  • 11. Data: 2006-09-06 20:23:31
    Temat: Re: podwójna faktura
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:edn9mk$dse$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

    > Normalnie. Po prostu wystawiam fakturę.

    Tę samą? Z tym samym numerem, datą i treścią?
    Możesz mi wyjaśnić jak się z tego wytłumaczysz w US?

    > Przecież nie muszę mieć zgody ani podpisu klienta do
    > wystawienia mu faktury.

    On z kolei nie ma obowiązku wprowadzania tejże faktury do swoich ksiąg.
    Może Ci po prostu powiedzieć "spadaj pan, nie przyjmuję tej faktury, bo nie
    ma ku temu podstaw" i co mu wtedy zrobisz?

    --
    Nixe

  • 12. Data: 2006-09-06 20:35:53
    Od: "posejdonn" <rpp22@no_spam.o2.pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zamówienia, bez WZ'tek. Wystawialiśmy mu faktury. Potem nagle przestał
    > płacić. Skierowaliśmy sprawę do windykacji. Po jakimś czasie firma
    > windykacyjna poprosiła o jakieś inne dowody sprzedaży towaru, o
    zamówienia,
    > o WZ'tki, wreszcie o listy przewozowe, bo ów znajomek twierdził, ze nie ma
    > siebie żadnych faktur i żadnego towaru nigdy nie dostał. No i kicha -
    > obeszliśmy się smakiem, bo nic takiego nie mieliśmy, ale to nas nauczyło,
    że
    > do praktycznie każdej faktury powinien być dokument potwierdzający w jakiś

    Ty mówisz, o ściąganiu długów za niezapłacone faktury, a ja o "uwaleniu"
    wrednego klienta przed US.
    Załóżmy, że prowadzisz wiejski lub małomiasteczkowy sklepik z art. do
    produkcji rolnej, kupujesz u mnie przez 5 lat i wszystko jest ok. Ja
    prowadzę hurtownię z takimi artykułami. Płacisz na czas, czasem gotówką,
    czasem przelewem, towar dowożę ja itp. itd...
    Ale przy tym wszystkim jesteś wyjątkowo upierdliwyim i złośliwym klientem, z
    ciągłymi reklamacjami i ze strojeniem foch 10 razy w tygodniu minimum.
    Więc ja, żeby Cię "uwalić"od 2 lat wystawiam fakturky, 2 - 3 w roku po 10
    tysiecy każda. Ja nie chcę za nie pieniędzy, bo na nich jest napisane,
    zapłacono gotówka, Ja odprowadziłem od nich podatek, Ja je zaksięgowałem.
    Pewnego dnia przebrała się miarka i ktoś usłużny doniósł na Ciebie do US, że
    handlujesz towarem bez faktury.
    Oczywiście kontrola krzyżowa itd... I ja, jako jeden z kontrahentów,
    ujwaniam uczciwie wszystkie wystawione dla Ciebie faktury. I jest ich o 6
    więcej niz Ty masz.
    I co mi zrobisz?
    Głupi jestem czy jaki, że dałem towar za free? że zapłaciłem za free
    podatek?
    Pozdrawiam :)

  • 13. Data: 2006-09-06 20:37:34
    Od: m...@g...com

    Nixe wrote:

    > W wiadomości <news:edn9mk$dse$1@atlantis.news.tpi.pl>

    > Tę samą? Z tym samym numerem, datą i treścią?
    > Możesz mi wyjaśnić jak się z tego wytłumaczysz w US?

    A dlaczego mam się tłumaczyć?. Nie znalazłem przepisu który by mówił że nie
    jest to legalne.

    > On z kolei nie ma obowiązku wprowadzania tejże faktury do swoich ksiąg.
    > Może Ci po prostu powiedzieć "spadaj pan, nie przyjmuję tej faktury, bo
    > nie ma ku temu podstaw" i co mu wtedy zrobisz?

    Nic mu nie zrobię. Ale fakt jest faktem, została wystawiona więcej niż
    jedna faktura dokumentująca tą samą sprzedaż. Ergo, klient traci prawo do
    odliczenia tego co już odliczył.

    p. m.

  • 14. Data: 2006-09-06 20:56:47
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:ednbfu$klc$1@atlantis.news.tpi.pl>
> [...]

    > po 10 tysiecy każda. Ja nie chcę za nie pieniędzy, bo na nich jest
    > napisane, zapłacono gotówka, Ja odprowadziłem od nich podatek, Ja je

    Ale ja ich nigdy nie zaksięgowałam, nie wrzuciłam w koszty i nie potwierdzę
    Ci salda.
    Dzięki raportom kasowym i bankowym udowodnię, iż w żaden sposób nie płaciłam
    za takie faktury.
    Nie było takiej transakcji. Teraz z kolei Twoja kolej, by udowodnić, że to,
    co zrobiłeś, miało ręce i nogi.

    > Pewnego dnia przebrała się miarka i ktoś usłużny
    > doniósł na Ciebie do US, że handlujesz towarem bez faktury.

    Handluję bez faktury? Ja? W którym miejscu?
    Jeśli już, to jedynie kupuję coś od Ciebie. I nie muszę tego dalej
    sprzedawać.
    I w momencie, gdy tego, co kupiłam, nie wrzucam w koszty - bo nie wrzucam,
    jakim cudem, jeśli nie zaksięgowałam faktury, to niczego niewłaściwego nie
    robię. Do czego konkretnie miałby się przyczepić UKS?
    Chyba się trochę poplątałeś :)

    > Oczywiście kontrola krzyżowa itd... I ja, jako jeden z kontrahentów,
    > ujwaniam uczciwie wszystkie wystawione dla Ciebie faktury. I jest ich
    > o 6 więcej niz Ty masz.

    No ale co w związku z tym?
    To Twój problem i Twoja strata, że wystawiłeś faktury, za które nie dość, że
    nie otrzymasz zapłaty (bo samo słowo "zapłacono gotówką" nie zasili Ci konta
    w sposób automagiczny), to jeszcze odprowadzisz VAT i CIT.
    Ja - nie wprowadzając w koszty danych faktur (nie muszę, to nie jest
    obowiązek), a tym samym nie wypłacając z konta żadnych pieniędzy - nie robię
    NICZEGO niewłaściwego.
    To dokładnie tak samo, jakbym poszła do Makro, kupiła coś na firmę
    (faktura), a potem zrezygnowała z wprowadzenia tego w koszty i pozostała
    przy zapłacie z własnych pieniędzy.

    > I co mi zrobisz?
    > Głupi jestem czy jaki, że dałem towar za free? że zapłaciłem za free
    > podatek?

    Jakby Ci tu powiedzieć ...
    No jesteś, jesteś ;-)

    --
    Nixe

  • 15. Data: 2006-09-06 21:03:05
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:ednbfv$iij$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

    > A dlaczego mam się tłumaczyć?. Nie znalazłem przepisu który by
    > mówił że nie jest to legalne.

    Znajdź więc taki, który mówi, że można wielokrotnie (no bo skoro można dwa
    razy, to dlaczego nie więcej?) wystawiać tę samą fakturę (treść, numer i
    data) i co więcej wielokrotnie ją księgować. Jeśli wolno, to po grzyba
    utrudniać sobie życie i stosować jakąś poronioną numerację faktur, jeśli
    można operować ciągle jedną i tą samą :>

    > Nic mu nie zrobię.

    No to po co cała ta zabawa? Komu to ma zrobić pod górkę?
    Klientowi? Przecież mu to zwisa.

    > Ale fakt jest faktem, została wystawiona
    > więcej niż jedna faktura dokumentująca tą samą sprzedaż. Ergo, klient
    > traci prawo do odliczenia tego co już odliczył.

    Do jakiego u licha odliczenia?
    Przecież jeśli wystawisz mi jakąś lewą fakturę (i odprowadzisz VAT), której
    to faktury ja zaproponuję Ci wsadzenie sobie w nos, to tracisz jedynie Ty,
    bo ja nie mam żadnego interesu, by ją wrzucać w koszty? Po jakiego grzyba?

    --
    Nixe

  • 16. Data: 2006-09-06 21:57:11
    Od: "DJ" <b...@t...jest.zjebiscie>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > A dlaczego mam się tłumaczyć?. Nie znalazłem przepisu który by
    > mówił że nie
    > jest to legalne.

    Możesz wyprodukować 1000 kopii jednej f-ry, jednak tylko jeden oryginał. No
    i ew. 1000 duplikatów oryginału. Za 2 oryginały tej samej f-ry możesz nieźle
    beknąć.

    DJ

  • 17. Data: 2006-09-06 22:14:55
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-09-2006 o 22:56:47 Nixe <n...@f...pl> napisał:

> [...]
    > wrzucam, jakim cudem, jeśli nie zaksięgowałam faktury, to niczego
    > niewłaściwego nie robię. Do czego konkretnie miałby się przyczepić UKS?

    Tutaj jest błąd - towar trzeba zaksięgować niezależnie od wszystkiego, są
    specjlanie przepisu w rozporządzeniu do KPiR. Sytuacja jest więc taka że
    towar jest 'sprzedany' a upierdliwiec go nie zaksięgował mimo że miał
    obowiązek. No i klops - ktoś się musi tłumaczyć - zgadnij kto

  • 18. Data: 2006-09-06 22:26:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Sep 2006, m...@g...com wrote:

    > A dlaczego mam się tłumaczyć?. Nie znalazłem przepisu który by mówił że nie
    > jest to legalne.

    IMO ów przepis ma postać:
    +++
    § 9.
    1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna zawierać
    co najmniej:
    [...]
    3) dzień, miesišc i rok albo miesišc i rok dokonania sprzedaży
    oraz datę wystawienia
    i numer kolejny faktury
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^
    ---

    Wystawiając f-rę z tym samym numerem łamiesz to rozporządzenie.
    IMO jeśli wskazany na fakturze domniemany odbiorca dozna strat,
    to może ścigać Cię cywilnie o ich wyrównanie a ew. jak wykaże złą
    wolę (znaczy sąd by uznał) to i karnie by się dało.

    IMO "przepis jest przepis" - od pozbawienia prawa do odliczenia to
    chyba nie uchroni.
    Tyle że IMO w efekcie ów VAT zapłaci ten kto wystawił nieprawidłową
    f-rę - bo to on był winien naruszenia przepisu j.w.!

    > Ale fakt jest faktem, została wystawiona więcej niż
    > jedna faktura dokumentująca tą samą sprzedaż. Ergo, klient traci prawo do
    > odliczenia tego co już odliczył.

    Prawda.
    Niemniej do dochodzenia wyrównania strat (cywilnie) nie trzeba wykazywać
    winy, wystarczy wskazać podstawę do odpowiedzialności - a IMO ta jest
    (w postaci wystawienia nieprawidłowego dokumentu, to się chyba
    "niezachowanie staranności" będzie nazywać :])

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2006-09-06 23:03:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > co najmniej:
    > [...]
    > 3) dzień, miesišc i rok albo miesišc i rok dokonania sprzedaży

    Ok. To załóżmy że wystawiam tą fakturę z kolejnym numerem. W końcu nie
    fakt tej samej treści na fakturze, a fakt że dotyczy tej samej
    transakcji (sprzedaży) czyni ją nieodliczalną.

> [...]
    > (w postaci wystawienia nieprawidłowego dokumentu, to się chyba
    > "niezachowanie staranności" będzie nazywać :])

    No ale jeżeli faktura będzie miała kolejny numer, to wtedy będzie
    wszystko zgodnie ze sztuką księgowania. Nieprawdaż?

    p. m.

  • 20. Data: 2006-09-07 00:19:59
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    posejdonn wrote:

    > Bez urazy, ale troszkę pieprzenie z tą umową.
    > Sprzedawałem swgo czasu po kilka cystern paliwa Pb95 dziennie. Faktury były
    > na ponad 100 tyś zł każda. (Chyba niemała kwota?) I jeśli do każdej cysterny
    > miałbym pisać umowę... no to sorry :)))

    I nie masz żadnego dokumentu, że klient tą cysternę paliwa odebrał?
    No to ja bym z taką jedną fakturą od ciebie kilka razy cysterną obrócił.
    Bo przecież właśnie zapłaciłem fakturę, a teraz przyjechałem po towar.