    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Date: Sat, 15 Jan 2005 11:42:38 +0100

    On Sat, 15 Jan 2005, pix wrote:
    [...]
    >+ > Dalej: pytam jaki przepis NAKAZUJE uznać coś za koszt ?
    >+
    >+ Stop!
    >+ Nie utożsamiajmy rozchodów z kosztami - koszty to w ogólności
    >+ tylko podzbiór rozchodów.

    Ha. Tu cię mamy :)
    Primo: czy ty czasem pojęcia "koszt" nie utożsamiłeś z "koszt
    uzyskania przychodu" ? ;) a nKUP to co, nie "koszt" ? ;)
    Secundo: bardzo poproszę o wskazanie definicji "rozchodu" :)
    Jak nie ma - no wyjdzie słownikowa, pewnie wyjdzie nam rzecz
    zupełnie ciekawa :[ (bo definicji *rozchodu memoriałowego*
    to ty się chyba w bieżącym stuleciu nie doszukasz :> ! - definicja
    *kosztu memoriałowego* jest).

    >+ > Sprzeciw.
    >+ > To są dwie OSOBNE sprawy:
    >+ > 1. kiedy podatnik twierdzi że wydatek NIE JEST KOSZTEM
    >+ > 2. kiedy podatnik zeznaje że to JEST KOSZT ale go NIE UJĄŁ.
    >+
    >+ Sprawy są pewnie i osobne, ale cyt. par. zupełnie tego nie rozróżnia
    >+ - zapisy mają "odzwierciedlać stan rzeczywisty", a kwestia zaliczenia
    >+ (bądź nie) rozchodu do KUP wydaje się nie mieć w tym miejscu
    >+ większego znaczenia.

    Przyjmijmy.

    >+ > Opis powyżej dotyczy przypadku kiedy podatnik aplikuje
    >+ > punkt drugi: *nie* powołuje się na to iż czegoś nie uznał
    >+ > za KUP (bo o tym np. nie wie że to ON decyduje o "wyborze
    >+ > technologii") tylko PRZYZNAJE że "tak, to BYŁ koszt, ale
    >+ > go NIE UJĄŁEM".
    >+
    >+ No i w myśl mojej rygorystycznej interpretacji mamy tym samym
    >+ nierzetelność! ;-)
    >+ O ile był to KUP, to można się jeszcze bronić przez 11.4.3, ale dla
    >+ nKUP takiej furtki już nie ma.

    :)
    Przyjmijmy.
    Pozostaje druga linia obrony: zacytowany już kawałek ustawy określający
    uprawnienia dla ministra. Minister ma określić wymogi dla KPiR takie
    aby "pozwalała określić dochody".
    Jak nKUP wpływa na dochody ? :)

    Chciałbym zaakcentować iż sam fakt *bezpośredniego* niewpływania
    na dochody to mało: patrz np. remanent. Sam (pojedynczy) remanent
    nigdzie "do dochodu opodatkowanego" wprost się nie liczy.
    Ale różnica remanentowa tak - więc IMHO jest powód żeby domagać
    się zapisania remanentu w księdze.
    Konieczność wpisania zakupu TH można z tego wywieść: w końcu
    zakup wpływa na stan magazynu... i choć podatnik nie musi "prowadzić
    magazynu" to należy oczekiwać *pośredniego* wpływu zakupów TH na
    wynik remanentu :)
    Ale nKUP ??
    No dobra, jedziemy "z kwestią formalną":

> [...]
    >+ > i rozchodów, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga,
    >+ > aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych
    >+ > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^
    >+ > ----
    >+ >
    >+ > Powiadasz że minister przekroczył uprawnienia ? ;)
    >+
    >+ W tym wypadku akurat nie.
    >+ Pozwól, że użyję Twojej argumentacji - skoro ustawodawca użył
    >+ terminu "rozchodów" zamiast "kosztów" to MUSI to coś znaczyć :-))

    Zgoda. Masz rację :]
    Pytaniem jest czy ustawodawca nakazuje wpisywać do księgi rozchodów
    ....rozchody ? Nie, ja *nie* żartuję :)
    Załóżmy iż ustawodawca postanowił ów dokument nazwać "ewidencja
    halucynacji" :) - jednocześnie pozostawiając zapis iż ma ona
    "obejmować zapisy pozwalające wyznaczyć *dochód*".
    Jaki wniosek być proponował wyciągnąc z *nazwy* dokumentu ? ;)

    Zajmuję (chwilowo ;)) stanowisko: tak, ustawodawca nadał
    dokumentowi nazwę KPi*R*.
    Ustawodawca zdefiniował dochód.
    Ustawodawca zdefiniował przychód.
    Ustawodawca zdefiniował koszty, wyróżnił koszty uzyskania przychodu.
    Ustawodawca określił zasady uwzględniania kasowego i memoriałowego
    tak przychodów (pamiętamy iż ustawa dotyczy NIE TYLKO DG) jak i kosztów.
    Ustawodawca określił zasady dokonywania odliczeń.
    Ustawodawca określił iż podstawą opodatkowania jest dochód skorygowany
    o odliczenia, wynikający z przychodu skorygowanego o odliczenia oraz
    doliczenia i kosztów uzyskania.

    Na deser:
    - ustawodawca kazał do KPiR wpisywać "...aby stanowiła dowód pozwalający
    na określenie zobowiązań podatkowych"
    - ustawodawca *nigdzie* nie powołał się na zależność (choćby pośrednią)
    podatku od "rozchodów".

    Pytanie: czy cokolwiek może być podstawą do wpisywania w dokument
    czegoś tylko dlatego iż "nazwa dokumentu na to wskazuje" ?

    >+ > Jak coś co nie jest KUP wpływa na "zobowiązania podatkowe" ?
    >+
    >+ W identyczny sposób jak gumowanie czy zamazywanie zapisów - podważa
    >+ wiarygodność, co w tym wypadku 11.3 nazywa po swojemu nierzetelnością.

    Usiłujesz odpowiedzieć w stylu US, czyli odpowiadając na zupełnie
    inne pytanie :[

    Ja NIE pytam o jakąś "wiarygodność" - tym zajmiemy się później.

    Jest jasne pytanie: czy nKUP jakkolwiek, bezpośrednio lub pośrednio
    wpływa (lub może wpływać) na "zobowiązanie podatkowe" w rozumieniu
    zacytowanego przepisu *ustawy* ?

    >+ > >+ Fakturowany "na firmę"?
    >+ >
    >+ > Tak.
    >+
    >+ No to mamy zdarzenie gospodarcze nie znajdujące "odzwierciedlenia"!

    Zgoda.
    Podatnik nie wpisuje do KPiR wszystkich zdarzeń gospodarczych co
    wydaje się być oczywiste - i potwierdzają to zapisy par.9.1.4
    czy par. 22.1.2 wskazujące na konieczność zapisania *określonych*
    zdarzeń.

    Mam proste pytanie: podatnik dokonuje darowizny "z majątku
    DG" (można sobie osobno rozważyć TH i ST/wyposażenie).
    Wystawia FW, wykazuje należny VAT.
    Czy i gdzie wpisuje owo "zdarzenie" do KPiR ?
    Podatnik zawiera umowę pożyczki.
    Na skutek bankryctwa wierzyciela pożyczka mu "przepada".
    Czy i gdzie wpisuje owo "zdarZenie" do KPiR ?

    >+ Ech, może trzeba byłoby zostać kontrolerem - nazbierałby się niezłe
    >+ premie ;-)

    Hm... z jednej strony - może i tak.
    Z drugiej... jakbys trafił na ambitnejszego podatnika byłoby ryzyko
    uzyskania rozgłosu podobnego do tego kontrolera od "VATu od freeware",
    jeszcze po 5 latach ludziska by "zdarzenie" pamiętali ;)

    >+ IMHO pewną wskazówkę możemy znaleźć w "Objaśnieniach", jak np.:
    >+ "Kolumna 16 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości
    >+ gospodarcze..."

    IMHO masz rację, ale.... z zastrzeżeniami: IMHO wpisuje się tam zdarzenia
    które MOGĄ mieć wpływ na "zobowiązanie podatkowe". Na przykład mogą
    mieć wpływ w innym okresie rozliczeniowym... więc niewygodnie
    jest je ująć w którejś "sumowalnej" kolumnie :)

    Tak BTW: owszem, z takich dyskusji coś wynika :)
    To mianowicie, że coraz lepiej wiemy jak *nie* powinny być skontruowane
    przepisy....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)