  • 11. Data: 2005-02-01 13:12:51
    Temat: Re: Zielonki idą na swoje ;)
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:
    :]
    > A podawała nie "czysty dochód" - ale właśnie dochody z marży, przed
    > odliczeniem kosztów (sprawdź).

    Przed opodatkowaniem.

  • 12. Data: 2005-02-01 13:14:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Możesz.
    > Cavallino użył skrótu myślowego: małżonek *nie przestaje* być
    > "osobą współpracującą" plus "praca małżonka nie jest kosztem".

    Nie jestem pewien czy to tylko to oznacza.
    A co z innymi plusami etatu?
    Urlopami, chorobowym, wychowawczym itd?
    On jest traktowany TAK JAK prowadzący działalność, a nie jak pracownik.

  • 13. Data: 2005-02-01 21:58:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Cavallino wrote:
    >+ Przed opodatkowaniem.

    Pas, racja.
    Sądzę iż błędne pisząc wywiodłem prawidłowy wniosek co do stanu
    faktycznego - już błędnie opisanego :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-02-01 22:03:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+
    >+ Nie jestem pewien czy to tylko to oznacza.

    ...nic... ? :)
    Skoro "nie przestaje być współpracujący"...

    >+ Urlopami, chorobowym, wychowawczym itd?

    ...no na urlopie płaci składki jako nieprzestający być "wpółpracującym"
    jak rozumiem :)
    Najtrudniej ugryźć sprawę wychowaczego - wybieram się spać zamiast
    analizować ;)

    >+ On jest traktowany TAK JAK prowadzący działalność, a nie jak pracownik.

    Zgoda. Ale to jeszcze nie jest równowazne (IMO) zakazowi zawarcia
    umowy o pracę. Tudzież konieczności zapłacenia podatków z tej umowy
    wynikających :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-02-01 22:09:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Bon Ton wrote:
    >+ > Powiadasz że RAZEM będziecie prowadzić ?
    >+ > To może *jednak* będziesz "osobą współpracującą" ? W "papierach
    >+ > firmy" się taka osoba nie pojawia, ale ma "czysty" układ z ZUSem.
    >+ > Zdaje się że "kosztuje" tylko "straty w zdrowotnym"...
    >+ >
    >+ Podałeś koszt takiej opcji.

    ...o ile się nie mylę. Ale jakbym się mylił to pewnie już bym się
    naczytał, oj naczytał ;)

    >+ Jakie są zalety... znaczy, co ja/my będziemy z tego mieli?

    ...możliwość "legalnego" wykonywania wszystkich operacji w tym
    znaczeniu, iż nikt nie może powiedzieć że "wykonujesz niezgłoszoną
    działalność".

    >+ Nie rozumiem, co oznacza "osoba współpracująca"

    ...m.in. małżonek prowadzącego DG, sam biorący udział w owej DG
    ale nie będący wspólnikiem ma taki status.
    Nie jest sam przedsiębiorcą, nie jest pracownikiem. Taki "osobny
    stan prawny" :)

    >+ oraz KUP

    ...koszty uzyskania przychodu. Czyli należności *do zapłacenia*
    efektywnie obniżające podatek - bo odejmuje się je od wierzytelności
    które ktoś ma *nam* zapłacić :) przy liczeniu podatku.

    >+ ale
    >+ chętnie doczytam, bo wyraźnie nas to dotyczy - linka do przepisów/objaśnień
    >+ bardzo proszę a jeszcze lepiej - która to będzie ustawa?

    www.podatki.pl
    Poczytać m.in. ustawę o podatku dochodowym osób fizycznych oraz
    ew. rozporządzenia. Nie pamiętam czy tam jest ustawa o SUS - jak
    nie to www.zus.pl :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-02-02 21:17:35
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > ...nic... ? :)
    > Skoro "nie przestaje być współpracujący"...

    Czyli w tym przypadku oznacza to iż "nie jest zatrudniony".
    A o to mogło im chodzić.

    > Zgoda. Ale to jeszcze nie jest równowazne (IMO) zakazowi zawarcia
    > umowy o pracę.

    Zawierać to sobie można.
    Tyle że oczekiwanych skutków to nie wywoła, pracownikiem nie będzie.

  • 17. Data: 2005-02-03 08:04:27
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Bon Ton wrote:
    Możesz zacząć tutaj:
    http://firma.onet.pl/
    i tutaj http://pit.pl/
    Do prowdzenia małej księgowości wystarczający jest (IMO) programik z
    Rzepichy (http://www.rzeczpospolita.pl/mala_ks/)

    > Jestem zatrudniona na stałe - jeżeli wezmę firmę na siebie, odpadnie
    > płacenie mojego ZUS, ale wtedy zatrudniam męża i pojawią się
    > związane z tym koszty. Opcja druga - mąż zakłada DG, ja się w
    > papierach nie pojawiam. Co jest korzystniejsze? Inne propozycje?
    Z własnego doświadczenia poradzę - otwórz na siebie. Jeśli interes nie
    będzie 'szedł' zgodnie z oczekiwaniami to przynajmniej nie będzie Wam
    rosło zadłużenie wobec ZUS (Ty zapłacisz tylko zdrowotną). Upoważnienie
    męża do reprezentowania Twojej firmy będzie kosztowało u notariusza
    chyba z 50PLNów i 30 minut czasu.
    Co więcej - męża możesz wysłać do urzędu pracy, niech się człowiek
    zarejestruje jako bezrobotny..

    > Jakie opodatkowanie: firma handlowa, duże miasto, planowany
    > obrót miesięczny 20 000zł, przychód przed opodatkowaniem
    > około 7 500zł. Czynsz itp. koszty 1 200zł. ZUSy etc. zależne od
    > odpowiedzi na pierwszą kwestię.
    Kto będzie klientem ? Detalista (kasa fiskalna) czy hurtownik ?
    Będziecie VATowcami od początku ?

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 18. Data: 2005-02-03 10:42:35
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Mariusz_M pisze...
    > Możesz zacząć tutaj:
    > http://firma.onet.pl/

    Tu już byłam.

    > i tutaj http://pit.pl/
    > Do prowdzenia małej księgowości wystarczający jest (IMO) programik z
    > Rzepichy (http://www.rzeczpospolita.pl/mala_ks/)

    A te adresy na pewno odwiedzę. Dzięki.

> [...]
    > chyba z 50PLNów i 30 minut czasu.
    > Co więcej - męża możesz wysłać do urzędu pracy, niech się człowiek

    Jeden drobny problem - ja nie będę pracować w firmie, mam swoją
    robotę. Czyli co, mąż robi na czarno zarejestrowany jako bezrobotny,
    a ja jestem jednocześnie w pracy i stoję za ladą w swoim sklepie?
    Ani to rozsądne, ani uczciwe.

    > Kto będzie klientem ? Detalista (kasa fiskalna) czy hurtownik ?

    Detaliści.

    > Będziecie VATowcami od początku ?

    O to właśnie pytałam - jaką formę opodatkowania wybrać.
    Ale ponieważ jeden z grupowiczów uświadomił mi, że przychód=obrót,
    nie mam specjalnego wyboru. Graniczną kwotę dla ryczałtu przekroczę
    w ciągu 2 miesięcy. Pozostają zasady ogólne. I vatolenie.

    Pozdrawia,
    Ewa Bont

  • 19. Data: 2005-02-03 10:47:26
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Dzięki wielkie wszystkim, którzy cierpliwie odpowiedzieli
    nowicjuszowi na pytania podstawowe, skorygowali
    błędne założenia i przekierowali na dobre linki.

    Pozdrawia,
    Zdeterminowana zielonka, Ewa Bont

  • 20. Data: 2005-02-03 10:48:25
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Gotfryd Smolik pisze...

    > ...możliwość "legalnego" wykonywania wszystkich operacji w tym
    > znaczeniu, iż nikt nie może powiedzieć że "wykonujesz niezgłoszoną
    > działalność".

    Czyli mogę kurze wytrzeć ;) z półek i nie obawiać się, że mnie
    przyhaczą. Oraz poprowadzić księgi. Rozumiem.

    > ...m.in. małżonek prowadzącego DG, sam biorący udział w owej DG
    > ale nie będący wspólnikiem ma taki status.
    > Nie jest sam przedsiębiorcą, nie jest pracownikiem. Taki "osobny
    > stan prawny" :)

    Grrrrrrrrr.

    > ...koszty uzyskania przychodu. Czyli należności *do zapłacenia*
    > efektywnie obniżające podatek - bo odejmuje się je od wierzytelności
    > które ktoś ma *nam* zapłacić :) przy liczeniu podatku.

    Już rozszyfrowałam KUP - chwilę zajęło dobranie odpowiednich haseł
    dla googli, zanim przestały wskazywać księgarnie internetowe - ale taka
    uroda akronimów, które są zarazem pospolitymi wyrazami...

    > www.podatki.pl
    > Poczytać m.in. ustawę o podatku dochodowym osób fizycznych oraz
    > ew. rozporządzenia. Nie pamiętam czy tam jest ustawa o SUS - jak
    > nie to www.zus.pl :)

    Dzięki, nie wiedziałam od której z wymienionych tam ustaw rozpocząć,
    pewnie zaczęłabym chronologicznie.

    Idę się wgłębiać.

    Pozdrawiam,
    Ewa Bont