  • 1. Data: 2004-04-07 18:55:09
    Temat: dzialalnosc gospodarcza wraz z umowa o dzielo
    Od: "Jan Zkijan" <m...@o...pl>

    Witam,

    pracuje w firmie na pelnym etacie firma placi zusy i wszystko co powinna
    mam rowniez dzialalnosc gospodarcza
    z pewnych wzgledow chcialbym zrobic cos dla kogos na umowe o dzielo
    a nie jako firma ale przedmiot umowy od dzielo miescil by sie
    w zakresie mojej dzialalnosci gospodarczej (krotko mowiac robie
    to samo i wystawiam faktury a tu zrobilbym rowniez to samo
    ale na umowe o dzielo)

    Czy jest to zgodne z prawem? Czy moge podjac sie tej roboty na
    umowe o dzielo i nie bedzie to kolidowalo z prowadzeniem dzialalnosci?
    Przypomne ze dzialalnosc obejmuje zakres prac ktore mialbym robic
    na ta umowe o dzielo.

    Pozdrawiam
    Janek

  • 2. Data: 2004-04-07 19:17:05
    Temat: Re: dzialalnosc gospodarcza wraz z umowa o dzielo
    Od: "W.R." <hagakure@boo_tegoniema_.pl>

    Jan Zkijan wrote:

> [...]
    > umowe o dzielo i nie bedzie to kolidowalo z prowadzeniem dzialalnosci?
    > Przypomne ze dzialalnosc obejmuje zakres prac ktore mialbym robic

    Tak z ciekawości - jakie to ma znaczenie?
    Wszak ZUS pewnie masz opłacony od umowy o pracę. A umowa o dzieło normalnie
    podlega podatkowi dochodowemu. Tyle że wykonując dzieło w ramach DG łatwiej
    jest "wyprodukować" większe koszty, obniżając tym samym podatek.
    Nie udzielę odpowiedzi na Twoje pytanie bo sam nie jestem pewien, ale tak z
    ciekawości pytam.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 3. Data: 2004-04-08 06:02:26
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Użytkownik "Jan Zkijan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umowe o dzielo i nie bedzie to kolidowalo z prowadzeniem dzialalnosci?
    > Przypomne ze dzialalnosc obejmuje zakres prac ktore mialbym robic

    Jeszcze w ubiegłym roku było to raczej niezgodne z prawem.
    Od 1 stycznia zniknęły takie zapisy z Ustawy o PIT, a dodatkowo
    skierowaliśmy ze wspólnikem SC pismo do US i tam nam potwierdzili - wolno;
    co prawda US podkreślał, że szczególnie dobrą mamy sytuację właśnie ze
    względu na formę SC, ale z pisma wynika, że jak masz samodzielną DG, to
    działa to identycznie. Pewnie niebawem znajdzie się to na WWW US w
    Olsztynie - odpisali nam w lutym.

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 4. Data: 2004-04-08 08:52:02
    Od: "nebe" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "W.R." <hagakure@boo_tegoniema_.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest "wyprodukować" większe koszty, obniżając tym samym podatek.
    > Nie udzielę odpowiedzi na Twoje pytanie bo sam nie jestem pewien, ale tak

    Właśnie z umowy o dzieło można "wyprodukować/mieć" większe koszty (50%).
    Jest to szczególnie korzystne, gdy przychód jest znaczny.

    IMHO nie można wykonywać na umowę o dzieło (działalność wykonywana
    osobiście?) czynności mieszczących się w zakresie działalności.

    pozdr.
    nebe

  • 5. Data: 2004-04-08 12:18:42
    Od: "Jan Zkijan" <m...@o...pl>

    Użytkownik "nebe" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > IMHO nie można wykonywać na umowę o dzieło (działalność wykonywana
    > osobiście?) czynności mieszczących się w zakresie działalności.

    Mozna jak sie okazuje, pytalem w US (choc spytam jeszcze w drugim)
    oraz bylo dzisiaj w Rzepie (przypadek podobny opisany) w
    dodatku dobra firma, ale nadal nie jestem pewien czy przpadkiem
    nie musze mimo formy umowa o dzielo wystawic faktury a tego
    wlasnie chce uniknac ze wzgledow zupelnie innych niz podatkowe
    i prawne.

    Jednak skoro jest tak (glownie to co w krzyzykach)
    to chyba jesli robie cos na umowe o dzielo (przyjmuje ze mozna)
    to nie zaliczam tego jako dochod a wiec nie musze wystawiac
    faktury.

    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej
    jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości
    prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli
    podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą
    nieruchomością
    +++++++++++++++++++++++++++
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika
    pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w
    pkt 9,
    +++++++++++++++++++++++++

    Pozdrawiam
    Janek

  • 6. Data: 2004-04-08 12:44:41
    Od: "Jan Zkijan" <m...@o...pl>

    Użytkownik "X Y Z" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > względu na formę SC, ale z pisma wynika, że jak masz samodzielną DG, to
    > działa to identycznie. Pewnie niebawem znajdzie się to na WWW US w

    OK dzis sie doweidzialem w US ze wolno, choc po na twarzach
    Pan malowala sie niepewnosc wiec to tak na gebe na razie,
    ale przyjmujac ze wolno i chce podjac sie roboty na umowe o dzielo
    jako Jan Zkijan a nie jako JANEX - Jan Zkijan a
    robota miesci sie w zakresie prowadzonej DG - JANEX ;)
    to czy musze zleceniodawcy wystawic fakture firmowa jako JANEX
    mimo ze umowa o dzielo jest na Jan Zkijan czy nic nie musze mu wystawiac.
    izostaje sama umowa o dzielo?

    Pozdr
    Janek

  • 7. Data: 2004-04-08 16:14:17
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

> [...]
    > to czy musze zleceniodawcy wystawic fakture firmowa jako JANEX
    > mimo ze umowa o dzielo jest na Jan Zkijan czy nic nie musze mu wystawiac.

    Jeśli wystawisz fakturę, to będzie to dochód firmy i dasz do KPiR (o ile
    jesteś na KPiR). Wtedy nie ma mowy o UoD, a DG. Jeśli więc ma to być UoD, to
    płaci Ci przelewem na prywatne konto lub gotówką, wypełnia PIT-4 (jeśli
    musi), nalicza KUP 20% lub podwyższone 50% i daje Ci rozliczenie na koniec
    roku 2004. A w Twojej DG nie ma po tym wszystkim śladu.

    Kuba

  • 8. Data: 2004-04-08 16:15:05
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

> [...]
    >
    > IMHO nie można wykonywać na umowę o dzieło (działalność wykonywana
    > osobiście?) czynności mieszczących się w zakresie działalności.

    Od tego roku MOŻNA. Poczytaj Ustawę o PIT.

    Kuba

  • 9. Data: 2004-04-08 16:24:34
    Od: "Jan Zkijan" <m...@o...pl>

    > roku 2004. A w Twojej DG nie ma po tym wszystkim śladu.
    >
    > Kuba
    Dzieki za info

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2004-04-09 07:08:29
    Od: "nebe" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > prowadzonej przez podatnika
    > pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w

    Racja, utkwiła mi w pamięci wersja proponowana a okazuje się, że została
    ostatecznie przyjęta wersja korzystniejsza.
    W takim układzie nie wystawiasz faktury - masz przychód/dochód z
    działalności wykonywanej osobiście - czyli wystawiasz rachunek a na koniec
    roku dostajesz PITa od zleceniodawcy.
    Jeśli się mylę, proszę niech mnie ktoś poprawi.

    nebe