  • 21. Data: 2003-11-04 08:49:48
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:

    >+ > http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    >+ >
    >+ > Podsumowując
    >+
    >+ To jaki wniosek na podstawie powyzszego ?
    >+
    >+ Wspolnoty zaczna sie rozliczac na "normalnych" zasadach VATowskich ?

    Protestuję, Karolu.
    Od wprowadzenia nowej ustawy o najmie lokali, a co najmniej
    od "dużej" nowelizacji z 26 września 2000r - wspólnoty
    powinny być traktowane jako "inne podmioty" w myśl wszelkich
    zapisów które w ustawach podatkowych występują.
    Zdążyłem już zapodać adres do artykułu w .infor.pl, który
    choć ma CIT w tytule zawiera podrozdział o VAT :)
    Ponieważ kwestia wspólnoty tak coś ok. 2001 r zaczęła mnie
    dotyczyć - to wtedy przekopałem część przepisów i do tego
    wniosku, że jak wspólnota ma przychody (w tym "od członków" !)
    to może pod podatek podpaść (i CIT i VAT) i że powinna
    uważać (a może "bardzo uważać") żeby pod "składanie papierków"
    się nie załapać - doszedłem już wtedy.
    To że wspólnota *może* dokonywać obrotu VAT w imieniu
    członków jest konsekwencją odwrotną :) - kupuje cokolwiek
    "na blok" i dzieli "na lokale" wystawiając f-ry.
    Jeśli wspólnota już zostanie VATowcem - to nic jej
    nie przeszkadza żeby tak czyniła, jeśli oczywiście
    członków to urządza.
    W szczególności jak rzeczonych członków urządza płacenie
    za niepłacących :> (wszelka ironia w doborze określeń
    jest zupełnie przypadkowa ;) !) - no bo skoro *wspólnota*
    zawrze umowę, to dostawcy nic nie obchodzi że "ktoś tam
    nie płaci".
    Co prawda wspólnota ma niezły bat w ręku - może wystąpić
    o pozbawienie członka lokalu, ale w zasadzie jest to jedyny
    skuteczny środek którym dysponuje (znaczy: nic mniej
    brutalnego :)).

    Jak zeznałem w innym poście - IMO stanowisko IS to "nic
    nowego pod Słońcem", tak już jest parę lat !

    A przy okazji przepraszam grupę że standardowo :] przeoczyłem
    że zegarek (w chipsecie) mi stał w nocy :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota)

  • 22. Data: 2003-11-04 09:20:06
    Od: "Karol" <a...@W...onet.pl>

    > Jak zeznałem w innym poście - IMO stanowisko IS to "nic
    > nowego pod Słońcem", tak już jest parę lat !

    Zrobimy ankiete w ilu WM "tak już jest parę lat" ?
    Poza tym wolalbym poznac oficjalne stanowisko MF niz jednej IS.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 23. Data: 2003-11-04 11:15:20
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Doszedłem do wniosku, że energia cieplna jednak nie jest sprzedawana przez
    wspólnotę właścicielom poszczególnych lokali.
    Przynajmniej w przypadku typowego budynku wielorodzinnego z minionej epoki.
    Wynika to z tego, że "współwłasnością objęte są także urządzenia służące do
    ogrzewania poszczególnych lokali oraz całego budynku, jeżeli budynek
    wyposażony jest w jednolity system ogrzewania. Instalacja grzewcza jest
    urządzeniem nie służącym wyłącznie do użytku właścicieli lokali i korzystają
    z niej wszyscy właściciele lokali zarówno w ten sposób, że ciepło
    doprowadzane jest do przedmiotu ich własności, jak i ogrzewane są wspólne
    części budynku"
    To cytat z Uchwały SN z 28 sierpnia 1997 r., sygn. akt III CZP 36/97, OSNC z
    1998 r. nr 1, poz. 4. przytoczonej na stronie
    http://www.infor.pl/dane/index.html?serwis_isp=infor
    radzi&tresc=wspolnoty_new&right=8

    Podziękowanie dla Gotfryda za link. Dopiero dziś znalazłem trochę czasu aby
    dokładnie się zapoznać z obszernym materiałem.

    Jeśli więc wyłączymy z obrotu energię cieplną to nie tak łatwo przekroczyć
    próg 10000 euro aby stracić zwolnienie od podatku VAT.

    Marek
    (duża wspólnota korzystająca ze zwolnienia)

  • 24. Data: 2003-11-06 19:27:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+ > nowego pod Słońcem", tak już jest parę lat !
    >+
    >+ Zrobimy ankiete w ilu WM "tak już jest parę lat" ?

    Hm...
    To nie znaczy że "za parę lat" jakiś US nie zacznie wyciągać
    konsekwencji.

    >+ Poza tym wolalbym poznac oficjalne stanowisko MF niz jednej IS.

    Pytaniem jest czy takie stanowisko istnieje :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 25. Data: 2003-11-06 22:17:13
    Od: "100ry" <1...@g...pl>

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...

    > Hm...
    > To nie znaczy że "za parę lat" jakiś US nie zacznie wyciągać
    > konsekwencji.

    > Pytaniem jest czy takie stanowisko istnieje :(

    W opinii Urzędu Zamówień Publicznych ( UZP/DP/O-JSA/32836/9 z
    dn.05/09.2003r):
    "ze zdania 1 art.6 ust.1 ustawy o własności lokali wynika, że wspólnotę
    mieszkaniowa tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład
    określonej
    nieruchomości. Możliwość nabywania praw i zaciągania zobowiązań, a także
    nadanie wspólnocie zdolności sądowej i procesowej ( zdanie 2 cyt. Przepisu )
    niekoniecznie natomiast musi oznaczać, iż może ona być podmiotem praw i
    obowiązków."
    Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 22 lutego 2001 r.,
    znak
    I ACA 1309/00 ( OSA 2002/4/30 ), wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzje
    tylko
    w sprawach dotyczących zarządu nieruchomością wspólną w granicach
    zakreślonych
    prawem. Tym samym w zakresie dysponowania środkami pieniężnymi właścicieli,
    przekazanymi im do rozliczenia się, nie ma żadnych uprawnień.
    Również doktryna wyraża pogląd, iż :
    "Wspólnota mieszkaniowa nie będąc osobą prawną i nie mając zdolności
    prawnej,
    nie może być podmiotem praw i obowiązków, nie posiada zatem własnego
    majątku,
    odrębnego od majątku właścicieli lokali. Należy przyjąć, iż nabywa prawa i
    obowiązki
    z tym skutkiem, że ich podmiotami staja się właściciele lokali tworzący
    wspólnotę.
    Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej ( bo nie jest
    osobą prawną ),
    to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają się osoby będące członkami tej
    jednostki organizacyjnej ( M. Nazar, Status cywilnoprawny wspólnoty
    mieszkaniowej,
    Rejent, 2000r., nr 4, s.128)

    WNIOSEK: " Jeżeli bowiem jednostka organizacyjna nie ma zdolności prawnej
    ( bo nie jest osobą prawną ), to podmiotem stosunków cywilnoprawnych stają
    się
    osoby będące członkami tej jednostki organizacyjnej".
    Czyli ciepło, gaz, wodę, wywóz śmieci nabywają właściciele lokali i
    rozliczają
    się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów i sprawa
    VAT-u
    nie ma miejsca.
    This is my 100ry

  • 26. Data: 2003-11-06 23:35:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, 100ry wrote:

> [...]
    >+ niekoniecznie natomiast musi oznaczać, iż może ona być podmiotem praw i

    Thx.
    [...]
> [...]
    >+ jednostki organizacyjnej ( M. Nazar, Status cywilnoprawny wspólnoty

    Tego nikt nie odważy się podważyć.
    Ale może ja też zaaplikuję sugestię: "nie do końca na temat" :)
    Kierujesz dyskusję w stronę określenia osobowości prawnej
    Wspólnoty, czyli problemu "czyje będzie zakupione dobro
    pt. nowe dachówki". A my mamy na tapecie problem "kto
    ma rozliczyć podatki" :)
    Niniejszym...:
    Nie znaczy to IMHO że jest to "prosta" współwłasność i że ww.
    zapis dotyczy stosunków *innych* niż cywilnoprawne: załóżmy że
    mowa o "dużej" wspólnocie. Dochodzi do wypadku z winy nieprawidłowej
    konserwacji budynku.
    Kto odpowiada *karnie* za wyrządzoną szkodę ?
    Skąd wniosek że *stosunek cywilnoprawny* określa kwestie
    podatkowe ? Bardzo dobre demo, choć w innej kwestii: czym
    jest *z punktu widzenia podatków* umowa o dzieło [jako
    "stosunek cywilnoprawny"] przenosząca prawa autorskie
    do "dzieła" ? Prawidłowa odpowiedź: pomimo spełnienia
    warunku "umowy o dzieło" w KC oraz istnienia takiego źródła
    przychodu w ustawie podatkowej - *ta* umowa będzie traktowana
    jako "dochód z praw majątkowych" ! Wniosek ? - stosunki
    cywilnoprawne NIEKONIECZNIE określają "stosunki podatkowe".

    I *może* to dotyczyć również sprawy podmiotu opodatkowania
    oraz współwłasnosci - o czym niżej :)

> [...]
    >+ się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    >+ organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów

    Chciałbyś (wyciągnąć taki wniosek).
    S.C. nie ma osobowości prawnej.
    Kto nabywa "towary na cele sprzedaży" ? (stosunek cywilnoprawny)
    Kto jest podatnikiem VAT ? ;> (kwestia podatkowa :))

    Proszę wybaczyć że przed wyciągnięciem tego argumentu krążyłem
    dookoła z umową o dzieło - ale "jakoś" muszę wykazać że
    niespójność stosunku cywilnoprawnego z podmiotologią stosowaną
    oraz zasadami opodatkowania jest... no, może nie "zasadą" :),
    ale na tyle rozbieżna że wyciąganie wniosków ogólnych jest
    *co najmniej* ryzykowne.

    Dla kwestii *podatkowych* stosunek "cywilny" bądź osobowość
    prawna wcale nie jest wyznacznikiem czegokolwiek !
    Jest tak tylko "o ile nie powiedziano inaczej".
    A niestety - powiedziano... w ustawach podatkowych "inne podmioty
    nie posiadające osobowości prawnej" jak najbardziej występują !

    Zeznaję że nie przeglądałem ustawy o CIT pod kątem tego
    co opisywał infor; ale co do VAT:
    +++++
    Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

    1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek
    czynności, o których mowa w art. 2
    -----

    Nim mnie potraktujesz z buta z tytułu "we własnym imieniu" - to
    przemyśl sprawę w czyim imieniu zakupu i sprzedaży dokonuje S.C. :)
    Kogo pozwiesz że ci szmelc sprzedał... :)

    Po pierwsze S.C. zostało do K.C. wpisane "ostatnio" - a sprawa
    VATu występuje cały czas, nie znam żadnego stanowiska sprzeci-
    wiającego się byciu podatnikiem przez S.C. :), pod drugie - jeśli
    K.C. wprowadza pojęcie "przedsiębiorstwa" (na co można się
    powołać wskazując podmiot opodatkowania VAT) - to ustawa
    o własności lokali wprowadza pojęcie "wspólnoty".

    >+ This is my 100ry

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 27. Data: 2003-11-07 09:47:17
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]

    Zgadzam się z powyższym, jednak żeby nie było zbyt łatwo oto przykład:
    Jest sobie wspólnota a obok na sąsiednia nieruchomość bez własnego przyłącza
    wodociągowego.
    Sąsiad wodę pobiera z instalacji wspólnoty. Na granicy nawet jest licznik
    tak że można rozliczyć ile pobrał.
    I teraz pytanie: czy wspólnota sprzedaje sąsiadowi wodę?
    Jeśli jest sprzedaż sprawa VATu jest istotna.

> [...]
    >
    > 1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    > Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek

    Dlatego też wspólnoty muszą się zarejestrować w US i jest to dla nich z
    korzyścią bowiem o ile, jak wykazano wyżej, nie sprzedają mediów dla swoich
    członków tylko dla nich kupują, to jednak mogą sprzedawać dla podmiotów
    zewnętrznych np. udostępniając powierzchnię na reklamy.
    Mogą wybrać zwolnienie z VAT. Mogą być płatnikiem tego podatku.

    Cała sprawa dotyczy ustalenia czy jest sprzedaż czy tylko kupno.
    Brak jednoznacznych zapisów spowodował tę dyskusję, która pozostanie moim
    zdaniem jeszcze długo nie rozstrzgnięta.
    Bo nie da się wszystkiego ująć w przepisach. Życie jest ciekawsze i jeśli
    wydaje się nam, że już wszystko zostało uregulowane to rozwój powoduje nowe
    sytuacje nie mające odniesienia w przepisach.
    Ja przyjmuję, że wspólnota kupuje na swoje potrzeby i na potrzeby swoich
    członków, natomiast sprzedaż wystąpi tylko dla podmiotów zewnętrznych.

    Marek

  • 28. Data: 2003-11-07 13:07:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Marek wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Thu, 6 Nov 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ > >+ Czyli ciepło, gaz, wodę, wywóz śmieci nabywają właściciele lokali

    Pytaniem jest - od kogo ;)
    Już zapodawałem - że ja, owszem, *mam* umowy j.w. podpisane
    *przeze mnie* (być moze obok sąsiadów :)) z odpowiednimi
    dostawcami.

> [...]
    >+ > >+ się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    >+ > >+ organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów

    A ja nie :)

> [...]
    >+ korzyścią bowiem o ile, jak wykazano wyżej, nie sprzedają mediów dla swoich

    No i to proponuję się zatrzymać.
    Z punktu widzenia VAT powyższe zdanie jest herezją :)

    Jeszcze dla porządku przeskoczymy:

    >+ to jednak mogą sprzedawać dla podmiotów

    Nie ma wątpliwości.
    [...]
    >+ Mogą wybrać zwolnienie z VAT. Mogą być płatnikiem tego podatku.

    Nie ma wątpliwości.

    >+ Cała sprawa dotyczy ustalenia czy jest sprzedaż czy tylko kupno.

    Ja cię przepraszam, ale tu mamy niniejszą herezję :)

    Otóż: jeśli wspólnota kupuje *we własnym imieniu*, tj.
    jej nazwa figuruje na dokumentach - to w myśl zapisów
    art. 5 ust. 4 i 4a (ust.o VAT) - to są *dwie* transakcje
    kupna - sprzedaży i nie ma "zmiłuj się".
    Oczywiście wspólnota *mogłaby* wyłącznie "załatwić" umowę
    pod którą podpiszą się *wszyscy* wspólnotowicze - i wtedy
    dałoby się (IMO) podciągnąć działanie wspólnoty pod
    pośrednictwo (mogłoby być bezpłatnym zleceniem :)).
    Ale jeśli umowę podpisuje organ wspólnoty...
    IMO nie ma szans :(, podlega pod VAT ! Oczywiście
    VATu "do zapłacenia" wcale nie musi być, ale *obrót*
    (zakupy i sprzedaż) który musi być wykazany - jest.

    I - tak, prawda - krytycznym elementem IMO jest właśnie
    "papierek", czyli odpowiedź na pytanie "kto podpisał umowę".
    Jeśli wspólnota (jej organ - zarządca) - to jak najbardziej
    mamy "problem VAT". Oczywiście nie wykluczam możliwości
    że zarządca wspónoty jest *przypadkiem* *również* pełno-
    mocnikiem wszystkich właścicieli - ale o takim przypadku
    AFAIK nie dyskutujemy :)

    >+ Brak jednoznacznych zapisów spowodował tę dyskusję, która pozostanie moim
    >+ zdaniem jeszcze długo nie rozstrzgnięta.

    Kiedy IMO zapisy *są* jednoznaczne. Co najwyżej praktyka
    odbiega od prawa... i tu Karol ma pewnie rację pytając
    "w ilu WM tak jest". Przypomnę jednak że praktyka "samochodów
    z kratką" (bez homologacji) też miała się nieźle przez
    dość długi czas.

    >+ Bo nie da się wszystkiego ująć w przepisach.

    Mogę się zgodzić.
    Ale IMO problem który omawiamy *jest* ujęty w przepisach...

    [...]
    >+ Ja przyjmuję, że wspólnota kupuje na swoje potrzeby i na potrzeby swoich
    >+ członków, natomiast sprzedaż wystąpi tylko dla podmiotów zewnętrznych.

    Ustal może, *kim* wobec tego jest wpólnota jeśli "kupuje na
    potrzeby swoich członków" - bo 100ry zapowiedział że jego
    zdaniem pośrednikiem nie. A twoim ?
    Jak mi powiesz że "nikim" - to spytam kto się podpisuje pod
    umową... to że WM "nie jest osobą prawną" wcale nie znaczy
    że nie "występuje". S.C. też "nie jest osobą"...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota :))

  • 29. Data: 2003-11-07 13:57:13
    Od: "Piotr R" <p...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > (...) etc. etc.

    A co powiesz na coś takiego.
    Poniżej prezentuję konkretny przykład stosowania rozliczeń przez wspólnotę,
    który został niejako przyklepany przez Ministerstwo Finansów. Cytat pochodzi
    z interpelacji poselskiej:

    "Część lokali w tym budynku stanowi wspólnotę mieszkaniową. Pozostałe
    lokale, tzw. mieszkania kwaterunkowe, należą do gminy. Problem dotyczy tego,
    że najemcy mieszkań komunalnych ponoszą opłaty za media, zawierające
    dwukrotnie naliczony podatek VAT (...)
    Fakt ten spowodowany jest sposobem rozliczania się wspólnoty z gminą.
    Rozliczenie to wygląda następująco: Dostawca mediów obciąża fakturą VAT
    wspólnotę mieszkaniową jako stronę umowy o dostawę mediów. Wspólnota nie
    jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie, w celu
    rozliczenia kosztów zakupu mediów dostarczanych do mieszkań prywatnych i
    komunalnych, zarząd wspólnoty przesyła gminie notę obciążeniową zawierającą
    rozliczenie proporcjonalne do zużycia mediów w lokalach komunalnych ujęte w
    kwotach brutto. Administracja nieruchomości reprezentująca gminę jest
    podatnikiem podatku VAT, w związku z czym obciąża sprzedaż tym podatkiem,
    nie mając jednocześnie prawa do odliczenia. W ten sposób dochodzi do
    podwójnego naliczenia podatku VAT Skutkiem tego jest sytuacja, że osoby
    zamieszkujące ten sam budynek mogą mieć zróżnicowane opłaty ze względu na
    naliczanie podatku".

    MF w odpowiedzi z dnia 25 kwietnia 2003 r. na interpelację nr 3219 uznało,
    że wszystko jest OK.
    http://ks.sejm.gov.pl:8009/iz4/i-odp/i3219-o1.htm

  • 30. Data: 2003-11-07 17:54:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Piotr R wrote:
    [...]
    >+ A co powiesz na coś takiego.

    ...że p. Jan Czekaj napisał " gdy wspólnota niebędšca podatnikiem podatku
    od towarów i usług". Wygląda jakby miał na myśli iż może nie być
    (owym podatnikiem) a nie być zwolniona - niemniej w następnym
    zdaniu powołuje się na "podmioty zwolnione podmiotowo lub
    przedmiotowo lub nie zarejestrowane".

    Przyznając że ten tekst:

    >+ wspólnotę mieszkaniową jako stronę umowy o dostawę mediów. Wspólnota nie
    >+ jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług.

    ...zawiera co zawiera - nie jestem przekonany że tak jest :(

    Thx. za argument, przyjmuję pozycję: "pożyjemy, zobaczymy" :)

    pozdrowienia, Gotfryd