    From: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zdolnosci produkcyjne
    Date: Fri, 2 Jul 2004 17:51:13 +0200
    Sender: n...@o...pl@dial-619.lodz.dialog.net.pl

    > okresu
    > Dzielisz
    > Czy rozumiesz przez powyzsze sztywna wartosc wyrazona w PLN na produkt?
    > Bo dopiero odpowiedz na to pytanie pozwoli mi na kontynuacje.

    Ja to widzę tak. Powiedzmy masz dwa produkty A i B. NIech "normalna"
    sprzedaż wynosi 2000szt A i 3000szt B. Wiesz, że do wytworzenia takiej
    produkcji (ciche założenie, że produkcja = sprzedaż) potrzeba powiedzmy
    przepracować 8000 maszynogodzin (albo znajdziesz jescze jakąś inną miarę tej
    produkcji, ja przyjąłem, że na produkt A trzeba 1mh/szt a na B 2mh/szt). Z
    danych historycznych wiesz (lub sobie zaplanujesz), że dla takiego
    obciążenia koszty stałe pośrednie = 24000zł, czyli 3zł/mh

    NO i teraz okazuje się, że:

    wariant a) sprzedaż spada i produkujesz 1500szt A i 2500szt B. Ponosisz
    koszty pośrednie stałe (nie pytaj tylko jak je podzielić na stałe i zmienne)
    w wysokości np. 23000zł. Liczysz teraz koszty uzasadnione: Powinieneś był
    przepracować 1500 x 1 + 2500 x 2 = 6500maszynogodzin. (Załóżmy jeszcze, że
    przepracowałeś 6800mh, czyli nie zmieściłeś się w normie) To daje 81,25%
    normalnego wykorzystania. I taki procent planowanych kosztów jest
    uzasadnione, czyli 81,25% z 24000= 19500. Reszta jest nieuzasadniona. Albo
    inaczej. 6800 mh przepracowanych x stawka na mh czyli 3 = 20400 i reszta to
    nieuzasadnione. Wybór rozwiązania zależy od tego, czy koszt niewykonania
    normy zużycia mh na szt produktu powinien obciążać produkt czy okres (a tu
    nie mam pomysłu)

    wariant b) sprzedaż rośnie i produkujesz 2300szt A i 3200szt B, wtedy całe
    koszty pośrednie stałe są oczywiście uzasadnione.

    I co Wy na to?