  • 21. Data: 2003-02-19 22:01:20
    Temat: Re: fv z data 01-2003r dotyczaca 2002r
    Od: Grzegorz <g...@o...pl>

    On Wed, 19 Feb 2003 22:30:49 +0100, "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> wrote:

> [...]
    >w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    >wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    >podatkowego.".
    >
    >Trzeba sie zastanowic co ten przepis oznacza. Jakie sa sposoby umozliwiajace
    >wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    >podatkowego ?
    >
    >Jezeli z tego przepisu wynika, ze nie mozna laczyc metody kasy i memorialu w
    >KPiR w jednym roku to mysle, ze ww. faktury
    >powinienes zaksiegowac w KH w roku 2003.

    Memorialu i kasy na pewno nie mozna laczyc w jedym roku podatkowym.
    Co wiecej, jak wybrales metode kasowa przy prowadzeniu KPiR to juz
    nigdy nie mozesz przejsc na memorial.

> [...]
    >którego dotyczą"
    >a Twoje faktury dotycza przeciez rok 2002,
    >a pozastala czesc ust. 5 :
    >"tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach
    >poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego
    >oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały
    >zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do
    >przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
    >możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały

    Tego nie rozumiem . Przeciez PDOF i rozporzadzenie o prowadzeniu KPiR
    zabrania mi zarachować ( zaliczyc do KUP) kosztow nie poniesionych
    (faktur) w 2002 roku. Dlatego fragment " ... chyba że zarachowanie ich
    nie było możliwe" jednak mnie dotyczy.
    Moze zle rozumiem slowo "zarachowac" ?

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz
    Grzegorz

  • 22. Data: 2003-02-19 22:22:09
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Co wiecej, jak wybrales metode kasowa przy prowadzeniu KPiR to juz
    > nigdy nie mozesz przejsc na memorial.

    A skąd taki wniosek ?
    Jeśli na upartego miałbym wyciągać podobne to juz prędzej doszukałbym
    się (tzn.dointerpretował) wniosek przeciwny ;-)

    > Tego nie rozumiem . Przeciez PDOF i rozporzadzenie o prowadzeniu KPiR
    > zabrania mi zarachować ( zaliczyc do KUP) kosztow nie poniesionych
    > (faktur) w 2002 roku.

    IMHO rozporządzenie mówi też o "uwzględnieniu zasad art.22" i tu jest
    furtka.

    pozd.Pix

  • 23. Data: 2003-02-19 23:39:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Feb 2003, Grzegorz wrote:
    [...]
    >+ Co wiecej, jak wybrales metode kasowa przy prowadzeniu KPiR to juz
    >+ nigdy nie mozesz przejsc na memorial.

    Że jak ?
    Znaczy - Maddy nie istnieje czy nie przekabaca klientów (z kasy
    na memoriał właśnie) ?
    O ile pamiętam z jej komentarzy - trzeba tylko pilnować żeby
    koszty wtopić we właściwym roku.
    [...]
    >+ Tego nie rozumiem . Przeciez PDOF i rozporzadzenie o prowadzeniu KPiR
    >+ zabrania mi zarachować ( zaliczyc do KUP) kosztow nie poniesionych
    >+ (faktur) w 2002 roku.

    Przy memoriale ??
    Niedawno dywagowałem nt. paragrafu 22 owego rozporządzenia - zajrzyj,
    jest wykład jak to zrobić w konkretnym przypadku (co prawda *konkretnym*
    - tylko VATowcy i tylko zaliczający f-ry z dniem wystawienia, ale
    IMHO prezentuje ideę). Inna sprawa że sam próbowałem źle podejść
    do własnego problemu :), jak było widać z pytań.

    Inna sprawa, że nie wiem czy zamknięcie księgi (przez podsumowanie
    i rozliczenie remanentu) jest dostateczną "niemożliwością"... !

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2003-02-20 19:38:35
    Od: Grzegorz <g...@o...pl>

    On Thu, 20 Feb 2003 00:39:28 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >na memoriał właśnie) ?
    > O ile pamiętam z jej komentarzy - trzeba tylko pilnować żeby
    Przepraszam, ale nie czytam tej listy i nie wiem kto to jest Maddy.
    Moim skromnym zdaniem przejscie z kasy na memorial przy KPiR nie jest
    jednak mozliwe poniewaz:
    1/ w art 22 ust.4 określona jest podstawowa zasada potracania kosztow
    - tylko w roku podatkowym , w ktorym zostaly poniesione.
    2/wyjatek ust.5 - nas nie dotyczy, ust.6 nas dotyczy, ale pod
    warunkiem , ze stale w kazdym roku podatkowym KPiR bedzie prowadzona w
    sposob umozliwiajacy wyodrebnienie kosztow uzyskania odnoszacych sie
    tylko do tego roku podatkowego.

    Przy kasie stosuje ust.4 czyli nie wyodrebniam kosztow odnoszacych sie
    dodanego roku podatkowego, wazny jest moment poniesienia (pamietajac
    oczywiscie o rozporzadzeniu na temat KPiR). Jezeli w nastepnym chce
    przejsc na memorial, to niestety nie moge twierdzic , ze stale
    (stale!) wyodrebniam koszty odnoszace sie do danego roku podatkowego.

    > Przy memoriale ??

    Nie, przy kasie.

> [...]
    >IMHO prezentuje ideę). Inna sprawa że sam próbowałem źle podejść
    >do własnego problemu :), jak było widać z pytań.

    Wyklad byl na liscie czy gdzies w sieci ? Chetnie przeczytam
    argumenty, ze przejscie na memorial jest mozliwe. Dla mnie to nowosc.
    Jak do tej pory spotykalem sie kilkakrotnie z pogladem ( pisemka
    INFOR-u i chyba w Rzepie) , ze nie jest to mozliwe, a mnie laikowi
    latwo przeciez wszystko wmowic.

    > Inna sprawa, że nie wiem czy zamknięcie księgi (przez podsumowanie
    >i rozliczenie remanentu) jest dostateczną "niemożliwością"... !
    >
    >pzdr, Gotfryd

    Dzieki za zainteresowanie tematem.

    Grzegorz

  • 25. Data: 2003-02-20 20:16:41
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Memorialu i kasy na pewno nie mozna laczyc w jedym roku podatkowym.
    > Co wiecej, jak wybrales metode kasowa przy prowadzeniu KPiR to juz
    > nigdy nie mozesz przejsc na memorial.

    AFAIR wypowiedzi na tej grupie to wybrana metode trzeba stosowac caly rok.
    Natomiast w nastepnym roku mozna to zmienic.

> [...]
    > zabrania mi zarachować ( zaliczyc do KUP) kosztow nie poniesionych
    > (faktur) w 2002 roku. Dlatego fragment " ... chyba że zarachowanie ich

    Ale ust. 5 dotyczy prowadzacych KH juz w roku poprzednim.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 26. Data: 2003-02-20 21:02:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, Grzegorz wrote:
    [...]
    >+ > Znaczy - Maddy nie istnieje czy nie przekabaca klientów (z kasy
    >+ >na memoriał właśnie) ?
    [...]
    >+ Przepraszam, ale nie czytam tej listy i nie wiem kto to jest Maddy.

    AFAIK księgowa. Są podstawy żeby sądzić że trochę ;> się zna ;) !
    Dla porządku trzeba przyznać że znane są przypadki "ścinania się"
    jej z osobami z listy, ale raczej... to kwestia formy niż treści :]
    Jak dorwie klienta "na kasie" to (wg jej zeznań) natychmiast
    zaprowadza mu memoriał :)

> [...]
    >+ przejsc na memorial, to niestety nie moge twierdzic , ze stale
    >+ (stale!) wyodrebniam koszty odnoszace sie do danego roku podatkowego.

    Prawda.
    Pytanie jest takie: czy godząc się na stratę KUP o ile nie da się
    go zaliczyć w roku 1. (kasa) ani 2. (memoriał, ale nie dotyczący
    roku poprzedniego) nadal widzisz przeszkody ? (wtedy patrz kolejne
    pytania :))

    Czy zamknięcie DG na 0 (zero) dni rozwiąże taki problem ?

    Czy prawdą wobec tego jest, że nie da się przejść z ryczałtu
    (ewidencji lub karty) na KPiR memoriałowe, bo przecież to
    *również* nie będzie "stale"...

    BTW: owszem, mam wątpliwości :), ale w obie strony.
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Wyklad byl na liscie czy gdzies w sieci ?

    W rozporządzeniu !
    Oczywiście nie dotyczy przypadku "przy kasie" ! :)
    Nie wiem, coś mi się zdaje że "paragraf 22" kojarzy się ze źle
    napisanym algorytmem :), ale on w rozporządzeniu istnieje
    naprawdę i naprawdę opisuje jak VATman memorialista ma zaliczyć
    przychody na przełomie roku.
    Szczególnie podoba mi się opis dla "faktury nie wystawionej
    w terminie" - ciekawe czy '22' może posłużyć za p. obrony w razie
    zarzutu ze strony VATu :[

> [...]
    >+ Jak do tej pory spotykalem sie kilkakrotnie z pogladem ( pisemka
    >+ INFOR-u i chyba w Rzepie) , ze nie jest to mozliwe,

    Składam wniosek formalny (o link), też z chęcią poczytam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2003-02-20 22:09:43
    Od: Grzegorz <g...@o...pl>

    On Thu, 20 Feb 2003 22:02:44 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >go zaliczyć w roku 1. (kasa) ani 2. (memoriał, ale nie dotyczący
    >roku poprzedniego) nadal widzisz przeszkody ? (wtedy patrz kolejne

    Jezeli to jest 1 rok DG to w rzeczywistosci wyodrebniles koszty
    odnoszace sie do danego roku czyli stosowaleś ust.6 do prowadzenia
    KPiR (nie wiem tylko czy US nie przyczepi sie za w ciagu roku nie
    stosowales memorialu odprowadzajac zaliczki miesieczne na podatek) i
    dalej chcesz prowadzic w roku ksiazke wg tej zasady czyli nic nie
    zmieniasz. Ale jezeli przez 3 lata byles na kasie i nagle przechodzisz
    na memorial to mam obawy czy mozna powiedziec zgodnie z ust.6, ze
    "stale" wyodrebnialem koszty odnoszace sie do danego roku podatkowego.

    > Czy zamknięcie DG na 0 (zero) dni rozwiąże taki problem ?

    Tu trudno sie przyczepic, ale pytanie troche teoretyczne, bo komu by
    sie chcialo zamykac DG dla idei ?

    > Czy prawdą wobec tego jest, że nie da się przejść z ryczałtu
    >(ewidencji lub karty) na KPiR memoriałowe, bo przecież to
    >*również* nie będzie "stale"...

    Przyznam sie, ze nigdy nie czytalem ustawy o ryczalcie i nie chcialbym
    zbierac glos w tej sprawie, ale myslalem ze na ryczalcie nie prowadzi
    sie KPiR wiec po przejsciu bedzie to rok 1 prowadzenie KPiR. ( nie
    wiem czy,nie pisze herezji).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

    P.S.Karol napisal, ze na grupie przyjal sie odmieny poglad od mojego i
    niech moze tak zostanie.

  • 28. Data: 2003-02-21 08:51:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, Grzegorz wrote:
    [...]
    >+ P.S.Karol napisal, ze na grupie przyjal sie odmieny poglad od mojego
    >+ i niech moze tak zostanie.

    Nie, nie...
    Grupa chwilowo jeszcze nie ma uprawnień TK, więc dobrze by było
    jakby opinie przeciwne przynajmniej znać :), a podstawy do nich
    - tym bardziej !
    Przynajmniej wiadomo "w razie czego" jakich argumentów można
    się spodziewać przy kontroli urzędowej.

    pzdr, Gotfryd