  • 1. Data: 2006-02-27 14:14:07
    Temat: Usługa informatyczna w Unii a VAT
    Od: Anty <...@...com>

    Witam,
    Przeglądałem archiwum grupy ale nie znalazlem dokladnej odpowiedzi
    na moje pytanie: mianowicie mam zlecenie z UE na modyfikacje programu
    komputerowego. Mojemu zleceniodawcy daje wszelkie prawa do napisanego
    przeze mnie kodu. Przy czym podkreslam - chodzi o napisanie czegos pod
    konkretne zamowienie, jednorazowo. Jaka w tym wypadku wystawic fakture?
    Znalazlem taki post
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/a930bea1bf9fd467/dfb1cab3999b51
    3b?tvc=2#dfb1cab3999b513b
    Niestety bez odpowiedzi, do tego z r. 2001 wiec nie wiem czy juz
    nieaktualne.
    Zas moja ksiegowa z tego co widze niespecjalnie sie orientuje w temacie..
    Z góry dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam
    A.T.
    ps. ew. czy jest ktos kto wykonuje podobne usługi i zechcialby sie
    podzielic
    wzorem takowej faktury?

  • 2. Data: 2006-02-27 15:30:51
    Temat: Re: Usługa informatyczna w Unii a VAT
    Od: MiejsceMocy <m...@T...com>

    Anty wrote:
> [...]
    > Pozdrawiam
    > A.T.
    > ps. ew. czy jest ktos kto wykonuje podobne usługi i zechcialby sie

    Tez czasami wykonuje pewne uslugi informatyczne dla zachodniej firmy. Z
    takim samym pytaniem udalem sie do swojego US, gdzie poczatkowo nikt nie
    wiedzial, jaka jest prawidlowa odpowiedz. Kazano mi sie zglosic po paru
    dniach i w tedy powiedziano mi, ze tego typu uslugi nie sa one objete
    podatkiem VAT. Dodatkowo dostalem pare kser z ustaw omawiajacych ta
    kwestie. Jesli chcesz troche poczytac, to napisz do mnie maila, a ja
    postaram sie je jakos zeskanowac.

    Co do faktury to byl niedawno tego typu watek i kots podal taka forme:
    http://gospodarka.gazeta.pl/img/firma/infor/i02/2004
    /134/i02.2004.134.062.0005.002.gif

    Moze napisze najwazniejsze kwestie, wynikajace z otrzymanych materialow:

    Tekst z ksiazki "PORADNIK VAT":
    "Pod pojeciem uslug elektronicznych, zgodnie z art.2 pkt 26 ustawy
    rozumiec nazlezy uslugi swiadczone za pomoca Internetu lub podobnej
    sieci elektronicznej, ktorych swiadczenie z natury zalezne jest od
    technologii informatycznej i z reguly uslugi te sa zautomatyzowane,
    wymagaja niewielkiej interwencji czlowieka oraz niemozliwe jest ich
    wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej.

    W szczegolnosci uslugami elektronicznymi sa:
    a) tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarzadzanie
    programami i sprzetem,
    b)dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnien,
    c) dostarczanie obrazow, tekstu i inforamcji oraz udostepnianie baz danych,
    d)dostarczanie myzyki, filmow i gier, w tym gier losowych i hazardowych,
    jak rowniez przekazow o charakterze politycznym, kulturalnym,
    artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o
    wydarzeniach,
    e)uslugi ksztalcenia korespondencyjnego.
    ..."

    Tekst...hmmm...z "czegos", nie ma informacji o ksiazce na kopii ;):
    "Do uslug elektronicznych NIE zalicza sie:
    - uslug nadawczych radiowych i telewizyjnych, chyba ze program radiowy
    lub telewizyjny jest nadawany wylacznie za posrednictwem Internetu lub
    podobnej sieci elektronicznej, oraz
    - uslug telekomunikacyjnych"

    Teraz ja mam pytanie. W pierwszym tekscie jest cos takiego: "...wymagaja
    niewielkiej interwencji czlowieka...". Jak mam to rozumiec, jesli dla
    przykladu jestem programista i praktycznie wszystko, co robie, musze
    napisac sam?

    MiejsceMocy

  • 3. Data: 2006-02-27 17:21:19
    Od: t <a...@g...pl>

    Anty wrote:
> [...]
    > Pozdrawiam
    > A.T.
    > ps. ew. czy jest ktos kto wykonuje podobne usługi i zechcialby sie

    W ciagu ostatniego miesiaca z 5 razy byl ten temat walkowany,
    wiec nie ma sensu zebym to przepisywal :)
    Wszytsko tam dokladnie opisalem i ja i kilka innych osob.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-02-27 17:28:49
    Od: t <a...@g...pl>

    MiejsceMocy wrote:

> [...]
    > niewielkiej interwencji czlowieka...". Jak mam to rozumiec, jesli dla
    > przykladu jestem programista i praktycznie wszystko, co robie, musze

    Pisanie softu to nie sa uslugi elektroniczne, tutaj chodzi o sprzedaz
    softu przez net np, gdzie program wszytsko robi a ty ew. potwierdzasz ze
    kasa zostala zaksiegowana na koncie.

  • 5. Data: 2006-02-27 20:34:32
    Od: Anty <...@...com>

    Witam,

> [...]
    > dniach i w tedy powiedziano mi, ze tego typu uslugi nie sa one objete
    > podatkiem VAT. Dodatkowo dostalem pare kser z ustaw omawiajacych ta

    Wielkie dzieki za odpowiedz - reszta doczytalem z archiwum tj, jak
    wypelnic powyzsza fakture w takim wlasnie wypadku - tzn w podatek VAT
    bodajze
    wpisac "nie podlega" i jakas wzmianke o tym na podst. jakiego przepisu nie
    podlega.
    (jak cos mimo wszystko pisze zle, to prosze o poprawienie).

    Pytanie jakie mi sie jeszcze nasuwa, to czy jezeli przyjac ze
    takie cos nie jest faktycznie objete podatkiem VAT, to czy moge sobie
    mimo wszystko do takich faktur JAKOS doliczac VAT dzieki czemu
    powstawalby wtedy u mnie VAT nalezny?
    Tzn - na przykladzie - mam jakies koszty i wydatki zwiazane z praca -
    oblozone sa VATem.
    I dotychczas wystawialem faktury polskie - tzn dawalem kwote netto + VAT
    dzieki czemu moglem sobie potem odliczac VAT (ten naliczony).
    A jak bedzie teraz - czy ciagle bede mogl jakos odzyskiwac ten naliczany
    mi VAT?

    > kwestie. Jesli chcesz troche poczytac, to napisz do mnie maila, a ja
    > postaram sie je jakos zeskanowac.

    Jestem zainteresowany - a moze warto by to udostepnic szerzej - np wrzucic
    na
    jakis serwer z darmowym hostingiem obrazkow jak http://imageshack.us ?

    > Moze napisze najwazniejsze kwestie, wynikajace z otrzymanych materialow:
    >
    > Tekst z ksiazki "PORADNIK VAT":

    O wlasnie - jakie pozycje mozecie polecic do poczytania - dla (raczej)
    laika. Widzialem ostatnio w kiosku jakis poradnik Infor'a - warto?
    Swego czasu kupilem "Sam prowadze wlasna firme 2005" ;) ale generalnie nie
    moge polecic - 80% to bezposrednio teksty ustaw, ktore sa nieczytelne dla
    niefachowcow :( (prowadze 1os DG - kpir+vat)

    Pozdrawiam
    A.

  • 6. Data: 2006-02-27 20:53:37
    Od: MiejsceMocy <m...@T...com>

    Anty wrote:

> [...]
    > nie podlega.
    > (jak cos mimo wszystko pisze zle, to prosze o poprawienie).

    ja na swojej fakturze w rubryce "Podatek VAT" wpisuje "-" ;)

> [...]
    > dzieki czemu moglem sobie potem odliczac VAT (ten naliczony).
    > A jak bedzie teraz - czy ciagle bede mogl jakos odzyskiwac ten naliczany

    hmm...tego nie wiem, czy sie tak da, ale myslac logicznie, zamawiajaca u
    Ciebie usluge firma, placi niejako swoj VAT od tej uslugi, zalezny od
    kraju, w ktorym sie znajduje (w Niemczech 16%). Naliczajac do kwoty nasz
    krajowy podatek VAT podwajasz kwote podatku dla firmy korzystajacej z
    Twoich uslug...

    > Jestem zainteresowany - a moze warto by to udostepnic szerzej - np
    > wrzucic na
    > jakis serwer z darmowym hostingiem obrazkow jak http://imageshack.us ?

    ok...postaram sie wrzucic te ksera, jesli znajde odorbine czasu...

    > O wlasnie - jakie pozycje mozecie polecic do poczytania - dla (raczej)
    > laika.

    ...ja rowniez dolaczam sie do tego pytania o najlepsza ksiazke dla
    poczatkujacego wlasciciela firmy...

    MiejsceMocy

  • 7. Data: 2006-02-28 00:04:41
    Od: "Weecioo" <w...@g...pl>

    Użytkownik "MiejsceMocy" <m...@T...com> napisał w
    wiadomości news:dtvosn$trf$1@news.onet.pl...

    > ok...postaram sie wrzucic te ksera, jesli znajde odorbine czasu...

    a jesli beda wieksze niz 1 MB albo bedzie ich duzo to mozna na
    www.voila.pl - i na dodatek po polsku ;)

    --
    pozdrawiam,
    Weecioo

  • 8. Data: 2006-02-28 00:57:09
    Od: MiejsceMocy <m...@T...com>

    Zrobilem kserom fotki. Mozna je obejrzec pod tym adresem:
    http://voila.pl/xh7zi

    Nazwy plikow oznaczaja kolejnosc i ksero, z ktorego pochodza.

    MiejsceMocy

  • 9. Data: 2006-03-01 15:23:52
    Od: Anty <...@...com>

    > Pisanie softu to nie sa uslugi elektroniczne, tutaj chodzi o sprzedaz
    > softu przez net np, gdzie program wszytsko robi a ty ew. potwierdzasz ze
    > kasa zostala zaksiegowana na koncie.

    Witam,
    Jestes pewien? A jak zrozumiec to ze uslugami elektronicznymi sa:

    Znaczy ze co - tylko dostarczanie oprogr. jest, a tworzenie juz nie?
    I dlaczego _tworzenie_ stron www jednak juz jest usluga el.
    (niekonsekwencja)?

    Z tych kser co podeslal MiejsceMocy wynika jakby faktycznie, ze
    pisanie softu nie podlega pod usl. el. - patrz podane tam orzeczenie
    Urz. Skarbowego.

    A zatem z tego co widze w ust. o VAT, miejscem opodatkowania jest
    miejsce gdzie jest siedziba uslugodawcy tj w naszym przypadku polska.
    (ust o vat - art 27)

    Czyli, MiejsceMocy, na Twoim miejscu zadalbym oficjalne zapytanie
    do US zeby jakby co miec papiur, ktorym mozesz sie zaslaniac. Zreszta
    jestem w b. podobnej sytuacji i chyba tak samo bede musial zrobic.

    (na razie nie wiem jak sie zadaje takie zapytania...)

    Pozdrawiam
    Anty

  • 10. Data: 2006-03-01 16:16:31
    Od: MiejsceMocy <m...@T...com>

    Anty wrote:

    > Znaczy ze co - tylko dostarczanie oprogr. jest, a tworzenie juz nie?
    > I dlaczego _tworzenie_ stron www jednak juz jest usluga el.
    > (niekonsekwencja)?

    Tutaj sprawa sie mocno komplikuje.

> [...]
    > jestem w b. podobnej sytuacji i chyba tak samo bede musial zrobic.
    >
    > (na razie nie wiem jak sie zadaje takie zapytania...)

    Chodzi bardziej o to, jak prawidlowo zadac to pytanie, by odpowiedz byla
    dla nas satysfakcjonujaca? ;)

    Podazajac tropem, wydaje sie, ze ustawa rozpatruje Internet, jako
    medium, ktore musi stale uczestniczyc usludze. W moim przypadku Internet
    jest narzedziem mojej pracy. Przez VPN lacze sie na serwery i
    repozytorium firmy. Polaczenie utrzymywane jest non stop, gdyz pracuje u
    nich na serwerach, ciagle tworzac i zmieniajac pliki aplikacji, czy
    korzystajac z bazy danych. Bez Internetu usluga nie moglaby zostac
    wykonana. Praca zwiazana jest z tworzeniem i utrzymywaniem stron, czy
    dostarczaniem oprogramowania oraz jego uaktualnien, wiec jak najbardziej
    powinna sie kwalifikowac. W workspace na moim komputerze laduja pobrane
    z serwerow pliki do zmiany. Po zmianie wysylam spowrotem, wiec jest to
    niejako uaktualnianie i dostarczanie.

    Pozostaje ta cholerna kwestia: "...wymagaja niewielkiej interwencji
    czlowieka..." lub "- swiadczenie uslugi powinno byc zautomatyzowane i
    wymagac jedynie niewielkiej interwencji (udzialu) czlowieka".

    Moze ktos kompetentny sie wypowie?

    MiejsceMocy