  • 11. Data: 2014-06-25 23:47:20
    Temat: Re: jak teraz (po 2014.04.01) opłaca się kupować samochód?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2014, Piotrek wrote:

    > Ale to już Twój problem, że tak się (nie) dogadałeś z pracodawcą.

    Wersja "nie" chyba odpada, przynajmniej wg podatkowego p. widzenia.
    Ma być zwrot, "obupunktowo" zwolniony z podatku (pracodawca, bo
    zalicza go w koszty, a pracownik, bo ta kwota jest zwolniona).
    Tylko dogadanie się na brak zwrotu skutkuje podatkiem :>
    (podwójnym, bo pracownik musi zapłacić z opodatkowanych pieniędzy,
    zaś przedsiębiorca ma podatek od "nieodpłatnego świadczenia").

    > Ale my tu o prawie, a nie o sprawiedliwości ;-)

    Ba.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-06-26 00:14:47
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-25 23:27, Piotrek pisze:
    > Nie ma też zakazu używania *środka trwałego* do celów osobistych, nie
    > związanych z prowadzoną DG.
    >
    > Oczywistą oczywistością jest, że przedsiębiorca nie powinien w takim
    > przypadku (i zgodnie z Twoją sprawiedliwością) wliczać w koszty mediów -
    > nazwijmy to - eksploatacyjnych. Ani odliczać od nich VAT.
    No to jest logiczne i uczciwe, tylko powiedzmy sobie szczerze - że
    niektórych rzeczy nie da się odliczyć sensownie. O ile można policzyć
    dokładną kilometrówkę "o teraz wsiadam w auto firmowe, i jadę po bułki i
    wyszło wg licznika 12.5km", to jak policzyć np gdy jadąc od jednego
    klienta do drugiego po drodze zjeżdżam do biedronki? Odległość od
    planowanej trasy do sklepu? Co gdy wyjdzie 50m, bo było po drodze, więc
    jak to wliczyć?
    A obecnie - jest tylko 3 opcje: 100% odliczenia (vat26, i zero koma zero
    możliwości wykorzystania do celów poza-dg? i proszenie się o kontrole),
    50% odliczania, lub 0% odliczania.
    Pierwszej opcji nie weźmie nikt rozsądny, podobnie ostatniej skoro
    wykorzystuje w DG, a środkowa jest co najmniej niesprawiedliwa. Dlaczego
    miałbym odliczać tylko połowę vatu z zakupu np opon albo oleju do
    silnika, już nie mówiąc o całym aucie przy zakupie, skoro na 5000km
    "służbowych" w miesiącu zrobię może 5 km prywatnie?

    > I tu się IMHO zaczyna zabawa w kotka i myszkę, albo jak kto woli dymanie
    > przedsiębiorcy przez państwo i vice versa ...
    To nawet już nie chodzi o przeciąganie struny, państwo w swoją stronę a
    przedsiębiorca w swoją. Chodzi o to, że każdy temat ma pewne dokładności
    wyznaczania granic, nie jest czarno-50%-biały...

    Z punktu widzenia państwa pewnie idealnie by było tak zarządzić, by zero
    przedsiębiorców mogło naciągnąć odliczenie podatku na 0.01zł, a jeśli
    zostaną złupieni niewinni na dowolną kwotę, której nie będą mogli
    odliczyć czyli będą musieli oddać w pdatkach - to trudno.

    Z punktu widzenia przedsiębiorców - wielu by chciało odliczyć jak
    najwięcej, by jak najmniej zapłacić podatków. A uczciwi chcieliby
    odliczyć tyle ile mają odliczyć...

    Tego się nie da pogodzić, dlatego powinna być pewna "strefa wolnocłowa"
    pomiędzy, jakaś kwota lub procentowa wartość - która nie podlega
    odliczeniu, ale też gwarantuje swobodne podjechanie pod market po bułki
    bez strachu przed skarbówką.

    Powiedzmy że np mając auto na firmę - jesteś w pracy po statystyczne 8h
    (a kto prowadzi DG, to wie że pracuje się raczej więcej niż 8h), i przez
    8h możesz tym autem jeździć "firmowo", 5, 6 czy 7 dni w tygodniu.
    Ile godzin, tak średnio, "po pracy" jesteś w stanie dodatkowo spędzać
    też w tym aucie, w celach prywatnych? Odliczając kolejne 8h na sen, i
    kilka godzin na jedzenie itp? Nawet jeśli kolejne 8h (dobijając do 16h
    za kółkiem) - to przecież nie codziennie, może raz na rok jadąc po pracy
    na wakacje. Więcej się nie da - doba za krótka, a spać też trzeba kiedyś.
    Inaczej - jak ktoś po 8-10-12h pracy wraca do domu, i jeszcze na zakupy
    ma pojechać, albo na weekend skoczy na wycieczkę - to ile procentowo
    czasu "życia" tego firmowego samochodu "zużyje" na te cele? Zakładając
    że pozostały czas auto (czy stoi pod firmą, czy jeździ firmowo) jest
    autem firmowym...
    Wg naszych "mądrych" ustawodawców jest to 50%...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 13. Data: 2014-06-26 01:16:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-06-26 00:14, BartekK wrote:
    > To nawet już nie chodzi o przeciąganie struny, państwo w swoją stronę a
    > przedsiębiorca w swoją. [...]

    No ale przecież takie przeciąganie struny jest dość naturalne i wynika
    z przeciwstawnych interesów przedsiębiorców (generalnie podatników) i
    skarbu państwa.

    Problem polega na tym, że kiedy państwo przegina to nadmierny fiskalizm
    powoduje skutek odwrotny do zamierzonego: hamowanie rozwoju
    gospodarczego, ucieczka w szarą strefę, etc - a więc generalnie spadek
    przychodów.

    A później urzędnicy się dziwią, jak choćby ostatnio (i jednocześnie po
    raz kolejny) przy okazji manipulowania akcyzą od wódy, czy innego tytoniu.

    Piotrek

  • 14. Data: 2014-06-27 08:19:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Dochodowego się nie czepiaj - to jest po prostu "zwrot podatku" który
    > został obniżony przy amortyzacji. Skoro pojazd nie został "zużyty", to
    > właśnie dokonuje się korekta podatku.
    aj waj, na pewno tak? Czy teraz nie jest tak, że tylko 50% (przy
    nie-vat26) idzie do odliczenia przy amortyzacji (podobnie jak vat), a
    przy sprzedaży jest już 100% sprzedaży - dochodem?
    Jest tyle interpretacji, że księgowa radzi jeździć autobusem ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 15. Data: 2014-06-27 10:38:01
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-27 08:19, BartekK pisze:

    > aj waj, na pewno tak? Czy teraz nie jest tak, że tylko 50% (przy
    > nie-vat26) idzie do odliczenia przy amortyzacji (podobnie jak vat), a
    > przy sprzedaży jest już 100% sprzedaży - dochodem?

    Czyżby była ostatnio nowelizacja UPDoF?

    --
    Pete

  • 16. Data: 2014-06-28 19:53:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jun 2014, BartekK wrote:

    > Czy teraz nie jest tak, że tylko 50% (przy nie-vat26)
    > idzie do odliczenia przy amortyzacji (podobnie jak vat), a przy sprzedaży
    > jest już 100% sprzedaży - dochodem?

    Przyznam że nie wiem :(

    > Jest tyle interpretacji, że księgowa radzi jeździć autobusem ;)

    Jest jeszcze wersja z rowerem :D

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2014-06-28 20:18:53
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-06-28 19:53, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Przyznam że nie wiem :(

    Przecież PDOF się nie zmieniło w tym zakresie ...

    Wprawdzie pojawiają się jakieś IMHO kuriozalne interpretacje
    indywidualne, ale (znowu) IMHO nie mają one zbyt wiele wspólnego z
    obowiązującym prawem i zapewne nie ostałyby się przed WSA.

    Piotrek

  • 18. Data: 2014-06-28 21:13:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jun 2014, Piotrek wrote:

    > Przecież PDOF się nie zmieniło w tym zakresie ...

    Pewnie masz rację (skoro z założenia jest "całoroczny").
    Pozostaje ułamek kwoty spornej od (nie)zaliczania VATu w KUP :)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2014-06-29 11:40:51
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Pewnie masz rację (skoro z założenia jest "całoroczny").
    > Pozostaje ułamek kwoty spornej od (nie)zaliczania VATu w KUP :)

    Skoro można paliwo brutto w KUP, to nie widzę przeciwskazań do
    odliczenia poloy VAT-u.
    Wszak pół paliwa też idzie na prywatę.

    --
    Pete

  • 20. Data: 2014-06-30 09:29:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jun 2014, Pete wrote:

    > Skoro można paliwo brutto w KUP, to nie widzę przeciwskazań do odliczenia
    > poloy VAT-u.
    > Wszak pół paliwa też idzie na prywatę.

    Zgubiłem się.
    Proponujesz odliczać pół VATu od VATu czy zaliczać w koszty, czy zakładać
    że "idzie na prywatę" i nie odliczać ani zaliczać? ;)
    Formalnie, o ile nie ma innych wyjątków, fakt obowiązku ryczałtowego
    dla VAT nie przekłada się na dochodowy, czyli konieczność podzielenia
    wydatków na "gospodarcze" KUP i "niegospodarcze" :)

    pzdr, Gotfryd