  • 1. Data: 2005-05-05 00:28:46
    Temat: najem mieszkania na siedzib
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Zarejestrowałem DG w mieście, w którym jestem zameldowany. Na stałe
    przebywam jednak w innym mieście i wynajmuję tam mieszkanie.
    Chciałbym część kosztów najmu wrzucić w koszty. Dodam, że to drugie miejsce
    również zgłosiłem jako miejsce prowadzenia działalności.

    Która z poniższych opcji wydaje Wam się lepsza (albo po prostu możliwa):

    1) Zawieram umowę najmu jako osoba fizyczna i przeznaczam część mieszkania
    (oraz odpowiednią część opłat) na prowadzenie działalności (DW). Sytuacja
    taka wydaje mi się analogiczna do tej, w której sam jestem właścicielem
    mieszkania i przeznaczam jego część do celów prowadzenia DG.

    2) Umowę najmu zawiera firma i w jakiś sposób udostępnia część mieszkania mi
    jako osobie fizycznej. Tylko w jaki sposób?

    3) Zawieram dwie oddzielne umowy najmu (na różne części mieszkania). Jedna
    na osobę fizyczną, druga na firmę. Nie muszę niczego udostępniać w żadną
    stronę, a US widzi, że dla celów prywatnych mam oddzielną umowę i nie
    wrzucam tego w koszty.

    I pytanie: Niezależnie od tego, który wariant jest możliwy i słuszny, jak
    mam udokumentować koszty poniesione w związku z najmem? Czy wymagany jest
    rachunek wystawiany przez właściciela, czy wystarczy że mam: po pierwsze -
    umowę, po drugie - comiesięczne dowody wpłat?

    Z góry Wielkie Dzięki za opinie.
    Greg.

  • 2. Data: 2005-05-05 19:33:55
    Temat: Re: najem mieszkania na siedzib
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > rachunek wystawiany przez właściciela, czy wystarczy że mam: po pierwsze -
    > umowę, po drugie - comiesięczne dowody wpłat?

    Proszę o opinie... jakiekolwiek:)

  • 3. Data: 2005-05-06 02:25:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ taka wydaje mi się analogiczna do tej, w której sam jestem właścicielem
    >+ mieszkania i przeznaczam jego część do celów prowadzenia DG.

    Wydaje się iż dobrze piszesz. Oznacza to niemożność odliczenia
    VAT od wydatków - mam rację ?

    >+ 2) Umowę najmu zawiera firma i w jakiś sposób udostępnia część mieszkania mi
    >+ jako osobie fizycznej. Tylko w jaki sposób?

    Rzucić na groups.goole.pl hasło "faktura wewnętrzna" :) ?

> [...]
    >+ stronę, a US widzi, że dla celów prywatnych mam oddzielną umowę i nie

    Zarówno przy 2. jak i 3. wynajmujący podlega pod VAT.
    Wynajem na cele mieszkaniowe jest przedmiotowo wyłączone z VATu, wynajem
    na cele gospodarcze - nie. Nawet jak się skorzysta ze zwolnienia
    podmiotowego (np. "na limit 10 000 euro") - to ewidencję trzeba
    mieć... nie wiem czy wpadnie w zachwyt ;)

> [...]
    >+ rachunek wystawiany przez właściciela, czy wystarczy że mam: po pierwsze -
    >+ umowę, po drugie - comiesięczne dowody wpłat?

    Od zawsze marudzę że umowa *nie* jest dokumentem księgowym pozwalającym
    na uznanie KUP. Nawet Maddy się narażałem ;)
    Co do "dowodów wpłat"... możesz podać podstawę prawną ?
    IMO - rachunek jest rozwiązaniem "najpewniejszym"... a na "kwit wpłaty"
    wypadałoby mieć w zanadrzu przepis który na to pozwala.
    Czytelne lista jest w rozporządzeniu ds KPiR, wymienienie "dowodów
    opłat bankowych i pocztowych" przy jednoczesnym NIE wymienieniu
    innych "dowodów opłat" prowadzi do dyskusyjnych interpretacji :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-10 22:32:09
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > opłat bankowych i pocztowych" przy jednoczesnym NIE wymienieniu
    > innych "dowodów opłat" prowadzi do dyskusyjnych interpretacji :(

    Znalazłem dwie rzeczy:

    1) Rozporządzenie ws. KPiR - 13.5
    "Za dowody księgowe uważa się również inne dowody opłat, w tym dokonywanych
    na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których
    mowa w § 12 ust. 3 pkt 2."

    Czy potwierdzenie przelewu nie jest właśnie takim "innym" dowodem opłaty?
    Przywołany przepis nie tworzy przecież zamkniętej listy takich "innych"
    dowodów.

    2) Pismo US w Głogowie z dnia 5 stycznia 2005 r. (PD.I/415-42/04)

    Za dużo by było przeklejania, więc odsyłam na stronę MF:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=58926&i_smpp_s_strona=30

    Mamy wiążące interpretacje. Chyba wystarczy, że wykażę, iż mój przypadek
    jest identyczny z rozpatrywanym. Nie mylę się?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 5. Data: 2005-05-11 07:36:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2005, Greg wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Przywołany przepis nie tworzy przecież zamkniętej listy takich "innych"

    Ja jestem skłonny się zgodzić :)
    Ale jako iż urzędnicy lubią mieć "konkretną podkładkę" to myślę
    że tym:

    >+ 2) Pismo US w Głogowie z dnia 5 stycznia 2005 r. (PD.I/415-42/04)

    ...rozwiązałeś problem wszystkim przyszłym googlującym :)

    >+ Za dużo by było przeklejania, więc odsyłam na stronę MF:
    >+ http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=58926&i_smpp_s_strona=30

    Tak BTW: linki w tej formie do bazy MF bez uprzedniego "podjęcia"
    przeszukiwania są bezużyteczne. (sprawdź :)) Mimo iż każde szukanie
    prowadzi do tego samego linku.
    Najcenniejsza jest sygnatura :)

    >+ Mamy wiążące interpretacje. Chyba wystarczy, że wykażę, iż mój przypadek
    >+ jest identyczny z rozpatrywanym. Nie mylę się?

    IMHO dobrze piszesz !
    "W powiązaniu z umową najmu" :) (sama umowa też nie)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)