  • 1. Data: 2002-06-26 07:12:09
    Temat: maż_żona i DG
    Od: "ewa" <b...@k...onet.pl>

    Witam.
    Pytanie pewnie banalne ...ale ...
    czy żona prowadząc działalność gospodarczą
    może zatrudnić w swojej firmie męża ?
    (mają notarialną rozdzielność majątkową)
    (firma zwykła - wpis do ewidencji D.G.)

    pzdr
    Ewa

  • 2. Data: 2002-06-26 13:51:50
    Temat: Odp: maż_żona i DG
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik ewa <b...@k...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisa
    ł:3d196967$...@n...vogel.pl...
> [...]
    > czy żona prowadząc działalność gospodarczą
    > może zatrudnić w swojej firmie męża ?
    > (mają notarialną rozdzielność majątkową)

    A kto mialby zaprotestowac? US? ZUS?

    Imho nie musza miec do tego nawet rozdzielnosci majatkowej. Sam zamierzam do
    kladnie tak samo zrobic (umowa o dzielo), wiec przecwicze to w praktyce.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2002-06-26 16:59:47
    Temat: Re: maż_żona i DG
    Od: "ewa" <b...@k...onet.pl>

> [...]
    do
    > kladnie tak samo zrobic (umowa o dzielo), wiec przecwicze to w praktyce.

    no tak ale mnie chodzi o zatrudnienie na umowę o pracę
    w pełnym wymiarze.
    Gdy nie mają rozdzielności to współmałżonek
    jest traktowany jako osoba współpracująca.
    nie mogą się nawzajem zatrudniać, gdyż mają
    wspólną kasą.

    Tak mnie się wydaje ...pytanie tylko jak to
    jest w przypadku rozdzielności majątkowej.

  • 4. Data: 2002-06-26 17:14:50
    Od: k...@v...com.pl (Krzys)

> [...]
    > wspólną kasą.
    >
    > Tak mnie się wydaje ...pytanie tylko jak to
    > jest w przypadku rozdzielności majątkowej.

    Ustawa PDOF art. 23 ust.1 pkt 10) "Nie uważa się za koszty uzyskania
    przychodów: wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,"

    W tym momencie stosunki majątkowe nie mają nic do rzeczy. Wspólność
    majątkowa wymagana jest jedynie dla wspólnego opodatkowania.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 5. Data: 2002-06-26 17:56:25
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Krzys <k...@v...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych nap
    isał:000e01c21d34$e0af87a0$c...@b...int...

> [...]
    > dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lu
    > osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci

    No to sie zjezylem..... :(

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 6. Data: 2002-06-26 18:27:02
    Od: "ewa" <b...@k...onet.pl>

> [...]
    >
    > W tym momencie stosunki majątkowe nie mają nic do rzeczy. Wspólność
    > majątkowa wymagana jest jedynie dla wspólnego opodatkowania.

    wielkie dzięki za rzeczową odpowiedź.
    jak rozumiem można zatrudnić małżonka
    lecz wypłacone wynagrodzenie nie będzie
    kosztem działalności.

    a co ze składkami ZUS ?
    będą obliczane od podstawy wynagrodzenia
    czy też będą równe składkom pracodawcy ?

    pzdr
    Ewa

  • 7. Data: 2002-06-26 19:41:15
    Od: k...@v...com.pl (Krzys)

  • 8. Data: 2002-06-27 15:25:50
    Od: "ewa" <b...@k...onet.pl>

> [...]
    > zasadzie mógłby/powinien być ubezpieczony jak pracownik. Tylko zastanawiam

    I tu jest właśnie problem.
    Małżonkowie nie mieszkają razem, mają rozdzielność majątkową ...
    i choć nie mają jeszcze rozwodu ... de fakto nie prowadzą wspólnego
    gospodarstwa domowego.

    Pytanie jak to rozegrać :
    1- ukryć fakt niepozostawania we wspólnym gospodarstwie
    i zgłosić jako osobę współpracującą ... i czy wtedy składki
    ZUS będą stanowiły KUP ?

    2- zatrundnić na np. 1/4 etatu i zrezygnować całkowicie z KUP ?

    3- może jakiś inny pomysł.

    co robić ???

    pzdr
    Ewa
    ... i raz jeszcze dzięki za zainteresowanie i pomoc.

  • 9. Data: 2002-06-27 15:50:05
    Od: k...@v...com.pl (Krzys)

  • 10. Data: 2002-06-29 14:05:42
    Od: "ewa" <b...@k...onet.pl>

> [...]
    > sami jako równoprawni partnerzy (przedsiębiorcy). Ale skoro "nie mają
    > _jeszcze_ rozwodu", to skąd pęd do wspólnego prowadzenia DG ?

    nie ma zadnego pędu do wspólnej działalności.
    ... ot wóda ...poprostu wóda, jest przyczyną tej
    sytuacji.
    - osobne zamieszkanie jest,
    - rozdzielność jest,
    ...nie ma jeszcze rozwodu. (chwilowo)

    Niemniej ktoś z kim żyło się przez ładnych parę lat
    (przez wódę) znalazł się w ... trudnej sytuacji.
    Wyleciał z pracy ... zasiłku nie ma ...alimenty płacić musi.
    Oczywiście można by ... i pewnie wiele kobiet tak właścnie
    by zrobiło ...pstryknąć palcami ---: spadaj facet.
    Niestety nie wszscy potrafią ... w ten sposób postąpić.

    Dla mnie jest to praktycznie "obcy" człowiek,
    ale jeżeli zgłoszę, że nie płaci alimentów to prawdopodobnie
    wyląduje w kiciu. A tego nie chcę choćby ze względu na dziecko.
    Z drugiej zaś strony nie mam zamiaru rezygnować z alimentów,
    gdyż miojemu synowi słusznie się należą.
    Z trzeciej zaś strony nie chcę aby był traktowany jako osoba
    współpracująca ... z ww powodów. No więc chcę go zatrudnić
    do czasu aż innej pracy nie znajdzie ... ale tu występuja problemy
    wymienione w wątku.
    Pytałam w ZUSie ... jedni mówią że to pracownik , inni że osoba
    wspólpracująca. W najbliższym czasie "CENTRALA" ma się
    wypowiedzieć ... ale do tego czasu ...? co robić nie wiem.

    Kończymy chyba temat ...raz jeszcze dziękuję za zainteresowanie.
    No chyba że ktoś z grupy miał już podobne problemy ...
    w takim razie zapraszm do dyskusji , na grupie bądź na priv.

    pzdr
    Ewa