  • 1. Data: 2004-07-12 08:38:52
    Temat: ubezbieczenie, zus, dg i umowa o dzielo (dlugie)
    Od: Izabela Kopij <i...@p...onet.pl>

    Witam,
    Jeszcze jako studentka (w 1999 roku i w 2003 bylam zatrudniona na pelny
    etat) potem dluugo gluugo nic i teraz mam co miesiac umowy o dzielo.
    Tydzien temu obronilam sie, czyli skonczylam studia. W zwiazku z tym
    skonczylo mi sie ubezpieczenie, ktore oplacala mi uczelnia (mam skonczone
    26 lat).
    I teraz, co dalej?:
    1. Zalozyc Dg, ale przerazaja mnie skladki, ale mam ubezpieczenie i
    ewentualne skladki emerytalne, i chyba (?) jesli zaciaze bede mogla pojsc
    na macierzynskie.
    2. Ciagnac na umowe o dzielo i oplacac tylko zdrowotne (z tego co google
    wyplulo, to ok. 150pln), ale juz w czasie macierzynskiego 0 gotowki:(
    3. Zatrudnic sie na czesc etatu (max 1/4) i od tego oplacac skladki...

    Pytania:
    Co jest najbardziej oplacalne z finansowego ptk widzenia, zakladam, ze za
    kilka miesiecy zaciaze, wiec to tez musze brac pod uwage. Jak potem bedzie
    z ewentualnym maciezynskim no i jak zrobic, zeby ono bylo.
    No i fajnie by bylo, gdybym mogla juz jakos "skladac" na emeryture...

    Z tego co doczytalam, to program 1praca nie do konca mnie obejmuje, bo juz
    pracowalam na etat, ale moze sie myle?

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi
    Iza

  • 2. Data: 2004-07-12 08:46:22
    Temat: Re: ubezbieczenie, zus, dg i umowa o dzielo (dlugie)
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Uzytkownik "Izabela Kopij" <i...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > z ewentualnym maciezynskim no i jak zrobic, zeby ono bylo.
    > No i fajnie by bylo, gdybym mogla juz jakos "skladac" na emeryture...
    Jesli planujesz ciaze i myslisz o zasilku macierzynskim to najpewniejszy
    bedzie z umowy o prace, ale jesli to bedzie 1/4 etatu to musisz pamietac, iz
    zasilek bedzie wyplacany od kwoty ubezpieczenia, od której Twój pracodawca
    bedzie oplacal skladki.
    Tylko co na pomysl o ciazy Twój pracodawca ;-)
    > Z tego co doczytalam, to program 1praca nie do konca mnie obejmuje, bo juz
    > pracowalam na etat, ale moze sie myle?
    To chyba nie prawda. A moze zalezy to od konkretnego PUP Trzy miesiace temu
    PUP na zlozona przez nas propozycje zatrudnienia absolwenta przedstawil nam
    kandydature 53-letniego absolwenta. Na nauke nigdy nie jest za pozno :-)

    Justyna

  • 3. Data: 2004-07-12 09:12:42
    Od: Izabela Kopij <i...@p...onet.pl>

    elw wrote:

    > Tylko co na pomysl o ciazy Twój pracodawca ;-)
    pewnie sie ucieszy z wnuka/wnuczki :)

    Iza

  • 4. Data: 2004-07-12 09:34:21
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    > 2. Ciagnac na umowe o dzielo i oplacac tylko zdrowotne (z tego co google
    > wyplulo, to ok. 150pln), ale juz w czasie macierzynskiego 0 gotowki:(

    A czy jesli umowa o dzielo jest jedynym zródlem dochodu nie placi sie czasem
    wszystkich skladek? Tak bylo pare lat temu jak moja zona byla na
    wychowawczym w jednej firmie (bez prawa do zasilku) i dorywczo brala jakies
    umowy. Teraz nie wiem, ale moze lepiej sprawdz, albo niech sie ktos
    madrzejszy wypowie

    tp

  • 5. Data: 2004-07-12 11:02:22
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Użytkownik "Izabela Kopij" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > pewnie sie ucieszy z wnuka/wnuczki :)

    Z tym też ostrożnie - jeśli chodzi o ZUS.
    Lepiej umowa o pracę niech rozpocznie się przed ciążą.
    Koleżanka, która w drugim miesiącu ciąży zmieniła pracodawcę na teścia
    (miała u niego wyższą podstawę ubezpieczenia :-), została posądzona przez
    ZUS o wyłudzenie pięniedzy.
    Musiała oddać wypłacony przez ZUS zasiłek chorobowy, gdyż w czasie ciąży
    zaczęła chorować i o zasiłku macierzyńskim też musiała zapomnieć.

    Justyna

  • 6. Data: 2004-07-12 11:59:39
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    elw pisze:

> [...]
    > Musiała oddać wypłacony przez ZUS zasiłek chorobowy, gdyż w czasie ciąży
    > zaczęła chorować i o zasiłku macierzyńskim też musiała zapomnieć.

    Droga sadowa przed nia....

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-07-12 12:27:31
    Od: Izabela Kopij <i...@p...onet.pl>

    elw wrote:

> [...]
    > Musiała oddać wypłacony przez ZUS zasiłek chorobowy, gdyż w czasie ciąży
    > zaczęła chorować i o zasiłku macierzyńskim też musiała zapomnieć.

    A jak sytuacja wyglada gdy prowadze wlasna dzialanosc gospdarcza, ladnie
    odprowadzam wszystkie skladki i powiedzmy, ze pracuje tak dlugo jak sie da
    czyli do ok 8 miesiaca, dzialalnosc zaloze na ok 2-3 miesiace przed
    planowana ciaza. Jak wtedy? A na wypadek, gdyby ciaza byla z problemami?
    Szukam odpowiedzi na stronach zus... ale ciezko sie rozeznac:P

    Iza

  • 8. Data: 2004-07-12 12:44:41
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Droga sadowa przed nia....

    Odpuścili to sobie. Jej córeczka ma już dziś chyba 5 lat.
    A propos na jednym ze szkoleń prowadzonych w siedzibie ZUS-u choć szkolenie
    dotyczyło innej tematyki - jedna z osób uczestniczących, której było trudno
    pogodzić się z decyzją ZUS-u podzieliła sie z uczestnikami podobną historią
    dotyczącą jej synowej, którą zatrudniła u siebie. Była wówczas po etapie
    przegranej w I instancji w Gdańsku.
    Czy ktoś spotkał z pozytywnym zakończeniem podobnej sprawy sądowej.
    Wiem, że nie ma dwóch spraw identycznych, ale chociaż podobne...

    Justyna

  • 9. Data: 2004-07-12 13:09:41
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    elw pisze:

    > Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

    > wiadomości

    > przez

    > Odpuścili to sobie. Jej córeczka ma już dziś chyba 5 lat.

    Na to licza nie tylko takie instytucje jak ZUS.
    Wiekszosc ubezpiezcycieli tak dziala, ze pod byle pretekstem
    odmawiaja wyplaty.

    Moja synowajuz "praie przegrywala", ale napisalismy pismo do Pana
    Rogowskiego (RPU) i poparl nasz "punkt widzenia"
    A i tek towarzystwo "urwalo" nalezne odsetki za zwloke,
    wiec mieli darmowy kredyr przez 2 lata.
    (a inflacja byla troszke wieksza)

    Mysle, ze ktos uparty powinien z tym "dojechac" do ostatniej instyancji.

    Skoro mozna legalnie ubezpieczyc synowa w ZUS to ten skoro bierze skladki,
    powinien wyplacac..

    Boguslaw
    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-07-12 13:47:03
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    > Na to licza nie tylko takie instytucje jak ZUS.
    To prawda, że ZUS tak działa notorycznie licząc na to, że ludzie
    "odpuszczą".
    Na 5 wnioskow o wypłatę odszkodowania po wypadku złożonych do ZUS przez
    naszych pracowników tylko 1 został wypłacony bezpośrednio. Reszta trafiła do
    sądu, gdzie odszkodowania zostały przyznane.

    > Moja synowa juz "prawie przegrywala", ale napisalismy pismo do Pana
    > Rogowskiego (RPU) i poparl nasz "punkt widzenia"
    Kim jest Pan Rogowski?

    > A i tak towarzystwo "urwalo" nalezne odsetki za zwloke,
    > wiec mieli darmowy kredyr przez 2 lata.
    > (a inflacja byla troszke wieksza)
    Ale rozumiem, że jej sprawa nie dotyczyła zasiłku chorobowego, ani
    macierzyńskiego skoro pieniądze wypłacilo towarzystwo ubezpieczeniowe?

    > Mysle, ze ktos uparty powinien z tym "dojechac" do ostatniej instyancji.
    > Skoro mozna legalnie ubezpieczyc synowa w ZUS to ten skoro bierze skladki,
    > powinien wyplacac..
    Powinien wypłacić. Jak najbardziej, ale to co wydaje się logiczne dla
    ubezpieczonego przez ZUS jest często uznawane za wyłudzanie. Czy są w tym
    zakresie jednoznaczne przepisy?...
    Niestety nie znam podstaw prawnych, na które ZUS się powoływał w sprawie
    mojej koleżanki, więc trudno mi więcej o tej sprawie napisać :-( Ona nie
    chce do niej wracać...

    Justyna