  • 1. Data: 2004-05-29 12:55:29
    Temat: Ulga remontowa a ślub
    Od: "Pawel" <c...@o...pl>

    Witam i proszę o poradę:

    Dwie osoby *nie* będące małżeństwem posiadają tytuł prawny do tego samego
    lokalu mieszkalnego (są współwłaścicielami). Każdej z osób przysługuje limit
    ulgi remontowej w pełnej wysokości. Osoby zamierzają się pobrać - oczywiście
    wtedy będzie im przysługiwać tylko jeden limit ulgi (jako małżeństwu).

    Osoby postępują w następujący sposób:

    1. W 2004 roku remontują lokal, korzystając z dwóch limitów, oczywiście każda w
    swoim zakresie.
    2. *Po" zakończeniu remontu biorą ślub.

    Czy ślub powinien się odbyć w kolejnym roku podatkowym (2005) aby skorzystać z
    dwóch limitów ulgi? Czy też wystarczy ,,wygenerować koszty'' (mieć faktury) z
    datą wcześniejszą niż data ślubu? (Art. 27 ust. 8 pkt 2)

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2004-05-29 13:26:52
    Temat: Re: Ulga remontowa a ślub
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    małżonkowie mogą rozliczać się wspólnie tylko za pelen rok trwania
    małżeństwa .ślub w takiej sytuacji w 2004 spowoduje że nie bedziecie się
    mogli rozliczać wspólnie ale to nie oznacza że wydatki na cele mieszkaniowe
    i remonty nie będziecie mogli rozliczyć osobno -ważny jest jeden
    warunek -tytuł do lokalu lub mieszkania .

  • 3. Data: 2004-05-29 18:35:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 May 2004, leslaw wrote:

    >+ małżonkowie mogą rozliczać się wspólnie tylko za pelen rok trwania
    >+ małżeństwa .

    Prawda.

    >+ ślub w takiej sytuacji w 2004 spowoduje że nie bedziecie się
    >+ mogli rozliczać wspólnie

    Prawda.

    >+ ale to nie oznacza że wydatki na cele mieszkaniowe
    >+ i remonty nie będziecie mogli rozliczyć osobno -ważny jest jeden
    >+ warunek -tytuł do lokalu lub mieszkania .

    Możesz po polsku ?
    Proszę nie bić :) bo to JEST po zrozumiałe, tylko ilość negacji
    zaczyna przypominać ustawę o VAT :] i nie mam pewności że rozumiem
    tak jak chciałeś.
    Napisałeś że *będą mogli* rozliczać się osobno i *każdy* będzie
    mógł odliczyć cały limit. Powiadasz że tak jest ??
    Hm... Od kiedy ?
    +++
    10. Wysokość odliczeń od podatku, określona zgodnie z ust. 3 pkt 1 lit. a)
    i pkt 2, dotyczy łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem małżonków, w
    stosunku do których orzeczono separację. Jeżeli małżonkowie:
    1) podlegają odrębnemu opodatkowaniu - odliczeń dokonuje się zgodnie z
    wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych bądź od podatku każdego z
    małżonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od podatku jednego z
    małżonków,
    2) przed zawarciem związku małżeńskiego, w okresie obowiązywania ustawy,
    korzystali z odliczeń od podatku na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 1, o
    kwotę dokonanych odliczeń zmniejsza się kwoty odliczeń określone zgodnie z
    ust. 3 pkt 2,
    ---

    Jak dla mnie - kwoty "określone" zmniejsza się o *sumę* ich wydatków
    które były "dokonanymi odliczeniami".
    Znaczy, rozumiem że jeśli w poprzednich latach tego samego okresu
    skorzystali z ulgi to "już wykorzystanego" limitu im nie ma jak
    odebrać :), ale w tym roku w którym zawierają małżeństwo - muszą
    "wskazać proporcję". I już NIE mogą odliczyć "podwójnie".
    Gdzieś się mylę ??

    Tekst ustawy ze stanu na 31.XII.2004, bo AFAIK & AFAIR odliczenie
    przysługuje wyłącznie na mocy przepisów przejściowych i w "nowej"
    ustawie już go nie ma (jakbym się mylił to też dać znać !).

    I na deser: doprawdy jesteś odporny na "normalne" cytowanie ?
    Mi się nie chce przenosić cytatu poprzednika...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2005-07-12 14:34:31
    Od: Andrzej<m...@o...pl>

    Witam,

    Ja jestem w dokładnie takiej sytuacji

    zakup mieszkania i remont/modernizacja przed ślubem w 2004

    i w tym samamy roku ślub - już po zakończeniu remontu

    Zadzwoniłem do urzędu i usłyszałem - 2 limity ulgi - nie ma problemu ważne aby
    obydwie osoby mialy tytul prawny do lokalu

    tak tez rozliczyłem - a teraz mnie wzywają i usłyszałem że chyba tak nie można

    tak wiec zaczalem sie zastanawiac nad tym gdzie mozna znalezc zapisy prawne
    ktore by mi pomogly

    swoją droga szkoda ze nie poprosilem wtedy kiedy pytalem o odpowiedz na pismie

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-07-12 17:07:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej wrote:
> [...]
    > ktore by mi pomogly
    >

    > swoją droga szkoda ze nie poprosilem wtedy kiedy pytalem o odpowiedz na pismie

    A było wziąć.
    Jako małżeństwo składacie jeden pit-d a tam jest jedna ulga.

    Fakt bycia małżeństwem przez cały rok jest potrzebne tylko do tego, aby
    rozliczyć się na jednym pit-37.
    Reszta niestety już razem, nawet jakbyście wzięli ślub 31-grudnia

  • 6. Data: 2005-07-19 14:50:52
    Od: Andrzej<m...@o...pl>

    No nie wiem....

    Przecierz prawo do lokalu mieliśmy przed ślubem i wydatki ponieśliśmy przed
    ślubem. Czyli prawo do ulgi nabyliśmy przed ślubem.

    Widziałem już interpretację, że zmiana stanu cywilnego nie powoduje zmiany praw
    nabytych (w tym wypadku prawa nabyte do ulgi).

    Poza tym dziwne to dla mnie uzasadnienie że małżeństwo składa jeden PIT D no to
    ma jeden limit ulgi.

    Ograniczenie do jednego limitu powinno wynikać z jakiegoś paragrafu i nawet
    wynika ale w sumie nie dokońca.
    Bo w obecnym sformułowaniu brzmi: Wysokość odliczeń od podatku,.... , dotyczy
    łącznie obojga małżonków"

    Biorąc pod uwagę moment nabycia prawa do ulgi/odliczeń (jak wyżej) należałoby
    je odczytywać : Małżeństwo, które remontuje jako małżeństwo (razem) ma jeden
    limit ulgi remontowej.

    Ale nie jestem prawnikiem więc mogę się mylić....

    Pozdrawiam,

    Andrzej

  • 7. Data: 2005-07-19 23:19:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej wrote:
> [...]
    >
    > Widziałem już interpretację, że zmiana stanu cywilnego nie powoduje zmiany praw
    > nabytych (w tym wypadku prawa nabyte do ulgi).

    Teoretycznie masz rację, ale ty dobrowolnie się tej ulgi zrzekasz biorąc
    ślub. Po prostu poprzez ślub godzisz się na inne warunki.

    Równie dobrze mogliby powiedzieć , ci co się rozwodzą, że nabyli prawo
    do wspólnego rozliczania 1 stycznia, więc dlaczego w ciągu roku nawet po
    rozwodzie mają to prawo stracić.

    > Poza tym dziwne to dla mnie uzasadnienie że małżeństwo składa jeden PIT D no to
    > ma jeden limit ulgi.

    To nie jest uzasadnienie, to jest wniosek.
    Małżonkowie składają jeden pit-d, więc gdzie byś ten drugi limit chciał
    wpisać

> [...]
    > wynika ale w sumie nie dokońca.
    > Bo w obecnym sformułowaniu brzmi: Wysokość odliczeń od podatku,.... , dotyczy

    no to już masz uzasadnienie. w czystej postaci

    > Biorąc pod uwagę moment nabycia prawa do ulgi/odliczeń (jak wyżej)
    ... ja samodzielnego się zrzeczenie tego prawa poprzez zawarcie zw.
    małżeńskiego... :)

    > Ale nie jestem prawnikiem więc mogę się mylić....

    he he
    ja też.

  • 8. Data: 2005-07-25 10:57:03
    Od: Andrzej<m...@o...pl>

> [...]
    >
    > Równie dobrze mogliby powiedzieć , ci co się rozwodzą, że nabyli prawo
    > do wspólnego rozliczania 1 stycznia, więc dlaczego w ciągu roku nawet po

    Nie do końca jestem przekonany. Jeżeli np. odliczałbym rok wcześniej i zabrakło by
    mi podatku aby odliczyć wszystko to co mi przysługuje to nabył bym prawo do
    odliczenia pozostałości w latach następnych. I na pewno fakt wzięcia ślubu nie
    spowodowałby czegoś na kształt jak ty to okreslasz dobrowolnego zrzeczenia się.
    Widziałem, to nawet był chyba wyrok a nie interpretacja, że w przypadku jw.
    zmiana stanu cywilnego nie powoduje utraty praw nabytych.

    Jeżeli zaś chodzi o prawo do wspólnego rozliczenia się, to nie mogę się zgodzić z
    twoim stanowiskiem. Tutaj akuratnie przepisy są konkretne i jasne - prawo takie
    nabywasz, gdy cały rok podatkowy jesteś w związku małżeńskim a nie po jednym
    dniu ;-)).

    No i to właśnie tym bardziej utwierdza mnie w moim stanowisku (co do prawa do
    osobnej ulgi przed ślubem) gdyż dopiero taka interpretacja tych 2 przepisów ma
    sens: nie możesz jednocześnie rozliczyć się wspólnie oraz wykorzystać 2 ulg.

    W przeciwnym zaś razie nie masz nic: ani wspólnego rozliczenia ani podwójnej ulgi -
    to z kolei wpisuje się znakomicie w prorodziność podejścia państwa w kwestii
    podatków ;))).

    > To nie jest uzasadnienie, to jest wniosek.
    > Małżonkowie składają jeden pit-d, więc gdzie byś ten drugi limit chciał
    > wpisać

    ;-) dla mnie ten zapis to cały czas niedopatrzenie - brak uwzględnienia sytuacji
    taka jak moja w przepisach

    Właśnie przygotowuję oficjalne pismo o interpretację do US - mimo że nie
    podziewam się pomyślnej dla mnie odpowiedzi.

    Podzielę się oficjalnym stanowiskiem za max 3 mce ;-)))

    Pozdrawiam
    Andrzej

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2005-07-25 11:45:00
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej wrote:

> [...]
    > Widziałem, to nawet był chyba wyrok a nie interpretacja, że w przypadku jw.
    > zmiana stanu cywilnego nie powoduje utraty praw nabytych.

    to szukaj w takim razie gdzieś interpretacji po wyrokach.

> [...]
    > nabywasz, gdy cały rok podatkowy jesteś w związku małżeńskim a nie po jednym
    tak

> [...]
    > sens: nie możesz jednocześnie rozliczyć się wspólnie oraz wykorzystać 2 ulg.

    nie.
    to są dwa różne przepisy i jednym nie możesz interpretować drugiego

    > W przeciwnym zaś razie nie masz nic: ani wspólnego rozliczenia ani podwójnej ulgi -

    > to z kolei wpisuje się znakomicie w prorodziność podejścia państwa w kwestii
    > podatków ;))).
    niestety

    > ;-) dla mnie ten zapis to cały czas niedopatrzenie - brak uwzględnienia sytuacji
    > taka jak moja w przepisach

    niestety niedopatrzenie nie daje ci prawa do ulgi

    > Właśnie przygotowuję oficjalne pismo o interpretację do US - mimo że nie
    > podziewam się pomyślnej dla mnie odpowiedzi.

    napisz koniecznie co oni na to.

  • 10. Data: 2006-04-27 13:58:52
    Od: Zuza<z...@p...com.pl>

    I co z interpretacją urzedu? Bo teraz ja jestem w takiej sytuacji i oczywiście
    próbuję walczyć o swoje, ale Panie w urzędzie niekoniecznie są po mojej stronie.
    Czekam pilnie na wieści. Dziekuję

    -> http://usenet.pomocprawna.info