  • 1. Data: 2008-11-30 00:50:24
    Temat: Spółka ze Stanów przyjmująca płatności z Polski
    Od: marcin <m...@g...com>

    Tytułem wstępu: istnieje spółka zarejestrowana w Stanach, ma prawa do
    pewnej technologii i ominąć jej nie mogę. Znalazłem w Polsce klientów na
    usługi oparte na tej technologii. Niestety na licencję mnie nie stać,
    w grę wchodzi tylko podwykonawstwo a najlepiej zatrudnienie przez tę
    spółkę. Muszę tej spółce zaproponować konkretne warunki a nie bardzo
    wiem na czym stoję.

    Jak najlepiej i najtaniej to zrobić tak by przyjmować płatności z Polski
    i tutejsze koszty pokryć?

    Czy możliwe i legalne będzie BEZ zakładania spółki zależnej w Polsce
    założenie przrachunku bankowego w Polsce i przyjmowanie płatności a
    następnie transfer do USA (pomiędzy różnymi rachunkami tej spółki) bez
    podpadania pod polskie przepisy podatkowe? Ten polski rachunek musiałby
    być o ile rozumiem takim przedłużeniem ich działalności w Stanach.
    --- jeśli odpowiedź na A jest negatywna to jak najłatwiej zrobić tak, by
    łatwo przyjmować przelewy z Polski, móc nimi rozporządzać w Polsce (będą
    koszty wykonania), by spółka ta mogła mi wypłacić pensję.

    Na założenie filii na pewno nie namówię ich, bo na obecnym etapie nie
    opłaca się. Zaoszczędzić na kosztach także bym chciał, bo więcej
    zostanie i więcej wytarguję dla siebie.

    Będę wdzięczny za poradę.
    --
    pzdr

  • 2. Data: 2008-11-30 06:10:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marcin wrote:
> [...]
    >
    > Na założenie filii na pewno nie namówię ich, bo na obecnym etapie nie
    > opłaca się. Zaoszczędzić na kosztach także bym chciał, bo więcej

    Rozmawiałeś z tą spółką w ogóle?
    Bo jakoś nie widzę tego, że oni pójdą na jakiekolwiek rozwiązanie, które
    angażuje ich firmę w twój biznes.
    Jedyne co na dzień dzisiejszy możesz im zaproponować to prowizja dla
    cibie od każego klienta, który podpisze z nimi umową, a jeżeli to wymaga
    inwestycji po tej stronie, to ty zakładasz firmę robisz co jest do
    zrobienia a oni ci płacą prowizję.

  • 3. Data: 2008-11-30 14:43:01
    Od: marcin <m...@g...com>

    witek pisze:
> [...]
    > cibie od każego klienta, który podpisze z nimi umową, a jeżeli to wymaga
    > inwestycji po tej stronie, to ty zakładasz firmę robisz co jest do

    Nie z kilku powodów:
    - oni także usługę muszą wykonać, więc pracownika potrzebują;
    - oni klienta także potrzebują, więc przedstawiciela pozyskującego
    klientów także;
    - kontakt osobisty z klientem przydatny, więc bycie na miejscu może
    nieco ułatwić sprawę;
    - taką formą jak zaproponowałem w pierwszym poście SĄ wstępnie
    zainteresowani tylko nie wiemy czy jest to możliwe. Oni są
    zainteresowani, bo stanowić to będzie przyczułek w Polsce i w Europie
    oraz z potencjalnie pozwoliłoby łatwiej wejść na ten rynek w przyszłości
    jeśli będą klienci.
    - na początek są zainteresowani jak najmniejszym ich zaangażowaniem, w
    Polsce wszystko ja bym robił, oni nie poniosą kosztów stałych.

    Tak, z powodu:
    - właśnie współpraca byłaby niejako prowizyjna - tylko wtedy gdy będą
    zlecenia dla nich będzie podwykonawstwo dla mnie;

    Nie mają jeszcze w ogóle przedstawicielsta w Europie, więc biorę pod
    uwagę także założenie spółki w UK, która by świadczyła usługi na Europę
    ale jestem równie zielony w ty temacie.

    pzdr

  • 4. Data: 2008-11-30 17:15:45
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2008 o 15:43:01 marcin <m...@g...com> napisał(a):

    > Nie mają jeszcze w ogóle przedstawicielsta w Europie, więc biorę pod
    > uwagę także założenie spółki w UK, która by świadczyła usługi na Europę
    > ale jestem równie zielony w ty temacie.

    To może się oświeć, bo zarejestrowanie Ltd w UK kosztuje dwie godziny i 50
    funtów,
    a dalej jest chyba też nienajgorzej, np w VAT mają wszelkie uproszczenia
    i prawidłowo zaimplementowane przepisy dyrektywy UE, bez takich jaj jak u
    nas
    (przynajmniej w kilku obszarach którymi się interesowałem).

    Nie wiem jak jest z Ltd, ale w DG nie masz praktycznie ZUSu do pewnego
    progu (class 2 bodajże)
    (co prawda potem masz class 4 i płacisz procentowo, ale może i tak warto
    się skusić)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2008-11-30 18:03:52
    Od: marcin <m...@g...com>

    Tomek pisze:
    > To może się oświeć

    Uprzejmie proszę bez uszczypliwości, bo także potrafię być niemiły.
    Gdybym wiedział to nie pytałbym, nieprawdaż?

> [...]
    > progu (class 2 bodajże)
    > (co prawda potem masz class 4 i płacisz procentowo, ale może i tak warto

    Tego nie wiedziałem i jestem wdzięczny za informacje.

    Ponawiam pytanie: czy spółka z USA może przyjmować płatności na polski
    rachunek bankowy, z niego robić wypłaty dla polskich podmiotów, zaś
    księgowość prowadzić u siebie. No i ew. zysk po prostu przelać do siebie
    do Stanów.

    Alternatywą będzie przyjmowanie płatności bezpośrednio do Stanów i
    stamtąd wykonywanie płatności dla polskich podmiotów. Jedyny kłopot to
    czas i koszty, które można by ominąć za pomocą polskiego rachunku.

    A czy może to zrobić podmiot zarejestrowany np. w Londynie? Tutaj
    zgaduję odpowiedź, że może korzystać z polskich rachunków bankowych, ale
    proszę o weryfikację.

    --
    pzdr

  • 6. Data: 2008-11-30 18:21:21
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2008 o 19:03:52 marcin <m...@g...com> napisał(a):

    > Uprzejmie proszę bez uszczypliwości, bo także potrafię być niemiły.
    > Gdybym wiedział to nie pytałbym, nieprawdaż?

    To do mnie? No cóż, niezbadane są reakcje ludzkie

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2008-12-01 04:05:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marcin wrote:

> [...]
    > rachunek bankowy, z niego robić wypłaty dla polskich podmiotów, zaś
    > księgowość prowadzić u siebie. No i ew. zysk po prostu przelać do siebie

    Pewnie i może, z tym, że żadna amerykanska firma na to nie pojdzie, bo
    włażenie w gówno nie jest tam w modzie.
    Chyba, że już wcześnej to robiła i ma doświadczenie.
    Koszty obsługi prawnej, zaznajamianie się z polskimi przepisami są tak
    ogromne, że nikt na to nie pójdzie.

    > Alternatywą będzie przyjmowanie płatności bezpośrednio do Stanów i
    > stamtąd wykonywanie płatności dla polskich podmiotów. Jedyny kłopot to
    > czas i koszty, które można by ominąć za pomocą polskiego rachunku.

    koszty dokładnie zerowe.
    Obciązenie karty nic nie kosztuje, a płatność dostaniesz w postaci czeku.

  • 8. Data: 2008-12-01 09:30:44
    Od: marcin <m...@g...com>

    witek pisze:
    > koszty dokładnie zerowe.
    > Obciązenie karty nic nie kosztuje, a płatność dostaniesz w postaci czeku.

    Żeby być ścisłym to takie zerowe te koszty to z pewnością nie są. Tylko
    pośrednik w transakcjach karcianych zgarnie do ok. 3%. Łącznie wszystkie
    koszty wyniosą nawet 5% za samo pośrednictwo finansowe w transakcjach
    USA-Polska.

    Znalazłem przynajmniej jedną spółkę z USA działającą tak jak opisałem (z
    rachunkiem w Polsce), ale wolałbym się upewnić przed rozpoczęciem działania.

    Szukałem doradcy podatkowego z Trójmiasta, ale Gugiel takowego nie zna.
    Jeśli macie jakieś oferty to proszę o podpięcie.

  • 9. Data: 2008-12-01 09:38:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Nov 2008, marcin wrote:

    > Nie z kilku powodów:
    > - oni także usługę muszą wykonać, więc pracownika potrzebują;

    Skąd założenie, że to ma być koniecznie *pracownik*?

    > - oni klienta także potrzebują, więc przedstawiciela pozyskującego klientów
    > także;

    J.w. - dlaczego "pracownik"?

    > - kontakt osobisty z klientem przydatny, więc bycie na miejscu może nieco
    > ułatwić sprawę;

    J.w.

> [...]

    > - właśnie współpraca byłaby niejako prowizyjna - tylko wtedy gdy będą
    > zlecenia dla nich będzie podwykonawstwo dla mnie;

    Na moje oko wymieniłeś wszelkie cechy które *nie* wskazują na konieczność
    dysponowania pracownikiem.
    A na najlepiej zabezpieczającą interesy obu stron wyglądałoby umowa
    będąca złożeniem umowy agencyjnej (agent, w przypadku umowy "prowizyjnej",
    o ile umowa podlega pod polskie prawo :P jest chroniony nawet lepiej
    od pracownika, bo należą mu się prowizje od pozyskanych klientów nawet
    mimo "uwalenia" umowy przez zleceniodawcę - zajrzyj do K.C.!)
    oraz umowy ramowej o wykonawstwo.
    Typowa umowa "z firmą" (po stronie agenta+wykonawcy), IMVHO.

    > Nie mają jeszcze w ogóle przedstawicielsta w Europie, więc biorę pod uwagę
    > także założenie spółki

    Znaczy jest to na tyle ryzykowne, że spółki potrzebujesz?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-12-01 09:51:39
    Od: marcin <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Na moje oko wymieniłeś wszelkie cechy które *nie* wskazują na konieczność
    > dysponowania pracownikiem.

    Pracownik w takim znaczeniu, że NIE partner w interesach jakim jest
    licencjobiorca. Oczywiste, że nie zastosowałem polskiego znaczenia słowa
    "pracownik" z KP.

    Kurna, odczepcie się od pracownika. Już nie ma żadnego pracownika!
    Zwolnił się! :) Czy teraz spółka z USA może przyjmować płatności na
    polski rachunek bankowy?

> [...]
    > od pracownika, bo należą mu się prowizje od pozyskanych klientów nawet
    > mimo "uwalenia" umowy przez zleceniodawcę - zajrzyj do K.C.!)

    Zwracam uwagę, że nie chodzi o pozyskanie klienta zaś o wykonanie
    usługi. Gdyby im dał tego klienta nawet gratis to go nie wezmą bo
    wszystkiego zdalnie nie wykonają.

    M.