  • 1. Data: 2004-07-04 07:20:32
    Temat: Rozumienie prawa
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Witam,

    bede wdzieczny za skorygowanie mojego rozumienia prawa w zakresie ustawy
    o PDOF oraz nowej ustawy o VAT:

    1. Skonczylem leasing samochodu "z kratka", wykupilem go na mnie jako
    firme (dzialalnosc gosp. osoby fiz.).
    Data faktury wykupu to 30.06, kwota netto wykupu to ponad 7 tys zl.
    Czy moge wpisac te fakture w KUP? Jesli tak to kiedy (czerwiec czy
    lipiec)? Moim zdaniem nie moge...
    Czy moge odliczyc VAT naliczony na tej fakturze? Moim zdaniem moge
    odliczyc 50% VAT naliczonego, wpisujac ta fakture jedynie do ewidencji
    zakupow, ale nie do KPiR...
    Czy musze wpisac wykupiony pojazd do ewidencji srodkow trwalych? Moim
    zdaniem tak, bo zostal wykupiony na firme, a nie na mnie jako na osobe
    fiz., czyli nie na uzytek wlasny...
    Jesli wpisze do Ewidencji Srodkow Trwalych, to wg jakiej stawki rocznej
    moge amortyzowac? Moim zdaniem wg stawki 20% rocznie metoda liniowa...
    Jaka przyjac wartosc ST przy wpisywaniu go do ewidencji ST i do
    pozniejszego obliczania odpisow amortyzacyjnych? Moim zdaniem winna byc
    to wartosc z faktury wykupu netto (czyli zdecydowanie zanizona?)...

    2. Sprzedaje uslugi marketingowe (PKWiU 74.1) firmie z EU.
    Na fakturach umieszczam podatek VAT w wysokosci 0%, dopisujac, ze kwota
    netto podlega opodatkowaniu VAT wg stawki kraju-siedziby nabywcy uslugi...
    Ja jako sprzedajacy mam prawo odliczac VAT naliczony przy zakupie
    srodkow i materialow, ktore niezbedne byly do swiadczenia tychze uslug
    na rzecz nabywcy z kraju nalezacego EU...

    Bardzo prosze o weryfikacje, czy moje zrozumienie aktualnie
    obowiazujacego polskiego prawa jest poprawne.

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2004-07-04 09:22:38
    Temat: Re: Rozumienie prawa
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    Jestem w podobnej sytuacji i IMO tak:

> [...]
    > Data faktury wykupu to 30.06, kwota netto wykupu to ponad 7 tys zl.
    > Czy moge wpisac te fakture w KUP? Jesli tak to kiedy (czerwiec czy

    Nie mozesz - wartosc sr. trwalego powyzej 3500 tys. zl.

    > Czy moge odliczyc VAT naliczony na tej fakturze? Moim zdaniem moge
    > odliczyc 50% VAT naliczonego, wpisujac ta fakture jedynie do ewidencji
    > zakupow, ale nie do KPiR...

    Tak

    > Czy musze wpisac wykupiony pojazd do ewidencji srodkow trwalych? Moim
    > zdaniem tak, bo zostal wykupiony na firme, a nie na mnie jako na osobe
    > fiz., czyli nie na uzytek wlasny...

    Hmm - i tutaj sam sie zastanawiam, czy MUSZE czy tylko MOGE - moze bedzie
    ktos mardzejszy.....

    > Jesli wpisze do Ewidencji Srodkow Trwalych, to wg jakiej stawki rocznej
    > moge amortyzowac? Moim zdaniem wg stawki 20% rocznie metoda liniowa...

    Jesli auto jest odpowiednio stare to mozesz przyjac stawke 40%.

    > Jaka przyjac wartosc ST przy wpisywaniu go do ewidencji ST i do
    > pozniejszego obliczania odpisow amortyzacyjnych? Moim zdaniem winna byc
    > to wartosc z faktury wykupu netto (czyli zdecydowanie zanizona?)...

    ...te z faktury. Jak to ZANIZONA?! Przeciez za tyle go rzeczywiscie
    kupiles!!

> [...]
    >
    > Bardzo prosze o weryfikacje, czy moje zrozumienie aktualnie
    > obowiazujacego polskiego prawa jest poprawne.

    Tutaj to sie w ogóle nie znam :-(

    > Pozdrawiam,
    > Piotr

    Ja równiez
    Bogus

  • 3. Data: 2004-07-04 09:39:55
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Bogus,

    dzieki za odpowiedz. Wydaje sie, ze obaj sie mylimy co do wartosci
    samochodu, jaka nalezy przyjac przy amortyzacji po wykupieniu go od
    leasingodawcy...

    Zobacz link:
    http://firma.onet.pl/forum.html?DB=10000&ITEM=7020&a
    id=31515813&ptype=artykul

    Jesliby przyjac jedynie wartosc wykupu, to okazaloby sie, ze samochod
    jest wart 6% pierwotnej wartosci po 3 latach uzytkowania... To chyba
    niemozliwe.

    Co do tego czy MUSISZ czy tez MOZESZ wpisac do ewidencji sr trw to chyba
    decyduje o tym fakt na kogo zostala wystawiona faktura... ale potrzebuje
    tutaj porady kogos madrzejszego.

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 4. Data: 2004-07-04 09:40:33
    Od: Piotr <p...@w...pl>

  • 5. Data: 2004-07-04 09:40:47
    Od: Piotr_wochniak <p...@p...onet.pl>

  • 6. Data: 2004-07-04 10:29:01
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    W tej chwili wg obowiązujących przepisów dot. leasingu operacyjnego, wykupu
    auta za kwotę określoną w umowie (te 6% u ciebie) może dokonać TYLKO
    leasingobiorca. Fundusz lesingowy nie może wystawić takiej f-ry nikomu
    innemu. Wszyscy inni mogą kupić ten samochód za cenę rynkową, jeśli
    leasingodawca nie skorzysta z wykupu. A więc wartość nabycia środka trwałego
    (i jednoczesnie podstawa amortyzacji) to wartość z faktury od leasingodawcy
    (pomniejszona o "odliczalny" VAT). To oczywiście wcale nie oznacza, że auto
    warte jest tylko 6%. 6% jest to jego wartość księgowa dla leasingobiorcy.
    Wartość rynkowa to oczywiście zupełnie co innego i jeśli sprzedasz ten
    samochód zaraz po jego wykupieniu z leasingu, to fakturę wystawisz (i
    skasujesz klienta) na kwotę wartości rynkowej (po 3 latach około 50-60%
    wartości). Odpowiednie podatki także zapłacisz wtedy od tej większej
    wartości

    Pozdrawiam
    Bogus

  • 7. Data: 2004-07-04 17:29:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Uzytkownik "Piotr" <p...@w...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    uslugi...

    > Bardzo prosze o weryfikacje, czy moje zrozumienie aktualnie
    > obowiazujacego polskiego prawa jest poprawne.

    Skad pomysl, ze to wlasnie 0%?
    I jaka masz na to podstawe prawna.
    Skoro umieszczasz/ujmujesz podatek VAT
    w swoich fakturach, to znaczy, ze to Ty go rozliczasz,
    a nie nabywca.

  • 8. Data: 2004-07-04 19:08:04
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Cef,

    masz racje, moj blad. Powinienem napisac, ze na fakturze nie wpisuje
    zadnej stawki VAT, tylko dopisek, ze VAT zostanie naliczony w kraju
    nabywcy uslugi, ktory jest wg nowej ustawy o VAT w tym przypadku rowniez
    krajem swiadczenia tej uslugi.

    Czy teraz sie zgadzasz? Czy nie myle sie co klasyfikacji PKWiU?

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 9. Data: 2004-07-04 19:37:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > krajem swiadczenia tej uslugi.
    >
    > Czy teraz sie zgadzasz? Czy nie myle sie co klasyfikacji PKWiU?

    Teraz lepiej.
    Co do klasyfikacji: zarówno 74.1 jak i 74.2
    sa wymienione "imiennie" w art 27,
    ale czy to akurat sa uslugi marketingowe
    to ja nie wiem :-)