    Newsgroups: pl.pregierz,pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 27 Jan 2014 21:55:02 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: mieszkancy parteru sie bogaca...

    On Mon, 27 Jan 2014, Nemo wrote:

    > Użytkownik "Agnieszka" <a...@z...pl> napisał

    > I słusznie, bo to nie jest zapłata za korzystanie tylko partycypacja w
    > kosztach posiadania. Winda jest częścią wspólną i powinni płacić wszyyscy.

    Niesłusznie, bo przepis jest głupi.
    Na początek ten z UoWL :)
    Zwracam uwagę, że zarówno w przepisach ogólnych (w KC) *jak i* w UoWL,
    ale już tylko dla lokali użytkowych (!) zasadą jest, że uzasadnione
    koszty generowane przez użytkownika płaci ten użytkownik.

    > W przeciwnym przypadku np. za naprawę dachu płaciliby tylko
    > ci z ostatniego piętra, bo inni z niego "nie korzystają".

    "Korzystanie" nie ma nic do rzeczy, ważne jest, czy "powoduje
    koszty". Koszty naprawy dachu mogą być wygenerowane przez
    korzystającego, jak np. antenę postawił i przez to bardziej
    obciąża dach, mieszkać może na parterze.
    Ale tak normalnie, koszty naprawy dachu są generowane przez
    warunki atmosferyczne, a nie przez "korzystanie".
    I tym się różnią od kosztów korzystania z windy :)

    > Głupotą jest podatek od nie poniesionych wydatków traktowanych jako dochód.

    Jeszcze większą głupotą jest niezrównanie takiego podatku z zasadami
    zwolnienia z podatku od darowizny. Zakładając że on już jest.

    Jakby ktoś dajmy na to strzelił jakąś pospolitą fotkę i Ci ją podarował
    (obojętnie czy w formie "prawa majątkowego" czy w postaci materialnej
    odbitki) to nie ma sprawy - legalne zwolnienie, nie ma jak się
    przyczepić.
    Ale jakbyś dajmy na to kogoś POPROSIŁ żeby DLA CIEBIE strzelił
    fotkę (choćby Twoim aparatem i choćby Tobie)... o, to już przechlapane.
    O darowiźnie nie ma mowy (w momencie "wyrażania woli" nie istnieje
    "majątek", usługa nie może być darowizną) i niewykazanie takiej "usługi"
    w PIT to podpadziocha jak nie wiem ;>

    Ale będziemy tam w dobrym towarzystwie kompletu polskich i niepolskich
    obywateli, którym zdarzyło się dostać podobną "usługę" ;)
    Dla porządku, *są* zwolnienia, w przyczyn różnych, od literalnie
    dopisanych ostatnio dla rodziny, poprzez istnienie NAKAZÓW prawnych
    (tak że poproszę bez ad absurdum kanapek robionych dla dziecka,
    bo nie podpadają).
    Niemniej całkiem sporo zdarzeń z "osobami trzecimi" ze zwolnienia
    nie korzysta i wg przepisu każdy grosz "usługi" należy dopisać do PIT.

    Bzdura na resorach, ale taka jest litera przepisu.

    pzdr, Gotfryd