  • 31. Data: 2003-11-07 19:24:25
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Tak na marginesie to woda nie jest towarem i nie można jej sprzedać, można natomiast
    ją dostarczyć i to jest usługa.
    JaC

  • 32. Data: 2003-11-07 22:05:15
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "666" <j...@N...op.pl> napisał w wiadomości
    Tak na marginesie to woda nie jest towarem i nie można jej sprzedać, można
    natomiast ją dostarczyć i to jest usługa.
    JaC

    > I teraz pytanie: czy wspólnota sprzedaje sąsiadowi wodę?

    Towar też się dostarcza :-) Czyli można sprzedać i policzyć jeszcze za
    dostawę.
    Z całą pewnością jak kupuję mineralą w sklepie to płacę za dostarczenie jej
    do sklepu. :-(
    Ale zgadza się umowy są zawierane na dostawę wody i odbór ścieków.

    Marek

  • 33. Data: 2003-11-07 23:05:10
    Od: "100ry" <1...@g...pl>

    > ...że p. Jan Czekaj napisał " gdy wspólnota niebędąca podatnikiem podatku
    > od towarów i usług". Wygląda jakby miał na myśli iż może nie być
    > (owym podatnikiem) a nie być zwolniona - niemniej w następnym
    > zdaniu powołuje się na "podmioty zwolnione podmiotowo lub
    > przedmiotowo lub nie zarejestrowane".
    >
    > Przyznając że ten tekst:

    > ...zawiera co zawiera - nie jestem przekonany że tak jest :(
    > Thx. za argument, przyjmuję pozycję: "pożyjemy, zobaczymy" :)
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Witam
    Poprawcie mnie jeśli, gdzieś popełniłem błąd.
    Wspólnota jest VAT-owcem. Nie ma grzejników w nieruch. wspólnej.
    Ciepło jest dostarczane właścicielom lokali przez centralną kotłownię.
    Dostawa ciepła do C.O.i C.W. Dane: 100 mieszkań po 50m2=5000 m2.
    Stałe miesięczne zaliczki na pokrycie kosztów dostawy ciepła :
    5.000m2 * 2,83 zł/m2= 14.150 zł ( 11.598zł+2.552zł VAT).
    Przyjmijmy, że przez 7 miesięcy ; od X do IV, wpływają faktury VAT w równych
    kwotach 20.710 zł (16.975 zł+3.735zł VAT). Czyli wspólnota powinna
    otrzymywać
    co miesiąc zwrot podatku VAT w kwocie 3.735-2.552=1.183 zł. Razem
    ok.8.280zł.
    Przez 5 miesięcy, od V do IX, wpływają faktury (tylko za ogrzewanie wody) w
    równych
    kwotach 4.967 zł (4.071zł+896zł VAT). Czyli Wspólnota powinna wpłacać co
    miesiąc
    do US należny podatek VAT w kwocie 2.552zł-898zł=1.656zł. Razem ok.8.280zł.

    Kwota zwróconego podatku=kwota wpłaconego podatku.
    Jeśli nie widać różnicy to po co prze......sadzać.
    Sorry :). To nie ta reklama.

    PYTANIE : czy jakaś wspólnota w Polsce otrzymuje od US zwrot podatku VAT ???
    Czy ktoś zna taka wspólnotę ?.
    This is my 100ry

  • 34. Data: 2003-11-07 23:44:22
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > z kratką" (bez homologacji) też miała się nieźle przez
    > dość długi czas.

    > Mogę się zgodzić.
    > Ale IMO problem który omawiamy *jest* ujęty w przepisach...
    >
    > [...]
    >
    > Ustal może, *kim* wobec tego jest wpólnota jeśli "kupuje na
    > potrzeby swoich członków" - bo 100ry zapowiedział że jego
    > zdaniem pośrednikiem nie. A twoim ?
    > Jak mi powiesz że "nikim" - to spytam kto się podpisuje pod
    > umową... to że WM "nie jest osobą prawną" wcale nie znaczy
    > że nie "występuje". S.C. też "nie jest osobą"...

    Jak to dobrze małym :-)

    Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali:
    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może
    nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    No i tu mamy jasność co to jest wspólnota. Bez wątpienia ogół właścicieli
    tworzy odrębny podmiot. I podmiot ten uczestniczy w obrocie gospodarczym, a
    z ustawy z dnia 8
    stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

    Art. 5. ust 4. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tego
    samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio
    ostatniemu w kolejności odbiorcy, przyjmuje się, że sprzedaży dokonał każdy
    z podmiotów biorących udział w obrocie.

    wynika że kupuje i sprzedaje. O to chodziło? I to byłby koniec i muszę
    przyznać że masz rację.

    Ale zaraz, tak łatwo się nie poddam i teraz będę kombinował jakby się tu
    wykręcić.

    Art. 5.ust 4a. tejże ustawy o podatku od towarów...:

    W przypadku gdy podatnik nabywa usługi, o których mowa w art.
    4 pkt 2 lit. c)-e) we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu, a
    usługa jest świadczona bezpośrednio temu podmiotowi - uznaje się, że
    podatnik ten nabywa i świadczy tę usługę.

    a co mamy w w pkt 2 lit c) do e):
    c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu
    przepisów prawa własności przemysłowej,
    d) oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku
    towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności
    przemysłowej,
    e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa
    autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    No właśnie: jeżeli więc wspólnota nabywa usługi innego rodzaju?
    Parę postów niżej 666 przedstawił pogląd, że "woda nie jest towarem i nie
    można jej sprzedać, można
    natomiast ją dostarczyć i to jest usługa."
    I rzeczywiście na fakturze za "wodę" mam PKWiU 41.00.20 Usługi w zakresie
    rozprowadzania wody.

    Z ciepłem nie ma tak łatwo: umowa co prawda jest na dostawę energii ale vat
    22% i nie podali PKWiU.
    I do tego zapis w naszej ulubionej ustawie o podatku od towarów..:
    Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    1) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie
    postacie energii, ...

    Gdyby jednak uznać, że nabywamy usługę dostawy energii cieplnej to ...
    Chyba nie przekombinowałem?

    Marek

  • 35. Data: 2003-11-08 00:34:03
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "100ry" <1...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Sorry :). To nie ta reklama.
    >
    > PYTANIE : czy jakaś wspólnota w Polsce otrzymuje od US zwrot podatku VAT

    Dlatego pisałem wcześniej, że jest to produkcja makulatury...
    Można się zastanowić teoretycznie kiedy taki przypadek by wystąpił.
    Trzeba by coś zakupić dla wspólnoty i nie odsprzedawać tego właścicielom
    mieszkań a zaliczyć to w koszty, ale tak się nie da gdyż wspólnota nie
    posiada odrębnego majątku, w całości należy on do właścicieli. Czyli jak coś
    kupi to musi odsprzedać to właścicielom (i mamy sprzedaż tak jak twierdzi
    Gotfryd) lub po prostu kupuje dla właścicieli lokali ( i nie ma sprzedaży
    :-))
    Tak czy siak ostatecznie właściciele są nabywcami i oni mogliby otrzymać
    zwrot VATu ale tu już inna bajka.

    Marek

    Marek

  • 36. Data: 2003-11-08 08:41:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ Witam
    >+ Poprawcie mnie jeśli, gdzieś popełniłem błąd.

    Już się robi :)

> [...]
    >+ Czyli wspólnota powinna otrzymywać
    >+ co miesiąc zwrot podatku VAT w kwocie 3.735-2.552=1.183 zł.

    Brak podstaw prawnych. Tu czasami wałkujemy problem kiedy
    *wolno* domagać się zwrotu VAT, opisany przypadek się
    jakoś nie łapie :)

    [...]
    >+ Przez 5 miesięcy, od V do IX, wpływają faktury (tylko za ogrzewanie
    [...]
    >+ Kwota zwróconego podatku=kwota wpłaconego podatku.

    Jeśli nie ma narzutu - owszem. Refaktura, jak wszędzie.
    Bardzo dobry powód żeby na podstawie błędnego wypełnienia
    faktury policzyć 30% karnego VAT bądź wywalić VAT
    z odliczenia :> (real life, nie u mnie :)).

    >+ Jeśli nie widać różnicy to po co prze......sadzać.

    Dura lex...

    >+ Sorry :). To nie ta reklama.

    Ty mi wytłumacz dlaczego nie wolno VATu odliczyć później
    niż ustawa przewiduje - przecież to też bzdura. Skarb
    nie traci. Ale nie - "składać korekty" :>
    Argument "logiczności" trzeba traktować ostrożnie, może
    się przydać jako pomocniczy (*tylko* :)).

    >+ PYTANIE : czy jakaś wspólnota w Polsce otrzymuje od US zwrot podatku VAT ???

    j.w. - a na jakiej podstawie ?
    Myślisz że jak sobie kupię towaru za kilkadziesiąt kzł "na magazyn"
    to US zwróci mi VAT ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 37. Data: 2003-11-08 09:15:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ > (mała wspólnota :))
    >+
    >+ Jak to dobrze małym :-)

    :)
    Aż tak dobrze nie jest: trzeba się pilnować.
    A pamiętając że u nas w kraju bez pieczątki da się załatwić
    wszystko - z wyjatkiem telefonu w TPSA, to nie mogę wykluczyć
    że wcześniej lub później jakiś "beton" w jakiejś firmie
    się trafi i stracimy czas na przekonywaniu iż "tak wolno".
    Chociaż... skoro jak dotąd wszystko działa... :)

> [...]
    >+ z ustawy z dnia 8
    >+ stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

    No i to się zgadza.
    [...]

    >+ Ale zaraz, tak łatwo się nie poddam i teraz będę kombinował
    >+ jakby się tu wykręcić.

    :)

> [...]
    [...itp...]
    >+ No właśnie: jeżeli więc wspólnota nabywa usługi innego rodzaju?

    Przyznaję że ten punkt jest szczególny, na co nie zwróciłem
    uwagi: ale to IMO dlatego, że przedmiot obrotu (prawo niematerialne !)
    jest *oznaczony* i *przypisanu do odbiorcy*.
    Patrząc na sprzedaż *rejestrowanej* licencji (a sporo jest takich !),
    to mielibyśmy zakup przez "XYZ handel oprogramowaniem" licencji
    "UWZ, własność CDE corporation" :) i mogłaby powstać wątpliwość
    czy przedmiot obrotu spełnia warunek pkt. 4 - bo problem tu
    jest nie z "wydaniem" ale z "własnością", XYZ nigdy nie ma *żadnych*
    praw do licencji UWZ...

    >+ Parę postów niżej 666 przedstawił pogląd, że "woda nie jest
    >+ towarem i nie można jej sprzedać,

    ...akurat pomyślałem to co ktoś napisał, czy wobec tego
    mineralna w sklepie jest "usługą" :)
    Nie da się ukryć że ustawa o VAT *wprowadza* takie zamieszanie
    pojęciowe, jak "usługa w zakresie handlu" (art. 29.1) z czego
    wynika że sprzedaż towaru nie jest "sprzedażą towaru" a "usługą
    handlu" :>

    >+ można natomiast ją dostarczyć i to jest usługa."
    >+ I rzeczywiście na fakturze za "wodę" mam PKWiU 41.00.20 Usługi w zakresie
    >+ rozprowadzania wody.

    IMO nie szkodzi, bo warunki art. 5.4 są spełnione...
    Z czego miałaby wynikać niemożmość uznania wody w znaczeniu
    "wody pitnej" lub "wody przemysłowej" (w odróżnieniu od znaczenia
    "rodzaju powierzchni nie będącej gruntem" :)) za "towar" ?
    Ziemia w znaczeniu "grunt" to też nie towar, co nie przeszkadza
    "ziemi" w znaczeniu "humus" być towarem...
    [...]
    >+ Gdyby jednak uznać, że nabywamy usługę dostawy energii cieplnej to ...

    ...no to rozpatrujemy: a sprzedajemy tą usługę dalej ?
    IMO tak.

    Padło tu sformułowanie (z którym *z p. widzenia VAT*) się
    nie zgadzam, że zakup "przez wspólnotę" (tj. dokonywany
    przez Zarząd lub inny organ w imieniu wspólnoty) jest
    dokonywany przez "wspólnotowiczów dla siebie", z zapiskiem
    że "wspólnota nie jest pośrednikiem", czyli iż należałoby
    uznać że jest wyrazicielem woli *samych właściciel* - a IMO
    z p. widzenia przepisów podatkowych, karnych, administracyjnych
    itp. *nie można* wsadzić do więzienia właściela za decyzję
    Zarządu :>, ta zasada obowiązuje *wyłącznie* w stosunkach
    cywilnych: jak Zarząd coś #$%@$$, to właściciele stracą :>
    Niemniej - w ustawie VAT jest wbudowany "bezpiecznik"
    na wszelkie przypadki "świadczenia przez osobę prawną
    lub instytucji na rzecz swoich wspólników", wygląda tak:
    +++++
    Art.1 [...]
    [...]
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    [...]
    2) przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na
    potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców,
    akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,
    członków organów stanowiących osób prawnych, członków
    stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego
    pracowników oraz byłych pracowników,
    -----

    >+ Chyba nie przekombinowałem?

    Ależ nie, trochę naciągasz materię prawną :), ale ja też
    tak muszę skoro nie napisano że "sprzedaż przez SM mediów
    swoim lokatorom podlega pod VAT" :)
    IMO...IMO podlega...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 38. Data: 2003-11-08 09:41:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, Marek wrote:

> [...]
    [...]
    >+ > PYTANIE : czy jakaś wspólnota w Polsce otrzymuje od US zwrot podatku VAT
    [...]
    >+ Dlatego pisałem wcześniej, że jest to produkcja makulatury...

    Owszem.
    Ale pomijasz jeden element: jest to również kontrola Zarządu.
    Jeśli coś zachachmęcą[1] to narażą się na przestępstwo podatkowe...
    W szczególności jakby im coś we własnych kieszeniach zostało ;>

> [...]
    >+ Gotfryd) lub po prostu kupuje dla właścicieli lokali ( i nie ma sprzedaży

    Sprzeciw :)
    Jeśli kupuje "dla właścicieli" to jak najbardziej może, jest
    to pośrednictwo a zasady rozliczania faktur VAT-komis wynikają
    z art.16.1 rzeczonej ustawy ;) !
    Uprzedzę że dla potrzeb określania obrotu VAT przy pośrednictwie
    obrotem jest wartość sprzedaży, nie wartość prowizji - tak
    więc nie można uznać że "nie podpada pod VAT bo ma 0 prowizji".

    Oderwijmy się na moment od VAT.

    Wytłumaczcie mi tylko jedną rzecz: załóżmy że wspólnota
    "nie sprzedaje mediów właścicielom". OK. To *jaki dokument*:

    1. dokumentuje wydanie towaru lub świadczenie usługi
    "wewnątrz wspólnoty" ?
    2. zostanie wydany lokatorowi który chce zaliczyć w KUP
    wydatki, bo jako właściciel bądź dzierżawca ów lokal
    wynajmuje ?
    3. czy ktoś z obecnych uważa że zasada obowiązku "wydania
    potwierdzenia zapłaty *za towar lub usługę* [w tym
    przypadku]" nie ma miejsca ? Co dokumentuje ów świch,
    "kupno dla samego siebie" ? Zaznaczam że to *jest*
    możliwe, jeśli jest 1 szt. f-ry zakupu i 4 podpisanych
    nabywców to mogą między sobą dokumentować że się
    wzajemnie rozliczyli. Ale dokumentem księgowym jest
    *owa faktura* - i jak przyjdzie wynajmującemu z pyt.2
    okazać koszt przed US - musi mieć jej oryginał
    (lub duplikat).

    Teraz wezmę "z innej beczki":
    Uważacie że można wziąć fakturę zakupu wody *przez
    WM* i pokazać USowi ? (zapyta "a gdzie *wasze* dane?" !).
    A jeśli *nie* uważacie - to *co* jest wtedy dokumentem
    księgowym ? Dowód wpłaty ? Kto komu wpłaca ?
    No to mamy *dowód* że *wspólnota* sprzedała :>

    >+ Tak czy siak ostatecznie właściciele są nabywcami i oni
    >+ mogliby otrzymać zwrot VATu

    ...jeśli są VATowcami oczywiście...

    >+ ale tu już inna bajka.

    ...i to jest jedna z zalet VATowania :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] weryfikacja formalna: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=6647
    :)

  • 39. Data: 2003-11-08 10:19:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:
    [...]
    >+ Zrobimy ankiete w ilu WM "tak już jest parę lat" ?
    >+ Poza tym wolalbym poznac oficjalne stanowisko MF niz jednej IS.

    O, to jeszcze coś dla oponentów: przeciwne stanowisko US,
    ale starsze (pytaniem jest czyżby coś w tym zakresie się
    zmieniło - bo IMO nie !), też było w GP:

    http://www.gazetaprawna.pl/index.html?numer=956
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=956&d
    ok=956.3.3.2.3.1.0.1.htm
    +++++
    Z kolei I Urząd Skarbowy w Lublinie odpowiedział (w maju 2002 r.) na
    pytanie, czy wspólnota mieszkaniowa, obciążając właścicieli za zużytą wodę
    i odprowadzone ścieki, opodatkowane stawką 7 proc., powinna wystawiać
    faktury VAT czy rachunki.

    Urząd stwierdził, że nieodpłatne pośredniczenie między dostawcami energii
    cieplnej, wody czy ścieków na rzecz poszczególnych właścicieli lokali nie
    jest czynnością wymienioną w art. 2 ustawy o VAT - nie podlega więc
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Czynności niepodlegające opodatkowaniu dokumentuje się zwykłymi
    rachunkami[...]
    ----

    Dla odmiany Poznań wskazał na.... zwolnienie z art.7.1.2

    Krótko mówiąc: pełny wybór ;> !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (będący zdania że "sprzedaż to sprzedaż" - jest kwit,
    jest problem VAT [o ile "podlega"])

  • 40. Data: 2003-11-08 15:31:27
    Od: "100ry" <1...@g...pl>

    Witam,
> [...]
    > jakoś nie łapie :)

    > JAK to nie ma podstaw, a ustawa o PTiU ? to ta ustawa obowiązuje w jedną
    stronę?
    Obliczyłem, jest należny zwrot VAT, to prosze zwrócić ( zwłaszcza, że
    wydatki na ciepło w zimie są b.duże).
    Przypadek by sie bardziej skomplikował, gdyby na korytarzach były grzejniki
    C.O.
    W każdym miesiącu jest inne zużycie energii cieplnej;
    i różne zużycie ciepła w lokalach i różne na korytarzach. A rozliczamy
    koszty w każdym miesiącu...!!!

    VAT ???
    > j.w. - a na jakiej podstawie ?
    > Myślisz że jak sobie kupię towaru za kilkadziesiąt kzł "na magazyn"
    > to US zwróci mi VAT ?

    > Wspólnota nie kupuje nic na magazyn, wszystkie media są kupowane na
    BIEŻĄCO.
    I zapłata za faktury są płacone w pełnej wysokości na bieżąco!
    Chodzi mi o rozliczenia VAT w zimie.W okresie ZIMOWYM powinien być zwrot
    podatku VAT, nieprawdaż ?
    this is my 100ry