  • 21. Data: 2009-01-23 20:09:15
    Temat: Re: Szlag trafił kwartalne rozliczanie VATu :(
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-23, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    [...]

    > Do Watu się nie generuje. Wystarczy Vat-7. I tu też powinien wystarczyć
    > pit-5.

    A odprowadzasz VAT za siebie, czy za pracownika?
    Przy p.doch masz nie tylko sytuację w której płacisz za siebie, ale też
    sytuację w której jesteś tylko płatnikiem przekazującym w imieniu
    podatnika.

    Więc trzeba:
    - powiadomić urząd "ile" (PIT-11)
    - powiadomić podatnika "ile" (PIT-11)
    - pracownik musi powiadomić urząd "ile" (PIT-37)

    bo urząd musi móc sprawdzić, że "ile" podane na wszystkich PIT-11 jest
    zgodne z "ile" podane na PIT-37. Myślę, że skarbówki by się dość
    skutecznie zakorkowały :D

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 22. Data: 2009-01-23 20:19:33
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 23 styczeń 2009 21:09
    (autor Wojciech Bancer
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <s...@p...org>):

    > A odprowadzasz VAT za siebie, czy za pracownika?

    Za nabywcę.

    > Więc trzeba:
    > - powiadomić urząd "ile" (PIT-11)

    No kiedyś był PIT-4. Więc niech se będzie 11.

    > - powiadomić podatnika "ile" (PIT-11)

    A po co? Zresztą pracowników i KP to bym też zlikwidował.

    > - pracownik musi powiadomić urząd "ile" (PIT-37)

    A tu już całkiem po co, skoro urząd wie z Pit-11.

    > bo urząd musi móc sprawdzić, że "ile" podane na wszystkich PIT-11 jest
    > zgodne z "ile" podane na PIT-37.

    A po co? Przecie podatnik i tak przepisuje z Pit-11. Dla mnie te całe
    rozliczenia roczne śmieszne są.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 23. Data: 2009-01-23 23:54:27
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-23, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    [...]

    > Za nabywcę.

    Za siebie, bo to Twój podatek.

    > No kiedyś był PIT-4. Więc niech se będzie 11.

    PIT-11 się do pracownika i US wysyła.

    > A po co?

    A skąd on inaczej będzie wiedział?

    > Zresztą pracowników i KP to bym też zlikwidował.

    KP to jeszcze, ale pracowników? Użyteczni są.

    > A tu już całkiem po co, skoro urząd wie z Pit-11.

    Bo:
    - mogą mu przysługiwać ulgi
    - może się rozliczać z kilku źródeł (nie tylko umowy o pracę)
    - może się rozliczać wspólnie i mieć wyższe progi
    - masaj :)

    > A po co? Przecie podatnik i tak przepisuje z Pit-11.

    Bo dodaje swoje. A US musi mieć możliwość sprawdzenia, czy dodał
    właściwie.

    > Dla mnie te całe rozliczenia roczne śmieszne są.

    Masz dość prostą wizję podatków. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 24. Data: 2009-01-24 06:52:28
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 24 styczeń 2009 00:54
    (autor Wojciech Bancer
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <s...@p...org>):

    > Za siebie, bo to Twój podatek.

    Bynajmniej. Owszem, Vat czasami płacę, ale wtedy jego odprowadzeniem do US i
    rozliczeniem zajmuje się kto inny.

    > A skąd on inaczej będzie wiedział?

    a) A po co ma wiedzieć?
    b) choćby z paska

    > KP to jeszcze, ale pracowników? Użyteczni są.

    Słabo. Straszne koszty generują i straszne kłopoty.

> [...]
    > - może się rozliczać z kilku źródeł (nie tylko umowy o pracę)
    > - może się rozliczać wspólnie i mieć wyższe progi

    No właśnie, a jakby było po mojemu, to by miał 1 źródło. Siebie.

    > Bo dodaje swoje. A US musi mieć możliwość sprawdzenia, czy dodał
    > właściwie.

    Czyli US to matematyczka, a zeznanie roczne to sprawdzian dodawania?

    > Masz dość prostą wizję podatków. :)

    A ktoś mówił, że to ma być skomplikowane?

  • 25. Data: 2009-01-24 11:23:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2009-01-23, Tristan <n...@s...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > KP to jeszcze, ale pracowników? Użyteczni są.

    Nie no, Tristan nie chce zaraz rozstrzeliwać, raczej myśli
    o przekwalifikowaniu. Na wykonawców i podobnych :)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2009-01-24 16:05:21
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 24 styczeń 2009 12:23
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0901241222210.536@quad>):

    > Nie no, Tristan nie chce zaraz rozstrzeliwać,

    zależy których :D

    > raczej myśli
    > o przekwalifikowaniu. Na wykonawców i podobnych :)

    Ano. Wtedy każdy by sobie sam PIT rozliczał i tyle.

  • 27. Data: 2009-01-26 09:57:54
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > A dla mnie wystarczy, że raz na kwartał jest kociokwik z lataniem do
    > księgowej...

    Wznawiam działalność po dłuższym okresie.
    Ponieważ sam chcę się bawić w księgowego (mam niewiele faktur), zastanawiam
    się nad rozliczeniami kwartalnymi.
    Z tego co się zorientowałem to teraz można nawet przy rozliczeniu
    miesięcznym nie wysyłać co miesiąc PITa 5, nawet jak powstaje obowiązek
    podatkowy. Za "moich" czasów jak trzeba było płacić zaliczkę, to od razu
    trzeba było wysyłać PIT5, a jak się nieopatrznie wysłało PIT5 tzw. zerowy,
    to później do końca roku trzeba było słać co miesiąc PITa, nawet jak nie
    było grosza zaliczki do zapłaty.
    Jak jest teraz?
    Skoro nie trzeba teraz słać co miesiąc PITów, to jaka jest korzyść z
    rozliczeń kwartalnych poza możliwością późniejszej wpłaty zaliczki?
    Czy przy kwartalnym trzeba wysyłać PITy 5?
    Żeby zgłosić chęć rozliczenia kwartalnego muszę wysłać jakieś pismo do
    naczelnika US do 20 lutego najpóźniej?
    Są jakieś wzory tych pism?

    Jak jest z VATem, tak samo pismo?
    Termin mi już chyba przepadł i mogę zgłosić dopiero za II kwartał? Do kiedy
    mam wysłać pismo zgłaszające?
    Czy jest przy VAT kwartalnym trzeba płacić 1/3 1/3 zaliczki zapłaconej za
    poprzedni kwartał?

    > Zaś co do kwartalnego PITu - o tyle fajny że w listopadzie wszyscy
    > "miesięczni" na gwałtu rety szukają kosztów, a kwartalni wtedy chętnie
    > wystawią faktury ;)

    Dlaczego tak jest?

    pzdr.
    Mariusz

  • 28. Data: 2009-01-26 11:42:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Jan 2009, MariuszM wrote:

    > Z tego co się zorientowałem to teraz można nawet przy rozliczeniu miesięcznym
    > nie wysyłać co miesiąc PITa 5, nawet jak powstaje obowiązek podatkowy.

    ...i tyle.

    > Skoro nie trzeba teraz słać co miesiąc PITów, to jaka jest korzyść z
    > rozliczeń kwartalnych poza możliwością późniejszej wpłaty zaliczki?

    Trzy razy rzadziej psujesz sobie humor koniecznoscią sumowania.
    A co, samo późniejsze wpłacanie Ci się nie widzi? ;)
    (są tacy co nie mogą - bo by przejedli :D)

    > Czy przy kwartalnym trzeba wysyłać PITy 5?

    Nie

    > Żeby zgłosić chęć rozliczenia kwartalnego muszę wysłać jakieś pismo do
    > naczelnika US do 20 lutego najpóźniej?
    > Są jakieś wzory tych pism?

    Nie ma wzorów.
    Własne oświadczenie, zgodnie z Ordynacją ma być NIP, oczywiście
    data, kto, do kogo.

    > Jak jest z VATem, tak samo pismo?

    Ano.
    Wyraźnie zaznaczyć, że kwartalny ale *nie* kasowy - u mnie prosili,
    żeby się nie pogubić.

    > Termin mi już chyba przepadł i mogę zgłosić dopiero za II kwartał? Do kiedy
    > mam wysłać pismo zgłaszające?

    Już wyślij, to się nie spóźnisz :>
    A na poważniej - to ja składałem. Z kopią.
    Mam datownik na kopii i już.

    > Czy jest przy VAT kwartalnym trzeba płacić 1/3 1/3 zaliczki zapłaconej za
    > poprzedni kwartał?

    Nie, na koniec raz a dobrze...
    Dlatego wyżej pisałem - jak ktoś ma tendencje żeby zaraz przejeść
    to co ma w kieszeni to nie może korzystać, bo pójdzie siedzieć :P
    (swoją drogą, DG IMVHO nie da się prowadzić przejadając 100%
    środków, ale to OT).

    > Dlaczego tak jest?

    Bo "miesięczni" płacą w grudniu zaliczkę za listopad *i* grudzień
    w wysokości listopadowej.
    A "kwartalni" w wysokości za III kwartał, zaś podatek mają do
    rozliczenia do kwietnia.
    Przychód im więc nie wadzi, czy w listopadzie czy w grudniu, zaś
    "miesięczni" szukają kosztów za wszelką cenę, zaś przychody chcą
    (z tego samego powodu, czyli "podatek do kwietnia") przerzucać
    na grudzień.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2009-01-26 12:45:50
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Dziękuję bardzo za pomoc, chciałbym uściślić:

    > ...i tyle.

    Wpłacam co miesiąc/kwartał zaliczki i wszystko rozliczam dopiero w PIT
    rocznym?
    Zaliczki idą do 20 każdego miesiąca na odpowiednie konto w US,a przy
    kwartalnych do 20 Kwietnia, Lipca, itp..?

    > Ano.
    > Wyraźnie zaznaczyć, że kwartalny ale *nie* kasowy - u mnie prosili,
    > żeby się nie pogubić.

    Czyli pismo czy jakiś druk? W zwykłym piśmie mam wyraźnie zaznaczyć, że
    kwartalny ale *nie* kasowy?

    > Już wyślij, to się nie spóźnisz :>
    > A na poważniej - to ja składałem. Z kopią.
    > Mam datownik na kopii i już.

    Ja najczęściej wysyłam (np VAT7) poleconym, rozumiem, że jeśli wyślę pismo o
    kwartalnym VAT przed 25 marca to będzie ok, czy mam czas do 25 kwietnia?

    > Bo "miesięczni" płacą w grudniu zaliczkę za listopad *i* grudzień
    > w wysokości listopadowej.

    To znam i rozumiem.

    > A "kwartalni" w wysokości za III kwartał, zaś podatek mają do
    > rozliczenia do kwietnia.

    Razem z PITem rocznym?
    W grudniu płacą za kwartał lipiec-wrzesień?

> [...]
    > "miesięczni" szukają kosztów za wszelką cenę, zaś przychody chcą
    > (z tego samego powodu, czyli "podatek do kwietnia") przerzucać

    Czyli analogicznie jakby przy miesięcznym nie płacić podwójnej zaliczki w
    listopadzie?

    pzdr.
    Mariusz

  • 30. Data: 2009-01-26 12:54:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-26, MariuszM <m...@T...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Czyli pismo czy jakiś druk? W zwykłym piśmie mam wyraźnie zaznaczyć, że
    > kwartalny ale *nie* kasowy?

    Do VAT to składasz aktualizację VAT-R (na szczęście nic to nie kosztuje
    ;-) i zaznaczasz *odpowiedni* kwadracik i podajesz kwartał od którego
    złożysz pierwszą deklarację VAT-7K.

    > Razem z PITem rocznym?
    > W grudniu płacą za kwartał lipiec-wrzesień?

    Nie ma tak dobrze.

    PIT 2009:
    - do 20 kwietnia (za I kwartał)
    - do 20 lipca (za II kwartał)
    - do 20 października (za III kwartał)
    - do 20 grudnia (tyle co III kwartał ;)
    - do końca kwietnia 2010 - rozliczenie roczne i nadpłaty/niedopłaty.

    Wg ustawy w 2010 się to zmieni (o ile nie zmienią ustawy) i nie
    będzie już podwójnych zaliczek za ostatni okres.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl