    From: Magdalena Wołoszyk <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: spóźniona deklaracja a odliczenie
    Date: Mon, 28 Oct 2002 11:55:37 +0100

    Temat wydawałoby się wałkowany nie raz.
    Podatnik składa deklarację VAT-7 z opóźnieniem.
    Utarło się że traci w takiej sytuacji prawo do odliczenia VAT w danym
    miesiącu. Było parę wyroków i wydawałoby się że wszystko jasne.

    Ale.. spotkałam sie z interpretacją, że pod rządami nowych przepisów,
    pozwalających korygować deklaracje VAT do 1 roku wstecz, odliczenie
    VAT jest traktowane nie jak przywilej a jak prawo podatnika.

    Interpretację tą słyszałam od bieglego który konsultował się z
    kolegami i znajomą kierowniczką izby skarbowej. Oczywiście wszystko
    nieoficjalnie, niestety.

    Dotychczas byly kłopoty z korygowaniem VAT na korzyść podatnika.
    Teraz zamiar ustawodawcy jest jasny.

    I na tej podstawie usłyszałam, że stare wyroki nie dotycza nowej
    sytuacji prawnej. Skoro mozna korygowac, to znaczy że prawo do
    odliczenia VAT nie wygasa samo z siebie.
    Faktem jest że nigdzie w ustawie nie jest powiedziane, że warunkiem
    odliczenia VAT jest złożenie deklaracji w w terminie.
    To by taki dośc skomplikowany wywód sadów - w wyrokach często pojawia
    sie słowo "przesłanka".. bradzo go nie lubię.

    A ponieważ sama sie spotkałam z taka sytacją, więc nie wiem teraz co
    doradzic znajomemu. Skladac deklarację taka jaka miała byc czy
    wyrzucic podatek naliczony i przenieśc go na następny miesiąc, a co za
    tym idzie doplacic zaległośc z odsetkami.
    W tej drugiej opcji jest jeszcze jeden problem - co z podatkim który w
    spóźnionej deklaracji figurowałby jako nierozliczony w poprzednich
    miesiącach? Z wyroków sadząc, VATu nie mozna odliczyc poniewaz w
    terminie nie został zadeklarowany - a przecież ten akturat VAT został
    zadeklarowny miesiąc wczesniej, tylko nie było wtedy sprzedaży.
    (sekcja D.2) Wszystkie wyroki ktore przejrzałam dotyczą VAT z danego
    miesiąca za który nie została złożona deklaracja. Jest to często
    podkreslane.

    Wydaje mi się że bezpiecznym rozwiązaniem bedzie nieodliczanie VATu za
    miesiąc w ktorym była spóźniona deklaracja (i przerzucenie go na
    miesiąc nastepny, of course), ale VAT przeniosiony z poprzednich
    deklaracji odliczyć można - w końcu został zadeklarowany.
    Czy gdyby ktoś np. nie miał sprzedazy przez pół roku a potem w
    miesiącu w ktorym wystąpła sprzedaż nie złozył deklaracji w terminie,
    miałby w plecy cały VAT naliczny z tego półrocza, przenoszony do
    rozliczenia na kolejnych deklaracjach? Nie wydaje mi się...

    Bo ta nowa interpretacja że nic się nie traci jakoś nie wzbudza mojego
    zaufania.

    Co myslicie? Ktos trafił może na jakis wyrok mowiący, co robic z tym
    przeniesionym z poprzednich miesięcy VATem naliczonym?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl