  • 1. Data: 2005-03-24 06:39:56
    Temat: Re: [pr] Fax faktury
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    napisał w wiadomości news:tit0e.10618$zY6.5955@news.chello.at
    > http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050324/fi
    rma_a_8.html

    całe szczęście, że e-mail faktury jest okej
    :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/
    zatrudnię hakera do grządek

  • 2. Data: 2005-03-24 06:41:29
    Temat: [pr] Fax faktury
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050324/fi
    rma_a_8.html

    Faks faktury nie wystarczy

    Mając jedynie faks faktury, nie można odliczyć wykazanego na niej podatku
    naliczonego. Jest to możliwe dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym
    podatnik otrzyma oryginał tego dokumentu. Niedawno kolejny raz teza ta
    znalazła potwierdzenie w wyroku NSA.

    Choć wyrok potwierdza dotychczasową linię orzecznictwa i dotyczy przepisów
    starej ustawy o VAT z 1993 r., to istotne jest to, że sąd w uzasadnieniu
    odniósł się bezpośrednio do nowej ustawy, regulacji VI dyrektywy oraz
    orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Dlatego też
    niewątpliwie orzeczenie to będzie miało duże znaczenie także na gruncie
    obecnie obowiązujących przepisów o VAT.

    SPÓŁKA OTRZYMUJE FAKS
    W rozliczeniu za grudzień 2000 r. spółka CBL odliczyła podatek naliczony z
    faktury wystawionej 30 grudnia 2000 r. Oryginał dokumentu otrzymała w
    styczniu 2001 r., jednak wcześniej, 30 grudnia, dotarł do niej faks faktury.
    Organy podatkowe uznały, że spółka odliczyła wynikający z niej VAT naliczony
    przedwcześnie, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym nie dysponowała
    jeszcze oryginałem. Tym samym naruszyła przepisy ustawy o VAT oraz
    ówczesnego rozporządzenia wykonawczego dotyczącego terminów odliczenia
    podatku. Skutkowało to określeniem innej kwoty zobowiązania podatkowego VAT
    oraz ustaleniem dodatkowego zobowiązania podatkowego.

    KONIECZNY ORYGINAŁ
    Spółka zaskarżyła decyzje organów podatkowych do Naczelnego Sądu
    Administracyjnego. Ten jednak uznał, że stanowisko urzędników było słuszne.
    Wskazał, że prawo do obniżenia podatku związane jest z otrzymaniem faktury.
    Chodzi o to, by faktura fizycznie znalazła się w dyspozycji podatnika. Nie
    wystarczy uzyskanie informacji o danych zamieszczonych na fakturze. W
    związku z tym faktury przekazane faksem nie są podstawą do dokonania
    odliczeń.

    Od wyroku spółka wniosła skargę kasacyjną. Argumentowała, że stanowisko sądu
    to wyraz nadmiernego rygoryzmu i prymatu wymogów formalnoprawnych nad
    przesłankami materialnoprawnymi. W ustawie nie ma definicji oryginału
    faktury, a zatem wystarczy, aby faktura zawierała określone w przepisach
    elementy i została doręczona odbiorcy - także przekazana faksem. Spółka
    powołała się też na to, żez konstrukcji ustawy o VAT wynika, że odliczenie
    podatku u nabywcy następuje w momencie, w którym podatek ten staje się
    podatkiem należnym u sprzedawcy. Na poparcie tej tezy przytoczyła orzeczenie
    ETS w sprawie Rompelman.

    DYREKTYWA TEŻ WYMAGA
    NSA - działając tym razem jako sąd II instancji - wskazał przede wszystkim
    na błędnie sformułowane zarzuty kasacyjne. Odniósł się też do meritum,
    stwierdzając bezzasadność poglądów zawartych w skardze kasacyjnej. Sąd
    potwierdził, że faks faktury nie jest fakturą, a jedynie jej powieleniem.
    Natomiast bezpieczeństwo rozliczeń podatku od towarów i usług nie pozwala na
    wprowadzenie takiego duplikatu dokumentu do obrotu.

    NSA wskazał również, że w momencie powstania prawa do odliczenia VI
    dyrektywa nie miała znaczenia prawnego - nie była źródłem prawa. Na
    marginesie dodał jednak, że również przepisy dyrektywy wymagają - w celu
    skorzystania z prawa do odliczenia podatku - by podatnik otrzymał fakturę. W
    orzecznictwie ETS podkreśla się, że odliczenie jest możliwe, jeśli podatnik
    wszedł w posiadanie faktury. Tym samym, skoro spółka nie dysponowała fakturą
    w grudniu 2000 r., nie miała prawa do odliczenia podatku w rozliczeniu za
    ten miesiąc.

    CO TO JEST "OTRZYMANIE"
    Zauważmy, że art. 86 ust. 10 pkt 1 nowej ustawy o VAT nadal uzależnia
    powstanie prawa do odliczenia od otrzymania faktury. Podatek od towarów i
    usług niewątpliwie ma obecnie charakter mniej sformalizowany, lecz określone
    obowiązki formalne nadal istnieją.

    Do poglądu wyrażonego przez sąd można jednak zgłosić pewne zastrzeżenia. Nie
    jest bowiem takie oczywiste, czy posiadanie faktury należy utożsamiać z jej
    fizycznym posiadaniem. Słownik języka polskiego definiuje słowo "otrzymanie"
    jako "stanie się odbiorcą czegoś", a "odbiorca" to osoba, która jest
    upoważniona do odebrania czegoś. Wynika z tego, że "otrzymanie" nie musi
    wiązać z fizycznym wejściem w posiadanie czegoś. Tak więc również fakturę "w
    drodze" można uznać za otrzymaną.

    Niemniej ugruntowana linia orzecznictwa jest taka, a nie inna i zapewne
    prędko się nie zmieni. Podatnicy zatem muszą liczyć się z tym, że podatku
    określonego na faksie faktury nie odliczą w rozliczeniach za te miesiące, w
    których dysponować będą jedynie faksem.

    ADAM BARTOSIEWICZ, RYSZARD KUBACKI

    ----

    NSA O FAKTURACH VAT
    Faks faktury nie jest dokumentem, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1
    ustawy o VAT, a jedynie jego powieleniem. Podobnie jak kserokopia banknotu
    nie może być uznana za środek płatniczy, tak i faksu faktury nie sposób
    uznać za fakturę.

    Bezpieczeństwo rozliczeń podatku od towarów i usług nie pozwala na
    wprowadzenie do obrotu duplikatów dokumentów, poza przypadkami wyraźnie
    przez prawodawcę wskazanymi. (wyrok NSA z 9 grudnia 2004 r., FSK 620/04)

  • 3. Data: 2005-03-24 08:23:53
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > całe szczęście, że e-mail faktury jest okej
    > :-)

    po przeczytaniu pierwszego posta można nabrać
    wątpliwości czy w polskich realiach również :(
    Wcale nie dałbym głowy za ewentualne orzeczenie
    sądu w takiej sprawie.

    Pix

  • 4. Data: 2005-03-24 09:17:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, pix wrote:

    >+ > całe szczęście, że e-mail faktury jest okej
    >+ > :-)
    >+
    >+ po przeczytaniu pierwszego posta można nabrać
    >+ wątpliwości czy w polskich realiach również :(

    Owszem.
    Co być może wynika z klapek na "instytucjonalnych" oczach.
    Jak sobie wspomnimy na sławne dyskusje o tym czy drukarka
    jest podniesieniem WP zestawu komputerowego (ze trzy lata
    temu) skoro nabycie przyczepy nim nie jest - to IMO również
    z wyroków jasno nie wynikało co jest podstawą zaistnienia
    owej różnicy :(
    A IMHO jest nią uznanie iż coś co *urzędowo* (w przepisie)
    zostało uznane za samodzielny ST (ma osobną pozycję w klasyfikacji)
    nie wymaga spełnienie *faktycznie* wymogu ustawowego.
    Jakby nie patrzeć jest to jedyna podstawa uznania ze przyczepa
    jest "kompletna i sprawna" mimo że *celu* jej istnienia
    (przewóz towarów) owego wymogu "sprawności" nijak nie spełnia.

    Być może jest również jakiś "haczyk" którego nikt wyraźnie
    nie umie ująć... ale ja go nie widzę.

    W powołanym artykule wręcz jest cała paczka zastrzeżeń dość
    wyraźnie odróżniających stan prawny kseroKOPII faktury od
    "oryginału" (które to pojęcie jak wiemy postawiono na głowie
    w przypadku czegoś co nazywano "kopią f-rą VAT")

    Autorzy chyba nie ułatwiają zrozumienia rozważań całkiem zgrabnie
    mieszając pojęcia - a przynajmniej podtrzymując zamieszanie
    wynikające z cytatu wyroku, zacytuję:

    +++
    Natomiast bezpieczeństwo rozliczeń podatku od towarów i usług nie
    pozwala na wprowadzenie takiego duplikatu dokumentu do obrotu.
    ---

    Przecież utrwalone rozumienie słowa "duplikat" to "kolejne
    wykonanie oryginału" a *nie* "wykonanie kopii" - w tym przypadku
    kseroKOPII... :)

    >+ Wcale nie dałbym głowy za ewentualne orzeczenie
    >+ sądu w takiej sprawie.

    Pewnie masz rację.
    Pierwsza rzecz - to patrząc na podaną argumentację należałoby
    IMO we wszelkie możliwe sposoby bronić tezy iż faktura *nie została*
    "otrzymana" mailem !

    Najlepiej aby na drukarkę "wyszła" w sposób nijak nie kojarzący
    się z "otrzymaniem" jej w postaci elektronicznej - przypomnę iż
    pisano tu o dostawcy internetu który fakturę "drukuje ze strony"
    (tj. proces uruchamia klient - ale NIE "pobiera" ani "otrzymuje"
    jej w postaci elektronicznej...).
    Oczywiście wiemy iż *technologicznie* jest to bzdura bez znaczenia.
    Ale co poradzić...
    Wysłać jakąś paczkę z otoczką w Javie która spowoduje "samodrukowanie"
    się faktury... :[

    "
    Bezpieczeństwo rozliczeń podatku od towarów i usług nie pozwala na
    wprowadzenie do obrotu duplikatów dokumentów, poza przypadkami wyraŸnie
    przez prawodawcę wskazanymi. (wyrok NSA z 9 grudnia 2004 r., FSK 620/04)
    "

    Na dzień dobry to sąd łaskaw był użyć określenia "duplikat"
    na określenie "kopii".

    A pomyśleć że są kraje w których operuje się *oryginałami* f-r
    VAT (w ilości sztuk kilka dla każdej faktury) i nikt sobie
    głowy nie zawraca "obrotem duplikatami" :(
    A klapki na oczach zarówno urzędników jak i sędziów najwyraźniej
    nie pozwalają dostrzeć iż *praktycznie* faktura od momentu kiedy
    nie musi być podpisana jest tym czym jest.
    Świstkiem papieru stanowiącym deklarację *ODBIORCY* (odbiorcy
    faktury, nie jest WYSTAWCY !!) że dane na podstawie których odlicza
    VAT oraz uznaje koszt są prawdziwe.
    Całkiem tak samo jak przy wydruku operacji finansowych z banku
    elektronicznego.
    Fakt iż ta deklaracja jest *łatwo sprawdzalna* (wystarczy "po
    drugiej stronie" popatrzeć czy istnieje taki sam dokument)
    nie ma NIC do faktu iż taka faktura nie jest ŻADNYM zobowiązaniem
    "wystawcy".

    Mi się wydaje że całym "wymiarem" musiałby ktoś potrząsnąć coby
    pomyślenie spowodować :(

    Popatrzmy tak: dostajemy "znienacka" fakturę.
    Załóżmy - wystawioną przez Ministerstwo Finansów :> (no, tak
    pisałoby w nagłówku).
    Wysłaną z W-wy, z "właściwej" poczty.

    Ja się pytam: zaliczycie ją w KUP i VAT naliczony ?
    I uznacie iż to MF ponosi odpowiedzialność za "naruszenie
    bezpieczeństwa obrotu" ?

    W którym miejscu fakt otrzymania *fizycznego papierka* podnosi
    owo rzekome "bezpieczeństwo obrotu" ??

    No chyba że ja mam klapki na oczach... ale nie widzę :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-03-24 10:24:07
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0503240948120.3636@athlon
> [...]
    > Ale co poradzić...
    > Wysłać jakąś paczkę z otoczką w Javie która spowoduje "samodrukowanie"

    Proponuję ostateczne rozwiązanie problemów:
    Oryginały WSZYSTKICH faktur wyrzucamy natychmiast po wydrukowaniu do kosza,
    a klientom wydajemy wyłącznie duplikaty.

    Polecam się. ;-)

  • 6. Data: 2005-03-24 11:13:46
    Od: "BAH" <b...@p...onet.pl>

> [...]

    > nie może być uznana za środek płatniczy, tak i faksu faktury nie sposób

    Powinno być fax faktury nie wystarczył. Mowa o starej ustawie.

    Czy NSA potrafi podać przepis zabraniający
    wystawiania faktury przy pomocy faxu ?

    Banknoty mają zabezpieczenia.
    jakie zabezpieczenia mają faktury ?
    (Faktura nie wymaga podpisu.
    Co bedzie jak klient wydrukuje 4 oryginały?
    Czy wystawca ma zapłacić 4 x podatek ?)

    BAH

  • 7. Data: 2005-03-24 12:13:40
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 24 mar o godzinie 12:13, na pl.soc.prawo.podatki, BAH napisał(a):

    > Czy NSA potrafi podać przepis zabraniający
    > wystawiania faktury przy pomocy faxu ?

    A Ty potrafisz podać model, typ faxu który *wystawia faktury*?

    > Co bedzie jak klient wydrukuje 4 oryginały?

    Przecież klient nie wystawia faktury tylko wystawca.

    > Czy wystawca ma zapłacić 4 x podatek ?)

    Bredzisz Pan, bredzisz.

    --
    Herbi
    24-03-2005 13:13:38

  • 8. Data: 2005-03-24 12:53:40
    Od: "BAH" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Herbi" <x...@a...pl> napisał w wiadomości
    > A Ty potrafisz podać model, typ faxu który *wystawia faktury*?

    Nie pisałem, że fax wystawia fakturę.
    A faktura, to papier zadrukowany tym razem nie na drukarce
    wystawcy ale na faksie nabywcy.

    > Przecież klient nie wystawia faktury tylko wystawca.

    Faktura VAT nie wymaga podpisu.
    Można np wysłać pdf pocztą do wydruku.

    > Bredzisz Pan, bredzisz.

    ... widzicie ale nie rozumiecie ....

    BAH

  • 9. Data: 2005-03-24 13:10:01
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 24 mar o godzinie 13:53, na pl.soc.prawo.podatki, BAH napisał(a):

    > Nie pisałem, że fax wystawia fakturę.

    Bo napisałeś o 'wystawieniu faktury przy pomocy faxu'.
    A miałeś chyba w zamyśle 'wydrukowanie za pomocą faxu'.
    Jadnokowoż - Twoje poprzednie zdanie brzmi jednoznacznie.

    > Faktura VAT nie wymaga podpisu.

    No i?

    > Można np wysłać pdf pocztą do wydruku.

    > ... widzicie ale nie rozumiecie ....

    Bo piszecie to co sami macie na myśli, ale nikt prócz was nie potrafi
    odczytać tego co myśleliście pisząc, odczytujemy to co po prostu
    napisaliście fizycznie.

    --
    Herbi
    24-03-2005 14:09:59

  • 10. Data: 2005-03-24 20:23:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, BAH wrote:

    >+ Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    >+ > NSA O FAKTURACH VAT
    >+ > Faks faktury nie jest dokumentem, o którym mowa [...]
    >+ > ustawy o VAT, a jedynie jego powieleniem.
    [...]
    >+ Powinno być fax faktury nie wystarczył. Mowa o starej ustawie.

    ...i okresie sprzed 1.V. IMO jakieś znaczenie to ma, nawet jeśli
    są uwagi do "stanu aktualnego".

    >+ Czy NSA potrafi podać przepis zabraniający
    >+ wystawiania faktury przy pomocy faxu ?

    IMO to układ jest prosty: każdy z nas musi się zgodzić że
    faks jest KOPIĄ. Z zasady działania - odtwarza obraz
    ORYGINAŁU... i to jest problem którego nawet w naszych
    optymistycznych rozważaniach obejść się nie da :(

    >+ Banknoty mają zabezpieczenia.
    >+ jakie zabezpieczenia mają faktury ?

    Żadne - sam pytałem o ową "fikcyjną f-rę od MF" :)

    >+ Co bedzie jak klient wydrukuje 4 oryginały?
    >+ Czy wystawca ma zapłacić 4 x podatek ?)

    Argumentujez przeciw możliwości drukowania po stronie
    klienta ? ;) Przecież TAKĄ (lub zliżoną - "o bezpieczeństwo
    obrotu") argumentację przyjmuje NSA.
    A jest ona IMO mało sensowna - PRAKTYCZNIE.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)