  • 21. Data: 2005-06-22 07:35:46
    Temat: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Dariusz Stefan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:d9a4he$mlu$1@korweta.task.gda.pl...

    > dlaczego tak kategoryczne NIE ???

    Re : No to spróbujmy jeszcze raz od początku :

    Art. 23.updof
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1
    km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego
    ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest
    obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,

    Co to znaczy ?

    Ano to, że wydatki w części przekraczającej kilometrówkę NIE SĄ KUP. Jeśli
    ustawodawca owe przekraczające wyraźnie wskazał jako nie będące KUP, to przy
    braku ew. innych ograniczeń POZOSTAŁE WYDATKI rozliczane kilometrówką
    (mieszczące się w jej limicie) SĄ KOSZTEM UZYSKANIA PRZYCHODU.

    Co prawda wydatków tych nie księgujemy "wprost" np. w KPiR - lecz poprzez
    zestawienie zbiorcze zwane kilometrówką, ale jest to TYLKO SPOSÓB
    KSIĘGOWANIA KOSZTU. Kilometrówka jest zatem tylko i wyłącznie ogranicznikiem
    wysokości kosztów, sposobem ich limitowania. I NICZYM WIĘCEJ.

    A KOSZTEM SĄ WYDATKI.

    Jedźmy teraz dalej.

    Koszty ujęte w kilometrówce to nie tylko paliwo. To materiały
    eksploatacyjne, naprawy, remonty itp. , a także ubezpieczenia komunikacyjne,
    opłaty parkingowe. W tej sprawie jednoznaczne stanowisko już przed ośmioma
    laty zajęło Ministerstwo Finansów (mamy tutaj stare kryteria samochodu
    osobowego i inne warunki brzegowe, ale bez problemów merytoryczną treść - w
    tym zakresie ustawa nie była nowelizowana - można dostosować do aktualnego
    stanu prawnego) :

    Pismo MF z dnia 29.07.1997 r. nr PO3-1564/BO-722-141/97
    Odpowiadając na pismo z 24 lutego br. znak: BFK-315/168/97 dotyczące kosztów
    uzyskania przychodów związanych z używaniem samochodów nie będących
    własnością podatnika, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia: ..........Na
    podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 powołanej wyżej ustawy, kosztem uzyskania
    przychodów dla podatnika są wydatki z tytułu używania, dla potrzeb
    działalności gospodarczej, samochodów osobowych lub innych samochodów o
    dopuszczalnej ładowności nie przekraczającej 500 kilogramów nie stanowiących
    składników majątku podatnika, ale tylko w części nie przekraczającej kwoty
    wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla
    celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w
    odrębnych przepisach obowiązujących w przedsiębiorstwach państwowych.
    Wydatkiem objętym opisanym limitem z tytułu używania dla potrzeb
    działalności gospodarczej takich samochodów, są wszystkie wydatki - np.
    czynsz płacony z tytułu zawartej umowy dzierżawy, paliwo, części zamienne,
    ewentualne składki na ubezpieczenie itp. Warunkiem jednak zaliczenia
    przypadającej kwoty wydatków do kosztów uzyskania przychodów, jest
    prowadzenie przez podatnika, według obowiązującego wzoru, ewidencji
    przebiegu pojazdu. W przypadku nie prowadzenia przez podatnika wymaganej
    ewidencji przebiegu pojazdu, ponoszone z tego tytułu wydatki nie będą
    stanowiły w ogóle kosztów uzyskania przychodów dla podatnika.
    Poniesione w celu osiągnięcia przychodów wydatki z tytułu używania dla
    potrzeb działalności gospodarczej, samochodów innych niż osobowe, o
    dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kilogramów, nie stanowiących
    składników majątku podatnika, na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej wyżej
    ustawy stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów, bez wymogu
    prowadzenia przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu.

    A jak teraz wygląda sytuacja z VAT-em ?

    Na poparcie swojego twierdzenia Magdalenka (i inni Szanowni Forumowicze)
    przywołała

    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:

    2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być
    zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych
    wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze
    zwolnieniem od podatku dochodowego;

    twierdząc, że wydatki poniesione z tytułu używania nie wprowadzonego do
    ewidencji środków trwałych samochodu osobowego nie są KUP, gdyż KUP-em jest
    kwota wynikająca z kilometrówki (czy dobrze Cię zrozumiałem ?)

    Jak wykazałem wcześniej przepisy mówią dokładnie na odwrót (KUP-em jest
    wydatek pod warunkiem, że mieści się w limicie określonym kilometrówką).

    Argument "że to przecież nie jest kosztem" - niestety odpada.

    Dalej :

    Podstawą odliczenia VAT-u nie jest samochód, lecz prawidłowo wystawiona
    faktura. Jeśli weźmiemy fakturę na osobę, a nie na firmę - to zastanawiałbym
    się, czy taka faktura może być wykorzystana przy rozliczaniu kilometrówki.
    Przecież mówimy ciągle o KOSZCIE, a zatem jeśli KOSZT - to faktura NA
    FIRMĘ.

    Jeśli teraz mamy wystawioną przez podatnika VAT fakturę na firmę, firma
    także jest podatnikiem VAT , to JAKI PRZEPIS ZABRANIA NAM ODLICZENIA VAT Z
    TEJŻE FAKTURY jeśli :

    a) Faktura nie dotyczy zakupu paliwa (wyłączenie p. 3 ust. 1 art. 88)

    b) Faktura "zmieściła się" w wyznaczonym przez kilometrówkę limicie

    Wiem, że temat odliczania VAT-u przy kilometrówce (poza paliwami) wzbudza
    kontrowersje. Nie wiem z czego one wynikają (może z mylnego zdania, że
    kosztem jest kilometrówka, a nie wydatki udokumentowane fakturami i
    mieszczące się w limicie).

    Zdarza się, że w niektórych portalach quasipodatkowych też znajdziemy
    informację, "że nie można". Zdarza się, że podobną opinię wypowiadają
    również bardzo ostrożni księgowi (dbający głównie o swoje bezpieczeństwo, a
    nie o interes podatnika).

    Z pewnością nie jest argumentem "że księgowa tak mi powiedziała" (bo inna
    powie odwrotnie). Ale można POMOCNICZO kierować się zdaniem osób, które
    uznamy za sprawdzone autorytety. Takie osoby z pewnością nie stwierdzą "bo
    ja mam taką opinię", ale powiedzą "bo taki i taki przepis tak i tak stanowi"
    i mamy "taką i taką interpretację właściwego organu".

    Istnieje forum, z którego często korzystają (jako pytający) księgowi.
    Natomiast odpowiedzi udzielają zwykle zrzeszeni tam licencjonowani doradcy
    podatkowi (właściciele biur doradztwa podatkowego i biur rachunkowych).
    Myślę, że nie zaszkodzi przeczytać w tej sprawie ich wypowiedzi i
    argumentów. Adres witryny : www.olenka.pl

    (poprzez znajdującą się tam wyszukiwarkę znajdziemy wiele obszernych wątków
    dotyczących omawianego zagadnienia).

    AR

  • 22. Data: 2005-06-22 16:00:26
    Od: Hubert Sokolowski <w...@o...pl>

    Dnia Tue, 21 Jun 2005 21:54:32 +0200, Andrzej R. napisał(a):

> [...]
    > VAT-em podobnie jak przy wersji EŚT, ale teraz również VAT limituje
    > kilometrówka). A przy likwidacji samochód jest obojętny.
    > Dla wyboru korzystniejszej wersji przeprowadź sobie symulację (ile jeździsz,
    > czy samochód często wymaga napraw, zużycie paliwa, wartość samochodu itp)
    > dla dwóch wersji.
    > Generalnie przy drogich samochodach opłaca się EŚT ze względu na wysokie
    > odpisy amortyzacyjne (uwaga na próg wartości samochodu), no i nie dać się
    > złapać (czytaj : to nie moja ręka) na wykorzystywaniu samochodu dla celów

    rozumiem, wiec nie wprowadze go do ewidencji,
    bo nie chce oszukiwac fiskusa twierdzac, ze nie uzywam
    go do celow prywatnych. Jednak jest mi on potrzebny
    w dzialalnosci.
    czyli musze zaczac prowadzic tzw kilometrowke i na tej
    podstawie bede mogl odliczac koszty napraw i czesci.
    zalozmy ze zaczne to robic dzis, a jutro kupie czesc
    do samochodu. czy mam szanse na odliczenie VAT-u, czy
    musze miec jakies przejechane kilometry zwiazane z
    dzialalnoscia? Czy moge wprowadzic takie wyjazdy
    ktore pamietam od poczatku tego roku?

    dziekuje za pomoc
    hs

    ps. przepraszam za moje lamerskie podejscie
    do ksiegowosci :)

  • 23. Data: 2005-06-22 17:22:41
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

[...]

    Re : W obawie przez linczem za kolejne opisywanie zasad prowadzenia
    kilometrówki proponuję, abyś w google wpisał "ewidencja przebiegu pojazdu" ,
    albo "ewidencja przebiegu", albo "kilometrówka". Znajdziesz tam bez liku
    szczegółowych wyjaśnień jak to się robi. Jest też jakaś książeczka "Samochód
    w firmie" (do nabycia we wszelakich sklepikach z drukami, księgarniach
    prawniczych itp). Po zapoznaniu się z tematem - jeśli wystąpią niejasności
    (któż ich nie ma w tym bałaganie prawnym) pytaj. Z pewnością ktoś Ci pomoże.

    Oczywiście kilometrówkę możesz uzupełnić, ale tylko w części dot. przebiegu
    pojazdu. W ten sposób "nadgonisz" sobie limit do wykorzystania. A kto Ci
    udowodni kiedy dokonywałeś wpisów ? "A na czym Pan jeździł ?" - "Na
    benzynie, ale jakoś zapominałem o rachunkach, zgubiłem, koza mi zjadła, nie
    miałem wpisanego nr rej. samochodu itp itd"

    Teraz sprawa odliczania VAT-u (poza benzyną). W tym "państwie" różne rzeczy
    dziwne zdarzają się. Nie można więc wykluczyć, że kiedyś natrafisz na
    urzędnika skarbowego, który stwierdzi "Nie, bo nie !" . A zanim udowodnisz
    mu, że jego racje funta kłaków są warte, urząd może przypisać Ci rzekomo
    niesłusznie odliczony VAT, zająć konto i sprawić wiele innych atrakcji. Po
    roku, dwóch sprawę z pewnością wygrasz, ale przez ten czas możesz
    zbankrutować. Później pieniądze (z odsetkami) odzyskasz, ale ...
    Jaka na to rada ?
    Weź ordynację podatkową i przeczytaj art. od 14 "a" do 14 "d". Przepisy te
    traktują o tzw. wiążących interpretacjach podatkowych w indywidualnych
    sprawach podatnika. Złóż do Twojego US-u zapytanie w tym trybie (przykładowe
    zapytania znajdziesz m.in. na witrynie Ministerstwa Finansów). Pamiętaj, że
    w zapytaniu musisz przedstawić swoją wersję interpretacji (materiał masz).
    Zapytanie kosztuje chyba tylko 5,- zł. Błędne odpowiedzi urzędów skarbowych
    (a jest takich całkiem sporo) są następnie weryfikowane przez izby
    skarbowe. Trzeba więc poczekać na ew. weryfikację. Stosując się do
    ostatecznej odpowiedzi nie ponosisz żadnego ryzyka nawet, jeśli jest ona
    błędna. To jest metoda najbezpieczniejsza.

    Nie wykluczam, że jakiś US w kraju udzielił już odpowiedzi na pytanie dot.
    VAT-u i kilometrówki (przeszukaj witrynę z odpowiedziami na stronie MF-u).
    Przed około rokiem scentralizowano bazę danych odpowiedzi. Centralizacja w
    założeniach miała zapobiegać przypadkom, że jeden US mówi "tak" , a sąsiedni
    w tej samej sprawie mówi "nie" (było to zjawisko nagminne). Jeśli znajdziesz
    odpowiedź na Twoje pytanie - będzie to ważkim argumentem dla Twojego US-u
    przy udzielaniu odpowiedzi na Twoje pytanie.

  • 24. Data: 2005-06-22 17:50:54
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > A kto powiedział, że faktura musi być na właściciela
    > pojazdu w ogóle?
    > Do odliczenia VAT wystarczy faktura wystawiona
    > na mnie, a samochód to nie musi być nawet mój.

    Ciekawe jak uzasadnisz ponoszenie kosztów niefirmowego samochodu....

    > Wystarczy, że ten zakup związany był z usykaniem przychodu.

    > A to zupełnie inna kwestia.

    Nie - to ta sam kwestia.
    Skoro kilometrówka zawiera VAT odliczając VAT od faktur rozliczanych
    kilometrówką odliczałbyś go dwa razy.

  • 25. Data: 2005-06-22 18:06:47
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Zamiast nie zawsze trafnych dywagacji i przypuszczeń proponuję lekturkę :

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura USX-443/11/04
    Data 2004.04.13

    Autor Urząd Skarbowy w Żarach

    Temat (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek
    od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego

    Słowa kluczowe ewidencja przebiegu pojazdu
    ewidencja środków trwałych
    koszty uzyskania przychodów
    samochód osobowy

    Pytanie podatnika Czy podatnikowi podatku od towarów i usług
    wykorzystującemu do prowadzonej działalności samochód osobowy, nie
    wprowadzony do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa i prowadzący
    ewidencję przebiegu pojazdu, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od
    zakupionej instalacji gazowej do ww. pojazdu?

    W odpowiedzi na pismo z dnia 26.03.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego
    w Żarach, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
    r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:

    Z Pana pisma wynika, że w związku ze świadczeniem usług budowlanych
    poza miejscem zamieszkania, dojeżdżając do miejsca świadczenia usług
    wykorzystuje Pan prywatny samochód osobowy, nie wprowadzony do ewidencji
    środków trwałych, prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu. W celu obniżenia
    kosztów prowadzenia działalności postanowił Pan zamontować w samochodzie
    instalację gazową. W związku z powyższym ma Pan wątpliwości, czy ma Pan
    prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej zakup
    i montaż ww. instalacji.

    Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.)
    podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą
    opodatkowaną. Art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    o podatku akcyzowym stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług,
    jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania
    przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem
    przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów
    uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od
    podatku dochodowego. Ograniczenia powyższego nie stosuje się do części
    wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z
    powodu przekroczeń norm w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym - art.
    25 ust. 2 pkt 3. Jeżeli zatem poniesione wydatki związane z eksploatacją
    samochodu osobowego o dopuszczalnej ładowności nie przekraczającej 500 kg,
    nie stanowiącego środka trwałego firmy, są związane ze sprzedażą
    opodatkowaną i przekroczą limit wynikający z ewidencji przebiegu pojazdu i
    przez to nie stanowią kosztu uzyskania przychodów - mimo to podatek VAT
    wynikający z faktur dokumentujących dokonane zakupy podlega odliczeniu.

  • 26. Data: 2005-06-22 18:23:22
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Kolejna lekturka - tym razem z Katowic (przytaczam fragmenty na
    interesujący nas temat) :

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura PP443/41/03
    Data 2004.02.05

    Autor Izba Skarbowa w Katowicach

    Temat Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania
    przychodów
    Podatek od towarów i usług

    Słowa kluczowe amortyzacja
    ewidencja przebiegu pojazdu
    odliczenie podatku od towarów i usług
    samochód osobowy
    usługi edukacyjne
    usługi tłumaczenia
    wartość początkowa

    Pytanie podatnika 3) Czy podatnik ma prawo odliczyć podatek naliczony
    wynikający z zakupów części zamiennych i paliwa do wykorzystywanego dla
    potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej prywatnego samochodu
    osobowego?

    Ad 3-4)

    Osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą może dla potrzeb
    prowadzonej działalności używać samochodu osobowego będącego jej własnością.
    Z zapytania wynika, że dla potrzeb działalności gospodarczej wykorzystuje
    Pani własny samochód osobowy, dla którego prowadzona jest ewidencja
    przebiegu pojazdu. Dla takiej sytuacji regułą zaliczenia wydatków do kosztów
    uzyskania przychodów jest art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991
    r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000
    r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty
    uzyskania przychodów poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania
[...]

    Od 1 stycznia 2004 r. podatnik nie jest obowiązany do prowadzenia
    ewidencji przebiegu pojazdu według określonego wzoru.

    Natomiast jakie wymagane dane powinna zawierać ?ewidencja przebiegu
    pojazdu? określa art. 23 ust. 7 ww. ustawy.

    Zgodnie z tym przepisem, ?ewidencja przebiegu pojazdu? powinna
    zawierać co najmniej następujące dane:

    a.. nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,
    b.. numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,
    c.. kolejny numer wpisu,
    d.. datę i cel wyjazdu,
    e.. opis trasy (skąd ? dokąd),
    f.. liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,
    g.. stawkę za 1 km przebiegu,
    h.. kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych
    kilometrów i stawki za 1 km przebiegu,
    i.. podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
    Należy zatem stwierdzić, iż z ww. przepisu nie wynika obowiązek
    wpisywania do ?ewidencji przebiegu pojazdu?, dowodów potwierdzających
    poniesienie wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego dla celów
    prowadzonej działalności gospodarczej. Jednakże dowody te, potwierdzające
    wysokość wydatków związanych z eksploatacją takiego samochodu, wraz z
    ?ewidencją przebiegu pojazdu?, są niezbędne dla ustalenia kwoty możliwej do
    zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

    Podatnik VAT do kosztów uzyskania przychodów wpisuje wydatki np. na
    zakup części zamiennych, wydatki na naprawy i remonty, oraz na ubezpieczenie
    pojazdu w kwotach netto. Dowody ich poniesienia winny być wpisane zarówno do
    ewidencji przebiegu pojazdu jak i do ewidencji zakupu VAT.

    Natomiast wydatki na zakup paliwa (paliw silnikowych benzynowych,
    oleju napędowego oraz gazu) winny być wpisywane do ewidencji przebiegu
    pojazdu w kwotach brutto z uwagi na brak możliwości dokonania w podatku od
    towarów i usług obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z
    faktur VAT dokumentujących ww. zakupy do samochodu osobowego. Zgodnie z art.
    25 ust. 1 pkt 3a wyżej cytowanej ustawy o VAT obniżenia kwot lub zwrotu
    różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych
    do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej
    ładowności do 500 kg.

  • 27. Data: 2005-06-22 18:33:40
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Identyczne stanowisko prezentuje Izba Skarbowa w Krakowie (nie wklejam, aby
    nie zanudzać)

    A teraz prawdziwa perełeczka. Podatnik twierdzi, że nie można odliczać VAT-u
    , a urząd skarbowy twierdzi, ŻE MOŻNA !!!

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura PP/443/77/03
    Data 2003.10.27

    Autor Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

    Temat (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek
    od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego

    Słowa kluczowe ewidencja przebiegu pojazdu
    obniżenie podatku należnego
    paliwo
    samochód osobowy

    Pytanie podatnika Czy można obniżyć podatek należny o podatek
    naliczony z faktur dokumentujących wydatki z tytułu używania własnego
    samochodu osobowego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej?

    Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Prądnik działając na podstawie art.
    14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,
    poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 7.10.2003 r. (data wpływu do
    Urzędu 10.10.2003 r.) informuje, że w przypadku poniesienia wydatków, które
    na podstawie odrębnych przepisów są zaliczane do kosztów uzyskania podatnik
    może dokonać pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający
    z faktur dokumentujących te wydatki.

    Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, jako osoba
    prowadząca działalność gospodarczą zalicza Pan do kosztów uzyskania
    poniesione wydatki z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji środków
    trwałych własnego samochodu osobowego (art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia
    26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity
    Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Wydatki te potwierdzone są
    fakturami VAT. Zdaniem Pana nie można obniżyć podatku należnego o podatek
    naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

    W art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) stwierdzono,
    że podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
    związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to w dalszych przepisach ustawy,
    jak też w przepisach wykonawczych do ustawy jest ograniczone, między innymi
    postanowieniami art. 25 ustawy.
    Art. 25 ust. 1 pkt 3 i 3a ustawy stanowi: "Obniżenia kwoty lub zwrotu
    różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    3) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być
[...]
    3a) paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu
    wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o
    dopuszczalnej ładowności do 500 kg".

    Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że:
    1) w części dotyczącej zakupu paliwa nie można dokonać pomniejszenia
    podatku należnego o podatek naliczony przy jego zakupie,
    2) w części pozostałych wydatków można dokonać pomniejszenia podatku
    należnego o podatek naliczony przy przedmiotowych zakupach o ile zostaną
    spełnione zastrzeżenia wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (prowadzenie ewidencji przebiegu samochodu).

  • 28. Data: 2005-06-22 18:37:25
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    No i żeby nikt mi nie zarzucił, że pastwię się nad Magdalenką (ukłony) - to
    ostatnia dzisiaj wklejka :

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura OG/005/124/PP2/443/34/2003
    Data 2003.09.25

    Autor Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

    Temat (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek
    od towarów i usług --> Wyłączenie zwrotów i obniżek
    Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania
    przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

    Słowa kluczowe ewidencja podatku od towarów i usług
    ewidencja przebiegu pojazdu
    obniżenie podatku należnego
    prowadzenie ewidencji

    W odpowiedzi na zapytanie złożone przez Pana w dniu 25 sierpnia 2003
    r. uzupełnione w dniu 10 września 2003 r. w sprawie odliczania podatku
    naliczonego zawartego w fakturach na zakup części zamiennych do samochodu
    osobowego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że
    zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o
    podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50
    ze zm.) obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich
    nabycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym oraz paliw silnikowych benzynowych, oleju
    napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu do napędu samochodów
    osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.

    Natomiast przepis art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
    o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze
    zm.) wskazuje, że nabycie przez podatnika m.in. części zamiennych do
    samochodu osobowego i zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania
    przychodów z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych
    samochodu osobowego będącego własnością podatnika, uwarunkowane jest
    prowadzeniem przez niego ewidencji przebiegu pojazdu.

    Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków,
    zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w części przekraczającej kwotę
    wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz
    stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach.

    W związku z powyższym, w świetle zacytowanych wyżej przepisów, Pan
    jako podatnik podatku od towarów i usług, może skorzystać z prawa obniżenia
    podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT
    dokumentujących zakup części zamiennych do samochodu osobowego po spełnieniu
    obowiązku prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku VAT oraz ewidencji
    przebiegu pojazdu.

  • 29. Data: 2005-06-22 18:46:50
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    No i pamiętajmy jeszcze o jednej sprawie :
    Jeśli ktoś mimo przytoczonych interpretacji nie chce (wolno mu) odliczać
    VAT-u , a w związku z tym wydatki w kosztowej części kilometrówki zechce
    księgować w kwotach BRUTTO - to pierwsza kontrola VAT-u zakwestionuje mu
    takie księgowanie i :
    1) Wyrzuci z kosztów VAT, który mimo prawa do jego odliczenia - odliczony
    nie został
    2) Postawi zarzut uszczuplenia podatku dochodowego w związku z wpisaniem w
    ciężar kosztów (poprzez kilometrówkę) owego VAT-u
    3) Naliczy do zwrotu uszczuplony podatek (dochodowy) wraz z odsetkami (2 x
    stopa lombardowa)
    4) Ukarze grzywną z KKS

  • 30. Data: 2005-06-22 20:15:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Ciekawe jak uzasadnisz ponoszenie kosztów niefirmowego samochodu....

    Tak jak każdy, kto użytkuje np auto w leasingu.
    Wystarczy cel wydatku.

    > Nie - to ta sam kwestia.
    > Skoro kilometrówka zawiera VAT odliczając VAT od faktur rozliczanych
    > kilometrówką odliczałbyś go dwa razy.

    A to co piszesz, to już kompletne poplątanie.
    Dla wydatków od których odliczam vat,
    kwota do kilometrówki idzie netto.
    Zresztą poczytaj sobie posty Andrzeja R.