  • 11. Data: 2009-04-23 17:59:19
    Temat: Re: pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-04-23, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

    > A czy pokrewieństwo ma tu jakieś znaczenie?

    _Chyba_ jest. Z tym, że PCC-3 to i tak trzeba złożyć. No i kasę
    przelewem przesłać, podobnie jak przy darowiznach. Ale to już trzeba
    doczytać w ustawie, bo wiem, że to się zmieniało w 2007 roku.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2009-04-23 18:04:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-04-23, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

    > A czy pokrewieństwo ma tu jakieś znaczenie?

    Poszukałem trochę w ustawach i chyba jest tak samo jak przy
    darowiznach - jak się zgłosi w terminie i załatwi rzecz przelewem,
    to nic się nie płaci, jak się nie zgłosi/nie zrobi przelewem to
    się płaci powyżej progu ustalonego dla spadków i darowizn.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2009-04-23 18:26:31
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 23 kwiecień 2009 16:33
    (autor icek2
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gspuau$9hv$1@news.onet.pl>):

    > być może będe musial pozyczyć ojcu pieniądze
    > jakies 20 tys na 2-3 dni

    Dokonaj darowizny. W układzie ojciec-syn jest nieopodatkowana. Zgłosić tylko
    trzeba do US.

    --
    Tristan

  • 14. Data: 2009-04-23 19:00:39
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    Tristan pisze:
> [...]
    > wasz znak: <gspuau$9hv$1@news.onet.pl>):

    > Dokonaj darowizny. W układzie ojciec-syn jest nieopodatkowana. Zgłosić tylko

    a po trzech dniach
    darowizna w drugą stronę, tak?

    zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

    --
    pozdros
    icek

  • 15. Data: 2009-04-23 19:58:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, icek2 wrote:

    > a po trzech dniach
    > darowizna w drugą stronę, tak?

    To IMVHO zły pomysł.
    Hasło: "czynność pozorna".

    Trzeba by się upewnić czy zwolnienie "przelewowe" jest również skuteczne
    przy pożyczce, bo w ogóle przepis o zwolnieniu dla 1. grupy "jak dla
    darowizn" jest (tylko nie wiem czy jest jakiś haczyk, jak nie ma to OK).

    Albo weksel - ale *nie* weksel poręczeniowy, tylko jak najbardziej
    "normalny". Bo przy poręczeniu wekslem pożyczki oczywiście PCC
    się należy (od pożyczki).
    Z wekslami jest ten numer, że niejaki Piłsudzki, marszałek RP,
    podpisał stosowną umową m-narodową w czasach, w których nikomu się
    nie śniło że pożyczkę można obłożyć opłatą traktowaną jak PODATEK.
    I maksymalna opłata za weksel pobierana przez państwo jest tak
    niska, iż w zeszłym roku rząd zrezygnował z jej pobierania (bo na
    zdrowy rozum powodowało to więcej kosztów i komplikacji niż było
    warte, do tego prowokując wystawców do wykroczenia skarbowego
    o wartości od groszy do paru złotych, jeśli przyszło wystawić
    weksel "znienacka").

    Dla jasności: weksel NIE JEST pożyczką.
    Po prostu ten wystawiony "papier" ma bardzo konkretną wartość,
    i można go komuś *sprzedać*, zastawić i tak dalej.
    W zasadzie jest "prywatnym pieniądzem w roli zapłaty" :D
    Można wymieniać złotówki na dolary, można na weksle ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2009-04-23 20:02:24
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 23 kwiecień 2009 21:00
    wasz znak: <gsqdvt$mhp$1@news.onet.pl>):

    > a po trzech dniach
    > darowizna w drugą stronę, tak?

    No nie wiem czy tak przejdzie. Może ,,odrzucenie darowizny''? :D

    Swoją szosą, potrzebujecie to dokumentować? Może lepiej wybrać, przekazać
    gotówkę i już? Chyba że ojcu nie ufasz, że odda.

    > zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

    Będę to robił za jakiś czas dopiero. Więc niuansów nie znam.
    Ale darowiznę ponad 9 tysięcy trza zgłaszać.

    --
    Tristan

  • 17. Data: 2009-04-23 20:07:28
    Od: "Ianus" <U...@o...pl>

    Użytkownik "icek2" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    a po trzech dniach
    > darowizna w drugą stronę, tak?
    >
    > zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

    Skoro masz z tym taki problem to może wypłać tą kasę z banku i daj ojcu
    gotówkę.

    JS

  • 18. Data: 2009-04-24 09:35:21
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > No nie wiem czy tak przejdzie. Może ,,odrzucenie darowizny''? :D

    Moze po prostu niech tatusko okaze razaca niewdziecznosc :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2009-04-24 10:06:32
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    SDD pisze:
    > Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Moze po prostu niech tatusko okaze razaca niewdziecznosc :)
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    zrobie gotówke :)
    wypłaca z banku, do reki, on wpłaca sobie na konto

    :)

    --
    pozdros
    icek

  • 20. Data: 2009-04-24 10:49:30
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie ma.

    no nie byłabym przekonana tak do końca

    Art. 182. § 1. Jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania
    podatkowego wynika potrzeba uzupełnienia tych dowodów lub ich porównania
    z informacjami pochodzącymi z banku, bank jest obowiązany na pisemne
    żądanie naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego do
    sporządzenia i przekazania informacji dotyczących strony postępowania w
    zakresie:

    1) posiadanych rachunków bankowych lub rachunków oszczędnościowych,
    liczby tych rachunków, a także obrotów i stanów tych rachunków;

    2) posiadanych rachunków pieniężnych lub rachunków papierów
    wartościowych, liczby tych rachunków, a także obrotów i stanów tych
    rachunków;

    3) zawartych umów kredytowych lub umów pożyczek pieniężnych, a także
    umów depozytowych;

    4) nabytych za pośrednictwem banków akcji Skarbu Państwa lub obligacji
    Skarbu Państwa, a także obrotu tymi papierami wartościowymi;

    5) obrotu wydawanymi przez banki certyfikatami depozytowymi lub innymi
    papierami wartościowymi

    to z ordynacji podatkowej.

    a to z Trybunału Konstytucyjnego - wyroku z 11 kwietnia 2002 r. (K
    15/98, OTK 2000, nr 3, poz. 86) orzekający o zgodności art. 182 i 183
    ord. pod. z art. 47, art. 31 ust. 3, art. 49, art. 51 ust. 1, art. 77
    ust. 2 oraz art. 78 Konstytucji : wykładnia konstytucyjna art. 182 i 183
    ordynacji podatkowej wskazuje, że zwrócenie się przez naczelnika urzędu
    skarbowego do banku o ujawnienie danych objętych tajemnicą bankową, w
    związku z toczącym się postępowaniem podatkowym, jest dopuszczalne tylko
    wtedy, gdy:

    1) uzasadnione wątpliwości, co do istnienia lub rozmiaru obowiązku
    podatkowego nie zostały wyjaśnione, mimo wykorzystania wszystkich innych
    dostępnych środków dowodowych,

    2) niekorzystanie z tego nadzwyczajnego środka dowodowego naraziłoby
    Skarb Państwa na poważne straty.