  • 61. Data: 2011-09-21 12:53:31
    Temat: Re: [prasówka] Projekty ustaw podatkowych by ISP
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (21.09.2011 14:31), spp wrote:

    > Jasne.
    > Jak tylko dorzucisz 3-4 dni w tygodniu pracy bez wynagrodzenia na rzecz
    > państwa jako równoważnik ówczesnej pańszczyzny ...

    Zacznijmy od tego, że pańszczyzna zaczynała się od 2 dni (chociaż
    dochodziła do 10 dni). Druga sprawa - to to jest liczone "od łanu".
    Jeżeli przyjąć za prawdziwą definicję "Obszar 1 łana odpowiadał
    powierzchni średniej wielkości chłopskiego gospodarstwa feudalnego.", to
    średnio przypada jeden łan na rodzinę.

    Ale przyjmijmy że rzeczywiście jest to te 3-4 dni, od rodziny. Czyli w
    moich warunkach to byłoby 30-40% roboczodni.

    A ile teraz oddajesz państwu efektów swojej pracy? Jeżeli jesteś
    normalnym etatowcem, w I progu podatkowym zaś twój pracodawca sprzedaje
    ze stawką 22% VAT - to 50%.

    Nie twierdzę że pańsczyzna była super, była to przecież forma
    niewolnictwa, ale jako obciążenie "fiskalne", razem z dziesięciną
    plasowała się mniej więcej w tym co mamy teraz.

    p. m.

  • 62. Data: 2011-09-21 12:57:35
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.09.2011 14:41, mvoicem wrote:

    > [...]
    >
    > Wszystko prawda, ale z powyższymi się trochę nie zgodzę (albo zgodzę się
    > niecałkowicie).
    >
    > Nie wiem czemu zakładasz automatyczną podwyżkę cen. Jeżeli likwidujemy
    > PIT i CIT i zastępujemy je VATem, to ja np. sprzedając program za 1000zł
    > netto, w co wchodzi 180zł PITu i 230 VATu, przesunąłbym to na kwoty 820
    > netto + VAT. Dla mnie wychodzi to samo.

    Bardzo szlachetnie bys zrobil, ale jakos nie sadze, ze w podobny sposob
    postapiliby wszyscy inni z dniem zniesienia PIT i podwyzki VAT! ;)

    I nie u kazdego koszty/podatki rozkladaja sie w cenie produktu tak jak u
    ciebie (i CIT jest mniejszy niz PIT, wiec ma mniejsze znaczenie).

    > Inna sprawa, że stawka VAT powinna wynosić *w moim przypadku* 50%, żeby
    > zrekompensować brak PITu (1230/8.20 wychodzi jak raz równo 1.5)
    >
    > Więc jeżeli większość by tak samo zrobiła (a myślę że tak), to
    > a)turystyki zakupowej od nas za granicę by nie było, b) mógłby być impuls
    > dla eksportu (dla firmy zza granicy jest korzystniej kupić ode mnie
    > program za 820zł niż za 1000zł).

    Nie ma watpliwosci, ze brak podatku bylby impulsem nie tylko do
    eksportu, jak i do otwierania w Polsce firm (zarowno prawdziwych, jak i
    firm-wydmuszek, w celu unikania placenia podatku gdzie indziej).

    Ale co panstwo by z tego mialo (poza miedzynarodowymi awanturami o
    nieuczciwa konkurencje podatkowa), skoro prawie w ogole nie wiazaloby
    sie to z wiekszymi wplywami z podatkow?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 63. Data: 2011-09-21 13:12:08
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Sep 2011 14:24:35 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >"Na oko":

    nie mam więcej pytań :-)

    >- wzrost wyplat na emerytury, a raczej spadek zyskow z emerytur (o czym
    >nizej),

    >Przy powyzszym podejsciu emeryt oczywiscie by nie stracil, lecz w tym
    >momencie powstaje kolejna dziura, ktora trzeba zasypac jakimis srodkami
    >("40% VAT").

    mylisz się. Ta "dziura" powstałaby wraz z likwidacją całego PIT, nie
    byłoby więc "kolejnej".
    Można to ująć inaczej: likwidacja PIT oznaczałaby spadek wpływów do
    budżetu o X, gdzie X = 30-parę miliarów minus wpływy PIT z emerytur.

    Dla prostoty (i dlatego, że pewnie tak dokładne wyliczenia będą
    trudniejsze) zostawmy może założenie, że likwidacja PIT będzie
    powodowała "dziurę" w wysokości wpływów z PIT i nie rozważajmy osobno
    tego, że ZUS płaci pewnie kwoty, które potem i tak wracają do budżetu.

    Oczywiście tak naprawdę owa "dziura" byłaby od razu mniejsza o część
    kosztów ZUS, jakie ów ponosi w związku z PIToleniem.

    >Gdyby nie bylo PIT, i emeryt mialby dostac "pelna kwote", powstaje
    >rzeczywista dziura, bo jest 100% pewnosc, ze ta kwota nie wroci w calosci:

    i bardzo dobrze: dzięki temu emerytom się poprawi. Czyż nie o to
    chodzi każdej partii, żeby "ulżyć emerytom"? :-)

    >- emeryt moze /.../, SP ma braki, ktore jakos trzeba zapelnic,
    <ciach>

    Pytanie: czy SP nie powinno raczej mniej wydawać? Dla mnie nie jest
    oczywiste ani pożądane, aby państwo dostawało wciąż tak dużo.
    Ale to dygresja; na razie pozostańmy przy zmianie systemu bez zmiany
    nominalnych wpływów (i bez uwzględnienia olbrzymich oszczędności czasu
    podatników i kosztów aparatu skarbowego, jeśli znikłby PIT).

    Znalazłem coś takiego:

    http://biznes.interia.pl/podatki/news/zmiany-stawek-
    vat-zwieksza-dochody-do-budzetu-o-ok-62-mld,1529873,
    4211

    :Projektowane rozwiązania w zakresie zmiany stawek VAT przewidziane do
    :wprowadzenia z dniem 1 stycznia 2011 r., wpłyną na wzrost dochodów
    :budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług w skali roku o
    :ok. 6,2 mld zł" - napisano w dokumencie pt. "Ocena skutków
    :regulacji"."

    Jeśli ze wzrostu składek o 1 pp budżet ma uzyskać 6,2 mld, to wydaje
    się, że zwiększenie podstawowej stawki o 12-17 pp wydaje się grubym
    przeszacowaniem.
    Możliwe, że ujednolicenie stawek na poziomie nawet niższym niż obecne
    23% dałoby większe wpływy (i na pewno zmniejszyłoby skalę "oszustw"
    podatkowych).
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 64. Data: 2011-09-21 13:15:57
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Sep 2011 14:53:30 +0200, spp <s...@o...pl> wrote:

    >To proste - ówczesny chłop pracował beż żadnego wynagrodzenia na rzecz
    >pana (na jego polu) 3-4 dni w tygodniu, w pozostałe dni na swoim. Z tego
    >swojego płacił dziesięcinę. Wchodzisz w taki układ?

    chwilunia, "nie mylmy myślowo różnych systemów walutowych, nie bądźmy
    peweksami" (jakby ktoś nie wiedział: cytat z filmu "Miś")
    Napisałeś "10% ryczałtowy podatek od przychodu, jaki i _teraz_ dla
    chętnych istnieje"

    Podkreślę: "teraz".

    Czy mógłbyś napisać, w jaki sposób _teraz_ np. pracownik może płacić
    10% podatku dochodowego?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 65. Data: 2011-09-21 13:18:56
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Sep 2011 14:57:35 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Bardzo szlachetnie bys zrobil, ale jakos nie sadze, ze w podobny sposob
    >postapiliby wszyscy inni z dniem zniesienia PIT i podwyzki VAT! ;)

    dlaczego tak sądzisz?

    >Nie ma watpliwosci, ze brak podatku bylby impulsem nie tylko do
    >eksportu, jak i do otwierania w Polsce firm (zarowno prawdziwych, jak i
    >firm-wydmuszek, w celu unikania placenia podatku gdzie indziej).

    Ha, "turystyka" jednak by kwitła :-)

    >Ale co panstwo by z tego mialo (poza miedzynarodowymi awanturami o
    >nieuczciwa konkurencje podatkowa), skoro prawie w ogole nie wiazaloby
    >sie to z wiekszymi wplywami z podatkow?

    wiązałoby się: wszelkiego rodzaju inne podatki te "napływowe" firmy
    płaciłyby przecież w PL.

  • 66. Data: 2011-09-21 13:22:45
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Bo w pasie 200 km od granicy Niemiec, Czech, Slowacji, Litwy, Rosji czy
    >Ukrainy zyje wiekszosc obywateli RP (odleglosc, ktorej pokonanie moze
    >sie oplacic w przypadku zakupu np. pralki czy telewizora, czy generalnie
    >wiekszych zakupow weekendowych, budowlanych itp.).

    BTW: Dania graniczy z Niemcami.

  • 67. Data: 2011-09-21 13:54:05
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.09.2011 15:18, Jarek Andrzejewski wrote:

    > dlaczego tak sądzisz?

    B. rzadko mozna zaobserwowac spadek cen produktow na skutek obnizki
    podatkow, produktow/polproduktow uzytych do produkcji, czy wyceny
    jakiejs waluty powiazanej z tym produktem. W druga strone - bardzo czesto.

    Innymi slowy, oczekiwalbym raczej, ze wiekszosc producentow
    oprogramowania bedzie raczej usilowalo sprzedac swoj program za 1000 zl
    netto + 40% VAT, tlumaczac to zmiana podatkow ("a zysku i tak nie
    przynosimy, bo kryzys, wiec nie mamy z czego obnizac").

    > Ha, "turystyka" jednak by kwitła :-)

    > wiązałoby się: wszelkiego rodzaju inne podatki te "napływowe" firmy
    > płaciłyby przecież w PL.

    Ale czy zastapiloby to ubytek CIT + PIT?

    Np. taki Cypr w zasadzie zyje z "firm naplywowych", z calego swiata, a
    ciezko im po niedawnej awarii ich elektrowni.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 68. Data: 2011-09-21 14:04:41
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.09.2011 15:22, Jarek Andrzejewski wrote:

    > BTW: Dania graniczy z Niemcami.

    Z duzej czesci jej terytorium, tej najmocniej zamieszkanej (okolice
    Kopenhagi), do Niemiec trzeba przedostac sie promem (czas, $$$),
    ewentualnie jechac dookola kraju (>300 km, + platny most nad Wielkim
    beltem).

    Tym bardziej ze Szwecji.

    Zreszta, VAT w Danii wynosi 25%, nie 35 czy 40%, wiec takie eskapady na
    dzien dzisiejszy nie mialyby zbyt wiele sensu.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 69. Data: 2011-09-21 14:15:21
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.09.2011 15:12, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > Można to ująć inaczej: likwidacja PIT oznaczałaby spadek wpływów do
    > budżetu o X, gdzie X = 30-parę miliarów minus wpływy PIT z emerytur.

    CIT + PIT to, wg projektu budzetu na 2012, 72 mld.
    Nie ma takiej mozliwosci, aby koszt poboru tego podatku wynosil az 40 mld.
    Jak zwal, tak zwal - czy kolejna dziura, czy ta sama jako efekt
    zniesienia PIT - nie jest to istotne po dodaniu brakujacych kwot.

    (...)

    > i bardzo dobrze: dzięki temu emerytom się poprawi. Czyż nie o to
    > chodzi każdej partii, żeby "ulżyć emerytom"? :-)

    :)

    > <ciach>
    >
    > Pytanie: czy SP nie powinno raczej mniej wydawać? Dla mnie nie jest
    > oczywiste ani pożądane, aby państwo dostawało wciąż tak dużo.

    Zasadniczo powinno wydawac nie wiecej, niz ma do dyspozycji.
    Ale w tym momencie dyskusja ucieka na inne tory :)

    (...)

> [...]
    > Możliwe, że ujednolicenie stawek na poziomie nawet niższym niż obecne
    > 23% dałoby większe wpływy (i na pewno zmniejszyłoby skalę "oszustw"

    Moze tak, moze nie.

    Gdybajac dalej :) - zawsze mozna rozwazyc zniesienie wszelkich podatkow
    (PIT, CIT, VAT, akcyza) - czyz nie byloby to marzenie wszystkich, oprocz
    doradcow podatkowych? :)

    A brakujace wplywy w budzecie zastapic emisja pieniadza (inflacja) -
    kazdy posiadacz zlotowek dostalby po kieszeni po rowno ;)

    Milego dnia zycze! ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 70. Data: 2011-09-21 14:19:24
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Sep 2011 15:54:05 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >B. rzadko mozna zaobserwowac spadek cen produktow na skutek obnizki
    >podatkow, produktow/polproduktow uzytych do produkcji, czy wyceny
    >jakiejs waluty powiazanej z tym produktem. W druga strone - bardzo czesto.

    a to ciekawe, co mówisz. Ja pamiętam, że np. obniżka akcyzy na wódkę
    szybko zlikwidowała przemyt, a o ile wiem, to na "wschodzie" alkohol
    nie zdrożał w tym samym czasie.

    Chętnie bym poszukał jakichś innych danych, ale nie przypominam sobie
    obniżek podatków (poza stawkami PIT, ale trudno tu wskazać korelację z
    cenami konkretnych produktów) w PL :-(

> [...]
    >netto + 40% VAT, tlumaczac to zmiana podatkow ("a zysku i tak nie
    >przynosimy, bo kryzys, wiec nie mamy z czego obnizac").

    dlaczego więc teraz nie sprzedają za 1138 zł + 23% VAT?