  • Data: 2007-11-02 15:09:02
    Temat: Re: jak wprowadzić prywatny towar do firmy
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nabycie "materiałów" jest nabyciem materiałów, bez względu na cel,
    > prawda? Wymienione jest np. z rozp. o KPiR razem z nabyciem towarów.
    > To czy materiały posłużą do produkcji wynikowego towaru, czy też do
    > produkcji własnego ST, musiałoby być swój przepis szczegółowy: nie
    > przypominam sobie, zebym widział.

    z rozp.MF w sprawie księgi

    16. 1. Otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych
    dalej ,,materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na
    dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

    mowa jest wyraźnie o materiałalch podsatwowych, służących jak gdzieś
    zauważyłeś produkcji w sensie działalności, nie stworzenia nowego ST.

    a teraz ustawa o podatku dochodowym

    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym
    zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    zwracam uwagę na wytworzone, bo to jest to, o czym w naszym przypadku
    Mamy do czynienia ze ST wytworzonym we własnym zakresie, co stanoi
    istotę problemu

    > Algorytmicznie:
    > Nabycie materiałów do produkcji jest traktowane tak jak nabycie towarow
    > do handlu.
    > Nie ma przepisu z którego miałoby wynikać, że materiały do produkcji ST
    > są materiałami "ubocznymi".

    nie ma przepisu, że materiał do produkcji ST jest materiałem
    podstawowym, a tylko taki ma obowiązek byc wpisany do kolumny z
    materiałami i towarami

    > Analiza sprowadza się do wykazania bezradności w znalezieniu przepisu
    > szczegółowego, który dotyczyłby wyłączenia z zasad traktowania materiałów
    > inaczej niż towarów handlowych *w ogóle*, a w ogóle to owe zasady są
    > takie same :)

    no wskazałam wyżej art.22a, który stanowi, że powstały ST podlega
    amortyzacji
    a wg przedstawionego stanowiska, zakup materiałów do budowy ST
    stanowiłby bieżący koszt działalności, co prowadziłoby do zaniżenia
    miesięcznych zaliczek - np przy budowie hali produkcyjnej, której
    fundamenty postawiono w styczniu (zima była ciepła), a oddano ją do
    użytku 29 grudnia.

    Bo zakładam, że po zbudowaniu ST zamierzałeś wyksięgować go z kosztów.
    W innej sytuacji moglibysmy go 2 razy ująć w kosztach

    > Zdaję sobie sprawę z ubocznych konsekwencji takiej tezy :], ale
    > IMO "poskładanie komputera z własnych części ze starego kompa
    > celem wniesienia do DG jako ST" da się wytłumaczyć tak, że
    > NAJPIERW się "składa kompa z osobistych części", a POTEM się
    > go "wnosi do DG".

    ale nie składa się z części, które już raz stanowiły kup, więc raczej
    przykład z innej bajki

    > Inaczej mówiąc, "osobiście posiadanych części nadających się
    > do wyprodukowania ST w DG" nie da się jako *części* wnieść
    > jako "materiałów", i tak samo nie da się "dla celów sprzedaży"

    a w tym temacie się nie wypowiadam

    a tutaj kawałek bardzo starego wyroku, który mimo swoich lat jak dla
    mnie jest aktualny w tym przykładzie

    SA/Sz 434/98

    "Powyższe przesądza o tym, że wydatki poniesione na budowę budynku
    hotelu nie są ,,towarem" w rozumieniu przepisów podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów, tj. § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z
    dnia 14 grudnia 1995 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów (Dz. U. 1995 r. Nr 148 poz. 720 z późn. zm.), tj.
    nie są towarem handlowym materiałem podstawowym i pomocniczym, czy też
    materiałem przyjętym do przerobu lub obróbki, a budynek hotelu (w
    budowie) nie jest wyrobem gotowym, półwyrobem lub też produkcją nie
    zakończoną.

    A zatem podatnik zaliczając wydatki na budowę budynku hotelu do kosztów
    uzyskania przychodów naruszył postanowienia art. 22 ust. 1 powołanej
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Natomiast zaliczając te wydatki do zakupu ,,towarów handlowych i
    materiałów" w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów naruszył zasady
    jej prowadzenia, w szczególności nieprawidłowo stosował objaśnienia do
    wzoru księgi w zakresie pkt 17 i pkt 18 załącznika do rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 1995 "

    [...]

    "Powołując się na treść art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych stwierdzono, że wydatki na nabycie lub
    wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych nie są uważane za
    koszty uzyskania przychodów, kosztami są natomiast odpisy amortyzacyjne
    dokonywane od ich wartości początkowej zgodnie z zasadami, o których
    mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 stycznia 1997 r. w sprawie
    amortyzacji środków trwałych. A zatem wydatek za opinię po
    zaktualizowaniu i pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne będzie
    kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie sprzedaży nieruchomości."

    g.