  • 1. Data: 2008-06-10 20:04:25
    Temat: sprzedaz - darowizna
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    Witam
    Chciałem prosić szanownych grupowiczów o pomoc w stwierdzeniu co będzie
    tansze i prostsze do wykonania
    Sprawa ma sie następująco . Jest sobie mieszkanie które 3 lata temu bylo
    kupione na kredyt przez moich tesciow, my nie mielismy zdolnosci kredytowej
    wtedy, teraz juz mamy - i chcielibysmy to mieszkanie przepisac juz na nas...
    jak to teraz zrobic ??
    a)jakas darowizna- a skoro tak to jak to zalatwic z bankiem - wczesniej
    musimy kredyt wziasc?
    b)kupno od rodzicow czesci objetej kredytem.

    przyjmijmy dla prostego rachunku ze wartosc mieszkania to 300 tys. a
    wartosc pozostalego kredytu to ok 100 tys.-jak ktos biegly to prosilym o
    wyliczenia jakie koszty w przypadku a) a jakie w b)

    jarek

  • 2. Data: 2008-06-10 21:25:36
    Temat: Re: sprzedaz - darowizna
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "jarek" <j...@o...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > juz na nas... jak to teraz zrobic ??
    > a)jakas darowizna- a skoro tak to jak to zalatwic z bankiem - wczesniej

    Wy?
    A na co?
    W przypadku darowizny się nie płaci.

    > b)kupno od rodzicow czesci objetej kredytem.

    To chyba jedyne rozwiązanie i do tego zgodne ze stanem faktycznym.

    > przyjmijmy dla prostego rachunku ze wartosc mieszkania to 300 tys. a
    > wartosc pozostalego kredytu to ok 100 tys.-jak ktos biegly to prosilym o
    > wyliczenia jakie koszty w przypadku a) a jakie w b)

    Zależy od kosztów notariusza - to będzie największy koszt.

  • 3. Data: 2008-06-11 05:35:49
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    > Wy? > A na co?
    na spłatę kredytu rodziców i na to by był on na nas

    > W przypadku darowizny się nie płaci.
    żadnych opłat ?? PCC ??Notariusz ?? jakieś inne opłaty ??

    > To chyba jedyne rozwiązanie i do tego zgodne ze stanem faktycznym.

    hmm czy zgodne ?? - ten obecny kredyt co jest na rodziców i tak to my
    spłacamy

    > Zależy od kosztów notariusza - to będzie największy koszt.

    tylko znów ktos mi mówił że największym kosztem teraz jest PCC czy jak to
    sie tam nazywa ... tylko nie moge znalezc jaki on jest w przypadku darowizny
    bo przy kupnie to 2% ? chyba

  • 4. Data: 2008-06-11 07:18:53
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > na spłatę kredytu rodziców i na to by był on na nas

    Mówisz o darowiźnie mieszkania obciążonego, wraz z kredytem?

    > żadnych opłat ??

    Nie płaci się darującemu.

    > PCC ??Notariusz ?? jakieś inne opłaty ??

    Notariusz, vat - oczywiście tak.
    Nie wiem jak z pcc.

    > hmm czy zgodne ?? - ten obecny kredyt co jest na rodziców i tak to my
    > spłacamy

    No to gadaj w banku czy wyrażą zgodę na przejęcie kredytu.
    Jeśli tak to darowizna mieszkania wraz z długiem i po sprawie.

  • 5. Data: 2008-06-11 07:23:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2008, jarek wrote:

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał

    > na spłatę kredytu rodziców i na to by był on na nas

    A gdzie darowizna?
    Darowizna polega na wyzbyciu się części swojego majątku *bez zobowiązań
    zwrotnych*. Oczywiście można darować mieszkanie wraz z kredytem, o czym
    niżej :)

    > żadnych opłat ?? PCC ??Notariusz ?? jakieś inne opłaty ??

    > hmm czy zgodne ?? - ten obecny kredyt co jest na rodziców i tak to my
    > spłacamy

    Ale na to wychodzi.
    Rodzice mają zero, czyli mieszkanie *i* dług w tej samej wysokości,
    a całość sprzedają Wam.
    Ew. problemem może być ustalenie, czy przypadkiem nie miała miejsce
    pożyczka - od Was na rzecz rodziców, w postaci pokrywania kredytu
    przed zawarciem umowy.
    Ale IMVHO można się zastanowić, czy aby umowa nie zaczęła się
    3 lata temu... :) (w postaci nienotarialnej umowy przyrzeczenia
    sprzedaży, ktorej cześcią było spłacanie kredytu).

    > tylko znów ktos mi mówił że największym kosztem teraz jest PCC czy jak to
    > sie tam nazywa ... tylko nie moge znalezc jaki on jest w przypadku darowizny
    > bo przy kupnie to 2% ? chyba

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    W przypadku darowizny tak samo.
    I nim ktoś zacznie krzyczeć: *darowizna* jest zwolniona.
    Ale darowane wraz z rzeczą (lub prawem) *obciążenia* - nie!

    +++
    Art. 1
    1. Podatkowi podlegajš:

    1) następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    d) umowy darowizny - w częœci dotyczšcej przejęcia przez obdarowanego
    długów i ciężarów albo zobowišzań darczyńcy,
    ---

    Jeśli jest tak, że US może wykazać iż rodzice nie mogli spłacać tego
    kredytu, nie spłacali go lub faktycznie spłacał go kto inny, to IMHO
    uznanie "przejęcia długów i ciężarów" nasuwa się samo.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-06-11 09:05:27
    Od: jarojk <j...@g...com>

    >   A gdzie darowizna?
    >   Darowizna polega na wyzbyciu się części swojego majątku *bez zobowiązań
    > zwrotnych*. Oczywiście można darować mieszkanie wraz z kredytem, o czym
    > niżej :)

    chodzi mi o to ze wartosc mieszkania jest ok 300 tys. kupimy od
    rodziców teoretycznie czesc za załóżmy 100 tys a zeby skarbowka sie
    nie przyczepila do tego ze wartosc sprzedazy jest duzo wyzsza niz
    kwota za ktora jest kupowana to reszte jako darowizna

> [...]
    > 3 lata temu... :) (w postaci nienotarialnej umowy przyrzeczenia
    > sprzedaży, ktorej cześcią było spłacanie kredytu).

    a jakie to ma znaczenie w kontekscie calosci pytania?? , odnosnie
    kosztów ??

> [...]
    > kredytu, nie spłacali go lub faktycznie spłacał go kto inny, to IMHO
    > uznanie "przejęcia długów i ciężarów" nasuwa się samo.

    hmm czyli od darowizny czesci nie obciążonej ?? niejako ( czyli
    wartosc 300 t -100 obciazenie =200 tys nieobciazona) nie placi sie
    pcc ?? przepraszam za moze naiwnosc moich pytan ale.. jestem w tym
    zielony ..

  • 7. Data: 2008-06-11 09:09:01
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "jarojk" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]

    >nie przyczepila do tego ze wartosc sprzedazy jest duzo wyzsza niz
    >kwota za ktora jest kupowana to reszte jako darowizna

    W ten sposób notariusz zarobi podwójnie.
    Nie kombinuj w ten sposób.

> [...]
    >wartosc 300 t -100 obciazenie =200 tys nieobciazona) nie placi sie
    >pcc ?? przepraszam za moze naiwnosc moich pytan ale.. jestem w tym

    Darowizna jest jedna, jeśli darujesz komuś mieszkanie z długiem 100 tys, to
    zapłacisz pcc od tych 100 tys.
    Czyli 2 000 zł.
    Plus taksa notarialna, pewnie następne kilka tys.

  • 8. Data: 2008-06-11 12:22:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2008, jarojk wrote:

    > chodzi mi o to ze wartosc mieszkania jest ok 300 tys. kupimy od
    > rodziców teoretycznie czesc za załóżmy 100 tys a zeby skarbowka sie
    > nie przyczepila

    Słowo "teoretycznie" może oznaczać chęć dokonania oszustwa skarbowego.
    A to się może nie opłacić, jak skarbówka się go doszuka.

    > do tego ze wartosc sprzedazy jest duzo wyzsza niz
    > kwota za ktora jest kupowana to reszte jako darowizna

    Nie znam się, jak taka złożona transakcja, czyli darowizna+sprzedaż
    (łącznie całość) wychodzi notarialnie - żeby nie wyszło, że drożej.

    > a jakie to ma znaczenie w kontekscie calosci pytania?? , odnosnie
    > kosztów ??

    Ano takie, że pożyczka podlega pod PCC i powinien on być zapłacony
    na czas. Jak by wyszło przy umowie przyrzeczenia sprzedaży to
    się nie wypowiem.

    > hmm czyli od darowizny czesci nie obciążonej ?? niejako ( czyli
    > wartosc 300 t -100 obciazenie =200 tys nieobciazona) nie placi sie
    > pcc ??

    Od darowizn PCC się *nie płaci* - z wyjątkie "obciążeń", bo w tej
    części transakcja efektywnie nie różni się niczym od zwykłej
    sprzedaży.
    Od darowizn płaci się osobny podatek:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    ...w którym są zwolnienia, m.in. "dla rodziny"!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-06-11 21:33:17
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    > Słowo "teoretycznie" może oznaczać chęć dokonania oszustwa skarbowego.
    > A to się może nie opłacić, jak skarbówka się go doszuka.

    te 100 tys to pozostaly kredyt do splacenia

    > Od darowizn PCC się *nie płaci* - z wyjątkie "obciążeń", bo w tej
    > części transakcja efektywnie nie różni się niczym od zwykłej
    > sprzedaży.
    ale jezeli darowizną jest mieszkanie o wartosci 300 tys a zadłuzenie jest
    100 tys to pcc tylko od tej czesci 100 tys?? czy nie wazne jak jest wartosc
    wazne ze jest cos co ma zadłuzenie ??