  • 1. Data: 2003-07-22 19:33:34
    Temat: Umowa o dzielo - odprowadzenie zaliczk.
    Od: "gosek" <g...@w...pl>

    Kto ma obowiazek odprowadzic zaliczke na podatek "Zamawiajacy" czy
    "Wykonawca". Jest jakis przepis regulujacy ta sytuacje ??

    pozdrawiam

    gosek

  • 2. Data: 2003-07-22 19:40:49
    Temat: Re: Umowa o dzielo - odprowadzenie zaliczk.
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "gosek" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Kto ma obowiazek odprowadzic zaliczke na podatek "Zamawiajacy" czy
    > "Wykonawca". Jest jakis przepis regulujacy ta sytuacje ??
    ---------------------------------
    Wynagrodzenie z umowy o dzieło jest kwota brutto ale wypłate dokonuje się
    netto po potrąceniu podatku i podatek należy przekazać do US .Dla mnie
    zamawiający to i wypłacający to on przekazuje podatek.
    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2003-07-24 01:58:23
    Temat: Re[2]: Umowa o dzielo - odprowadzenie zaliczk.
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 22 lipca 2003 o godzinie (21:40:49) napisano:
    WP> Użytkownik "gosek" <g...@w...pl> napisał w wiadomo?ci

    Zalezy od sytuacji. Obowiazek placenia zaliczek, jesli chodzi o umowy
    zlecenia wykonywane na rzecz przedsiebiorcow, osob prawnych i innych
    tego typu podmiotow, ciazy na tych podmiotach - czyli jak to nazwales
    "zamawiajacych".

    Jest :)

    Wszystko zaczyna sie od art. 8 ordynacji podatkowej:
    "Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka
    organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie
    przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika
    podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu."

    Potem jest art. 30:
    "§1. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8,
    odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
    §3. Płatnik lub inkasent odpowiada za należności wymienione w § 1 lub
    2 całym swoim majątkiem."

    I tak dalej...

    WP> Wynagrodzenie z umowy o dzieło jest kwota brutto

    Racja.
    Ale IMO nic nie przeszkadza umowic sie na kwote "na reke" (netto)
    jesli taka wola stron, np. nie maja mozliwosci obliczenia przy
    zawieraniu umowy, jakie kwoty podatkowe beda obciazac wykonawce
    dziela. Co wiecej - do umowy o dzielo moze byc kosztorys
    albo w ogole moze nie byc mowy o wynagrodzeniu - i okaze sie ono
    dopiero po wykonaniu dziela.

    Wyobrazmy jednak sobie sytuacje, ze cala kwota brutto zostala
    przekazana wykonawcy na zasadzie "niech sobie sam wplaci". Wtedy
    zamawiajacy dalej jest zobowiazany, wiec w razie gdyby wykonawca
    nie wplacil przekazanej mu zaliczki do US, zamawiajacy bedzie musial
    pokryc cale zobowiazanie z wlasnej kieszeni, a do wykonawcy bedzie
    mial roszczenie o zwrot nienaleznego swiadczenia. Gdyby zas wykonawca
    spoznil sie tylko z wplata zaliczki, to w gre wchodza odsetki, jesli
    US sie oczywiscie pokapuje.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 4. Data: 2003-07-26 19:30:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zlecenia wykonywane na rzecz przedsiebiorcow, osob prawnych i innych
    >+ tego typu podmiotow, ciazy na tych podmiotach - czyli jak to nazwales

    ...no to OK...
    [...]
    >+ Potem jest art. 30:
    >+ "§1. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8,
    >+ odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

    ...niestety...

    [...]
    >+ Wyobrazmy jednak sobie sytuacje, ze cala kwota brutto zostala
    >+ przekazana wykonawcy na zasadzie "niech sobie sam wplaci".

    ...a na jakim formularzu ?? ;)
    Na poważniej: IMHO zarzut niepobrania podatku pewny, po prostu
    celowe działanie :(

    >+ Wtedy zamawiajacy dalej jest zobowiazany,

    ...ano...

> [...]
    >+ pokryc cale zobowiazanie z wlasnej kieszeni, a do wykonawcy bedzie
    >+ mial roszczenie o zwrot nienaleznego swiadczenia.

    Ja się obawiam że zarzut może być taki: ukradł podatek i podarował
    go wykonawcy :[ Jak ci się podoba ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-07-27 21:59:49
    Temat: Re[3]: Umowa o dzielo - odprowadzenie zaliczk.
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Ja się obawiam że zarzut może być taki: ukradł podatek i podarował
    GSn> go wykonawcy :[ Jak ci się podoba ? ;)

    No, to zalezy od tego jak sie bedzie tlumaczyl podczas kontroli. Jak
    powie, ze blednie naliczyl (np. brutto pomylil z netto) to pewnie mu
    uwierza. Jak zacznie tlumaczyc, ze chcial przerzucic obowiazek
    ustawowy wplaty zaliczki na druga strone, to moze dostac po nosie...
    dla zasady - coby wybil sobie z glowy takie pomysly.

    Przychodzi mi tez do glowy mysl, ze kwota wyplacona (brutto pierwotnej
    umowy) moze byc potraktowana jako kwota netto, przez co zaliczka
    bedzie odpowiednio wyzsza. Wtedy tlumaczenie sie platnika moze byc
    uznane za wybieg majacy na celu ukrycie wartosci transakcji... Jak Ci
    sie podoba :)

    Reasumujac - chyba najkorzystniej bedzie tlumaczyc sie zwykla pomylka,
    a nie swiadomym dzialaniem.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 6. Data: 2003-07-28 09:59:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Reasumujac - chyba najkorzystniej bedzie tlumaczyc sie zwykla pomylka,
    >+ a nie swiadomym dzialaniem.

    ...no tośmy są zgodni :)

    pozdrowienia, Gotfryd