  • 1. Data: 2005-04-30 12:20:06
    Temat: Ulga remontowa na wykończenie mieszkania
    Od: Meaclum <m...@p...onet.pl>

    Wiele urzędów pozwala na skorzystanie z ulgi remontowej w ramach
    wykończenia mieszkania. Często dokumentem koniecznym jest protokół
    odbioru mieszkania. W wielu przypadkach jednak warunkiem jest dokonanie
    zakupu materiałów PRZED datą odbioru mieszkania.

    Ponieważ sporą część zakupów dokonałem na 1 DZIEŃ przed dokonaniem
    odbioru - przy czym dostawa nastąpiła nieco później (2-3 dni po
    odbiorze, na adres nowego mieszkania) - czy mam podstawy aby skorzystać
    z takiej ulgi? I kłócić się w ostateczności z urzędem, że co prawda
    zapłaciłem za materiał np. 10 kwietnia, natomiast faktura została
    wystawiona 17 kwietnia, a odbiór samego mieszkania nastąpił 11 kwietnia.
    Same materiały odebrałem po 14 kwietnia przy nowym mieszkaniu.

    Zatem kiedy jest stwierdzany fakt ZAKUPU, czy zawarcia transakcji? Z
    datą sprzedaży? Datą wystawienia faktury? Czy datą zakończenia transacji
    - czyli odbiorem przeze mnie towaru?

    :)

    Pomóżcie proszę :)

    Meaclum

  • 2. Data: 2005-04-30 12:57:37
    Temat: Re: Ulga remontowa na wykończenie mieszkania
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Meaclum wrote:
> [...]
    > odbioru mieszkania. W wielu przypadkach jednak warunkiem jest dokonanie
    > zakupu materiałów PRZED datą odbioru mieszkania.

    Chyba raczej właśnie po.
    Faktury sprzed daty odbioru mieszkania zostaną potraktowane jak
    materiały "na budowę", a nie na wykończenie/remont.
    W przypadku 1 dnia natomiast to ja bym się nie szczypał i odliczył.

  • 3. Data: 2005-04-30 13:54:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Apr 2005, Meaclum wrote:

> [...]
    > + wielu przypadkach jednak warunkiem jest dokonanie zakupu materiałów PRZED

    A nie na odwrót ??
    Jak możesz odliczać *remont* jeśli to "coś" przed odbiorem jeszcze
    nie było "mieszkaniem" a "budową" ?
    Myślę o jakiejś innej uldze ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-01 15:13:42
    Od: Meaclum <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A nie na odwrót ??
    > Jak możesz odliczać *remont* jeśli to "coś" przed odbiorem jeszcze
    > nie było "mieszkaniem" a "budową" ?
    > Myślę o jakiejś innej uldze ?

    Tfu.. Oczywiście, że PO :) A jeszcze jak ta blondynka zaakcentowałem
    kapitalikami :)

    Pozdrawiam,
    Meaclum

  • 5. Data: 2005-05-02 20:59:45
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Meaclum" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    A czy na pewno wystarczy protokol odbioru? Gdzies mi przelecialo przed oczmi
    ze musi to byc akt notarialny - czy moze to ktos potwierdzic, albo
    zdementowac?
    Szczegołnie interesuje mnie systauacja kupowania na wspołwłasnosc rozlaczna
    (czyli nie z zona, a z narzeczona ;))

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 6. Data: 2005-05-04 11:22:04
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <d4vvc3$mtl$2@inews.gazeta.pl>,
    witek <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    > Chyba raczej właśnie po.
    > Faktury sprzed daty odbioru mieszkania zostaną potraktowane jak
    > materiały "na budowę", a nie na wykończenie/remont.

    Moment - a to dlaczego? Rozumiałbym gdyby chodziło o domek budowany
    gospodarczo, ale tu mowa o mieszkaniu...

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2005-05-04 21:47:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 May 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >+ Moment - a to dlaczego? Rozumiałbym gdyby chodziło o domek budowany
    >+ gospodarczo, ale tu mowa o mieszkaniu...

    A co za różnica ???
    Dopoki nie ma "odbioru budowlanego" to możliwości są dwie:
    - budynek (cały blok) w budowie
    - niewydzielony lokal
    W obu przypadkach brak podstawy do uznania tego "czegoś" za
    "lokal mieszkalny". Z punktu widzenia praw nej oceny czy
    coś jest "mieszkaniem" przed podpisaniem stosownych papierów
    nie ma różnicy między stosem cegieł leżących na placu
    a "niemal mieszkaniem bez odbioru" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-05-05 08:21:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0505042345050.232@athlon>,

    > A co za różnica ???

    W pierwszym przypadku o materiały na budowę martwi się podatnik, w
    drugim - developer/spółdzielnia.

> [...]
    > coś jest "mieszkaniem" przed podpisaniem stosownych papierów
    > nie ma różnicy między stosem cegieł leżących na placu

    Gotfryd, zgoda. Ale mnie chodzi o podstawę odmowy uznania czegoś za
    koszt modernizacji lokalu mieszkalnego tylko dlatego, że zostało kupione
    przed wejściem w posiadanie tegoż lokalu.

  • 9. Data: 2005-05-05 12:38:46
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Uprzejmie zwracam uwagę ,że omawiana ulga ma tytuł " na remont i MODERNIZACJĘ"

    Ustawa nie określa, co rozumie się przez &#8222;remont i modernizację&#8221;.
    Wymienione
    pojęcia zostały użyte w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie
    inwestycji. Wychodząc z tych przesłanek, za &#8222;remont&#8221; uważa się w
    szczególności
    wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu
    mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników
    wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowych instalacji
    lub tylko określonych elementów tych instalacji), za &#8222;modernizację&#8221;
    natomiast
    uważa się trwałe ulepszenie, unowocześnienie istniejącego budynku mieszkalnego
    lub lokalu mieszkalnego wyrażające się w poprawie standardu użytkowego bądź
    technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji.
    Aby podatnik mógł skorzystać z odliczeń od podatku z tytułu poniesionych
    wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, to musi on w świetle
    art. 27a ust. 1 pkt 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych w brzmieniu obowiązującym w r. 2003, posiadać tytuł prawny do
    lokalu i ponieść wydatki na remont lub modernizację tego lokalu mieszkalnego.
    Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między
    innymi:

    " inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do
    korzystania z lokalu mieszkalnego"

    Stosunek zobowiązaniowy wymieniony jako tytuł prawny oznacza , że każda forma
    czynności prawnej rodząca swym skutkiem zobowiązanie jest tytułem prawnym.
    Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z
    2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), odrębna własność może powstać także w
    wykonaniu umowy zobowiązującej właściciela gruntu, np. developera, do
    wybudowania na tym gruncie domu oraz do ustanowienia - po zakończeniu budowy -
    odrębnej własności lokali i przeniesienia tego prawa na drugą stronę umowy lub
    na inną wskazaną w umowie osobę. W wyniku zawarcia ww. umowy, pomiędzy
    developerem a osobą dokonującą zakupu lokalu mieszkalnego, powstaje stosunek o
    charakterze zobowiązująco-rozporządzającym. Zobowiązanie dotyczy w tym
    przypadku wybudowania domu, ustanowienia w nim odrębnej własności lokali oraz
    przeniesienia własności tego lokalu na drugą stronę umowy, czy też osobę
    trzecią. Pełna realizacja zobowiązania między stronami wymaga więc
    późniejszego zawarcia umowy o skutku rozporządzającym, w której developer
    przeniesie na rzecz klienta własność wyodrębnionych lokali. Należy zatem
    przyjąć, iż o ile umowa zawiera klauzulę, na podstawie której developer
    zobowiązuje się udostępnić lokal mieszkalny bezpośrednio po jego wybudowaniu,
    a przed ustanowieniem odrębnej własności, to umowa ta stanowi tytuł prawny, o
    którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z
    tym, że w przypadku umowy , sprzedaż dotyczy rzeczy przyszłej, nawet nie
    istniejącej w chwili zawarcia umowy, będącej częścią składową innej rzeczy,
    koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego istnienie lokalu
    mieszkalnego, którego dotyczy umowa. Takim dokumentem może być np. protokół
    zdawczo-odbiorczy mieszkania, który potwierdza fakt oddania do użytkowania już
    istniejącego lokalu mieszkalnego.

    Pzdr-Kriss

  • 10. Data: 2005-05-06 02:28:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 May 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ Gotfryd, zgoda. Ale mnie chodzi o podstawę odmowy uznania czegoś za
    >+ koszt modernizacji lokalu mieszkalnego tylko dlatego, że zostało kupione
    >+ przed wejściem w posiadanie tegoż lokalu.

    A to jest znacznie trudniejsze pytanie :[
    W ustawie jest tylko "poniósł wydatki przeznaczone na"
    Problemem może być ewentualnie stwierdzenie dalej:
    "zajmowanego na podstawie tytułu prawnego"
    ^^
    IMO zapis (uwaga, tłumaczenie *stronniczo* dokonana by G.S. :))
    "wydatku przeznaczonego na JUŻ ZAJMOWANE"... stawia pytanie
    która relacja jest nadrzęda w celu określenia prawa do
    odliczeń: samego "przeznaczenia na" czy "już zajmowania"
    stanowiącego podstawę "przeznaczenia".
    Dla mnie chyba za trudne :[ tym bardziej ze nie mam motywacji ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)