  • 11. Data: 2010-05-29 08:56:12
    Temat: Re: [prasówka] abonamenty medyczne stanowią nieodpłatne świadczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 May 2010, my way wrote:

    > Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał

    > Dla mnie to jakaś paranoja.
    > Idąc tokiem myślenia, które zaprezentował NSA, można by całą rzecz
    > sprowadzić do takiego na przykład absurdu: niech pracodawca, który
    > wynagradza pracowników w systemie akordowym, oszacuje, ile taki pracownik
    > *mógłby* u niego maksymalnie zarobić. I niech taką kwotę mu opodatkuje.

    Po pierwsze nie ściemniaj.
    Nieodpłatne świadczenie ma miejsce tylko wtedy, kiedy nie ma
    zapłaty (a częściowo nieodopłatne - zapłaty o "odpowiedniej wartości").
    Jak pracownik dostał opodatkowaną pensję, to nieodpłatnego świadczenia
    juz nie ma.
    A co do meritum.
    Problem o którym mowa leży gdzie indziej - w losowości zdarzenia.
    W warunkach rynkowych możliwy jest (i jak najbardziej legalny)
    "wykup wartości losowej" - jeśli jest dokonany *przed* zdarzeniem,
    które ma jakieś tam prawdopodobieństwo, to ze względu na fakt
    iż można go kupić, ma określoną wartość.

    Obojętnie czy pracodawca kupi losy na totolotka czy ubezpieczenie
    od czegośtam, ów zakup *ma* jakąś wartość rynkową.

    Owo "nieskorzystanie", które bywa przywoływane, ma miejsce poprzez
    nie zajście zdarzenia. Nie jest to jednak "nieskorzystanie" ze
    świadczenia które zostało *nabyte*, lecz nieskorzystanie z *wyniku*,
    które już jest uwzględnione w wartości rynkowej przy nabyciu!
    Spytam inaczej: czy wobec tego jak ktoś akurat skorzysta ze świadzenia
    a będzie do świadczenie drogie, to od jakiej wartości powinien
    zapłacić podatek?
    Załóżmy że składka płacona przez zakład płacona "per pracownik"
    wynosi 25 zł, zaś otrzymane przez jednego z pracownikow świadczenie
    to 750 zł. Od której kwoty powinien zapłacić podatek i dlaczego?

    Co zaś do ryczałtu, to domniemanie iż "nie zalezy on od liczby
    pracowników" jest równie niesłuszne - przychodnia nie da takiej
    samej składki firmie która ubezpieczy 12 pracowników i takiej
    która ubezpieczy 240 pracowników, prawda?

    > Czekam z niecierpliwością na uzasadnienie, choć domyślam się, czego mogę się
    > spodziewać...

    Patrzę na to tak: zdarzyło Ci się kupić kiedyś jakieś ubezpiecznie?
    Co OTRZYMAŁAŚ w zamian?
    Nic?
    To za co płacisz? ;)

    BTW: pamiętam:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/9f6b0382c7cb6a84/a3fd08fb40e6346
    7
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-05-29 09:06:53
    Temat: Re: [pras?wka] abonamenty medyczne stanowi? nieodp?atne ?wiadczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 May 2010, my way wrote:

    > Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał
    >
    > Ok, cofam swoje ostatnie zdanie. Za szybko napisałam. Zapłacę podatek, ale
    > wyłącznie od tych usług, z których skorzystałam.

    Ubezpieczenie uważasz za usługę czy nie?
    Bo nie wiem czy przyczepić się nomenklatury czy meritum ;)

    > A postępując zgodnie
    > z wyrokiem, powinnam się opodatkować również wtedy, gdy nawet nie przekroczę
    > drzwi przychodni.

    Zgadza się.

    > Z tym się nie zgadzam.

    A widzisz, tu (z niezgadzaniem) mógłbym się zgodzić.
    Ale pod warunkiem, że zostawisz w spokoju wartość świadczenia, a czepniesz się
    tego czy pracodawca *ma prawo* dawać pracownikowi świadczenia o które ten
    nie prosił - nie ujęte w umowie o pracę, układzie zbiorowym itepe.

    Bo to *JEST* problem, i mogę zrozumieć irytację kogoś, kto dlatego iż
    kupowanie losów na loterii uważa za wyrzucanie pieniędzy nie ma zamiaru
    płacić podatku dlatego, że ktoś przeznaczył *dla niego* równie bezsensowny
    wydatek.
    Natomiast *jeśli się zgodził*, to co innego - przystąpił do grupowego
    ubezpieczenia. Podatek się należy, IMO.

    Jest jeszcze jeden problem, odrębny - dlaczego takie wydatki nie stanowią
    kosztów uzyskania. Przecież - co wskazano w opisie - zarówno "interes
    pracodawcy" jak i "interes pracownika", a ściślej ich dochody, są
    *prawnie* powiązane z takim świadczeniem zdrowotnym.
    Jeśli więc z przepisów pracy wynika, że "na chore dziecko" pracownik
    powinien otrzymać zwolnienie, to oczywistym wydaje się iż zmniejszanie
    prawdopodobieństwa takiego zdarzenia powinno stanowić KUP.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-06-01 07:38:21
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > zapłaty (a częściowo nieodopłatne - zapłaty o "odpowiedniej wartości").
    > Jak pracownik dostał opodatkowaną pensję, to nieodpłatnego świadczenia

    Dwaj pracownicy pracują w takich samych warunkach. Pan A zarobił X, pan B
    zarobił X+100. Dlaczego pracodawca opodatkował panu A tylko kwotę X?
    Przecież dał mu *możliwość* zarobienia przynajmniej kwoty X+100.

> [...]
    >
    > Obojętnie czy pracodawca kupi losy na totolotka czy ubezpieczenie
    > od czegośtam, ów zakup *ma* jakąś wartość rynkową.

    I z tego wyciągasz wniosek, że należy się podatek?

> [...]
    > świadczenia które zostało *nabyte*, lecz nieskorzystanie z *wyniku*,
    > które już jest uwzględnione w wartości rynkowej przy nabyciu!

    IMHO pracodawca nabył nie świadczenia medyczne, ale mozliwość skorzystania
    ze świadczeń. To jest dla mnie zasadnicza różnica.
    Jeżeli dokona zakupu konkretnych usług medycznych dla konkretnych
    pracowników - podatek powinien byc potrącony. W przypadku, o którym
    piszemy - IMHO żaden podatek nie wchodzi w rachubę.

> [...]
    > wynosi 25 zł, zaś otrzymane przez jednego z pracownikow świadczenie
    > to 750 zł. Od której kwoty powinien zapłacić podatek i dlaczego?

    A to jest zupełnie inna kwestia i nie podejmuję się próby odpowiedzi na to
    pytanie. Czekam na kolejną uchwałę NSA;)

> [...]
    > samej składki firmie która ubezpieczy 12 pracowników i takiej
    > która ubezpieczy 240 pracowników, prawda?

    To nie ma wpływu na opodatkowanie/nieopodatkowanie.

    > Patrzę na to tak: zdarzyło Ci się kupić kiedyś jakieś ubezpiecznie?
    > Co OTRZYMAŁAŚ w zamian?
    > Nic?
    > To za co płacisz? ;)

    Zapłata nie jest tożsama z powstaniem przychodu po stronie pracownika.

    > BTW: pamiętam:
    > http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/9f6b0382c7cb6a84/a3fd08fb40e6346
    7
    > :)

    Mamy uzasadnienie uchwały:
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3B7FE8E881

    Zdanie odrębne pkt 3 IMHO bardzo celnie opisuje meritum sprawy. A ja
    podpisuję się pod nim obiema rękami i nogami ;)

    A co wątku obok:
    tego rodzaju wydatki są KUP od bodajże 2007. I od tego momentu zaczęła się
    cała afera wokół tego tematu.
    Pogląd MinFin sprzed 2007 znajdziesz w linku, który podałam.

    Pozdr,
    m.w.

  • 14. Data: 2010-06-01 08:42:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.06.2010 09:38), my way wrote:
> [...]
    > zarobił X+100. Dlaczego pracodawca opodatkował panu A tylko kwotę X?
    > Przecież dał mu *możliwość* zarobienia przynajmniej kwoty X+100.

    Dwaj pracownicy pracują w takich samych warunkach. Pan A pracował 160
    godzin w miesiącu, pan B tylko 140 a 20 godzin siedział i czekał, bo w
    końcówce miesiąca skończył się "front robót". Dlaczego pracodawca
    wypłacił panu A taką samą pensję co panu B, skoro pan B pracował mniej?

    Odpowiedź - za gotowość do pracy. Tak samo jak ubezpieczenie ma wartość
    w postaci gotowości do leczenia.

    [...]
    > I z tego wyciągasz wniosek, że należy się podatek?

    A jaki inny wniosek można z tego wyciągnąć?

    > IMHO pracodawca nabył nie świadczenia medyczne, ale mozliwość skorzystania
    > ze świadczeń. To jest dla mnie zasadnicza różnica.

    Możliwość skorzystania ze świadczeń także kosztuje.

    Jeżeli kupisz usługę serwisową, polegającą na tym że ktoś tam w razie
    twojego telefonu bierze d. w troki i przyjeżdża naprawiać ci
    komputer/alarm/instalację grzewczą to przecież i płacisz za to X zł
    miesięcznie i usługodawca odprowadza od tego podatek, mimo że w ciągu 3
    lat może nie zajść potrzeba takiego przyjazdu (więc wg ciebie "nie było
    usługi").

> [...]
    >
    > A to jest zupełnie inna kwestia i nie podejmuję się próby odpowiedzi na to
    > pytanie. Czekam na kolejną uchwałę NSA;)

    Myślę że bez uchwały NSA, w analogii do odszkodowania np. z AC, podatek
    nie będzie się należał od wartości usługi, tylko od wartości składki.

    Tak jak kupując telefon wart 1500zł za 1zł , nie mamy dochodu 1499 zł,
    bo to jest część umowy w ramach której płacimy miesięcznie X zł. Swoją
    drogą - to bardzo podobny przypadek do abonamentów medycznych - tyle że
    najpierw mamy świadczenie a potem składki :).

    p. m.

  • 15. Data: 2010-06-01 09:06:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-06-2010 o 10:42:11 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > miesięcznie i usługodawca odprowadza od tego podatek, mimo że w ciągu 3
    > lat może nie zajść potrzeba takiego przyjazdu (więc wg ciebie "nie było

    Analogia nietrafiona - bo dotyczy relacji pracodawca <-> ubezpieczalnia.
    Pracowników dotyczy art. 11 updof który mówi o świadczeniach otrzymanych.

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2010-06-01 09:18:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 01 Jun 2010 11:06:15 +0200, Tomek napisał(a):

    > Analogia nietrafiona - bo dotyczy relacji pracodawca <-> ubezpieczalnia.
    > Pracowników dotyczy art. 11 updof który mówi o świadczeniach
    > otrzymanych.

    Cały problem sprowadza się do tego czy świadczeniem otrzymanym może być
    tylko "usługa medyczna", czy także "ubezpieczenie medyczne"

  • 17. Data: 2010-06-01 09:18:32
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-06-01 11:06, Tomek wrote:
    > [...]
    > Pracowników dotyczy art. 11 updof który mówi o świadczeniach otrzymanych.

    Nie sądzisz chyba, że fakt objęcia ubezpieczeniem medycznym jest
    ukrywany przed pracownikami. Z tego co pamiętam jak jeszcze byłem
    pracownikiem najemnym, to nawet się dostaje kartę identyfikacyjna +
    komplet informacji niezbędnych do użycia usługi.

    Sytuacja IMHO jest dokładnie taka sama jak z przychodem pozostawionym do
    dyspozycji podatnika. Skonsumować nie musisz ale podatek zapłacić trzeba.

    Piotrek

  • 18. Data: 2010-06-01 09:21:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-06-2010 o 11:18:05 jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl>
    napisał(a):

    > Cały problem sprowadza się do tego czy świadczeniem otrzymanym może być
    > tylko "usługa medyczna", czy także "ubezpieczenie medyczne"

    Z tego co rozumiem to chodzi o rozróżnienie przypadku w którym
    ubezpieczenia są wykupywane bezpośrednio dla pracowników - i wtedy
    PIT oczywiście się należy od samego faktu ubezpieczenia,
    od przypadku w którym ubezpieczenie kupuje pracodawca, a pracownik
    jedynie *może* z niego skorzystać.

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2010-06-01 10:20:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-06-01 11:21, Tomek wrote:
> [...]
    > PIT oczywiście się należy od samego faktu ubezpieczenia,
    > od przypadku w którym ubezpieczenie kupuje pracodawca, a pracownik

    ZTCW, ubezpieczania medyczne w co najmniej trzech firmach świadczących
    odpłatne usługi medyczne są imienne (musisz być na liście, nie wystarczy
    że pracujesz u danego pracodawcy).

    Piotrek

  • 20. Data: 2010-06-01 10:21:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-06-2010 o 11:18:32 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > dyspozycji podatnika. Skonsumować nie musisz ale podatek zapłacić trzeba.

    Od jakiej kwoty?

    --
    Tomek