    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Thu, 30 Oct 2003 02:41:48 +0100

    Zastrzegam że to co piszę jest tylko moją interpretacją.
    Ale stosuję się do niej :)
    I IMO - IS ma rację :(
    Niemniej (patrz sygnatura) - przekopałem się przez kilka przepisów,
    poczytałem nieco wywodów w prasie (spróbuję parę cytatów wyciąć),
    z sąsiadem poszedłem do US - i wnioski wyciągnąłem takie że
    trzeba uważać co się podpisuje (co staram się niniejszym
    czynić), również w ramach wspólnoty :)
    Wszystko ponad rok temu, żeby była jasność.
    [dopisek: odnalazłem artykuł z inforu poruszający te sprawy,
    cytaty w tekście, link na końcu]

    On Thu, 30 Oct 2003, Marek wrote:

> [...]
    >+ > http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    >+ >
    >+ > Podsumowując Izba Skarbowa w Łodzi stwierdza, iż w przypadku, gdy
    >+ wspólnota
    >+ > dokonuje zakupu mediów dla całej nieruchomości, a więc z przeznaczeniem
    >+ > także dla właścicieli wyodrębnionych lokali, ich odprzedaż na rzecz jej
    >+ > członków, a także na rzecz najemców lokali użytkowych wynajmowanych od
    >+ > wspólnoty podlegać będzie przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
    [...]
    >+ > złotych,
    >+ > odpowiadającej kwocie 10.000 EURO podlegają zwolnieniu od podatku

    Tak BTW: jeśli taka wspólnota wystawi wtedy kwitek komuś kto
    w lokalu tejże wspólnoty (nawet własnym) prowadzi DG - to on
    właśnie stracił VAT :]

    [...]
    >+ Jakieś bzdury z tą sprzedażą. Przecież wspólnotę tworzą właściciele lokali.
    >+ I oni kupują "media" na swoje potrzeby.

    Najwyraźniej w przykładzie o którym mowa - tak NIE jest.
    Zakupu dokonała jednostka organizacyjna pt. "wspólnota" a *nie*
    właściciele - patrz niżej, spróbuję nie zapomnieć wspomnieć
    że się da tak *jakbyś chciał* :)

    >+ Więc po co sami sobie mają sprzedawać?
    >+ Fakt że umowy dostawy "mediów" podpisuje zarząd, ale robi to
    >+ w imieniu właścicieli lokali.

    Zależy co jest na umowie.
    Jestem prawie przekonany że NIE współwłaściciele - a wspólnota.
    "Prawie" - bo mam w szufladzie umowę w której jest inaczej :)
    Ale wtedy pytający by to napisał !

    ------ moje wnioski pochodzące sprzed roku ----
    Wspólnota JEST (zawsze !) podmiotem, który może nie mieć
    osobowości prawnej - ale w niczym nie przeszkadza mu to
    być podatnikiem wobec podatku dochodowego (szukać: "jednostki
    organizacyjne nie mające osobowości") ani VAT (pierwszym
    z brzego podatnikiem VAT który nie ma "osobowości" jest
    spółka cywilna).
    Wspólnota, jeśli "podpisze się na papierze" jako strona
    umowy *może* stać się podatnikiem. Jeśli wspólnota
    "podpisze się na papierze" jako strona która *uzyskała
    przychód* to właśnie *jest* podatnikiem.

    >+ Zarząd sam lub poprzez osoby którym to zlecił rozlicza który właściciel ile
    >+ kupił energii, wody itp. I gdzie tu sprzedaż?

    Idziesz do Makro, kupujesz mydło.
    Kupiłeś na własne potrzeby, nie ma pytań.
    Jesteś wspólnikiem SC, owa SC kupiła w Makro mydło "na fakturę".
    Przeznaczasz z tego mydła część *na własne potrzeby*[1] i wystawiasz
    fakturę wewnętrzną[2] - jest sprzedaż *w rozumieniu VAT* czy nie ?
    W przepisach VAT sprawdzić przy [2] występowanie określenia [1] !
    MUSI BYĆ F-RA VAT ! Taka "z jednym podpisem" (wewnętrzna), no
    bo właśnie "kupiłeś DLA SIEBIE".

    infor.pl miał (może i ma ? tylko nie mam linku :)) na stronie
    gdzieś taki tekst:

    +++++
    Wspólnota mieszkaniowa, bez względu na to, czy jest tzw. wspólnotą małą
    czy dużą, jest podatnikiem podatku dochodowego.
    ----

    Oczywiście zdaję sobie sprawę że chodzi o VAT, ale powyższy zapis
    ma spore konsekwencje: mianowicie jeśli coś jest podatnikiem
    CIT, to *co stoi na przeszkodzie*, żeby *jeśli dokona sprzedaży
    w rozumieniu VAT* owo "coś" nie było, ba: *mogło* nie być
    podatnikiem VAT ?
    Z tego samego artykułu:

    +++++
    Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadającą
    osobowości prawnej. Jednostka ta posiada jednak zdolność do czynności
    prawnych[...]
    ----

    No to ja się pytam, jakim prawem wolno twierdzić że (jeśli "na
    papierze") zapisano że coś kupiła *wspólnota* to kupili toto
    *współwłaściciele* ?
    IMO - nie, nie, jeszcze raz nie - i już.
    Skoro wspólnota *ma* "zdolność do czynności" - to znaczy że
    właśnie "wspólnota kupiła".
    ^ a tu jest kropka :)
    Infor przytacza pismo MF jasno stanowiące że wspólnoty
    "mogą być one traktowane na gruncie przepisów ustawy o podatku
    od towarów i usług jako samodzielni podatnicy tego podatku"
    I teraz jak rozumiem clou programu:
    +++++
    Wspólnota zatem jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości
    prawnej jest podatnikiem podatku od towarów i usług i działając w obrocie
    gospodarczym oraz biorąc udział w obrocie towarami i usługami pomiędzy
    wspólnotą a jej członkami w rzeczywistości uczestniczy w dwóch parach
    stosunków dwustronnych łączących w płaszczyznach i relacjach wspólnota -
    podmiot zewnętrzny sprzedający towar lub świadczący usługę i wspólnota -
    jej członek.
    [...cięcie...]
    Niedopuszczalne jest zatem zakupowanie towarów i usług służących
    zaspokojeniu indywidualnych potrzeb jej członków na zasadach zrównania
    w tym zakresie pozycji wspólnoty i każdego z jej członków z osobna
    ----

    Nie, stanowisko IS to nie jest nic nowego pod Słońcem !!
    Tak było - i jak rozumiem nadal tak jest.

    Takoż - doradzcapodatnika.infor.pl pisał swojego czasu
    o kwestiach "kto ma być podatnikiem VAT przy wynajmie",
    szczególnie przy częsciach wspólnych (i jak zrozumiałem
    jest ciekawie: jeśli konkretny współwłaściciel uzyska
    zgodę pozostałych na 'indywiduwalne' korzystanie np.
    ze ściany, to nie ma powodu aby *we własnym imieniu*
    [a nie wspólnoty] zawarł umowę o wystawienie reklamy :),
    jednak jak zawrze ją wspólnota - to owa wspólnota łapie
    się na kwestie VAT/VATzw !).
    Co prawda tym drugim artykule nie wnikano w kwestie
    kontaktów wspólnota-członek. Ale owe kwestie wynikają
    "przy okazji", tak samo jak kwestia f-ry wewnętrznej
    w S.C. wynika "przy okazji" (załatwiania obrotu między
    "majątkiem wspólnym" a "celami osobistymi" współwłaś-
    cicieli S.C.).

    FYI: po zapoznaniu się z powyższym, postanowiliśmu z sąsiadami
    (jako "mała wspólnota") prowadzić "zarząd własny", co nie
    tylko ma na względzie kwestię kosztów zarządu - ale m.in.
    właśnie uniknięcie występowania jako "wspólnota" *gdziekolwiek*
    "na papierach" !

    Umowy na "media wspólne" są zawarte przez *wszystkich*
    współwłaścicieli, stosownie do zwyczajów które stosują
    dane przedsiębiorstwa: śmieciarze życzyli sobie żeby
    każdy 'wziął w używanie' ułamek kosza, wodociągi dla
    odmiany zawarły umowę wielostronną w której wystawiają
    fakturę łączną na listę współwłaścicieli...
    Zakupów "remontowych" dokonujemy pilnując "równego podziału
    wkładu" :), ale faktury zakupowe są na nas, nie "na
    wspólnotę"... Mam np. fakturę na zakup okna na swoje
    nazwisko :) (co oczywiście upraszcza zaliczenie jej
    do ulgi remontowej, przez uniknięcie tłumaczenia
    że coś tam :) kupiłem ? - kupiłem. Dziękuję.).

    I na deser: znalazłem ten artykuł o CIT (zahaczający o VAT)
    :)
    Link skrócony:
    http://tinyurl.com/sz5r
    full:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?serwis_isp=infor
    radzi&tresc=wspolnoty_new&right=4&podswietl_odsylacz
    =eff9ed683c24fc834128478cb19f20235

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota w zarządzie własnym)