je posumować i uznać za ulepszenie (tu
    uwaga - również jeśli zostały wykonane przez własnych pracowników !).

    Oczywiście przyjęcie zasady na "sumę mniejszą niż 3500 zł
    w danym roku" jest bezpieczniejsze.
    Niemniej... tam zapisano "jednostkowa cena nabycia"...

    > Czy to znaczy, że w następnym roku mogę wrzucić bezpośrednio
    > w KUP kolejne 3400 PLN?

    IMO tak.

    > Czy teoretycznie możliwa jest sytuacja, że do ŚT
    > wartego 1000 PLN co roku przez 10 lat dokupuję części warte 3400
    > PLN (w każdym roku) a ŚT nie jest ulepszany ani razu?

    Zauważ że *praktycznie* nie ma różnicy niż jakbyś poddał
    go optymalnej amortyzacji: początkowa wartość początkowa :)
    poszłaby w KUP w ciągu 1,5 roku zaś wszystkie kolejne ulepszenia
    coraz szybciej ! - bo jak ci WP by wzrastała to i rata
    amortyzacji by rosła (po każdym ulepszeniu).
    W efekcie postanowienie ustawodawcy aby się nie wygłupiać
    i wydatki do 3,5 kzł uznawać za KUP jest IMO właściwe.

    Pamiętamy rzecz jasna że wszystkie nabycia *rzeczowych*
    składników majątku (czyli owych peryferii na przykład)
    ponad 1500 zł są wpisane do EW !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)