  • 1. Data: 2007-07-06 19:00:07
    Temat: Ubezpieczenie samochodu a koszt uzykania przychodu
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    Witam,

    kolejne pytanie z serii samochód w firmie:

    Firma: jednoosobowa DG, zwolnienie z VAT, KPiR, podatek liniowy

    Samochód zakupiony na firmę dnia 12.06.2007, wpisany do środków trwałych
    z dniem 25.06.2007.
    Dnia 15.06.2007 zakupiłem pakiet ubezpieczeniowy.

    I teraz pytanie zasadnicze: czy koszty zakupu pakietu ubezpieczeniowego
    traktować jako jednorazowy koszt uzyskania przychodu i odpisać, czy
    dodać do wartości początkowej pojazdu i amortyzować?

    Księgowa nie ma jasności w tej sprawie, więc odwołuję się do Waszej pomocy.

    I jeszcze drugie pytanie - czy koszt rejestracji pojazdu i podatek PCC-3
    od kupna pojazdu mogę dopisać do wartości początkowej i amortyzować?

    Z góry dzięki za pomoc.

    Zagłoba

  • 2. Data: 2007-07-06 21:04:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Jul 2007, zagloba wrote:

    > I jeszcze drugie pytanie - czy koszt rejestracji pojazdu i podatek PCC-3 od
    > kupna pojazdu mogę dopisać do wartości początkowej i amortyzować?

    Ja bym dopisał bez namysłu :)
    Ustawa o podatku dochodowym *literalnie* wyłącza z kosztów uzyskania
    przychodów jedynie:
    - podatek dochodowy :)
    - podatek od darowizn
    - podatek VAT, o ile przysługuje prawo do odliczenia

    PCC spokojnie nadaje się na koszt.
    Rejestracja też - przecież jest potrzebna, aby pojazd był "nadający się
    do użytku", prawnie nadający się :)

    Korzystając z okazji - czy ktoś sprawdzał (mi się nie chciało :)) czy
    z okazji zmiany zasad PCC minister nie zmienił(a) czasem zasad obowiązku
    zakładania ewidencji PCC? (przypomnę - poprzednio obowiązywało
    ewidencjonowanie PCC jedynie w przypadku nabycia do przetwarzania bądź
    odsprzedaży).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-06 21:25:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Friday, July 6, 2007, 11:04:35 PM, you wrote:

    > Ja bym dopisał bez namysłu :)

    [...]

    > PCC spokojnie nadaje się na koszt.
    > Rejestracja też - przecież jest potrzebna, aby pojazd był "nadający się
    > do użytku", prawnie nadający się :)

    Jestem zmuszony prosić o podpowiedź w podobnej sprawie:
    samochód (używany) kupiony 24.04.2007, w tym samym dniu zapłacona
    pierwsza rata OC. DG startuje od 01.07.2007, z tą samą datą wciągam
    samochód na ŚT.
    W jakiej części mogę wliczyć OC w koszty i z jaką datą? Amortyzację
    wiadomo - 30 miesięcy od następnego miesiąca po wciągnięciu na ŚT.
    Domyślam się, że szans na wliczenie opłaty rejestracyjnej nie ma :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2007-07-06 21:49:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Jul 2007, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > samochód na ŚT.
    > W jakiej części mogę wliczyć OC w koszty i z jaką datą?

    Uchyliłem się od odpowiadania na pytanie, czy koszty ubezpieczenia
    należy doliczyć do WP czy można do KUP - bo nie pamietam argumentacji
    którą ktoś tu przedstawił (Graszka? Jagna?...) w sprawie możliwości
    zaliczenia w KUP, a ściślej - relacji między terminami poniesienia
    kosztów a wpisem do EŚT :)
    Co do kwoty - IMO wypada "proporcjonalnie", ale poczytam może
    komentarzy na grupie :O

    > Amortyzację
    > wiadomo - 30 miesięcy od następnego miesiąca po wciągnięciu na ŚT.
    > Domyślam się, że szans na wliczenie opłaty rejestracyjnej nie ma :(

    No jest kłopot :( - nie ma przepisu pozwalającego zaliczyć w KUP
    wydatki poniesione w innym celu ("przekwalifikowane").

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-07-06 22:10:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Friday, July 6, 2007, 11:49:35 PM, you wrote:

> [...]
    > kosztów a wpisem do EŚT :)
    > Co do kwoty - IMO wypada "proporcjonalnie", ale poczytam może

    Proporcjonalnie do ilości miesięcy czy dni? Jedną kwotą czy rozbijać
    na miesiące?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2007-07-08 05:59:09
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    > Proporcjonalnie do ilości miesięcy czy dni? Jedną kwotą czy rozbijać
    > na miesiące?

    IHMO proporcjonalnie do ilości miesięcy ,jednorazowo w w takiej częśći
    jakiej dotyczą danego roku,pozdrawiam ania

  • 7. Data: 2007-07-17 10:11:10
    Od: "Tolka" <x...@i...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:

> [...]
    > którą ktoś tu przedstawił (Graszka? Jagna?...) w sprawie możliwości
    > zaliczenia w KUP, a ściślej - relacji między terminami poniesienia

    mła? ;-)
    owszem miałam ten problem i zaliczyłam w KUP (ale nikt mi tego jeszcze na
    szczecie nie kontrolowal ;-))
    Za: http://www.vat.pl/pages/i/1234.php
    "Wartość początkowa samochodu a ubezpieczenie OC, AC i NW - 2006.04.28

    Podlaski Urząd Skarbowy, P-I/423/13/AN/06

    Koszty ubezpieczeń komunikacyjnych OC, AC i NW zakupionego za gotówkę
    samochodu nie zwiększają wartości początkowej samochodu, nawet jeżeli
    zostały poniesione przed przyjęciem go do używania."

    Pozdrawiam !

  • 8. Data: 2007-07-17 18:07:16
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > samochodu nie zwiększają wartości początkowej samochodu, nawet jeżeli
    > zostały poniesione przed przyjęciem go do używania."

    Po pierwsze ; jak cytować to w całości ;" Biorąc pod uwagę przedstawiony przez
    Spółkę stan faktyczny i wyżej wymieniony przepis ustawy o podatku dochodowym od
    osób prawnych należy uznać, iż poniesione przez Spółkę koszty ubezpieczeń
    komunikacyjnych OC, AC i NW zakupionego za gotówkę samochodu nie stanowią
    kosztów związanych z zakupem tego pojazdu, nawet jeżeli zostały poniesione
    przed przyjęciem go do używania, a w związku z czym nie zwiększają jego
    wartości początkowej.

    Jednakże wydatki na ubezpieczenie związane z eksploatacją samochodu ciężarowego
    mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1
    ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli są one związane z
    działalnością podatnika oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przez Niego
    przychodu.

    Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji."

    Pytajacy zdaje się osoba prawną nie jest , samochód kupił przed rozpoczeciem
    działalności a więc stan faktyczny jest zupełnie inny niż "cytowany".

    Maja tu zastosowanie przepisy i zasady ustalania wartości początkowej ŚT
    (składników majatku podatnika przekazanych -wprowadzonych przez podatnika do
    majatku firmy)

    Czyż nie ?

    Pzdr-Kriss

  • 9. Data: 2007-07-17 22:08:19
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Kriss" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >
    > Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji."
    >
    > Pytajacy zdaje się osoba prawną nie jest , samochód kupił przed

    ????
    Skąd ten wniosek.
    I po co odpowiedź o osobach prawnych?

  • 10. Data: 2007-07-18 08:47:49
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > ????
    > Skąd ten wniosek.
    > I po co odpowiedź o osobach prawnych?

    A może zamiast kocopałów przeczytasz cały wątek ? A może ze zrozumieniem ?

    np. to ;
    Re: Ubezpieczenie samochodu a koszt uzykania przychodu

    > Ja bym dopisał bez namysłu :)

    [...]