    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: delegacja a KPiR
    Date: Tue, 23 Apr 2002 00:14:26 +0200

    On Mon, 22 Apr 2002, Smart Group wrote:
    [...nie mam czasu ani ochoty, ale trudno ;)...]
    >+ 1- bilety kolejowe? normalnie w kolumne 14? i czy tez tak jak wszystko do
    >+ tej pory w ewidencje zakupów VAT?

    a. do odliczenia VAT kwalifikują się tylko bilety ponad 50 km
    (czy ja wiem gdzie ty mieszkasz ? :)!)
    Do tego powinny zostać wyposażone w atrybut "VATowości", czyli
    pieczątkę z NIPem - sprawa pt. "chyba można wpisać ręcznie"
    była już na grupie.
    Piszę tak dlatego, że skoro pytasz to pewnie nie wiesz
    że kasy mają stempelek którym "on request" uVATowiają bilet,
    czyli NIPując robią z niego legalną fakturę :) (nabywcy być
    na bilecie nie musi, minister odpuścił)
    b. Możesz odliczać sumę brutto (NIE MUSISZ) odliczać VAT, ale
    jak rozumiem masz chęć (i popieram)
    c. nie znalazłem przepisu pozwalającego zrobić zestawienie
    *zakupów* VAT (sprzedaży - i owszem, w kilku miejscach);
    Niemniej - ponieważ księgowanie delegacji się "rozłazi" :(
    przełuchałem US (niestety -ustnie; zapytanie papierowe ciągle
    czeka na lepsze czasy :() i "pani stwierdziła" że jak będzie
    czytelnie to nikt się nie przyczepi. Zrobiłem druk delegacji
    na którym mam rozliczenia przejazdów *z podsumowaniem VAT*
    (jak na fakturze), fontem 4pt :) zapis że:
    "Podsumowanie przejazdów stanowi również rozliczenie VAT za przejazdy
    ponad 50 km dla potrzeb ewidencji VAT"
    Głowy nie dam...

    >+ 2-nocleg? pytania jak wyzej

    Tylko "papier" (faktura) i w koszty brutto (od usług
    turystycznych nie odlicza się VAT :)!)

    >+ 3- dieta tu sobie wypisuje nalezna diete ( wg stawek) np na druku delegacji?
    >+ i w 14?

    AFAIK tak - sprawdź:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_oq=diata%20die
    ty&as_ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=
    1&as_miny=2001&as_maxd=22&as_maxm=4&as_maxy=2002&num
    =100&hl=pl
    (chyba ktoś podawał podstawę)

    >+ 4-i jeszcze - czy ktos mi wyjasni, co to jest z tymi noclegami i obiadkiem?

    Nici z biznesu - tylko "goła" diate ryczałtowa 18zł za dzień (na dziś),
    plus technologie zaokrąglania po 12 godzin; mowa o "obiadku" !
    Nocleg oczywiście w koszty. Zdaje się że "sniadanie w rachunku"
    (niektóre hotele oferują) jest ok.
    [...]
> [...]
    >+ tym przypadku, gdy zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi nie
    >+ przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, podatek
    >+ naliczony od nabycia tej usługi zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 43a
    >+ u.p.d.o.f. stanowi koszt uzyskania przychodu. A zatem w tej sytuacji wartość
    >+ nabytej usługi noclegowej wraz z naliczonym VAT pomniejszy przychód
    >+ podatnika."
    >+ czyli co? wpisuje normalnie fakture, netto i podatek nalizczony - ale potem
    >+ nie wpisuje w ewidencje zakupu VAT? i to wystarczy? czy wpisuje kwote

    Zaraz, chwila moment !!!
    Przecież wypełniasz DELEGACJĘ, która jest dowodem wewnętrznym !
    (odmianą DW). Druk możesz kupić, zdobyć lub wymyśleć :)

    Co można - to do delegacji, ładnie podsumować - i wynik
    (jednym wpisem) do KPiR. Dlatego VAT mi bruździł (no bo co:
    skoro bilet, to głupio miejcówki nie wpisywać; a wtedy pojawią
    się pozycje po parę groszy, toż linijka drukowanej ewidencji
    drożej wyjdzie ;>)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    BTW: bilety komunikacji miejskiej tez wpisuję. Jeśli ktoś zna
    przeciwwskazania to bardzo proszę skomentować... !